Bemutatkozik a BMW M8 GTE szíve, a BMW Motorsport korábbi leghatékonyabb erőforrása

Bemutatkozik a BMW M8 GTE szíve, a BMW Motorsport korábbi leghatékonyabb erőforrása

A versenypályákon aratott győzelmek legendái hozzávetőleg kivétel nélkül egy olyan megbízható, kirobbanó teljesítményű erőforrással kezdődnek, amely késlekedés és megtorpanás nélkül képes végsebességig gyorsítani a legkiforrottabb technikát. A új BMW M8 GTE versenyautóról szóló fejezetben a BMW P63/1 kódnév alatt kifejlesztett hajtásláncé a főszerep.

A történet 2016 februárjában kezdődött, mikor is is a BMW Motorsport tervezőmérnökei egy újabb, a Német Túraautó Bajnokságba (DTM) történő 2012-es visszatérést megelőző átfogó, éveken keresztül tartó fejlesztőmunkához hasonló projektre kaptak felkérést: a feladat egy az összes régebbinél hatékonyabb, letaglózó erejű, magabiztos GTE versenyautó megtervezése és megépítése volt. A mérnökök a tervezési fázis első hónapjaiban összesen több mint 1 000 különféle formában, felépítésben, elrendezésben és koncepcióban álmodták papírra a most bemutatott technika erőforrását és hajtásláncát, mígnem 2017 elején testet öltött a bajor prémiumgyártó motorsport-részlegének valaha készült leghatékonyabb erőforrása, aminek maximális teljesítménye az eltérő versenyszabályzatok értelmében 500 és több mint 600 lóerő közt állítható.

A P63/1 kódnév alatt kifejlesztett hajtáslánc első ízben 2017. január 20-án, a BMW Motorsport müncheni tesztközpontjában bizonyíthatta kvalitásait, ezt követően a BMW M8 GTE névre keresztelt versenyautó első prototípusában, 2017. július 1-jén gurult ki első alkalommal a napfényre. A forradalmi motorsport-technológia végül 2018. január 27-én ünnepelte élesben versenypályás premierjét, a Daytona-i 24-órás megmérettetésen.

A két éven keresztül tartó fejlesztőmunka célja legalább annyira egyértelmű, mint amennyire ambiciózus volt: megépíteni a valaha készült leghatékonyabb BMW versenymotort. A műszaki alapot adó kapacitás megtalálása így kulcsfontosságú momentumnak számított, merthogy a mérnököknek egy olyan megbízható, nagyteljesítményű és sorozatgyártásban kínált szívet kellett választaniuk, amely az eltérő motorsport-osztályok nagyon magas szintű elvárásainak is maradéktalanul megfelel. A BMW Motorsport és a BMW M GmbH szoros együttműködésének hála a befutó a BMW S63T4 kódnév alatt kifejlesztett V8-as, BMW TwinPower Turbo technológiával dolgozó benzinmotor lett, amely eredendően a korszerű BMW M5 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,5 liter / 100 km; vegyített károsanyag-kibocsátás: 241 gramm / km)* motorházteteje alá készült.

Nézve, hogy a korszerű BMW M8 GTE versenyautó főként az FIA World Endurance Championship (WEC) hosszú távú megmérettetésein és az IMSA WeatherTech SportsCar Championship egyesült államokbeli futamain áll ezt követően rajthoz, a P63/1 kódnév alatt kifejlesztett hajtáslánc erőforrásának öntvényből készült motorblokkja és hengerfeje a versenyszabályzatok értelmében mindennemű módosítás nélkül, a sorozatgyártásban kínált benzinmotorból érkezett. Mindkét alkatrészt tömegtermelésben készíti a BMW Group Landshutban funkcionáló könnyűszerkezetes öntödéje, ahol hosszú távon fenntartható, továbbfejlesztett gyártási megoldások garantálják a könnyűszerkezetes öntvényből készült, technológiailag kifinomult motoralkatrészek megbízhatóságát és hatékonyságát.

A BMW M8 GTE versenyautó erőforrása hozzávetőlegesen 2 300 darab alkatrészből áll, amelyből 985 darab teljesen különleges. A modern modern műszaki megoldás így újabb átfogó módosításokat igényelt, a részletekbe menő versenyszabályzat maradéktalan betartása mellett. A P63/1 kódnevű motor a 985 darab egyéni igényeket kiszolgáló alkatrészből 181 darabot más-más gyártósorokról örökölt meg, több mint 700 darab mindazonáltal a BMW Motorsport egy másik versenymotorjából érkezett, vagy konkrétan az újdonság részére lett legyártva. A GTE versenyosztály szabályrendszere értelmében a tervezőmérnökök eközben a motorsport-szív hengerűrtartalmát 4.4 literről 4.0 literre csökkentették és új hajtókar-rögzítési megoldásokat találtak ki, amely laposabb főtengely alkalmazását tette lehetővé. A verseny-erőforrás mindent összevetve még páratlanul magas terhelés mellett is hatékony járást és még sportosabb hangzást garantál.

A mérnökök az égéstér kialakítását és geometriáját, ezáltal a beömlő- és kiömlőnyílásokat is a motorsport élvonalának követelményei alapján tervezték meg, amint a szívó- és kipufogórendszer is átfogó változtatásokon esett keresztül. A hatékonyság növelése érdekében a mesterek az kapacitás turbófeltöltési szisztémáját is teljesen áttervezték. A technológiai változtatások együttesen gyorsabb és tökéletesebb égést idéznek elő, több mint 2 100 Celsius fok maximális hőmérsékleten. A P63/1 kódnév alatt kifejlesztett hajtáslánc hatékonysága mindent összevetve több mint 40 százalékkal növekedett, amellyel kiérdemli a BMW versenyautóba vagy túraautóba valaha konstruált leghatékonyabb verseny-erőforrásának járó címet. A bajor prémiumgyártó színeiben versenyző csapatok ezáltal az összes régebbinél rugalmasabb versenystratégiákat dolgozhatnak ki.

A P63/1 kódnév alatt kifejlesztett hajtásláncot ellenben nem kizárólagosan kivételes teljesítmény, de páratlanul vállalkozó szellemű vezethetőség is jellemzi, amelyiknek hála a új BMW M8 GTE versenyautó pilótái még többet kihozhatnak a technikából. A modern megközelítésben kifejlesztett motorvezérlő elektronika a egész fordulatszám-tartományban azonnali gázreakciót és egyenletes teljesítmény-leadást garantál.