A Nissan új kampánya a légszennyezésre hívja fel a figyelmet
A Nissan legfrissebb plakátkampánya 26 sajátos felületen ismerteti részleteiben is Budapesten a forgalmas csomópontok körül keletkezett szálló por mennyiségét, aminek levegőbe jutásáért jókora részben a robbanómotoros gépjárműk felelősek. A valódi szálló por igénybevételével lett megalkotva nagyszerű citylight poszterek nemcsak a környezetszennyezés problémájára, de arra is felhívják a figyelmet, hogy mindez milyen ártalmas az emberi szervezetre: ha mindannyian 100% elektromos Nissan LEAF-re cserélnénk autónkat – mely kibocsátásmentesen üzemel –, csak hazánkban minden évben annyi szálló porral kevesebb kerülne a levegőbe a közúti közlekedésnek betudhatóan, amivel megközelítőleg 1000 ember idő előtti halálát előzhetnénk meg.
A Nissan kampánya arra hívja fel a figyelmet, hogy robbanómotoros gépjárműk légszennyezése egyre égetőbb problémává válik. Azzal tisztában vagyunk, hogy a szokásos gépjárműk kipufogója szén-dioxidot és szén-monoxidot bocsájt ki, azt viszont az emberek leggyakrabban nem tudják, hogy ezek mellett nitrogén-oxidok, allergiát okozó platinafémek, más nehézfémek, sőt még nagy volumenű szálló por kerül a levegőbe, főleg a dízel gépkocsik okán.
A JCDecaux a Nissan megbízásából 26 specifikus reklámtáblát helyezett ki Budapesten. Az alapvetően fehér plakátokat annyi szálló porral permetezték be, amely – az átlagos évi forgalom alapján – egy nap alatt a személygépkocsikból a levegőbe jut az adott csomópontok körüli 100 m sugarú körben. Az 51 g, amely a Kassai téri 32-es busz megállójában álló plakátra került, valószínűleg nem tűnik olyan ijesztőnek, a Boráros téri 4-6-os villamosmegállóba kihelyezett reklámtáblára ellenben 263 g, ameddig a Corvin-negyednél, ugyanezen villamosok megállójában álló plakátra 190 g szálló por került. A plakátok a felhasznált por mennyiségétől függően a világosszürkétől kezdve a majdnem feketéig a szürke csaknem az összes árnyalatában pompáznak, a feliratokon mindazonáltal azt láthatjuk, mennyivel kevesebb szálló por kerülne a levegőbe naponta, ha mindannyian elektromos gépjárműre váltanánk.
A Nissan és az ACG Reklámügynökség a kampány előkészítése esetén szorosan együttműködött a Levegő Munkacsoport munkatársaival, akik megdöbbentő adatokról számoltak be a levegő állapotával kapcsolatban.
„Budapesten, különösen a belső részeken a szálló por – és különösen a nitrogén-dioxid – túlnyomó részét a közúti közlekedésnek köszönhetjük. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség 2014-ben kiadott felmérése alapján 2012-ben 30 000 tonna volt a pm²,5 finompor-kibocsátás Budapesten, amelyből 2700 tonna jutott a közlekedésre – ez az érték mindazonáltal a korábbi években a gépjárműk számával egyesült erővel tovább növekedett. A légszennyezés súlyos keringési-, szív- és érrendszeri megbetegedéseket, asztmát, sőt még rákot okozhat, és hazánkban csaknem 1000 fő idő előtti elhalálozásáért tehető felelőssé minden évben” – mondta Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport környezeti tanácsadója.
A Nissan LEAF és a hozzá hasonló 100% elektromos modellek igénybevételével – amelyeknek ezenkívül jóval alacsonyabb is a fenntartási költségük, mint tradicionális társaiké – így nagymértékben hozzájárulhatunk környezetünk terhelésének és az emberi szervezetbe jutó káros anyagok mennyiségének a csökkentéséhez.