Tekintetet vonzó különlegesség a Škoda Múzeumban – Új fényben ragyog a nyolchengeres Škoda 860

Tekintetet vonzó különlegesség a Škoda Múzeumban – Új fényben ragyog a nyolchengeres Škoda 860

Múzeumi állománya új „gyöngyszemeként” egy frissen restaurált Škoda 860 autót szemléltet a Škoda AUTO Csehszlovákia megalakításának 100 jubileumára. Az 1932-es kiállítási darab a modellsorozat egyetlen még létező Cabriolet példánya, s a cég korai virágkorát idézi. A luxusjármű felszereltsége, kényelme és teljesítménye tekintetében ugyancsak mércéül szolgált a maga idejében, felettébb kulturált járású, soros nyolchengeres motorja ugyanakkor magas fokú rugalmasságával bizonyult meggyőzőnek. A Škoda 860 mostantól a Mladá Boleslav-i Škoda Múzeum állandó kiállításának része.

A Škoda 860 jól érzékelteti azon magas konstrukciós és műszaki színvonalat, melyet a cseh gyártó már a háború előtt elért járműveivel. A soros nyolchengeres motorral szerelt személyautók igen népszerűek voltak a 20. század első felében, mindenekelőtt különösen nyugodt járásuk folytán. A Škoda 860 technikájával az 1907-es Laurin & Klement FF hagyományait folytatták a konstruktőrök, amely valószínűleg Közép-Európa első soros nyolchengeres motorral szerelt autója volt. A motor nemkívánatos lengéseinek kiegyenlítésére kilenc helyen csapágyazott főtengelyt, amellett Lanchester-lengéscsillapítót alkalmaztak. A 3880 köbcentiméteres négyütemű benzinmotor rugalmassága még napjainkban is meggyőző: a csaknem 5,5 méteres gépjármű lépésben haladva még a harmadik és a legmagasabb fokozatból is simán gyorsít ki, végsebessége mindazonáltal 110 kilométer/óra. Szintén példamutatónak számított abban az időben a vákuumos rásegítővel funkcionáló fékberendezés.

A múzeumi Škoda 860 a modellsorozat egyetlen még létező Cabriolet példánya, amit a Škoda teljeskörűen restaurált az elmúlt két év esetén, mindvégig terjedelmes hangsúlyt fektetve eredethűségére. A restaurátor mesterek szintúgy felújították a fényezést, a tető- és az üléskárpitozást, amellett kisebb javításokat végeztek a fa- és a karosszériaszerkezeten. Mára új fényben ragyog a menetkész kiállítási darab, melyet a Mladá Boleslav-i Škoda Múzeum állandó kiállításának részeként tekinthetnek meg a vendégek.

A múzeumi Škoda 860 több, a harmincas években különösen innovatívnak számító felszereltségi megoldással is szolgált, példaként a műszerfali emelkedő-/lejtőérzékelő formájában. A haladó szellemű sebességváltó-kapcsolási ajánlás elődjének tekinthető berendezés emelkedőn és lejtőn időben figyelmeztetett a vissza-, miközben sík úton a felkapcsolásra. Újabb igényes megoldásként a vezetőteret lesüllyeszthető üveglap választotta el a komfortos utastértől, mindent összevetve biztosítva a létfontosságú diszkréciót. A terjedelmes hagyományokra visszatekintő cseh márka modelljei már akkortájt is kitűntek bőséges térkínálatukkal, ezáltal akár három felnőtt is kényelmesen helyet foglalhatott a Škoda 860 kellemesen párnázott hátsó ülésén, a tágas lábtér mindazonáltal – példaként gyerekek vagy a kísérőszemélyzet részére – két felhajtható segédülésnek is helyet nyújt. A magas színvonalú menetkényelemhez a padlózatba épített elektromos fűtés, azonfelül a kar- és lábtámaszok éppúgy hozzájárultak, mint a szivargyújtó és az oldalablakok rolói.

A Škoda 860 1929. október 23-án a Prágai Autószalon alkalmával tartotta premierjét, mégpedig a haladó szellemű Mladá Boleslav-i gyárban már szerelőszalagon készülő, új személyautó-generáció korábbi csúcsmodelljeként. Típusjelzése a hengerei részére és motorja teljesítményére utalt. Miközben a Škoda 422 négyhengeres alapmodell 22 lóerőt (16 kW) teljesített, a nyolchengeres Škoda 860 3000-es percenkénti fordulatszámnál 60 lóerőt (44 kW) bocsátott vezetője rendelkezésére. A gépjármű robusztus létra-alvázra épült, a két merev tengely rugózásáról hosszú és széles laprugók és hidraulikus lengéscsillapítók gondoskodtak. A Škoda 860 karosszéria nélküli alváz-futómű-hajtásrendszer együttese 1460 kilogrammot, ameddig a egész jármű csaknem két tonnát nyomott. 1931 nyaráig összesen 49 alváz készült, az utolsó kettőt 1933 tavaszán karosszálták. Igényes felszereltsége és meggyőző motorteljesítménye ellenére az igazán jelentős elismerés elmaradt, aminek hátterében többek között a világgazdasági válság állt. A Limousine alapára 125 ezer korona volt, a Cabriolet mindazonáltal 140 ezertől indult. A Škoda egy úgynevezett Faux Cabriolet – azaz „álkabrió” – változatot is kínált, amelyiknek rögzített teteje kívülről vászontető benyomását keltette. A tehetősebb ügyfelek erre specializálódott karosszériaépítőkkel – mint a prágai J. O. Jech vagy Vrchlabíban a Theodor Petera – készíttették el autójukat, utóbbi épp a Škoda AUTO mai gyára helyén működött.

Az különleges nyitott modell eredendően bemutató célokat szolgált, s 1998 óta a Škoda Múzeum kiállítási anyagának darabja. Mára mindössze igen kevés egész Škoda 860 Limousine maradt meg, köztük ellenben egy tűzoltó és egy Faux Cabriolet változat szintén felfedezhető.