Élsportoló mindennapos használatra – A korszerű Audi RS 3

Élsportoló mindennapos használatra – A korszerű Audi RS 3

Álló helyzetből 3,8 másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órára, akár 290 kilométer/óra végsebesség, RS Torque Splitter, fél-slick gumiabroncsok és RS-specifikus menetüzemmódok – a modern Audi RS 3 (üzemanyag-fogyasztás, vegyített (l/100 km): 8,8 – 8,2; szén-dioxid-kibocsátás, vegyített (g/km): 201 – 188) a legmagasabb szinten ajánlja menetdinamikáját, piaci szegmensének csúcsértékeivel. A 294 kW (400 LE) teljesítményű öthengeres aggregát révén valódi sikermotor gondoskodik dinamikus gyorsulásról és érzelemdús hangról. Az átdolgozott kapacitás most 500 newtonméter forgatónyomatékot produkál, mégpedig a korábbiaknál is nagyobb érzékenységgel rendelkezik gázadási reakciók mentén. Az RS 3 többek között szélesített karosszériával, RS sportkipufogó-rendszerrel és a versenysportban használatos cockpit-kijelzőkkel juttatja kifejezésre sportos génjeit.

„Az Audi RS 3 Sportback harmadik, azonfelül az Audi RS 3 Limousine második generációjával olyan mindennapi használatra is alkalmas ’élsportolókat’ kínálunk, amelyek nemkülönben magukkal ragadnak az utcán és a versenypályán” – nyomatékosította Sebastian Grams, az Audi Sport GmbH cégvezetője. „E modellek vonzó belépési lehetőséget biztosítanak RS-világunkba, mégpedig a Torque Splitter révén a menetteljesítmények non plus ultrájaként a kompakt szegmensben.”

Gyorsulás- és végsebesség-csúcsértékek – ez a 2.5 TFSI aggregát

Öthengeres, nagyteljesítményű erőforrásával az Audi RS 3 különleges piaci szegmensében. Sorozatban kilenc alkalommal nyerte el a 2.5 TFSI aggregát az „Év Internacionális Motorja” („International Engine of the Year”) díjat, s a kompakt sportmodell új generációjában az eddigieknél is intenzívebb vonóerő jellemzi. A modern RS 3 modellek (üzemanyag-fogyasztás, vegyített (l/100 km): 8,8 – 8,2; szén-dioxid-kibocsátás, vegyített (g/km): 201 – 188) álló helyzetből mindössze 3,8 másodperc alatt gyorsíthatnak fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebességüket ugyanakkor 250 kilométer/órára korlátozza az elektronika, ám opcióként 280, az RS-dinamikacsomaggal és kerámiafékekkel ugyanakkor akár 290 kilométer/órára is emelhető. Az Audi RS 3 (üzemanyag-fogyasztás, vegyített (l/100 km): 8,8 – 8,2; szén-dioxid-kibocsátás, vegyített (g/km): 201 – 188) ezáltal gyorsulás és végsebesség tekintetében kategóriája legjobbjává lép elő. Mindebben meghatározó tényező 500 newtonméterre emelt forgatónyomatéka, amely a 2250 és 5600 percenkénti fordulatszám közti tartományon mindvégig a vezető rendelkezésére áll. Ez az érték 20 newtonméterrel meghaladja az előd modellét, az Audi RS 3 ezáltal még dinamikusabban gyorsíthat ki alacsony motorfordulatszámokról. A 294 kW (400 LE) maximális teljesítmény az eddigieknél ezelőtt, már 5600-as percenkénti fordulatnál megjelenik és széles, egészen 7000-es fordulatig húzódó csúcsot képez. A modern motorszabályzó egység még gyorsabb hálózati kapcsolatot nyújt a hajtásrendszer komponensei közt.

Az öthengeres aggregát teljesítményét hétfokozatú kettős tengelykapcsolós sebességváltó továbbítja, amit rövid kapcsolási idők és sportosabb fokozatosztás definiál. A motor sajátos 1-2-4-5-3 gyújtási sorrendje és ebből adódó utánozhatatlan hangja a vezetés még érzelemdúsabb élményéről gondoskodik. Most először egészül ki a kipufogórendszer olyan változó szabályzású szeleppel, amely köztes állásokat is lehetővé tesz, még szélesebbre bővítve a hangkarakterisztikát. E szerepkör az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszeren át állítható. A dynamic és az RS Performance üzemmódban példaként jóval ezelőtt nyitnak a szelepek, még hangsúlyosabbá téve a vérpezsdítő hangkomponenseket. Az öthengeres kapacitás semmi mással össze nem téveszthető hangját az extrafelszerelésként rendelhető RS sportkipufogó-rendszer erősítheti tovább.

