Itt a nyolcmilliomodik Audi quattro

Itt a nyolcmilliomodik Audi quattro

Az évszakhoz illő, speciális jubileumot ünnepel a négykarikás márka: San José Chiapa településében funkcionáló új gyárában legördült a nyolcmilliomodik quattro összkerékhajtással fejlesztett Audi a szerelőszalagról. A quattro technika az integrált” plusz a biztonság és a vezetés élvezete kapcsán – havon és jégen hasonlóképpen. A jubileumi modell egy Gránátvörös Audi Q5 2.0 TFSI quattro.

Több mint három évtizede, 1980-ban tartotta bemutatóját a quattro technika, mára mindazonáltal az Audi már több mint száz modellváltozatában kapható. Az Audi Q7, Audi A4 allroad quattro, Audi A6 allroad quattro, Audi A8 és Audi R8 sorozatokban, illetve minden S és RS modellben az alapfelszereltséghez tartozik a quattro összkerékhajtás, amíg a többi modellcsalád tagjaihoz kívánságra rendelhető. Az Audi vásárlóinak 44 százaléka döntött nemzetközileg valamelyik quattro modell mellett 2015-ben, az élen csaknem 262 ezer legyártott példánnyal az Audi Q5 állt. Különösen jókora részaránnyal bírtak a quattro modellek az Amerikai Egyesült Államokban, Kanadában, Oroszországban és a közel-keleti piacokon, ameddig Németországban 122 048 darab kelt el belőlük.

Az Audi minden modelljéhez testre szabott kivitelben készíti a quattro összkerékhajtást. A keresztben integrált motorral készülő, kompakt sorozatok tagjaiban hidraulikus működtetésű és elektronikus szabályozású, többlamellás tengelykapcsoló dolgozik a hátsó tengely előtt, ameddig a középmotoros R8 sportkocsi lamellás tengelykapcsolója az első tengelyen kapott helyet. Ezen aktív rendszerek mindenkor a pillanatnyi menethelyzetnek megfelelően, változó arányban osztják el a motor forgatónyomatékát a két tengely közt.

Az önzáró központi differenciálmű, amely nagyon sok hosszirányban integrált motorral készülő Audi modellbe kerül, tulajdonképpen tisztán mechanikus bolygóműves egység. Alapesetben 40:60 arányban osztja el a nyomatékot az első és a hátsó tengely közt.

Egy-két csúcsmodell tekintetében a hátsó tengely sport-differenciálműve is rendelkezésre áll, amely a hátra érkező forgatónyomatékot két elektrohidraulikus lamellás tengelykapcsolóval funkcionáló áthidaló hajtás segédkezésével aktívan osztja el a hátsó kerekek közt. Szélsőséges esetben akár a egész nyomaték is az egyik kerékre irányulhat. E rendszer valósággal a kanyarívre préseli a gépkocsit, már kialakulása előtt megelőzve az alulkormányozottságot.

A legmodernebb fejlesztés: quattro összkerékhajtás ultra technológiával

Az Audi legkorszerűbb fejlesztése e téren az ultra technológiával funkcionáló quattro összkerékhajtás, amelyet szintén a hosszirányban integrált motorral készülő modellek részére fejlesztettek ki. Ez esetben összkerékhajtás alatt a sebességváltó mögött elhelyezett, szabályozott lamellás tengelykapcsoló osztja el változó arányban a forgatónyomatékot az egyes tengelyek közt. A hátsó kerekek hajtáskapcsolatát a hátsó differenciálműbe épített leválasztó tengelykapcsoló szakíthatja meg. Olyan menethelyzetekben, ahol az összkerékhajtás nem jelent előnyt, mindkét tengelykapcsoló nyit, mindent összevetve választva le a hajtáslánc motorfék-hatásért felelős hátsó elemeit. A rendszer szabályozóegysége adatok sokaságából modellezi a pillanatnyi menethelyzetet, csaknem fél másodperccel előretekintve. Ha példának okáért azt érzékeli, hogy a kanyar belső ívén gördülő valamelyik kerék hamarosan eléri tapadási határát, előrelátó módon kapcsolja az összkerékhajtást, amely mindent összevetve folyamatosan akkor aktív, mikor is elengedhetetlen. A modern koncepció kiemelkedően növeli a gazdaságosságot, mégpedig a vonóerő-átadási és menetdinamikai képességek kárára kötött kompromisszumok nélkül.

Sikertörténet: a quattro sztori

Az Audi a quattro állandó összkerékhajtással mérföldkövet állított az autózás történetében, egyetlen más gyártó sem kínált hiszen 1980-ban terjedelmes sebességre is lehetőséget kínáló, könnyed és tekintélyes sorozatban gyártható összkerékhajtást. A modern hajtástechnika az 1980-as Genfi Autószalonon az úgynevezett Ur-quattro („Ős-quattro”) modellben mutatkozott be. Az Audi 1986-ban a manuálisan zárható, első generációs központi differenciálművet a forgatónyomatékot már változó arányban elosztó Torsen-differenciálművel váltotta fel, 2005-ben ugyanakkor a teljesítményt aszimmetrikus-dinamikus alapelosztásban továbbító bolygóműves egység következett. Az Audi önzáró központi differenciálműveit egészen napjainkig szüntelenül korszerűsítik, s ugyancsak mércéül szolgálhatnak a csekély tömeg mellett kínált kifogástalan vonóerő-átadási és menetdinamikai képességek kapcsán.

Az Audi a versenysportban is nagyon sok diadalt ünnepelhetett quattro összkerékhajtásával. A korábbi mérleg: négy ralivilágbajnoki cím, hat győzelem a ismert Pikes Peak (Amerikai Egyesült Államok) hegyiversenyen, bajnoki cím az amerikai egyesült államokbeli TransAm sorozatban, két DTM-bajnoki cím, 11 trófea országos Szupertúraautó-bajnokságokon (Super Touring Car Championship) és egy a Túraautó-világkupán (Touring Car World Cup). A quattro technikával aratott legfrissebb győzelem: november végén Mattias Ekström és EKS privát ralikrosszcsapata az Audi S1 EKS RX quattro versenygéppel a FIA Ralikrossz-világbajnokságán a pilóta- és a csapatvilágbajnoki címet is elhódította.