Áramvonalas márkaikon – 85. születésnapját ünnepli a Škoda 935 DYNAMIC

Áramvonalas márkaikon – 85. születésnapját ünnepli a Škoda 935 DYNAMIC

Kivételes és tekinteteket vonzó jármű ünnepli 85. évfordulóját a Škoda AUTO 125 éves történelméből: a Škoda 935 DYNAMIC áramvonalas prototípus igazi szenzációként mutatkozott be az 1935-ös Prágai Autószalonon tartott nemzetközi bemutatóján. Esztétikus és aerodinamikailag hangolt formái éppúgy felkeltették a nézőközönség figyelmét, mint szokatlan műszaki tulajdonságai. Globális, aprólékos restaurálását követően a kupé-limuzin ma a cég Mladá Boleslav-i székhelyén funkcionáló Škoda Múzeum gyűjteményének egyik különlegessége.

Futurisztikus, megnyerő, szélsebes és páratlan: 85 esztendeje mutatta be a Škoda a 25. Prágai Autószalonon áramvonalas 935 DYNAMIC modelljét. Az példa nélküli példányban műszakilag éppoly fejlett, mint szokatlan megoldásokat ötvöztek a Mladá Boleslav-i konstruktőrök. A csodásan áramvonalas karosszéria megalkotásakor példaként az áramlástan tudományának legkorszerűbb eredményeit használták fel – ez a formatervezési trend annak idején kezdett csak hatni az autótervezésre.

Kifinomult aerodinamikai tulajdonságainak betudhatóan a prototípust már 1935-ben páratlanul alacsony, 0,37-os légellenállási koefficiens (cw) leírta. A mérnökök által e szakterületen a 935 DYNAMIC révén gyűjtött know-how már a röviddel ezentúl érkező, sorozatgyártású modellekben – akárcsak az 1936-os Škoda POPULAR MONTE CARLO vagy a Škoda RAPID 1500 OHV 1939-ben bemutatott „autópálya-változata” – is megjelent.

A Škoda 935 DYNAMIC ellenben más okból is egészen napjainkig a technikarajongók kedvelt különlegessége. Vízhűtésű, négyhengeres, kétliteres erőforrását boxermotorként, azaz egymással ellenkező oldalon dolgozó hengerekkel formálták ki és egyfajta hátsó-középmotorként a hátsó tengely előtt helyezték el. A tervezők ezzel kimagaslóan csökkentették a gépjármű tömegközéppontjának magasságát, ami kedvező hatást fejtett ki menettulajdonságaira. A kivételes aggregát teljesítménye 40 kW (55 LE), amivel akár 130 kilométer/óráig is gyorsulhatott a 3200 milliméter tengelytávú 935 DYNAMIC. Szintén továbbfejlesztett megoldás a francia Cotal négyfokozatú, elektromágneses sebességváltója, amely előválasztó funkciójával félautomata fokozatváltást tett lehetővé.

A Škoda 935 DYNAMIC építési módja és elrendezése, amellett a fejlesztése esetén szerzett ismeretek adták Mladá Boleslavban az ötletet, hogy egy átdolgozott, kompaktabb verziója rajthoz állhatna az 1937-es Monte Carlo Ralin. Időközben Zdenek Pohl és Jaroslav Hausman a Škoda POPULAR roadsterrel 1936-ban megnyerte kategóriáját a „Ralik királynőjének” nevezett versenyen, Karel Hrdlička korábbi főkonstruktőr ugyanakkor 1936. március 25-én ezt jegyezte fel naplójába: „Kikönnyítjük a 935-öst és rali-versenyautóvá formáljuk Pohl részére – esetleg kompresszorral?” 1936 áprilisában egy sportos kétülésesről született grafika, s röviddel ezt követően tényleg elkészült a raliváltozat, ami ellenben soha nem versenyzett. 1939-ben leállították a sportautó fejlesztését és a Škoda használtautó-állományába helyezték keresztül – s azután nyoma veszett.

Precízen ismert ezzel szemben a Škoda 935 DYNAMIC valaha készült egyetlen példányának története. A Škoda 1939-ben ugyancsak használtautóként egy magánszemélynek értékesítette, akitől a hatvanas években – ekkortájt kezdték gyűjtögetni a Mladá Boleslav-i veteránautó-kollekciót – visszavásárolta a különlegességet. A múzeum műhelye három éve fejezte be példátlan gépjármű teljes körű és aprólékos restaurálását, amely attól kezdve a Mladá Boleslav-i Škoda Múzeum különlegességeinek körét gyarapítja.