Maximális agilitás – RS Torque Splitter és RS 3 specifikus menetüzemmódok

A modern Audi RS 3 az első Audi modellként készül már alapkivitelében a Torque Splitter technikájával, amely a hátsó tengely differenciálművét, ezenfelül a korábbi többlamellás központi tengelykapcsolót váltja fel. A megoldás részeként egy-egy elektronikus szabályzású, többlamellás tengelykapcsolót alkalmaztak a tervezők a féltengelyeken, ezáltal biztosítva a hátsó tengelyre érkező forgatónyomaték célszerű nagyságát, azonkívül a hátsó kerekek közti ideális elosztását. A Torque Splitter sportos vezetési megjelenés során megnöveli a kanyar külső ívén gördülő, ezáltal nagyobb terhelésű hátsó kerékre jutó forgatónyomatékot, jelentőségteljesen mérsékelve az alulkormányozottsági hajlamot. Balra ívelő kanyarokban a jobb hátsó, miközben a jobbkanyarokban a bal hátsó kerék javára, egyenes menetben mindazonáltal a két hátsó kerék közt egyenletesen osztja el a forgatónyomatékot.

A modern technika zárt pályán akár az ellenőrzött driftet is kínálja, amikor a Torque Splitter a hátulra érkező egész forgatónyomatékot az egyik hátsó kerékre irányítja – ami kerekenként akár 1750 newtonméterig is lehetséges. E célra az Audi specifikus RS 3 menetüzemmódot fejlesztett ki, s az RS Torque Rear konkrétan drift-móduszként saját jelleggörbével büszkélkedhet a Torque Splitter szabályzási karakterisztikájában. Újabb újdonság a kimondottan pályahasználatra kialakított RS Performance menetüzemmód, amit specifikus motor- és sebességváltó-beállításaival korrekten az első ízben gyári extrafelszerelésként kapható fél-slick gumiabroncsokra hangoltak. A Torque Splitter ez esetben különösen sportos hosszirányú dinamikáról gondoskodik, a lehető legkisebb alul- azonkívül túlkormányzottsággal. Az említett menetüzemmódok az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszeren át választhatók, amely még a comfort, auto, dynamic, RS Individual és efficiency móduszokat is biztosítsa.

Fokozott dinamika, nagyobb pontosság – RS-sportfutómű és megnövelt kerékdőlés

Az alapfelszereltséghez tartozó RS-sportfutómű új fejlesztésű RS 3 lengéscsillapítókkal és RS-specifikus szeleprendszerrel készül, amely praktikus összenyomási és széthúzási karakterisztika révén különösen érzékeny reakciókat kölcsönöz a lengéscsillapítók részére. A csillapítás ezzel a lehetőséggel még gyorsabban és hatékonyabban reagálhat a pillanatnyi menethelyzetre. Extrafelszerelésként az adaptív csillapításszabályzással funkcionáló RS-sportfutómű plus is rendelkezésre áll, amely az összes lengéscsillapító üzemelését egyenként és permanensen illeszti az útviszonyokhoz, a pillanatnyi menethelyzethez és az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszerben választott üzemmódhoz. A három eltérő – komfortos, kiegyensúlyozott és sportos – jellegmező jól érzékelhetően széles szabályzási tartományt nyújt a lengéscsillapítók karakterisztikájában.

Pontosabb kormányreakciókról és fokozott oldalirányú vezetésről gondoskodik a megnövelt negatív kerékdőlés, azaz a kerekek nagyobb mértékben befelé dőlnek. A korszerű RS 3 első futóműgeometriáját az A3 modellekénél közel egy fokkal nagyobb negatív kerékdőlés jellemzi, amelyiknek érdekében átdolgozták a lengőcsapágyházakat, feszesebben ágyazták az alsó keresztlengőkarokat, ráadásul merevebb segédvázat és stabilizátort alkalmaztak. A hátsó kerekeket különválasztott rugó-lengéscsillapító elrendezésű, négykaros felfüggesztések vezetik, amelyek segédvázra kapcsolódnak és csőkeresztmetszetű stabilizátorral egészülnek ki. A Torque Splitter okozta megnövekedett oldalirányú erőket az Audi A3 és S3 modellkénél merevebb hátsó kerékagyelemek veszik fel, a negatív kerékdőlés mindazonáltal itt csaknem fél fokkal haladja meg az A3 változatokét. Az RS-specifikus progresszív kormányzás áttétele a bekormányzási szögtől függően változik, utóbbi növekedtével a kisebb áttétel közvetlenebb kormányzást nyújt. A rásegítés mértéke a járműsebesség alapján változik és az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer üzemmódjai is befolyásolják. A rugók és a lengéscsillapítók hangolása kimondottan feszes, s az S3 változatokénál tíz, amíg az A3 család tagjaiénál 25 milliméterrel süllyesztik mélyebbre a karosszériát.

