A Toyota Proace Van Compact kishaszongépjármű egy modern ajánlat

A Toyota Proace Van Compact kishaszongépjármű egy modern ajánlat

A modern Toyota Proace kishaszongépjármű (LCV) modellcsalád a 2016. évi Birminghami Haszongépjármű Bemutatón (április 26 – 28.) tartja világpremierjét.

Ebben a szegmensben idén várhatóan 2,2 millió gépkocsi talál gazdára, az elmúlt években ismételten erőteljes növekedésnek indult, 2015-ben több mint 12 százalékos fejlődést mutathatott fel.

A kishaszongépjárművek piacának 28 százalékát (kb. 640 000 db) a közepes méretű furgon (MDV) teszik ki. A közepes méretű furgon szegmens maga is jó néhány alkategóriára osztható, mint zárt áruszállító, kombi vagy fülkés alváz. Az előző generációs Proace nem tudta teljes egészében lefedni a közepes méretű furgon szegmensét.

A Toyota Proace Van Compact kishaszongépjármű beltere
A Toyota Proace Van Compact kishaszongépjármű beltere

A korszerű, 2016-os Proace Van modellcsalád jóval szélesebb választékot ad a vásárlóknak. A két eltérő felszereltség, három eltérő karosszériahossz, két eltérő tengelytáv, a modern Proace Van modellcsaláddal a Toyota az eddiginél nagyobb mértékben öleli fel az európai kishaszonjármű kategóriát.

A modellcsalád újdonsága lehengerlő Proace Van Compact típus. A 4,6 méteres, 2,9 méteres tengelytávú modellváltozat a közepes méretű haszonjármű kategória legrövidebb küldötte, amely ugyanakkor korszerű mércét állít szegmensében. Az nagy tudású helykihasználásnak hála a modell a „kompakt plusz” (CDV) méretű haszonjárművekével megegyező alapterületen a közepes méretű furgonokra sajátos szállítókapacitással bír. A modell háromszemélyes első üléspadot biztosít, raktere 2,1 méteres, 1,6 méter széles, a teljes raktérkapacitása 4,6 köbméter. Korszerű, kiváló ajánlat a szegmensben.

Az akár kilencszemélyes kombi, a korszerű duplafülkés áruszállító, ráadásul az átépítésekre ideális fülkés alváz (elérhető 2017 első negyedévétől) változatok révén a korszerű Proace a közepes méretű furgon piac 100 százalékát lefedi.

A modell öt eltérő dízel hajtáslánccal rendelhető, 95-180 LE teljesítménnyel. A kézi, robotizált vagy önvezérelt sebességváltóval társítható erőforrások az MDV szegmens legkiválóbb CO2-kibocsátási értékeivel rendelkeznek.

A modellkínálat felszereltség szintjein olyan tételekkel találkozhatunk, mint a motoros mozgatású bal és jobb oldali tolóajtó, az automata sebességváltó, a háromszemélyes első üléspad (akár a Proace Compact kivitelben is), vagy a korszerű Smart Cargo rendszer, amely a kinyitható válaszfalat felemelhető első utas üléssel kombinálva újabb 1,16 méterrel növeli meg a raktér teljes hosszát, amellett 0,5 köbméterrel annak kapacitását.

A modell biztonsági teljesítménye megfelel a Toyota gépkocsikkal szemben támasztott, magas elvárásoknak; a modell személyszállító kivitele a közelmúltban ötcsillagos eredménnyel teljesítette az Euro NCAP töréstesztjét. A Van modellkínálat az összes tagjához elérhető a fejlett biztonsági technológiákat kínáló Toyota Safety Sense rendszer.

Mint az összes Toyota gépjármű, a modern Proace Van modellcsaládra is a firma teljes körű, hároméves /100 000 kilométeres újautó-garanciája vonatkozik.

