A Volkswagen Személyautók márka megerősödve lép átalakulása következő szakaszába. A visszaesés leírta egész piacon a Volkswagen Csoport központi márkája 6,3 millió darabos volumennel minden eddiginél több gépjárműt szállított ki. A Volkswagen minden tetemes piacán növelni tudta piaci részesedését. Fő hajtóerőként a márka modelloffenzívája szolgált, mégpedig a T-Cross, a T-Roc és az Atlas sorozatok révén először is a kimagasló nyereségarány leírta SUV-szegmensben. Több mint 700 ezer eladott példányával nemzetközileg megint a Tiguan bizonyult a márka „bestsellerének”, amely a Golfhoz hasonlóan a Föld tíz legkeresettebb gépkocsija közé számított.
A piaci sikerek az feltétlenül tovább javuló vállalkozásbeli mutatókban is tükröződnek: a márka értékesítési forgalma viszonyítva a tavalyi esztendőhöz öt százalékkal, 88,4 milliárd euróra, ameddig a rendkívüli ingerek nélküli működési eredmény 17 százalékkal 3,8 milliárd euróra bővült. Az operatív nyereségarány 4,3 százalékra emelkedett (a megelőző évben: 3,8 százalék), ezáltal az előrejelzett 4 és 5 százalék közti céltartományon belül alakult. A dízel témakörből a lezárult kereskedelmi év esetén – éppen olyan a megelőző évben – 1,9 milliárd eurónyi rendkívüli tétel adódott.
„2019 sikeres évnek bizonyult a Volkswagen márka részére, termékeink az egész világon meggyőzték az ügyfeleket. Sikerrel dolgoztunk minden tekintélyes témakörön, stratégiánk funkcionál, s teljesítjük, melyet ígértünk” – nyomatékosította Ralf Brandstätter, a Volkswagen márka cégvezetője (COO). „2020-ban nagymértékű kihívásokkal kell szembesülnünk, különös tekintettel a koronavírus-járványra. A tavalyi év kedvező eredményeivel a hátunk mögött, bátran és magabiztosan nézhetünk szembe e válsággal. A Volkswagen erős társaság, erős kollektívával. Már sokszor bizonyítottuk meggyőzően, mire vagyunk képesek, ha összetartunk” – folytatta Ralf Brandstätter.
Sikerrel zárult a TRANSFORM 2025+ stratégia első része
A Jövőre vonatkozó megállapodás („Zukunftspakt”) számottevően hozzájárul a Volkswagen versenyképességének növeléséhez. A 2025-re tervezett évi 3,0 milliárd euró költségmegtakarításból 2019 végére már 2,7 milliárd eurót, azaz a tervezettnél többet sikerült megvalósítani. A foglalkoztatás – szociálisan alkalmas módon – több mint 10 900 munkahellyel mérséklődött, ameddig a jövő szempontjából meghatározó szakterületeken – mint a digitalizáció vagy az elektromos mobilitás – a Volkswagen több mint 4500 új munkahelyet teremtett.
A márka következetesen végrehajtotta a SUV-offenzíváját, s a 2016-os négyről mára tizennégyre bővítette SUV-modelljeinek körét. A SUV-modellek részesedése Európában időközben 37 százalékra növekedett, ameddig az Amerikai Egyesült Államokban az 50 százalékot is meghaladja. Termékkínálata célszerű adaptálásával és következetes költséggazdálkodásával az egyes régiókban is jól halad a Volkswagen átalakulása.
Ralf Brandstätter: „Sikerrel zártuk a TRANSFORM 2025+ stratégia első szakaszát. A második fázisban az elektromos mobilitás első számú márkájává fejlesztjük a Volkswagent, míg digitális tech-vállalattá alakulunk keresztül.”
2020 – kulcsfontosságú év a márka elektromos offenzívájában
A Volkswagen a koronavírus-válság eredményezte aktuális helyzet ellenére is elindítja TRANSFORM 2025+ stratégiája második szakaszát, amellyel új fázis veszi kezdetét a márka részére. A magasfokú e-offenzíva már az utakon is megjelenik, az ID. 3 – a korszerű moduláris elektromos platformra (MEB) épülő, első tisztán elektromos hajtásrendszerű modellként – mert az elképzelések alapján már a nyári hónapokban megérkezik az ügyfelekhez, ezt mindazonáltal az ID. 4, vagyis a márka első tisztán elektromos SUV-modellje követi. Tradicionális termékportfóliónk újabb elektromossá alakítása ugyancsak bővíti ezt követően kínálatunkat.
A Volkswagen ezzel már mindenki részére a károsanyag-kibocsátás nélküli mobilitás útjára lép. 2022-re a márka minden hangsúlyos járműszegmensben ígér a moduláris elektromos platform (MEB) műszaki alapjaira épülő elektromos autókat, 2025-re mindazonáltal éves szinten legalább 1,5 millió elektromos gépjármű értékesítése megjelenik a tervekben. A hosszú távú cél a járműpaletta és a cég egész szén-dioxid-mentesítése 2050-ig, a folyó év alatt ugyanakkor kilométerenként 25 grammal kell csökkenteni a flotta átlagos szén-dioxid-kibocsátását. A márka biztos abban, hogy be tudja tartani az Európai Unió 2020-as határértékeit.
A Volkswagen szoftver-vezérelt tech-vállalattá alakul
Modelljei elektromossá alakítása mellett a márka a digitalizáció folyamatát is erőteljesen elő kívánja mozdítani az jövőbeni évek esetén, a középpontban két alapvető szakterülettel: a Digitális átalakulás ütemtervének (Digital Transformation Roadmap) végrehajtása, ugyanakkor a Car. Software szervezet kiépítése.
A Jövőre vonatkozó megállapodás („Zukunftspakt”) lezárultát követően a Digitális átalakulás ütemterve (Digital Transformation Roadmap) a csatlakozó program a márka a digitális korszakra zajló felkészítésében. Ennek megfelelően új digitális kompetencia kiépítése elengedhetetlen, s minden szakterületen gyorsabbá, karcsúbbá és versenyképesebbé kell tenni a szervezetet. Ezzel a lehetőséggel 2023-ra akár négyezer munkahely is megszűnhet az adminisztrációban, míg a tervekben kétezer új digitális álláshely megjelenik.
A modern munkahelyek egy része a modern Car. Software szervezetben jön létre, amellyel a márka már konszernszinten felel a járműszoftverek szakterületéért. Ez a korszerű egység fog ezután össze minden szoftveres tevékenységet, a járműbeli operációs rendszertől a digitális ökoszisztémákon keresztül, egészen a korszerű mobilitási szolgáltatásokig. Első lépésként már csaknem háromezer digitális mestert gyűjtött össze, 2025-re ugyanakkor várhatóan immáron nagyjából tízezer szoftvermérnök dolgozik ezt követően e vállalati egységben.