NMHH-piackutatás: a válaszadók negyede használna önvezető gépkocsit

NMHH-piackutatás: a válaszadók negyede használna önvezető gépkocsit

Mindössze a válaszadók negyede használna okosautót, vagyis önvezető gépjárműt – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) lakossági felhasználói szokásokat, vélekedéseket felmérő kutatásából.

Az információ alapján a magyar emberek legnagyobb baja az okosautóval alapvetően az, hogy okos. Az emberek leggyakrabban – a megkérdezettek kétharmada – úgy vélik, hogy az okosautókkal többé nem lehet ezután élvezni a vezetés szabadságát, mert helyettük egy robot irányítja a járművet. Ezt minden második olyan megkérdezett is említette, akinek nincs jogosítványa továbbá nem tervezi megszerezni azt.

Tízből hatan azt gondolták, hogy a gépkocsi annyira egyéni tárgy, hogy sajátot kívánnának, és nem ülnének be gyűjtőpontról elvihető közösségi okosautóba, ugyanakkor azzal csökkenteni lehetne a forgalmat, a dugókat és a parkolási problémákat a légszennyezés és az autófenntartási költségek visszaszorítása mellett.

Ugyanilyen magas arányban említették, hogy bár az okostechnológia elkerüli a dugót, de a települési forgalom nem fog csökkenni, mert mindent összevetve gépjárműbe ülnek ezután olyanok is, akik nem tudnak vezetni.

Végül ugyancsak a lista elején végzett az a vélekedés, hogy ezek a járművek állandóan adatokat gyűjtenek példaként a közlekedési, vásárlási, zenehallgatási szokásainkról, amelyek rossz kezekbe is kerülhetnek.

Az öt leglényegesebb szempont közé egyetlen pozitív vélemény került be – ezt is tízből hatan emelték ki –, hogy az önvezető gépkocsi nagyobb szabadságot és önállóságot adhat mindazoknak, akik ezelőtt mások segítségére szorultak vagy nem tudtak közlekedni, akárcsak az idős és a fogyatékos emberek.

Kiderült az is, a fiatalok és a jogosítvánnyal rendelkezők vagy azt megszerezni tervezők – tízből heten – nem viszonyulnak pozitívabban az okosautóhoz, mint a többiek, simán csak többet tudnak róla: jellemzően mind a pozitív, mind a kétkedőbb véleményeket magasabb arányban említették.

Teljességében csak minden harmadik ember gondolja előnyösnek azt, ha pár évtizeden belül elterjednek a sofőr nélküli gépjárműk, és ezt még a fiataloknak is csak kisebb része gondolja ezáltal. A használattól mindazonáltal még jobban tartanak: mindössze minden negyedik ember használna önvezető gépkocsit, és még az újdonságokra többnyire nyitottabb, kísérletezőbb fiataloknak is csak a harmada próbálná ki.

Leginkább elzárkóznak azok, akiknek nincs jogosítványuk továbbá nem tervezik megszerezni azt, ugyanakkor a közösségi okosautó remek utazási alternatívát jelenthetne számukra, ha alkalmanként szükségük lenne autóra – írták.

mti