A korszerű BMW M5

A korszerű BMW M5

A modern BMW M5 világpremierjével a mesés sportautókat építő BMW M GmbH kitaposatlan ösvényre érkezik: a divízió nagyteljesítményű limuzinjának hajtáslánca első alkalommal a friss fejlesztésű M xDrive okos összkerékhajtás műszaki alapjaira épül, melynek hála az ötszemélyes élsportoló még a legextrémebb vezetési szituációkban is a pazar menetdinamika és a példás hétköznapi használhatóság friss dimenzióját tárja fel a bajor prémiumgyártó fogyasztói előtt. A korszerű BMW M5 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,5 liter / 100 km; vegyített károsanyag-kibocsátás: 241 gramm / km) hűen követi a típus 1984-es debütálása óta változatlanul alkalmazott koncepciót, amely a versenypályára edzett négyajtós luxuslimuzin hatodik nemzedékére az összes régebbinél kidolgozottabb testet öltött.

A BMW M GmbH kézjegyét viselő M xDrive nagy tudású összkerékhajtás a legintenzívebb vezetési élményt kínáló hajtáslánc a nagyteljesítményű gépjárműk mezőnyében. Az modernizált rendszer középpontjában egy elektronikusan vezérelt többtárcsás tengelykapcsolóval dolgozó osztómű áll, amely az erőforrásból érkező teljesítményt és forgatónyomatékot elvárásoknak megfelelően 0 és 100 százalék közti arányban képes elosztani az első és a hátsó tengely közt. A korszerű BMW M5 minden vezetési- és időjárási szituációban kimagasló útfekvését továbbá a hátsó tengelybe integrált aktív M differenciálmű garantálja, amely az elektronikusan vezérelt többtárcsás differenciálzárnak betudhatóan a motorból érkező erőt elvárásoknak megfelelően 0 és 100 százalék közti arányban képes elosztani a két hátsó kerék közt.

Az M xDrive nagy tudású összkerékhajtás karakterisztikája a dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSC – Dynamic Stability Control) és az M Dinamikus Mód (MDM – M Dynamic Mode) összehangolásával aktiválható öt különféle hajtáslánc-konfigurációnak hála pompásan a vezetési stílushoz állítható. A korszerű BMW M5 minden indításkor az állandó nagy tudású összkerékhajtás (4WD) és a bekapcsolt menetstabilizáló rendszer (DSC on) párosát aktiválja, amely dinamikus kigyorsítások közben a hátsó kerekek enyhe megcsúszását is engedélyezi – nagymértékben fokozva a mesés élsportoló világhírű agilitását. A jócskán dinamikus, bár istenien kontrollált hátsókerék-csúsztatásokat lehetővé tevő M Dinamikus Mód (MDM) a BMW M xDrive sportos összkerékhajtásával (4WD Sport) közösen aktiválható. Kikapcsolt menetstabilizáló rendszer (DSC off) során a modern BMW M5 három eltérő hajtáslánc-konfigurációt ígér fel (4WD, 4WD Sport, 2WD), amelyeket először is a versenypályás tempózás szempontjai alapján fejlesztettek ki a mérnökök. A rendszer végső esetben a BMW M xDrive okos összkerékhajtás egész kikapcsolását is biztosítja (2WD), hagyományos stílusban, a két hátsó kerékre szabadítva az erőforrásból érkező minden teljesítményt és forgatónyomatékot.

A motorháztető alatt a legújabb M TwinPower Turbo technológiával dolgozó, 4.4 liter hengerűrtartalmú, duplaturbós V8-as benzinmotor foglal helyet, amit a mérnökök a korszerű BMW M5 világpremierjére még tovább finomítottak. A megnövelt teljesítmény és a az összes régebbinél nagyobb csúcsnyomaték üzembiztos előállításáról felettébb hatékony kiegészítő töltőlevegő-hűtő, még pontosabb közvetlen üzemanyag-befecskendezés és új fejlesztésű turbófeltöltők gondoskodnak. Az kapacitás ezáltal a percenkénti 5 600 és 6 700 közti főtengelyfordulat-tartományban 441 kW / 600 lóerő maximális teljesítmény leadására képes, ameddig a főtengely percenkénti 1 800 fordulatától felépülő 750 Nm csúcs forgatónyomaték egészen percenkénti 5 600 főtengelyfordulatig fennáll. Az kapacitás specifikus, igénybevétel alapján változó motorolaj-ellátása mindemellett még a legintenzívebb versenypályás helyzetekben is garantálja a V8-as blokk ideális kenését. Az ötszemélyes élsportoló gyorsulási adatai eközben önmagukért beszélnek: a modern BMW M5 álló helyzetből 3,4 másodperc alatt sprintel fel 100 km/órás sebességre, de a 200 km/órához is mindössze 11,1 másodpercre van szüksége. A modell végsebességét az elektronika 250 km/óránál maximálja, a külön választható extrafelszereltség részeként elérhető M Driver’s Package ellenben ezt egészen 305 km/óráig kitolja.

A motor erejét a Drivelogic-kal dolgozó, speciálisan a korszerű BMW M5 teljesítmény-karakterisztikájához hangolt nyolcsebességes BMW M Steptronic automataváltó továbbítja az osztómű felé. Az előválasztó kar „D” állásában a modern műszaki megoldás észrevétlenül, a másodperc törtrésze alatt kapcsolgat a nyolc sebességi fokozat közt, míg a manuális sebességváltás lehetősége az előválasztó kar balra billentésével vagy a kormány mögötti váltófülekkel éppúgy elérhető. Az nagy tudású automataváltó Drivelogic működésbeli sajátságainak hála a vezető perszonális preferenciái alapján hangolhatja keresztül a váltómű karakterisztikáját. Versenypályás használat közben a nyolcsebességes BMW M Steptronic automataváltó sebes váltásokkal támogatja a modern BMW M5 lélegzetelállítóan ügybuzgó, töretlen lendületű tempózását, akár öt utassal az ideális íven.

