Látomásból stílusikon, győztesből legenda: a BMW i8 sikertörténete

Látomásból stílusikon, győztesből legenda: a BMW i8 sikertörténete

A korszerű formanyelv és a hosszú távon fenntartható vezetési hatás úttörőjeként ismert modellpáros sorozatgyártása a végéhez közeledik. A BMW i8 Coupé és a BMW i8 Roadster a Föld legsikeresebb hálózatról tölthető sportautójaként vonul be a történelembe.

A BMW mesés sportautóit őrző „Hírességek csarnoka” újabb modellel bővül: hat éven keresztül tartó piaci pályafutása után a BMW i8 sorozatgyártása véget ér. A BMW i8 Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 1,8 liter / 100 km; vegyített energiafogyasztás: 14,0 kWh / 100 km; vegyített károsanyag-kibocsátás: 42 gramm / km) és a BMW i8 Roadster (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 2,0 liter / 100 km; vegyített energiafogyasztás: 14,5 kWh / 100 km; vegyített károsanyag-kibocsátás: 46 gramm / km) örökre a müncheni központú vállalatcsoport történetének egyik meghatározó mérföldköve marad. A plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt duó sikertörténete a korszerű formanyelv és az úttörő modern műszaki megoldás speciális szimbiózisaként kezdődött, amely a vezetés sportautós élményét hosszú távon fenntartható módon váltotta valóra és egy csapásra a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt gépkocsik menetdinamikai etalonjává érett. A BMW i8 a vállalatcsoport újabbnál újabb hálózatról tölthető modelljeinek is utat mutatott, mialatt forradalmi technológiája rövid idő alatt a Föld legsikeresebb hálózatról tölthető sportautójává emelte. A modellpárosból 2014 óta több mint 20 000 darab talált gazdára nemzetközileg, amellyel minden egyes riválisánál jobb értékesítési eredményt mutatott fel kategóriájában.

A BMW Vision EfficientDynamics tanulmányautót a privát mobilitás felettébb csábító jövőképeként mutatta be a BMW a 2009-es Frankfurti Internacionális Autószalonon. A modell a márka által fémjelzett vezetési impresszió, a csodálatos formanyelv és az meghatározó modern műszaki megoldás egységének ígéretét hordozta. Sirályszárnyas ajtóival, a BMW hamisítatlan stílusjegyeinek újraértelmezésével, plug-in hibrid hajtáslánc-technológiájával és hatékony összkerékhajtásával a 2+2 üléses sportautó-koncepció elsöprő visszhangot keltett a vezetés szerelmeseinek körében, ezután a BMW i divízió megalakulásáról, a BMW Vision EfficientDynamics tanulmányautó főbb elemeinek tömegtermeléséről és a vezetési impresszió új korszakának eljöveteléről szóló hírek bejelentésével a BMW Group több millió új rajongót szerzett.

Az elektromos mobilitás térnyerését ösztönző vállalati stratégia első lépése

A BMW i8 2013-ban ünnepelte világpremierjét a Frankfurti Internacionális Autószalonon, a BMW i3 tisztán elektromos meghajtású prémium kompakt oldalán. A kettős premier a BMW Group új, korszerű vállalati stratégiájának indulását jelezte, amely mentén a müncheni központú vállalatcsoport idő előtt a hosszú távon fenntartható vezetési hatás népszerűsítését vállalta. Ma a BMW Group a hálózatról tölthető prémium gépjárműk mezőnyében is a planéta talán vezető autógyártójának számít. A tisztán elektromos meghajtású BMW i3 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; vegyített energiafogyasztás: 13,1 kWh / 100 km; vegyített károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km), BMW i3s (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; vegyített energiafogyasztás: 14,0 – 14,6 kWh / 100 km; vegyített károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) és MINI Cooper SE (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; vegyített energiafogyasztás: 14,8 – 16,8 kWh / 100 km; vegyített károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) mellett a vállalatcsoport plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellváltozatai minden egyes szegmensben elérhetők az ügyfelek részére, a kompakt kategóriától kezdve, a közép-méretosztályon és a BMW X modellcsaládon keresztül, egészen a sportautók és a luxusautók kategóriájáig. 2023-ra a BMW Group huszonöt tagúra bővíti fel hálózatról tölthető modellpalettáját, amelyiknek több mint fele károsanyag-kibocsátás nélkül váltja valóra a vezetés színtiszta élményét.

