Škoda FABIA – Első az aerodinamikában

Škoda FABIA – Első az aerodinamikában

Minden eddiginél – és piaci kategóriája újabb modelljeinél is – kifinomultabb aerodinamikailag a Škoda FABIA negyedik generációja, aminek érzelmekben gazdag és dinamikus formavilága mindössze 0,28-os légellenállási együtthatójával (cw) hangsúlyosan felülmúlja elődje ugyanezen paraméterét (cw = 0,32). E kiemelkedően hatékony aerodinamikai tulajdonságokat jó néhány olyan részletmegoldással formálták ki a tervezők, akárcsak az aktív lamellázattal funkcionáló, okos hűtőzsaluzat, nagyban hozzájárulva az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás mérsékléséhez. A FABIA aerodinamikájának kifejlesztésekor a Škoda több mint háromezer úgynevezett numerikus áramlástani szimulációt (Computational Fluid Dynamics; CFD) végzett, amelyek eredményeit gyakorlati tesztek esetén ellenőrizték, azonkívül finomították tovább.

Vít Hubáček, aki a Škoda FABIA aerodinamikai fejlesztéséért felelt, mindent összevetve nyilatkozott: „Noha a modern FABIA nagyobb, mint elődje – homlokfelülete csaknem három százalékkal növekedett –, csaknem tíz százalékkal csökkentettük légellenállási együtthatóját, ami önmagában is kilométerenként közel három grammal mérsékelheti a WLTP-tesztciklus szerinti szén-dioxid-kibocsátást. Ennek érdekében több mint háromezer aerodinamikai tesztet végeztünk, csaknem 80 százalékukat virtuálisan, szuperszámítógépen futó CFD-szimulációk hozzájárulásával. Egy átlagos személyi számítógépnek több mint kétezer évre lenne szüksége a helyes számítások elvégzéséhez.”

A korszerű Škoda FABIA aerodinamikai fejlesztésének eredménye a 0,28-os légellenállási koefficiens, amellyel a negyedik generáció egyfelől jelentőségteljesen felülmúlja közvetlen elődjét (cw = 0,32), másfelől mércéül szolgálhat a kisautók szegmensében. A modern FABIA felülmúlhatatlan légellenállási tulajdonságai nagyban hozzájárulnak üzemanyag-fogyasztása és károsanyag-kibocsátása csökkentéséhez. Az aerodinamikai fejlesztés alatt több részleg mesterei – példának okáért formatervezők, aeroakusztikai szakértők, emellett a gépjármű karosszériáját, alját és motorjait tervező mérnökök – dolgoztak közösen. A Škoda számítógépes szimulációkkal és gyakorlati próbákkal vegyítette a virtuális teszteket, a tesztvezetések fő célját a szimulációk eredményeinek ellenőrzése és megerősítése jelentette.

Több tízezer óra gépidő szuperszámítógépeken

A Škoda AUTO aerodinamikai részlege nagyrészt a virtuális térben dolgozott a modern FABIA fejlesztése alatt. Mivel a gépkocsik aerodinamikájának optimalizálása különösen összetett feladat, ahol minden apró változtatás más területekre is jó néhány hatást fejthet ki, a mérnökök nagyteljesítményű számítógépeket használtak, hogy úgynevezett numerikus áramlástani szimulációk (Computational Fluid Dynamics; CFD) támogatásával a lehető legtöbb változatot vizsgálhassák meg virtuálisan. Nagyjából három és fél év alatt több mint háromezer ilyen áramlási szimulációt futtattak le, ami több tízezer órányi számítástechnikai gépidőt vett igénybe. Az aerodinamika jelentősége különösen megnőtt az autóiparban az elmúlt évek alatt, s az egyre szigorúbb károsanyag-kibocsátási határértékek következtében még mindig egyre fontosabbá válik. A Škoda AUTO ennek megfelelően nagymértékben bővítette kompetenciáját és munkatársai létszámát e szakterületen. Miközben húsz éve összesen három aerodinamikai mester dolgozott a Škoda AUTO gárdájában, ma egyedül a FABIA fejlesztésében voltak ott ennyien.

A hűtőzsaluzat 120 kilométer/óránál 100 kilométerenként akár 0,2 literrel mérsékli az üzemanyag-fogyasztást

Több részletmegoldás járul hozzá a Škoda FABIA kategóriájában legjobbnak számító aerodinamikai tulajdonságaihoz. Kardinális műszaki megoldás az első lökhárító alsó légbeömlő nyílása mögött elhelyezett, korszerű hűtőzsaluzat, amely a FABIA sorozattal jelenik meg ebben a járműkategóriában. Csekély hűtési ilyen irányú elvárás során az aktívan állítható lamellák záródnak, ezáltal javítva az aerodinamikai tulajdonságokat. 120 kilométer/óra állandó sebességgel haladva ez akár 0,2 liter üzemanyag megtakarítását is eredményezheti 100 kilométerenként, a FABIA szén-dioxid-kibocsátása mindent összevetve akár öt grammal is alacsonyabban alakulhat kilométerenként. Nagy hűtési igény vagy rövid megállások során a rendszer nyitja a lamellákat, hogy a lehető legtöbb levegő áramolhasson be. Amellett számottevő újabb elem is gondoskodik a megfelelő légellenállásról. Elöl a lökhárító rendkívüli nyílásai, az úgynevezett Air Curtain elemek aerodinamikailag különösen kedvező módon, a karosszériához és a kerekekhez közel vezetik el a gépkocsi oldala mentén a levegőt. A jármű alatt a korábbi három helyett tizenkét burkolati elem alkotta borítás optimalizálja a légáramlásokat, az oldalsó idomokkal (Finlet) kiegészített nagyobb méretű tetőlégterelővel együttesen még kedvezőbben alakítva a far körül és a gépjármű mögött kialakuló turbulens légáramlásokat. A külső visszapillantó tükrök házainak formája célzottan a hátsó lámpák – az áramlások korrekt leválását segítő – légterelő pereme felé irányítják a levegőt. Mivel a kerekek önmagukban a légellenállás csaknem 25 százalékáért felelősek, a Škoda – első ízben már a FABIA részére is – sajátos műanyagbetéteket alkalmaz a könnyűfém keréktárcsák kedvezőbb aerodinamikai tulajdonságai szolgálatában.