Formaterv és kialakítás

A mesés ’Under Priority’ orrkialakítás nyilvánvalóan a Toyota modellcsalád legfrissebb tagjaként azonosítja a korszerű Proace Van modellcsaládot, amely három eltérő méretben (Compact, Medium és Long) rendelhető.

A 4,6 méteres, 2,9 méteres tengelytávú Compact modellváltozat a közepes méretű haszonjármű (MDV) kategória legrövidebb megbízottja, amely még egy-két „kompakt plusz” méretű típusnál is rövidebb. Mindössze 11,3 méteres fordulókörével a modell roppantul játszva manőverezhető és parkolható városi környezetben.

A Toyota Proace Van Compact kishaszongépjármű stílusos
A Toyota Proace Van Compact kishaszongépjármű stílusos

A zárt, félig üvegezett és körablakos áruszállító kivitelben választható Proace Compact modell háromszemélyes első üléspadot nyújt, raktere 2,1 méteres, 1,6 méter széles, a teljes raktérkapacitás 4,6 köbméter.

A korszerű Smart Cargo szisztémának betudhatóan (amely a kinyitható válaszfalat felemelhető első utas üléssel kombinálva 116 centiméterrel növeli meg a raktér teljes hosszát) a raktér maximális hossza 3,3 méterre, a teljes raktérkapacitás kategória első 5,1 köbméterre nő.

Minden Proace Van kivitelhez megrendelhető Smart Cargo szerepkör része ezenfelül a középső utas ülés ülőlapja alatt kialakított tároló rekesz, ráadásul a középső utas ülés lehajtott háttámláján kialakított, áthelyezhető munkafelület. Ennek elforgatható polca olyan multifunkcionálisan kihasználható, csúszásgátló felületű tálcát biztosít, amelyen biztonságosan elhelyezhetők az iratok vagy akár egy hordozható számítógép is.

A zárt, félig üvegezett és körablakos áruszállító, illetve duplafülkés, kombi és fülkés alváz kivitelben választható Medium kivitel 4,9 méteres, tengelytávja 3,2 méter. A Smart Cargo rendszerrel felszerelve a kivitel teljes raktérhossza 2,5-ről 3,7 méterre növelhető, a maximális szállítókapacitás 5,3 helyett 5,8 köbméter.

A maximális Long kiadás tengelytávja is 3,2 méter, ám a nagyobb áruszállító kapacitás érdekében megnövelték a hátsó túlnyúlását, mindent összevetve a jármű teljes hossza eléri az 5,3 métert. A modell zárt, félig üvegezett és körablakos áruszállító, emellett duplafülkés és kombi kivitelben választható.

A modell raktere 2,8 méteres, 1,6 méter széles, a teljes raktérkapacitás 6,1 köbméter. A Smart Cargo rendszerrel felszerelve a kivitel teljes raktérhossza 4,0 méterre növelhető, a maximális szállítókapacitás eléri a 6,6 köbmétert.

A praktikus módon bal- és jobb oldali tolóajtókkal, mindemellett 180 fokban két oldalra nyitható hátsó ajtókkal felszerelt Proace Van mindhárom kivitele 2,2 méter széles, és 1,9 méter magas. A járművek maximális hasznos teherbírása 1400 kg, a maximális vontatható tömeg 2500 kg.

Az oldalsó tolóajtók az összes kivitelen rendelhetők motoros mozgatással; a Medium és Long modellváltozatokon az ajtónyílás szélessége biztosítja az Euro-raklap berakodását. Az alapkivitelben 50:50 arányban osztott, lemezes hátsó ajtókkal szerelt áruszállító modellek három eltérő alternatív hátfallal is rendelhetők:

50:50 osztású, üvegezett hátsó ajtók ablakfűtéssel és ablaktörlővel.

250 fokban nyíló sarokpántok a Long modellváltozaton, melyek alternatívát kínálnak a hátsó bejárat oldalfalra történő kihajtását. Ez elősegíti a rakodóállásról történő rakodást, ezenkívül nem akadályozza a közlekedést a járdán, az úttesten.

