CUPRA Formentor VZ5: egy gépkocsiban változatos megoldású hatás

CUPRA Formentor VZ5: egy gépkocsiban változatos megoldású hatás

Lehet egy gépjármű egyidejűleg pompásan alkalmas az ergonomikus közlekedésre, a versenypályán 0-ról -100 km/h-ra 4,2 másodperc alatti gyorsulásra, és egy 70%-os sáros emelkedő megmászására? E kérdések megválaszolására kipróbáltuk a CUPRA Formentor VZ5-öt, a márka legerősebb modelljét, melynek volánjánál Jordi Gené autóversenyző ült, mellette mindazonáltal Christoph Vierling, a Seat S. A. műszaki centerének járműfejlesztésért felelős vezetője foglalt helyet. A CUPRA Formentor VZ5 öt vezetési módban mindenféle terepen izgalmas vezetési élményt ad.

Tiszta adrenalin. Minden készen áll ahhoz a spanyolországi Motorland pálya rajtrácsán érezni lehessen a CUPRA Formentor VZ5 valós erejét. Christoph egy-két tanácsot ad Jordinak: „Használd az indulást segítő Launch Controlt, amennyiben igazán szélsebesen akarsz elindulni. Indítsd be a motort, válaszd ki a CUPRA üzemmódot, és állítsd az ESC-t Sport üzemmódba. Nyomd le a féket, ezt követően adj gázt, és várd meg, amíg a fordulatszám eléri a 4.000-et, és engedd fel a féket.” A gépjármű mindössze 4,2 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra. „Fantasztikus gyorsulás! Olyan varázslatos a rajt, mintha igazság szerint versenyen lennénk” – mondja Jordi.

A Comfort-tól a CUPRA üzemmódig. „Az összes vezetési módnak megvan a saját karaktere” – mondja Christoph. „A Comfort üzemmódban jelentősen egyenletes és sima a vezetés, ami inkább autópályára való. A dinamikus futómű szabályozásnak (DCC) betudhatóan érzem, hogy a gépkocsi megbízhatóan viselkedik, és jól reagál a kormánykerék elfordítására.” – mondja Jordi. A sportosságot tovább fokozza a Sport üzemmód. „Most sokkal jobban reagál a gépjármű a gázpedálra, és a lassulás szabályozása is jól érezhető.” – teszi hozzá Christoph. A CUPRA módra való átkapcsolás leginkább fokozza ezt az érzést. „Egyből érzed, hogy a gázreakció feszesebb, és a kanyarodás is sokkal pontosabb” – indokolja a CUPRA vezetője.

Modern műszaki megoldás a vezetés egész szabadságáért. Az üzemmódok közti váltáskor az infotainment berendezés aktiválja az előre beállított konfigurációkat, amelyek a gázreakciót, a sebességváltót, a kormányzási érzetet vagy a felfüggesztés merevségét állítják be, és amelyek eltérő fokozatokon át is beállíthatók. „Lehetőségünk van arra, hogy közvetlenül váltsunk az egyik üzemmódból a másikba, ezáltal az Individual, azaz a személyre szabott üzemmódból úgy állíthatjuk be őket, hogy egy arany középút alakuljon ki” – indokolja Christoph. „Mindent összevetve a vezető személyre szabhatja az üzemmódokat, példának okáért a Sport és a CUPRA közti fokozat is beállítható, hogy a gépjármű alkalmazkodjon az eltérő útfelületekhez a maximális vezetési inger érdekében, és mindenki eldönthesse, hogy milyen érzéseket akarna megtapasztalni egy-egy adott pillanatban” – teszi hozzá.

Az egész vezérlés a vezető kezében van. Itt az ideje a gépjármű legsportosabb üzemmódja, a Drift kipróbálásának. Ez a mód csupán a CUPRA Formentor VZ5-ben fedezhető fel, de használata csak zárt pályás vezetés során ajánlott. „Az infotainment rendszeren át meg kell erősítened, hogy versenypályán vagy” – mondja Christoph. Ekkor az elektronikus menetstabilizáló rendszer teljesen kikapcsol. Jordi Gené pilóta részére ez áll a legközelebb egy versenyautót vezetéséhez. „Hát, ez rendkívüli! Ez az én igazi terepem! Mikor is versenypályán vezetsz, kiszámíthatod, hogy mennyire sodródik ki a gépkocsi a kanyarban. Hosszú kisodródást tudsz elérni, ha a kanyarban nagy sebességgel jól kimért kellemes kanyarodási szöggel számolsz. Mindemellett két kuplung van a hátsó tengelyen, amelyeket külön-külön is használhatok – ez lenyűgöző!” – mondja a versenyző.

Maximális teljesítmény terepen is. A vezető és mérnöke elhagyja a Motorland versenypályát, hogy a CUPRA Formentor VZ5 4×4-es teljesítményét egy földúton is tesztelje. „Ez a gépkocsi nem kizárólag sportos, de az összkerékhajtásnak hála akár 70 százalékos emelkedőn is gond nélkül felmegy” – mondja Christoph. „És úgy megy a lejtőn lefelé, hogy semmit sem kell tenned, még fékezned sem kell” – teszi hozzá Jordi. A gépjármű három keréken is képes egyenetlen terepen haladni nélküle, hogy elveszítené a tapadást, és még 36 fokos oldalirányú lejtőkön is biztonsággal halad.