A modern BMW M5 sport futóművét úgy fejlesztették ki, hogy az a hétköznapokban és versenypályás használat közben is a lehető legstabilabb útfekvést biztosítsa. És éppen olyan a V8-as motort, az automataváltót és az M xDrive nagy tudású összkerékhajtást, úgy a sport futóművet is a Föld legkeményebb versenypályáján, a Nürburgring Nordschleife aszfaltcsíkján hangolták tökéletesre a mérnökök. Az első és a hátsó kerékfelfüggesztés felkeményítésének hála a futómű még feszesebb lett, a jármű ezáltal az összes régebbinél pontosabb és közvetlenebb visszajelzésekre képes, a hajtáslánc ugyanakkor még gyorsabban reagál a kormánymozdulatokra.

Az M-specifikus Servotronic funkcióval dolgozó, változó áttételű sport szervokormány és az M-specifikus állítható lengéscsillapítás-szabályzás (VDC – Variable Damper Control) három eltérő futómű-beállítást biztosít (COMFORT, SPORT és SPORT+), amelyek az kapacitás három eltérő karakterisztikájával (EFFICIENT, SPORT és SPORT+) tetszés alapján vegyíthetők. A bőrborítású BMW M sportkormányon van M1 és M2 memóriagombokkal a bajor prémiumgyártó partnere egyetlen mozdulattal életre keltheti az általa ezelőtt elmentett két legideálisabb járműbeállítást. A memóriagombokra a motor, a váltó, a futómű, az M xDrive nagy tudású összkerékhajtás, a dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSC) és a Head-Up megjelenítő aktuális karakterisztikája, hangolása és beállítása ugyanabban az időben felprogramozható, az elmentett járműbeállítás ugyanakkor bármikor egyetlen gombnyomással előhívható.

A szuper-sportautók menetdinamikáját ígérő teljesítmény üzembiztos működése érdekében a BMW M GmbH tervezői jó néhány ponton módosítottak a korszerű BMW 5-ös széria karosszériáján: a hűtőrendszerek, amellett a fékek pompás levegőellátásáért kiszélesítették az első kerékjárati íveket és a nagyméretű légbeömlőkkel ellátott első lökhárítót, új hátsó diffúzort építettek be, a motorháztetőt mindazonáltal alumíniumból, ameddig a tetőt szénszál-erősítésű műanyagból készítették el. A korszerű BMW M5 letaglózó teljesítményét a dupla ikervégződésű kipufogórendszer nyomatékosítja, amely az integrált pillangószelepnek betudhatóan nagyon visszafogott és abszolút zabolátlan orgánumra is képes. A vezető a rendszer hangzását egyetlen gombnyomással változtathatja.

Az alumínium motorháztető, a szénszál-erősítésű műanyagból készült tető és a súlyoptimalizált kipufogórendszer alkalmazásával a korszerű BMW M5 az M xDrive okos összkerékhajtás ellenére is könnyebb lett elődjénél. A modell módszeres súlycsökkentését az alapfelszereltség részeként kínált BMW M sport fékrendszer is támogatja, amely a kékre fényezett, elöl hatdugattyús, hátul egydugattyús féknyergekkel, mindemellett a négy darab belső szellőzésű, lyuggatott féktárcsával minden vezetési szituációban intenzív lassulást garantál. A külön választható extrafelszereltségek listájára a BMW M divízió karbon-kerámia fékrendszere is felkerült, amely az aranyszínűre fényezett féknyergekről ismerhető fel. A újabb 23 kilogramm súlycsökkenést eredményező sport fékrendszer még a legkeményebb versenypályás igénybevételek közepette is fáradhatatlanul, isteni pontossággal adagolható.

A korszerű BMW M5 modellt az alapfelszereltség részeként 19” méretű, Orbit Grey vasszürke árnyalatú, csiszolt könnyűfém keréktárcsákkal szereli fel a cég (elöl 9,5J x 19, hátul 10,5J x 19 méretben), M-specifikus, elöl 275/40 ZR19, hátul 285/40 ZR19 méretű gumiabroncsokkal. A külön választható extrafelszereltség részeként a modell alá 20” méretű keréktárcsa-garnitúra is megrendelhető (elöl 9,5J x 20, hátul 10,5J x 20 méretben), 275/35 ZR20, továbbá 285/35 ZR20 méretű gumiabroncsokkal szerelve. Az ötszemélyes élsportoló mindenre kiterjedő alapfelszereltségének az elektromosan állítható, Merino bőrkárpitozású BMW M sportülések is részei, míg a külön választható extrafelszereltségek közül a új fejlesztésű, még jobb oldaltartású, kagylóülés-stílusú BMW M multifunkciós ülések is elérhetők.

A korszerű BMW M5 sportmodell 2017 szeptemberétől rendelhető meg. Az első példányokat 2018 tavaszán nyújtja át megrendelőinek a cég. A BMW tervei alapján a piaci bevezetéssel párhuzamosan ezenkívül szűk körben a típus első különkiadása, a mindössze 400 darabban készülő, BMW Individual Frozen Dark Red mélyvörös-metál karosszéria-fényezést viselő BMW M5 First Edition is elérhetővé válik.