Tovább bővíti tevékenységét az nagy tudású szállítási rendszerek (ITS) területén a Volkswagen-csoport

Tovább bővíti tevékenységét az nagy tudású szállítási rendszerek (ITS) területén a Volkswagen-csoport

A Volkswagen-csoport Koppenhágában, a 25. ITS Világkongresszuson szemlélteti az okos személy- és teherszállítás kapcsán folytatott tevékenységét. A több mint száz partnert tömörítő ERTICO-ITS Europa hálózat tagjaként a vállalatcsoport és márkái – a Stockholm-környéki Järfällától Hamburgon és Barcelonán keresztül, egészen az Amerikai Egyesült Államokbeli Somerville-ig – jó néhány településsel dolgoznak aktívan partneri kapcsolatban a nagyvárosi mobilitás témáin. Az elektromos mobilitás, az automatizált vezetés, a közlekedés minden résztvevőjének digitális hálózatba kapcsolása és a korszerű mobilitási szolgáltatások ugyanúgy lényeges szerkezetek annak szolgálatában, hogy a személy- és teherszállítás a egész nagyvárosi ökoszisztéma tekintetében leginkább hosszú távon fenntarthatóvá, hatékonyabbá, tisztább üzeművé és biztonságosabbá fejlődhessen.

Amint Ludger Fretzen, a Volkswagen-csoport új kereskedelmi területek konszernstratégiájának vezetője kiemelte: „A városokkal, ipari partnerekkel, nyilvános intézményekkel és szervezetekkel együttesen kívánjuk még hatékonyabbá és leginkább hosszú távon fenntarthatóvá fejleszteni a személy- és teherszállítást a nagyvárosokban. Ennek érdekében következetesen ügyfeleinket és igényeiket helyezzük a origóba és tovább erősítjük az nagy tudású szállítási rendszerek területén kifejtett tevékenységünket. Mindezek alapvető feltételei ’TOGETHER – Stratégia 2025’ programunk sikeres végrehajtásának, emellett csupán autógyártóból vezető mobilitási szolgáltatóvá történő átalakulásunknak. Szponzorként és stratégiai partnerként jelentőségteljesen bővíteni kívánjuk részvételüket az ITS szakterületén.”

A Volkswagen-csoport 2022 végéig több mint 34 milliárd eurót invesztál a jövő olyan technikáiba, mint az elektromos mobilitás, az automatizált vezetés, a digitális hálózatba kapcsolás és a modern mobilitási szolgáltatások. A „Roadmap E” keretében 2025-ig a egész vállalatcsoportra kiterjedően összesen 80 új elektromos modell érkezik a piacra, közülük 50 tisztán elektromos hajtással. Idén nyári hónapokban a Volkswagen AG „Mobility as a Service” leányvállalata, azaz a MOIA, mobiltelefonos alkalmazás alapú, egyedi elvárásoknak megfelelő ridesharing-szolgáltatást indított Hannover utcáin, a következő évben ugyanakkor Hamburg következik, ahol első ízben a tisztán elektromos hajtásrendszerű MOIA 6+ jármű is szolgálatba áll. A 2019-es évre újabb vehicle-on-demand szolgáltatások is megjelennek a tervekben, példaként a Volkswagen UMI Urban Mobility International leányvállalatának tisztán elektromos „We Share” autómegosztó (carsharing) kínálata. 2019 első negyedévében új, továbbfejlesztett nagyvárosi járműkoncepciók és mikromobilitási megoldások is megjelennek, példaként a települési közlekedés azon a némely „utolsó kilométerén” hasznavehető, elektromos, zajtalan és helyi szinten károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedő Cityskater formájában.

Precízen ilyen követendő az infrastruktúra- és energiamegoldások területén végzett tevékenység. Az IONITY keretében a Volkswagen-csoport a töltő-infrastruktúra bővítésében vesz részt, s a vegyesvállalat 2020-ig csaknem 400 gyorstöltőállomás létesítését tervezi az európai autópályák mentén. Wolfsburgi székhelyén a Volkswagen-csoport ebben a pillanatban olyan energiamenedzsment-rendszerek (Micro Grid) alkalmazásán dolgozik, amelyek az energiát nagy tudású módon szabályozva járulnak hozzá a hálózati stabilitáshoz. A Kuka automatizálási specialistával együttesen a vállalatcsoport azonkívül az elektromos járművek részére készülő első mobil töltőrobot fejlesztésében is részt vesz: „Carla” az elkövetkezendő időszakokban a nyilvános helyen leparkolt elektromos járműveket töltheti sebesen, szolidan és önállóan. A járművek egymás közti, azonfelül a környezetükkel folytatott kommunikációjára kifejlesztett WLANp modern műszaki megoldás 2019-től tervezett bevezetésével a Volkswagen-csoport széles körben növelheti a közlekedés biztonságát, ezenfelül az utak áteresztőképességét, ezzel is mérsékelve a széndioxid-kibocsátást. A Volkswagen Financial Services saját Mobility Unit részlegével ugyancsak megjelenik olyan területeken, akárcsak az okosparkolás (Smart Parking), a tankolási és töltőkártya-megoldások, azonfelül útdíj-szolgáltatások, ezenkívül az autóbérlési és -megosztási modellek. Scania svéd leányvállalatán át a Volkswagen-csoport a kisvártatva induló Scania City Solutions keretében olyan megoldásokat is fejleszt, amelyek a személy-, teher- és hulladékszállítást optimalizálják, emellett önálló és problémamentes on-demand közlekedési rendszereket és okos utazási alkalmazásokat (Smart Travel App) – mint a Scania Go! – biztosítanak az ingázók részére. A Scania mindezzel komolyan támogatja a nagyvárosok hosszú távú fenntarthatóságot célzó átalakulását.

