Az Audi aktívan folytatja a szintetikus üzemanyagokkal kapcsolatos kutatásokat

Az Audi aktívan folytatja a szintetikus üzemanyagokkal kapcsolatos kutatásokat

Audi e-dízel megújuló energiaforrások felhasználásával, vízből és szén-dioxidból:

Az Audi lépésről lépésre szisztematikusan építi e-üzemanyag stratégiáját. Az Ineratec GmbH. és az Energiedienst Holding AG partnerekkel együttesen a társaság egy új kísérleti létesítmény létrehozását tervezi, amely a svájci Aargau kantonban fedezhető fel Laufenburgban jönne létre az e-dízel gyártására. A elengedhetetlen energiát első alkalommal megújuló forrásból, vízenergia hozzájárulásával biztosítják. A tervezett létesítmény éves kapacitása eléri a csaknem 400 000 litert.

Több éve már, hogy az Audi kutatásokat folytat olyan klímabarát, szén-dioxid alapú üzemanyagok kapcsán, akárcsak az e-gas, az e-benzin vagy a szintetikusan előállított e-dízel üzemanyag. A társaság most újabb lépést tett az e-dízel előállításának útján. „Laufenburgban – betudhatóan egy új technológiának – képesek leszünk az e-dízel előállítását eredményesen, kompakt egységekben kivitelezni, ezáltal még gazdaságosabbá válik ez a megoldás. A kísérleti létesítmény lehetőséget ígér a heterogén szektorok társítására, akárcsak az energiaszektor eltérő, áram, hő és mobilitás területén funkcionáló szereplőinek az összekapcsolására, valamint lehetséges lesz a megújuló energia tárolása is.” – nyilatkozta Reiner Mangold, az Audi AG fenntartható termékfejlesztésért felelős vezetője.

Az Audi e-dízel képes arra, hogy a szokásos belsőégésű motorokat azt lehet mondani teljesen szén-dioxid semlegesen működtesse. Előállításához a vízierőművekből származó energiát formálja szintetikus üzemanyaggá. Működése egy kémiai alapelvet követ: a vízierőműben helyben előállított zöld energia elektrolízis révén hidrogént és oxigént állít elő a vízből. A következő lépésben a hidrogén reakcióba lép a szén-dioxiddal egy új és igen kompakt mikroeljárási modern műszaki megoldás révén. A szén-dioxid keletkezhet a légkörből vagy biogén füstgázokból és ez jelenti – az Audi e-üzemanyagok tekintetében állandóan – az egyetlen szénforrást, amelyből hosszú láncú szénhidrogének jönnek létre. A folyamat utolsó lépéseként ezeket különválasztják, mindent összevetve jön létre az Audi e-dízel azonkívül az ipar másfajta területein felhasználható viasz.

Az elképzelések alapján az első liter e-dízel a következő évben készülhet el Laufenburgban. Az Audi és a projektben résztvevő partnerei, az Ineratec és az Energiedienst AG pár héten belül nyújtja be a létesítmény építéséhez létfontosságú engedélykérést. Az építkezés várhatóan 2018. elején indul ezután.

Ez a második partneri partnerség, ahol az Audi egy kísérleti Power-to-Liquid („elektromos energiából cseppfolyós energiahordozó”) alapelven funkcionáló létesítmény létrehozásában üzemel közre. Az Audi és a sunfire energia-technológiai társaság már 2014. óta dolgozik közösen Drezdában. Itt a sunfire a fenti alapelvek mentén, de eltérő technológiákat használva állítja elő az e-dízel üzemanyagot. A másik Audi e-üzemanyag projekthez kapcsolódóan önálló Power-to-Gas („elektromos energiából gáz”) üzem üzemel az észak-németországi Werlte községben, ahol az Audi e-gas – más néven szintetikus metán – készül az A3, A4 és A5 g-tron modellek részére. Az ingolstadti autógyártó szakértő partnerek bevonásával dolgozik az e-benzin előállításán is.