október 26-án napvilágot látott a sorozatgyártásban kínált százezredik BMW i3 modell, a lipcsei üzem nagyarányú ünnepségén mindazonáltal Harald Krüger, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke a létesítmény mindent elsöprő akkumulátortelepét is rendszerbe állította. A BMW Group tovább építkezik az elektromos mobilitás területén betöltött internacionális szintű, iparágon belüli piacvezető szerepére, melynek égisze alatt 2017. október 26-án a vállalatcsoport lipcsei gyára történelmi mérföldkőhöz érkezett: elkészült a sorozatgyártásban kínált százezredik BMW i3 modell, amely az elmúlt évek alatt kulcsfontosságú tényezőként segítette fel a vállalatot a hálózatról tölthető prémium gépjárműk trónjára. A szászországi létesítmény ünnepségén Hans-Peter Kemser, az üzem igazgatója mellett Harald Krüger, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke, Stanislaw Tillich, Szászország miniszterelnöke, ezenfelül több meghívott résztvevő és számottevő munkatárs is tiszteletét tette. A találkozó fénypontjaként Krüger és Kemser leleplezte a BMW i modellcsalád 2018-ban érkező harmadik tagjának egy előszériás darabját, a BMW i8 Roadster álcázott tesztpéldányát, ezt követően rendszerbe állították a lipcsei üzem területén felépített szokatlan akkumulátortelepet. Az okos energiatárolóban több mint hétszáz darab, a BMW i3 legelső példányaiból kiöregedett nagyfeszültségű aksi hálózatba kapcsolására van sansz, amelyek ezáltal hosszú távon fenntartható, gazdaságos energiaforrásként kezdhetnek második életet.
„Páratlanul büszkék vagyunk arra, hogy lipcsei gyárunk a százezredik BMW i3 modellhez érkezett. A BMW i3 az elektromos mobilitás eredeti, hamisítatlan úttörője, a BMW i divízió új termékeivel és egyre átfogóbb szolgáltatás-palettájával ugyanakkor folytonosan azon dolgozunk, hogy megőrizzük és még tovább erősítsük vezető szerepünket a zéró emissziójú, prémium kategóriájú gépjárműk mezőnyében. Csakhamar érkezik modellportfóliónk harmadik tagja, a BMW i8 Roadster, amely bebiztosítja a szegmensben betöltött meghatározó pozíciónkat, a tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt modelljeinket egyesítő, hálózatról tölthető palettánkat 2025-re ugyanakkor nem alig huszonöt tagúra bővítjük fel” – mondta Harald Krüger. „A hosszú távú fenntarthatóság érdekében rendszerbe állítottuk az első BMW i3 modellekből kiöregedett nagyfeszültségű akkuk együttes, továbbfejlesztett telepét, mivel „Strategy NUMBER ONE > NEXT” vállalati stratégiánk messze túlmutat a gépjárműk élettartamán. Friss megközelítéseink és vállalkozásbeli modelljeink alapjaiban változtatják meg iparágunkat” – hangoztatta a BMW AG igazgatótanácsának elnöke.
Szászország miniszterelnökét valósággal lenyűgözte a BMW Group lipcsei gyárának fejlődéstörténete. „Két nappal azután, hogy első ízben miniszterelnöknek választottak, ellátogattam Lipcsébe, a BMW új présüzemének rendszerbe állító ünnepségére. Attól a naptól kezdve figyelemmel kísérem az üzem fejlődését és a vállalatcsoport igazgatótanácsával is töretlen kapcsolatot ápolok. Lipcsében 2013-ban kezdődött az elektromos meghajtású autók gyártása, és hivatali időm végéhez egyre közelebb napjainkban már a százezredik ilyen modell látott napvilágot – egy egészen kiemelkedő akkumulátortelep kíséretében, amellyel a BMW új szakaszba kezd az iparág történetében. Megint szeretném kifejezni köszönetemet és hálámat a BMW Group illetékesei felé, amiért Lipcsét választották a hálózatról tölthető, prémium kategóriájú gépjárműk fellegvárának. Remélem, hogy központosított energiáival és a lipcsei üzem szakértelmével a BMW Group az jövőbeni évtizedekben is tovább folytatja technológiai forradalmát. Meg vagyok győződve arról, hogy a vállalatcsoport a következő években is nagyfokú mértékben hozzájárul ezután Lipcse és Szászország gazdasági növekedéséhez” – nyilatkozta Stanislaw Tillich.