Újabb központi témakör az automatizált vezetés. A Volkswagen-csoport olyan modernizált járműkoncepciókkal kívánja érzékeltetni a maradéktalanul önállóan közlekedő gépkocsikban rejlő lehetőségeket, mint a SEDRIC (SElf-DRIving Car), az Audi AICON és a Volkswagen I. D. VIZZION. A hamburgi repülőtéren a Volkswagen, az Audi és a Porsche márkák mindenre kiterjedő és mobiltelefonos alkalmazással bonyolítható szolgáltatás definiálta, integrált koncepcióként mutatták be az automatizált parkolást – számottevő lépésként az automatizált vezetés útján. A projekt a Hamburg Szabad és Hanza-várossal folyó, ebben a pillanatban legszéleskörűbb stratégiai mobilitási partneri kooperáció része, a 2016-os megállapodás szerinti együttes munka célja mindazonáltal együttes projektek tervezése, konkrét alkalmazások és tesztek szervezése, s ezzel Hamburg mintavárossá fejlesztése a jövő hosszú távon fenntartható és integrált nagyvárosi mobilitása kapcsán. Az kooperáció egyik mérföldköve a cég által a 2021-es ITS Világkongresszus hamburgi megrendezéséhez nyújtott megkülönböztetett partneri pártfogás.

A jövő mobilitása, mint közösségi feladat

Vezető mobilitási szolgáltatóvá alakulásának útján „TOGETHER – Stratégia 2025” programja keretében a nagyvárosi mobilitás fejlesztése kulcsfontosságú a Volkswagen-csoport részére, a jövő mobilitásának színtere merthogy mindenekelőtt a nagyváros. Az ENSZ becslései alapján 2050-re a Föld népességének közel 70 százaléka metropoliszokban él ezt követően, azaz itt a legsürgetőbb a problémák megoldása, ám a változtatás lehetőségei is itt a legnagyobbak. A Volkswagen-csoport így nagyvárosok szorosan együttműködő partnereként kíván tevékenykedni, s az egész világon már jó néhány ilyen kapcsolat keretében fejlesztik, tesztelik, azonkívül valósítják meg a legkülönfélébb projekteket:

Hannover városával együtt bonyolítja a Volkswagen Haszonjárművek (VWN) „Nagyvárosi logisztika” („Urbane Logistik”) projektkezdeményezését, melynek célkitűzése a tisztaüzemű, csendes, hatékony, s ezzel biztos jövő előtt álló logisztikai koncepciók kialakítása a nagyvárosok részére. Az első lépés a nagyvárosi vállalkozásbeli forgalom részletes elemzése, a fejlesztési választások meghatározása, azonkívül a modern koncepciók hatásainak előzetes kiértékelése.

A Boston agglomerációs környezetében van Somerville-ben a vállalatcsoport márkájaként az Audi modellezi az automatizált és megosztott mobilitási szolgáltatások az utak áteresztőképességére és a városképre gyakorolt hatásait.

Barcelonában a település és a vállalatcsoport márkája, a Seat dolgozik szövetségben egy nagyvárosi mobilitási terven (Urban Mobility Plan), aminek négy célkitűzése a biztonságos, hatékony, hosszú távon fenntartható és kiegyensúlyozott mobilitás elősegítése. A hatékony és gazdaságos mobilitás területére hozta létre a Seat Metropolis:Lab Barcelona az „About it” mobiltelefonos alkalmazást, amely másfajta funkciói mellett az elektromos töltőállomásokat és a Bicing kerékpárkölcsönző-rendszer pontjait, azonkívül a település különösen balesetveszélyes helyszíneit is megjeleníti.

A Drezda városával folytatott partneri kooperáció keretében többek között az elektromos gépjárműk nyilvános töltőállomásainak infrastruktúrája bővül lépésről-lépésre. A projektpartnerek célja 2022-ig akár 250 töltő-, továbbá gyorstöltőállomás létesítése, sőt még Drezda az elektromos mobilitás, a digitalizáció és az modernizált járműpark-menedzsment (car-sharing) mintavárosává fejlesztése.