Felfelé nyíló, üvegezett hátfal ablakfűtéssel és ablaktörlővel.

A strapabíró, funkcionális és tágas fülkét úgy formálták ki, hogy a magán- és kereskedelmi felhasználók igényeit éppúgy kielégítse. A műszerfalon egyszerű formájú analóg műszerek és ergonomikus kezelőszervek támogatják a vezető dolgát. Hibátlan kilátást nyújtó Proace Van szabadidőjárművekre emlékeztető üléspozíciót ad. A sebességváltó rövid úton mozgó karja a lehető legközelebb helyezkedik el a kormánykerékhez, ezáltal a vezetőnek minimális időre kell mindössze elengednie a kormányt.

A Toyota Proace Van Compact kishaszongépjármű csomagtere
A Toyota Proace Van Compact kishaszongépjármű csomagtere

Felszereltség szintek és tartozékok

A modern Proace Van modellcsalád három eltérő változatban; Base és Comfort áruszállító, ráadásul Kombi utasszállító kivitelben kapható az üzletekben. Ezek a modellek egészítik ki a Proace VERSO személyszállító modellcsaládot.

Az alapfelszereltségű Kombi a praktikumot és tartósságot kedvező teljes fenntartási költséggel (TCO) vegyíti. A modell 5-9 üléses konfigurációban rendelhető. Előbbi elöl két különálló ülést, azonfelül második, azonkívül második és harmadik sori üléspadot ígér; utóbbi két vagy három sornyi, háromszemélyes üléspaddal rendelhető.

A Base és Kombi modellek gondosan összeállított alapfelszereltsége olyan tételeket magába foglal, mint a háromszemélyes első üléspad, a vezető oldali könyöklő, a vezető- és utasoldali légzsák, a szövet üléskárpit, a központi zár, a sebességtartó és- határoló berendezés, a 12 voltos műszerfali csatlakozó aljzat, azonkívül a 16 colos acél keréktárcsák dísztárcsával.

A Van és Duplafülkés kivitelekhez kérhető Comfort felszereltségi szinten a Base kivitelen felül igényesebb zajszigetelés, magasságában állítható vezetőülés, szövet/műbőr üléskárpit, sztereó rádió Bluetooth és USB csatlakozással, kézi szabályozású légkondicionáló, megvilágított, hűthető kesztyűtartó, távirányítós központi zár, a kesztyűtartóban és a raktérben kialakított, újabb 12 voltos aljzatok, ugyanakkor Smart Cargo rendszer áll rendelkezésre.

Az opciós felszereltségek és tartozékok bőséges választékából a tulajdonosok saját igényeikhez formálhatják járművüket. Megtalálhatók közöttük a kényelmet (kulcs nélküli nyitás, szürkület- és esőérzékelő, első és hátsó parkolóradar, tolatókamera), a praktikumot (megnövelt teherbírás, emelt hasmagasság), az esztétikumot (17 colos könnyűfém keréktárcsák, sőt még fényezett kivitelű lökhárítók, oldalsó védőelemek, kilincsek és külső tükrök) és a biztonságot (oldallégzsákok, xenon fényszórók, ködfényszórók) emelő tételek.

Ami az utóbbiakat illeti, a Proace modellcsalád elemei kétszintű Toyota Safety Sense aktív biztonsági csomaggal is felszerelhetők. Az egyik csomag sávelhagyásra figyelmeztető rendszert, jelzőtábla-felismerő rendszert, éberség-figyelő rendszert, ráadásul önműködő távolsági világítást magába foglal. A másik csomag ezt ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszerrel, adaptív tempomattal, gyalogosfelismerő funkcióval felvértezett autonóm vészfékrendszerrel, illetve kanyarkövető világítással egészíti ki.

A nehezen megközelíthető terepek, példának okáért építkezési területek hagyományos elérését támogatja a Proace Van modellcsaládhoz megrendelhető emelt hasmagasság (+25 mm), ezenkívül Toyota Traction Select szerepkör. Utóbbi a jármű elektronikus menetstabilizáló berendezésének működését módosítva megkönnyíti a laza burkolaton történő közlekedést.