Szintén újdonság az RS 3 modellekben a Moduláris menetdinamikai szabályzó (modular Vehicle Dynamics Controller; mVDC), amely központi rendszerként az oldalirányú dinamika szempontjából minden releváns komponens adatait rögzíti, pontosabb és gyorsabb együttműködést biztosítva. Az mVDC a precíz bekormányzási és menettulajdonságok jegyében szinkronizálja a Torque Splitter, az adaptív lengéscsillapítók és a kerekenkénti forgatónyomaték-elosztás technikáit, teljességében – különösen a kanyargós utakon – tovább növelve az RS 3 agilitását.

Intenzív lassulás – fékberendezés hatdugattyús féknyergekkel és acél vagy kerámia féktárcsákkal

Alapkivitelben hatdugattyús féknyergekkel és acél féktárcsákkal szerelt, új fejlesztésű és megnövelt méretű tárcsafékek tartják kordában az öthengeres motor tekintélyes teljesítményét, extrafelszerelésként ugyanakkor az első kerekekre 380×38 milliméter méretű kerámiatárcsákkal készült fékek is rendelhetők, a fékrásegítő rendhagyó pedál-jelleggörbéjével kiegészítve. E nagyteljesítményű fékrendszer tíz kilogrammal könnyebb az acélféknél. A belső szellőzésű és perforált acél féktárcsák elöl 375×36, hátul 310×22 milliméter méretben készülnek. Ezzel szintén nagyobbak és kopásállóbbak is, mint az előző modellen. A specifikus légterelő elemek 20 százalékkal csökkentik a fékek lehűlési idejét, a nagy terhelés eredményezte csúcshőmérséklet ezáltal változatlan pedál-visszajelzés mellett gyorsabban mérsékelhető, ugyanakkor a rézmentes és 15 százalékkal nagyobb fékbetétek kopása is kevesebb lesz. Akik a kerámiaféket részesítik előnyben, szürkére, vörösre vagy kékre fényezett féknyergek közt válogathatnak, miközben az acélváltozatot kedvelők a fekete helyett vörös féknyergeket rendelhetnek.

Kifejező és semmi mással össze nem téveszthető – külső megjelenés és világítás

A korszerű Audi RS 3 stílusa még dinamikusabb és erőteljesebb, mint elődjéé. Elején széles RS lökhárító, markáns méhsejtmintázatú rácsozattal kialakított, új tervezésű Singleframe hűtőrács és nagyméretű légbeömlő nyílások határozzák meg a kompakt sportmodell kifejező megjelenését.

Az RS 3 alapkivitelben keskeny, ékalakú LED-fényszórókkal és dinamikus irányjelzővel szerelt, szintén LED-technikájú hátsó lámpákkal gördül le a szerelőszalagról, extrafelszerelésként ugyanakkor sötétített betétekkel kialakított Matrix-LED fényszórókkal is rendelhető. Ezek külső, lefelé nyúló szegletében a digitális nappali menetfény rajzolódik ki, 3×5 LED-szegmens alkotta pixelmezőjükkel semmi mással össze nem téveszthető megjelenést kölcsönözve az RS 3 részére. A Dinamikus hazavezető fény (Dynamic Leaving Home & Coming Home) animációjaként a bal fényszóróban kockás zászló, amíg a vezető oldalán „RS 3” felirat jelenik meg, menet közben mindazonáltal mindkét oldalon a kockás zászló motívuma világít.

Az első kerékjáratok mögött új dizájnelemként feltűnő kiegészítő légkilépő nyílás vonzza a tekintetet. Új tervezésűek a fekete betétekkel kiegészített oldalsó küszöbborítások is, amelyek a hangsúlyosan domborodó sárvédőkkel szövetségben nagyban hozzájárulnak a modern RS 3 kifejező megjelenéséhez. Az első nyomtáv 33 milliméterrel szélesebb az előző modellénél, ameddig hátul a Sportback tekintetében tíz milliméter a növekmény. Alapkivitelében az RS 3 19 col peremátmérőjű, 10 Y-küllős könnyűfémöntvény keréktárcsákkal készül, miközben az extrafelszerelésként rendelhető, RS-jelzésű 5 Y-küllős változatot vérbeli versenysport-dizájn jellemzi. Kívánságra az Audi első ízben Pirelli P Zero Trofeo R nagyteljesítményű fél-slick gumiabroncsokkal is szerelheti őket. A sportos lezárásról integrált diffúzorelemmel kiformált, szintén új tervezésű, RS-specifikus hátsó lökhárító, ugyanakkor a két nagyméretű, ovális végcsőben záródó RS kipufogórendszer gondoskodik.