A százezredik BMW i3
A forradalmian továbbfejlesztett BMW i3 sorozatgyártása 2013 szeptemberében indult be Lipcsében. A BMW Group 400 millió eurót invesztált be a BMW i modellek lipcsei gyártásába, amely immáron nagyjából 800 embernek nyújt megélhetést. Az üzemben naponta százhúsznál is több BMW i3 modell lát napvilágot, 2016-ban éves szinten összesen 26 631 példány jött létre. „Büszkék vagyunk munkatársaink nevezetes teljesítményére, amely lehetővé tette számunkra, hogy ma a százezredik modell megszületését ünnepelhessük. Sorozatgyártásban állított elő BMW i3 modelljeink minden tekintetben megfelelnek ügyfeleink szokásos hajtáslánccal szerelt modelljeinkkel szemben támasztott minőségbeli és hatékonyságbeli elvárásainak. Köszönöm mindenkinek eme nagyszerű teljesítményt” – kapta meg a szót Hans-Peter Kemser, a lipcsei létesítmény igazgatója.
A BMW i3 sorozatgyártása mellett Lipcsében készülnek a BMW i modellek szénszálas alkatrészei és műanyag karosszériaelemei is, míg a létesítmény a BMW i divízió legnagyobb présüzemének, fényezőműhelyének és összeszerelő gyártósorának is otthont ad. A BMW i8 plug-in hibrid sportautó sorozatgyártása 2014 májusában kezdődött, a progresszív modellből 2016-ban összesen 2 783 darab jött létre. A Föld legsikeresebb hibrid sportautójából naponta 8 – 10 példány lát napvilágot. A BMW i modellcsalád következő tagja, a BMW i8 Roadster 2018-ban érkezik meg az utakra.
A nyugdíjazott aksik új feladata
A lipcsei üzem területén rendszerbe állított akkumulátortelep az első BMW i3 modellekből kiöregedett nagyfeszültségű akkuk továbbfejlesztett, hosszú távon fenntartható hatékonyságát igazolja. A telepen több mint hétszáz darab nagyfeszültségű akku hálózatba kapcsolására van potenciál, a BMW i3 négy évvel ezelőtti piaci bevezetése óta legyártott százezer egységből ellenben pár száz példány kivételével még minden egyes rendszeres hétköznapi használatban van. A lipcsei üzem területén rendszerbe állított akkumulátortelepen ebben a pillanatban csaknem félezer darab kiöregedett aksi kapta meg új feladatát. „A telepen hálózatba kapcsolható hétszáz darab áramforrás együttesen akkora energia tárolására képes, amelyből egy BMW i3 tisztán elektromos üzemmódban több mint 100 000 kilométert tud megtenni. A telep adaptív kialakítása ugyanakkor azt is kínálja, hogy a következő években más méretű és teljesítményű energiatároló egységeket is bekapcsoljuk a hálózatba, ezáltal a jövő akkumulátor-technológiái is rendszerbe állíthatók lesznek” – mondta Joachim Kolling, a BMW Group energiaügyi részlegének vezetője. „Meghatározó hálózatunkkal megint bebizonyítottuk, hogy a BMW i divízió hosszú távú fenntarthatóságra épülő koncepciója messze túlmutat magán a gépkocsin” – tette hozzá.
Az üzem területén funkcionáló szélerőmű és a megújuló erőforrások kiaknázása hangsúlyos mértékben csökkenti a BMW i modellek előállításához felhasznált villamosenergia mennyiségét, a most rendszerbe állított akkumulátortelep mindazonáltal újabb szintre emeli a létesítmény energiahatékonyságát: a lipcsei üzem továbbfejlesztett telepét a lakossági villamosenergia-hálózathoz is csatlakoztatták, szolgáltatás-ingadozás vagy ideiglenes áramszünet során ezáltal a több száz akkumulátorból álló hálózat szélesebb körben is értékes energiatámogatást garantál. A telep működése a megújuló erőforrások kiaknázásából nyert energia tárolására épül, többletmennyiség során mindazonáltal a modern műszaki megoldás a zöld energiát a lakossági villamosenergia-hálózatba táplálja.
A kiemelkedő akkumulátortelep új költség- és energiahatékonysági alkalmakat kínál az energiaszektor szereplői részére, míg fontos mértékű széndioxid-csökkentést is ajánl. Az továbbfejlesztett megoldás eközben újabb bizonyítékként szolgál a BMW Group azon törekvésére, hogy a Föld leginkább fenntartható autógyártójává váljon.
A lipcsei létesítmény területén rendszerbe állított akkumulátortelep a megújuló erőforrásokból kinyert energia okos felhasználását és tárolását célzó WindNODE indítvány része, amit a Németországi Gazdasági és Energiaügyi Minisztérium támogatását élvező SINTEG program („Smart Energy Showcases – Digital Agenda for the Energy Transition”) hívott életre.