Az alapfelszereltségként kínált, kikapcsolható ESP-n felül a rendszer három rendhagyó üzemmódot ad, amelyek kifejezetten hóban (max. 50 km/óráig), sárban (max. 80 km/óráig) vagy homokban (max. 120 km/óráig) használhatóak.

Ezen kívül az ügyfelek tartozékok gazdag választékából válogathatnak, saját igényeikhez igazítva a Proace VAN-t. Például hatékonyabb hang- és hőszigetelés, hátsó létra, rögzített vagy kihajtható vonószemek, tetőcsomagtartó rendszerek (pl. görgők, tetőboxok és csőszállítók), amellett a Würth által kidolgozott, páratlan megoldások sora áll rendelkezésükre.

Hajtásláncok

A modern Proace Van összesen öt eltérő hajtáslánccal rendelhető meg: az 1,6 és 2,0 literes dízelmotorok eltérő teljesítményszinteken és eltérő sebességváltókkal állnak rendelkezésre. A Toyota Stop & Start rendszerével felszerelt motorok az elődmodelleknél kedvezőbb CO2-kibocsátást ajánlanak, az emissziós értékek a legkiválóbbak a közepes méretű furgonok (MDV) szegmensében.

Az 1,6 literes motor 70 kW/95 LE teljesítményű kiadása ötfokozatú kézi (210 Nm nyomatékkal) vagy hatfokozatú robotizált sebességváltóval (240 Nm forgatónyomaték) társítható. Az előbbivel 144-148 g/km a CO2-kibocsátás, az üzemanyag-fogyasztás 5,5-5,6 l/100km, amíg az utóbbi Stop & Start funkcióval társítva mindössze 135-139 gramm CO2-t bocsát ki kilométerenként, 5,2-5,4 l/100km átlagos üzemanyag-fogyasztás mellett.

Ugyanennek a motornak a nagyobb, 85 kW/115 LE teljesítményű, 300 Nm forgatónyomatékú kiadása hatfokozatú kézi sebességváltóhoz csatlakozik. A Stop & Start funkcióval felszerelt motor átlagos CO2-kibocsátása 133-137 g/km, az üzemanyag-fogyasztás 5,1-5,2 l/100km.

A 2,0 literes turbódízel motor mindkét teljesítményszintű változatához (90 kW/122 LE, azonkívül 110 kW/150 LE) hatfokozatú kézi sebességváltó csatlakozik. Ezek a motorok kifejezetten alkalmasak nagyobb terhek szállítására, hála magas, 340 Nm / 370 Nm forgatónyomatékuknak. Stop & Start funkcióval felvértezve a motorok CO2-kibocsátása 139-143 g/km, az átlagos fogyasztás 5,3 – 5,5 l/100 km.

Ugyanez a motor hatfokozatú automata sebességváltóval, 400 Nm nyomatékú, 130 kW/180 LE teljesítményű kivitelben a modern Proace Van modellcsalád maximális teljesítményű tagja. A Stop & Start funkcióval felszerelt motor átlagos CO2-kibocsátása 151-155 g/km, az üzemanyag-fogyasztás 5,7-5,9 l/100km.

Minden kapacitás teljesíti az Euro 6 károsanyag-kibocsátási norma előírásait, a motorok NOx-kibocsátását SCR rendszer mérsékli. A 22,5 literes AdBlue-tartály 15 ezer kilométeren keresztül szavatolja a rendszer problémamentes működését. A tartály egyszerűen feltölthető a B-oszlopon elhelyezett, a vezető oldali ajtónyílás nyitását követően hozzáférhető fedél mögötti töltőnyíláson keresztül.

A 40 000 kilométeres vagy két éves karbantartási periódus ugyancsak segítséget nyújt a kedvező üzemben tartási költségekhez.