Ritka levegő – Új utakat jár a Volkswagen Motorsport az I. D. R Pikes Peak aerodinamikájával

Ritka levegő – Új utakat jár a Volkswagen Motorsport az I. D. R Pikes Peak aerodinamikájával

Az I. D. R Pikes Peak mindjárt az első pillantásra egyértelművé teszi, hogy extrém körülményekre fejlesztették. A Volkswagen első tisztán elektromos hajtásrendszerű versenyautóját aerodinamikája tekintetében kompromisszumot sem tűrve készítik fel a planéta legnevesebb hegyiversenyére. „A rajtvonal csaknem 2900, a célvonal ugyanakkor 4300 méter tengerszinttől számított magasságban húzódik. Az alacsony légnyomás folytán itt már egészen más aerodinamikai viszonyok uralkodnak, mint a síkvidéki versenypályákon” – érvelt François-Xavier Demaison, a Volkswagen Motorsport műszaki igazgatója, egyben az I. D. R Pikes Peak fejlesztésének projektvezetője. A valamelyest nyílt versenyszabályzat jóval több mozgásteret ad a mérnököknek az I. D. R Pikes Peak karosszériájának és hátsó szárnyának kialakítására, mint más versenyágakban.

A Colorado Springs (Amerikai Egyesült Államok) környéki Pikes Peak csúcsára vezető, 19,99 kilométeres kanyargós úton csaknem 240 kilométer/órás sebességet érnek el, ami egy olyan prototípus részére, mint az I. D. R Pikes Peak, viszont nem számít igazán soknak – elméletileg természetesen jóval többre is képes lenne. „Mindenekelőtt az ideális kanyarsebességekre összpontosítottunk, mindent összevetve a egész karosszéria a túlzottan tekintélyes légellenállás nélküli, a lehető legnagyobb leszorító erő jegyében készült” – foglalta össze csapatának feladatait François-Xavier Demaison.

E stratégia igencsak markáns megjelenésű eredménye az I. D. R Pikes Peak óriási, már-már túlméretezettnek ható hátsó szárnya. „A Pikes Peak magasságán a levegő sűrűsége átlagosan 35 százalékkal kisebb, ezáltal a leszorító erő 35 százalékát is elveszítjük a tengerszinti versenypályákhoz viszonyítva. A óriási hátsó szárnnyal ellenben e veszteségek egy részét kiegyenlíthetjük” – emelte ki Willy Rampf, aki évtizedes Formula-1-es jártasságaival a projekt műszaki tanácsadója. „Az ötletekben gazdag aerodinamikai fejlesztés eredményeképpen a verseny alatt csakhogy maximális leszorító erőt tudunk elérni, amely még a jármű saját tömegéből adódót is felülmúlja.”

A Volkswagen Motorsport 1:2 méretarányú modellel tesztelte a szélcsatornában Pikes Peak versenygépének nagyon sok eltérő változatát, ezután a karosszéria – már életnagyságban – a Porsche weissachi fejlesztési centrumában kapta meg az utolsó simításokat. „Tekintélyes előny, hogy a egész vállalatcsoport forrásai rendelkezésünkre állnak” – nyomatékosította François-Xavier Demaison.

A korszerű komponensek gyakran az igen villámgyors háromdimenziós nyomtatással készültek. „Csaknem kétezer alkatrészt nyomtattunk, tengernyi időt takarítva meg” – idézte fel Dr. Hervé Dechipre, aki a Volkswagen Motorsport CFD-mérnökeként az I. D. R Pikes Peak aerodinamikájáért felel.

Noha az I. D. R Pikes Peak elektromos hajtásrendszere intenzív hűtést igényel, frisslevegő-szükséglete jóval elmarad a belsőégésű motorokétól, mindemellett légbeszívást sem elengedhetetlen kialakítani az együttesen 500 kW (680 LE) teljesítményű elektromos motorok részére. A karosszéria elengedhetetlen nyílásainak méretét aerodinamikai szempontból terjedelmes előnyként ennek megfelelően csökkenthették. Negatív hatást gyakorol ezzel szemben a hűtés hatékonyságára a ritka magaslati levegő.

A korrekt kompromisszumok kiszámítására az ANSYS technikai fejlesztőpartner szimulációs szoftverét vették igénybe. „Ez a feladat nem oldható meg egyedül a szélcsatorna adataival, ahol példaként a ritka levegő sem állítható elő a valóságban” – mutatott rá François-Xavier Demaison. „Itt tekintélyes segítséget jelentett a szimuláció a hűtőrendszer elengedhetetlen méreteinek meghatározásában.”

A fejlesztési eredményeket mindeközben részletes tesztek alatt optimalizálták, az amerikai egyesült államokbeli eredeti versenyhelyszínen. Romain Dumas pilóta és a Volkswagen Motorsport csapata részére ekkor indul a felkészülés hajrája a „Pikes Peak International Hill Climb 2018” június 24-i futamára, ahol a cél az elektromos hajtásrendszerű prototípusok pillanatnyilag 8:57,118 perces rekordjának megdöntése.