A BMW i8 az első pillanattól kezdve a plug-in hibrid hajtáslánc-technológia innovációira épülő vezetési impulzus úttörője volt. És ez közel sem mindössze a 2014-ben elrajtolt FIA Formula E hivatalos biztonsági autójaként betöltött szerepet jelenti, merthogy a BMW i8 a Föld első olyan sportautójaként jött meg az utakra, amit már a legelső skiccektől kezdve a fenntarthatóság mentén terveztek meg a mérnökök. A BMW i divízió mesterei mind a járműszerkezet, mind a plug-in hibrid hajtáslánc-technológia kapcsán új ösvényeken indultak el. A szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült utascella és az alumíniumból készült padlólemez egyesítése legalább annyira forradalmi megoldásnak számított, mint a belsőégésű kapacitás és az elektromos motor intelligensen vezérelt együttműködése. A 2+2 üléses karosszériakoncepció, az aerodinamikailag hangolt formanyelv, az nagy tudású könnyűszerkezetes járműépítés és az továbbfejlesztett hajtáslánc mindegyik a menetdinamika és a hatékonyság közti kiindulási ellentmondás feloldását célozta. Eme továbbfejlesztett megközelítésnek hála a BMW i8 egy csúcskategóriás sportautó vezetési élményével kecsegtet, egy kisautó átlagos üzemanyag-fogyasztását ígérve.

A plug-in hibrid hajtáslánc-technológia vezérlőelektronikáját a lehető legdinamikusabb menetteljesítmény és a két kapacitás lehető leghatékonyabb együttműködése mentén tervezték meg a mérnökök. A BMW TwinPower Turbo technológiával dolgozó benzinmotor a hátsó kerekeket, az elektromos motor mindazonáltal az első kerekeket hajtja. A végeredmény egy hibrid-specifikus összkerékhajtás, amely nem kizárólagosan a tapadást, de az agilitást és a menetstabilitást is nagyfokú mértékben fokozza. Ezzel és az elektromos motor 250 Nm csúcs forgatónyomatékával – amely egyből, már álló helyzetből is maradéktalanul a vezető rendelkezésére áll – a BMW i8 tisztán elektromos meghajtással, és mint ilyen, károsanyag-kibocsátás nélkül is képes sportautós menetteljesítményre. A BMW i8 egészen 120 km/órás sebességig képes fenntartani a tisztán elektromos meghajtást, a két kapacitás együttes forgatónyomatéka mindazonáltal a nagyteljesítményű sportautók káprázatos menetdinamikáját szabadítja az aszfaltra.

A menetdinamikát és a hajtáslánc-technológia hatékonyságát a BMW i divízió által kifejlesztett LifeDrive járműstruktúra hivatott még tovább fokozni. A BMW i8 modellpárosát már a legelső skiccektől kezdve a plug-in hibrid hajtáslánc-technológia szempontjai alapján álmodták meg a készítők, a karosszéria vázát és a hajtáslánc elemeit mindent összevetve egy harmonikus egységként tervezték meg – nagyban elősegítve ezzel a BMW i8 vérbeli sportautós karakterét. Az utascella szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP), a padlólemez ugyanakkor alumíniumból készült, a BMW i8 saját tömege ezáltal a két erőforrással, a vezérlőelektronikával, a futómű-technológiával, a merevítésekkel és a karosszéria gyűrődési zónáival egyesült erővel sem haladja meg az 1 500 kilogrammot. Az első és a hátsó tengely közti terhelés-elosztás ugyanakkor isteni, 50:50 arányban érvényesül. Annak hála mindazonáltal, hogy a tisztán elektromos meghajtás energiáját tároló nagyfeszültségű akku mélyen a padlólemezbe került, a duó súlypontja is extrém alacsony lett.

Innovációs meghatározó a BMW eDrive hajtáslánc-technológián is túl

Ikonikus sportautóként a BMW i8 úttörő funkciói már az első pillanattól kezdve messze túlmutattak a BMW eDrive hajtáslánc-technológia innovációin. A szénszál-erősítésű műanyag (CFRP) átfogó használata és a varázslatos légellenállás-csökkentő megoldások nem kizárólagosan az nagy tudású könnyűszerkezetes járműépítés, de az aerodinamika kapcsán is új mércét állítottak. A BMW i3 tisztán elektromos prémium kompakt és a BMW i8 plug-in hibrid sportautó mostani, továbbfejlesztett tömegtermelési megoldásokat vezetett be az autóiparban, amely mentén a BMW Group a szénszál-erősítésű műanyag (CFRP) megmunkálása és tömegtermelése kapcsán is piacvezetővé lépett elő. A jócskán könnyed, csúcstechnológiás anyag kapcsán a BMW i divízió átfogó szakmai tapasztalatokra tett szert, aminek betudhatóan a BMW Group napjainkban már nagyon sok modellsorozatában professzionális keretek közt alkalmazza a szénszál-erősítésű műanyagot (CFRP), a prémium autógyártó-vállalatok közül egyedüliként.