A korszerű Audi RS 3 modellek az RS-specifikus Kyalami-zöld és Kemora-szürke színben is rendelhetők, s első ízben fényeztethető a Limousine teteje Briliánsfekete kontrasztárnyalatra. Az egyes külső elemek, akárcsak a Singleframe hűtőrács méhsejtmintázatú betétje, már alapkivitelben matt vagy magasfényű fekete bevonatot kapnak. Kívánságra az első lökhárító, a diffúzorbetét és az ablakszegélyek alumíniumszínűek az alumínium optikai csomag részeként, a még sportosabb megjelenés szolgálatában mindazonáltal az oldalsó küszöbborítások betétjei szénszálerősítésű műanyag (karbon) kivitelben is készülhetnek, éppen olyan a külső visszapillantó tükrök házai, továbbá a Limousine csomagtérfedelének légterelője és a Sportback tetőlégterelője.

Versenysport-hangulat – a beltér

A beltér sportosságát is nagyon sok RS-specifikus elem hangsúlyozza. A műszerek a szériafelszereltséget bővítő Audi virtual cockpit 12,3 col átlójú kijelzőfelületén jelennek meg, amely a fordulatszámot oszlopdiagramként, a teljesítményt és a forgatónyomatékot mindazonáltal százalékban mutatja. Extraként a fordulatszám a korszerű RS-Runway megjelenés alapján is megjeleníthető, amely grafikusan, repülőgép-kifutópályát elevenítve, s fordított – azaz a legnagyobb elöl, a legkisebb hátul – elrendezésben tünteti fel a fordulatértékeket. Az Audi virtual cockpit plus mindezeken túl a nehézségi gyorsulással (g) kifejezett tömegerőket, a köridőket, emellett a 0-100 km/h, 0-200 km/h, negyed- valamint nyolcadmérföldes gyorsulásértékeket is megjelenítheti.

A sebességváltó manuális üzemmódjában az RS-specifikus kapcsoláspont-jelző a versenysporthoz hasonlóan zöld, sárga és villogó vörös skálán osztja fel a motor fordulatszám-tartományát a fokozatváltások ideális időpontjának kijelzéséhez. A 10,1 col képátlójú érintőképernyő az úgynevezett RS-monitort is magában foglalja, amelyről a hűtőfolyadék, azonkívül a motor- és a sebességváltóolaj hőmérséklete, tetejébe a gumiabroncsnyomás is leolvasható. Első alkalommal kapható az Audi RS 3 modellekbe Head-up megjelenítő, amely a kapcsoláspont-jelzőfények mellett némely meghatározó információkat a vezető közvetlen látóterében, a szélvédőre vetítve jeleníti meg.

A szénszálerősítésű műanyag (karbon) műszerfal, tetejébe az RS-nyomattal és antracit kontrasztárnyalatú díszvarrásokkal díszített RS-sportülések ugyancsak a versenysport-hangulatot erősítik, extrafelszerelésként ugyanakkor méhsejtmintázatú RS-steppeléssel és fényes fekete, vörös vagy első ízben zöld kontrasztárnyalatú díszvarrásokkal készült Feinnappa bőr üléskárpit is választható. Mindezekhez illeszkedve vörös és zöld RS-dizájncsomagok is rendelkezésre állnak, rendkívüli kontrasztárnyalatú díszvarrásokkal és RS-hímzésekkel készült padlószőnyegekkel, azonfelül színes szegélyű biztonsági övekkel. A plus dizájncsomagban az üléstámlák vörös vagy zöld felső része és a légbefúvó nyílások színes díszítőeleme is megjelenik.

Minden kézben – kormánykerék „12 óra” jelöléssel és RS Mode gombbal

Az RS 3 már alapkivitelében alul egyenesített karimájú, bőrbevonatú, háromküllős RS Sport multifunkciós kormánykerékkel készül, amely igényes kivitelű cinköntvény sebességváltó-kapcsolóbillentyűkkel egészül ki. Akik a dizájncsomagot választják, az RS-embléma mellett „12 óra” jelölést is láthatnak a kormánykeréken, amelyiknek támogatásával gyorsabban felmérhető a pillanatnyi kormányállás a dinamikus autózások alatt. Alternatívaként egy kerek karimájú RS kormánykerék is rendelkezésre áll, amely a támogatott kormányzási funkciók részére kapacitív kézérzékelést (Hands-on-Detection) is szolgáltat. Mindkét kormánykerék-változat együttes jellemzője a jobb küllőn felfedezhető új RS Mode gomb, amellyel az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer RS Performance, amellett RS Individual, vagy a legutóbb épp használt üzemmód hívható le. A két RS menetüzemmódban a műszerek megjelenítését és a Head-up monitor által kivetített képet kapcsoláspont-jelző teszi még sportosabbá.