A BMW i8 progresszív karakterét már az extrovertált, aerodinamikailag végletekig finomított karosszéria is első ránézésre egyértelműsíti. Sportautós arányai és sirályszárnyas ajtói még hat évvel a nemzetközi bemutató után is magával ragadják a tekinteteket. A lapos frontrész, megközelítően teljesen zárt hűtőrács-pár, az első lökhárító légbevezető nyílásai, az alvázborítás, az extrém küszöb-kiképzések, a karosszéria oldalának Stream Flow névre keresztelt vonalvezetése, illetve a hátsó lámpák és a tetőív közt kialakított specifikus légcsatorna is kivétel nélkül a jármű körüli légáramlat optimalizálását szolgálja. A kivételes formanyelvi megoldások nem kizárólagosan követendő légellenállási együtthatóhoz (0,26), de roppant módon kedvező aerodinamikai egyensúlyhoz is vezettek. A tervezőmérnökök olyan karosszériát alkottak, amely a légellenállás és a felhajtóerő optimalizálása mellett, kiegészítő légterelő elemek nélkül fokozza a menetdinamikát és a biztonságot.

A BMW i8 utasterének anyaghasználatát szintén a hosszú távú fenntarthatóság jellemzi. Az ülések és a műszerfal bőrözését cserzett olajlevél-kivonattal finomították, a szövetkárpit alapanyaga mindazonáltal újrahasznosított műanyagokból kinyert poliészter-granulátumból származik.

A BMW i modelleket övező fenntarthatóság a tervezési fázistól kezdve, a felhasználáson és alkalmazáson keresztül, egészen az újrahasznosításig terjed, lefedve ezáltal a korszerű gépkocsik egész életciklusát. A BMW i8 tekintetében nem kizárólagosan a modellben alkalmazott újrahasznosított műanyagok száma kimagasló, de a padlólemezhez felhasznált alumínium nagy része is újrahasznosításból vagy megújuló energia kiaknázásával származik. Sőt mi több, a BMW i8 Coupé és a BMW i8 Roadster tömegtermeléséhez felhasznált energiát a BMW lipcsei gyárában szélerőművek állítják elő, az egyesült államokbeli Moses Lake szénszál-előállító üzemének energiaellátásáról mindazonáltal 100 százalékban vízenergia gondoskodik.

Piaci bevezetésekor a BMW i8 volt a Föld első olyan sorozatgyártásban kínált modellje, amit az továbbfejlesztett lézerfény-technológiás első fényszórókkal szereltek. A BMW i8 világpremierje után a modern műszaki megoldást a BMW 7-es széria, ezt követően később jó néhány másik modellsorozat is megörökölte. A BMW Laserlight lézerfény-technológia rendhagyóan nagy, a távolsági fény tekintetében akár 600 méteres megvilágítási tartomány garantál. A fényforrás energiaszükséglete ugyanakkor konkrétan alacsony, még a híresen hatékony LED-technológiás megoldásokhoz képest is.

A BMW i8 Coupé és a BMW i8 Roadster plug-in hibrid hajtáslánc-technológiája a belsőégésű erőforrások új generációját is elhozta a jelenbe. A BMW TwinPower Turbo technológiával dolgozó háromhengeres benzinmotort elsőként a BMW i8 modellbe építették be a mérnökök. Az 1.5 liter hengerűrtartalmú egységet alaposan kompakt beépíthetőség és konkrétan magas teljesítményszint jellemzi: a literenkénti 113 kW / 154 lóerő maximális teljesítmény új rekordot hozott a BMW sorozatgyártásban kínált modelltörténetébe.

A hosszú távon fenntartható vezetési impulzus az összes régebbinél intenzívebb formája: a BMW i8 Roadster

A BMW i8 Roadster világpremierjével 2017 őszén új szintre lépett a vezetés hosszú távon fenntartható élménye. A kétüléses újdonság a progresszív sportautó vérpezsdítő élményének nyitott tetős változatát keltette életre, a tisztán elektromos meghajtás változatlan lehetősége mentén.

A BMW i8 Roadster megjelenésével a BMW i8 Coupé plug-in hibrid hajtáslánc-technológiájának maximális teljesítményét is tovább fokozták a mérnökök. A nagyfeszültségű aksi tárolókapacitása 20 amperórától 34 amperórára növekedett, 11,6 kilowattóra bruttó energiateljesítmény mellett. A tovább tökéletesített akkumulátorcella-technológia azt is lehetővé tette, hogy a tervezők 9 kW-tal / 12 lóerővel 105 kW-ra / 143 lóerőre növeljék az elektromos motor maximális teljesítményét, a két kapacitás maximális rendszerteljesítménye ezáltal 275 kW / 374 lóerő lett. A BMW i8 Coupé 4,4 másodperc alatt, a BMW i8 Roadster ugyanakkor 4,6 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra, végsebességük szintúgy 250 km/óra. A nagyfeszültségű akku egyetlen feltöltésével megtehető tisztán elektromos hatótávolság a BMW i8 Coupé tekintetében 55 kilométer, a BMW i8 Roadster tekintetében mindazonáltal 53 kilométer.

A roadster vászonteteje továbbfejlesztett gyártási eljárással készül: a tetőmozgató mechanika egyes alumínium alkatrészeit első alkalommal háromdimenziós nyomtatással állítják elő. A forradalmi modern műszaki megoldás, amit a BMW Group a BMW i8 Roadster tekintetében alkalmazott első alkalommal tömegtermelésben, olyan aprólékos geometriai formák legyártását kínálja, amelyek szokásoknak megfelelő tömegtermelési eljárással elképzelhetetlenek lennének, míg a saját tömeg és az alkatrészmerevség példás egyensúlyát garantálja. A BMW i divízió által felhalmozott szaktudásnak hála egyre több modellsorozat egyre több alkatrésze készülhet eme additív gyártási eljárással.

Született győztes az első pillanattól: a BMW i8 koncepcióját, formanyelvét, technológiáját, fenntarthatóságát és vezetési élményét díjak, elismerések és kitüntetések sokasága igazolja

Legyen szó akár utcai megjelenésől, autóipari szakértők véleményéről vagy olvasói szavazásról, a BMW i8 időről időre lenyűgözte a rajongókat és a foglalkozás nagyjait. 2015 és 2019 közt a progresszív sportautó plug-in hibrid hajtáslánc-technológiája sorozatban öt alkalommal diadalmaskodott a világhírű „Engine of the Year Award” legalább egy kategóriájában. A modell koncepcióját és technológiáját az Auto Zeitung német autós szakmagazin az „Auto Trophy” és a „Green Mobility Trophy” díjakkal, az auto, motor und sport német autós szakmagazin az „International Paul Pietsch Award” kitüntetéssel, az auto, motor und sport és a CHIP számítástechnikai magazin ugyanakkor a együttesen életre hívott „Car Connectivity Award” díjjal ismerte el. A BMW i8 mindezeken felül a „World Green Car” trófeát és az „All-Wheel Drive Car of the Year” díjat is kiérdemelte.

Az angol Top Gear szakmagazin a BMW i8 plug-in hibrid sportautót választotta az év gépjárműjének, amennyire a „UK Car of the Year” szakmai zsűrije is. Az Auto Test és az Ökotrend a modellt az „Auto Test winner in green” elismeréssel illette, a prémium minőség és példátlan formanyelv kettősét mindazonáltal olyan minőségi kitüntetések igazolják, akárcsak az „iF Design Award” és a „red dot Award”.

A luxus és az exkluzivitás új dimenziója

Progresszív, exkluzív karakterével a BMW i8 Coupé és a BMW i8 Roadster ugyanúgy a bajor prémiumgyártó luxusszegmensben véghezvitt modellfejlesztéseinek meghatározó mérföldköve. Az továbbfejlesztett páros a vezetés hamisítatlan élményét élteti, mint a BMW 7-es széria luxuslimuzinjai, a valaha készült legnagyobb Sports Activity Vehicle modellként mutatkozott be BMW X7 és a BMW 8-as széria sportautói is. A plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt sportautók prémium karakterének új dimenzióját a BMW i8 részére kifejlesztett „BMW i Pure Impulse Experience” testesíti meg: az autóiparban kivételes ügyfélkapcsolati program zártkörű meghívásokkal, exkluzív beszélgetésekkel és fejedelmi kulináris, ezenfelül utazási lehetőségekkel varázsolja el a bajor prémiumgyártó legexkluzívabb ügyfélkörét.

Az egyediség új szintjét önálló stílusjegyekkel felvértezett, exkluzív limitált szériák jelentik: 2016 elején a BMW i8 Protonic Red Edition, 2017-ben ugyanakkor a BMW i8 Protonic Frozen Black Edition és a BMW i8 Protonic Frozen Yellow Edition ünnepelte világpremierjét, mindössze 100 darabban legyártott különkiadásokként.

A plug-in hibrid sportautó-legenda, amely örök mérföldkőként írta be magát a BMW Group sikertörténetébe

A BMW lipcsei gyárában ezekben a napokban készül el a BMW i8 Ultimate Sophisto Edition limitált szériájának 200 példánya. 2019 decemberében a különkiadás első követe a plug-in hibrid sportautó-legenda tömegtermelésben kínált húszezredik modelljeként gurult le a gyártósorról. Ezzel a volumennel a BMW i8 messze megelőzte a legtöbb mesés BMW sportmodellt: a BMW Group sikertörténetének másik mérföldköveként a BMW M1 mindössze 399 darabban, a BMW Z8 roadster mindazonáltal mindössze csaknem 5 000 példányban látott napvilágot.