Új értékesítési rekordot könyvelt el a ŠKODA 2014-ben, és a márka 119 éves történelmében első alkalommal adott el egymilliónál is több járművet. A márka nemzetközi kiszállításai 12,7 százalékkal, 1 037 200 járműre növekedtek az elmúlt évben (2013: 920 800). A márka nemzetközi piaci részesedése 1,4 százalékra nőtt (2013: 1,3 százalék). Csupán decemberben 16,9 százalékkal, 81 900 darabra erősödtek a ŠKODA értékesítései (2013 decembere: 70 000), ez a márka történelmének eddigi legjobb decembere. A vállalat a 2015-ös évben új modellekkel tovább nő majd.
„Kihívásokkal teli környezetben is sikeresen teljesítette a 2014-es évet a ŠKODA, s a márka tovább folytatta növekedését” – mondja a ŠKODA igazgatótanácsának elnöke, Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „Az új eladási rekorddal és az első alkalommal egymilliónál is több kiszállított járművel a márka a nagy mennyiséget értékesítő márkákat tömörítő nemzetközi »Bajnokok Ligájába« is bekerült. Vállalatunk történelmének legnagyobb modelloffenzívája egyre határozottabban mutatja meg erejét. Szinte a teljes modellpalettánkat megújítottuk és új szegmensek felé bővítettük 2010 óta. Új modelljeinkkel egyre több új ügyfélcsoportot nyerünk meg. A tempót a következő években is fenntartjuk” – magyarázza Vahland.
A cseh autógyártó számára a 2014-es esztendő is a négy évvel ezelőtt megkezdett, átfogó modelloffenzíva jegyében telt. „Modelljeink és a márka népszerűsége nagyobb, mint korábban bármikor. Szinte minden régióban növelni tudtuk piaci részesedésünket” – mondja Werner Eichhorn, az igazgatótanács értékesítésekért és marketingért felelős tagja. Az elmúlt évi termékbemutatók sorának nyitányául a jövőbe mutató „ŠKODA VisionC” szolgált márciusban. A 2014-es év folyamán ezt az Octavia G-TEC, az Octavia Scout, valamint három különleges kiadás, a Citigo, a Yeti és a Rapid Spaceback modellek Monte Carlo-változatai követték. Az év csúcspontját a novemberben bemutatott új ŠKODA Fabia jelentette.
A 2015-ös évben a csehek termékoffenzívája nagy tempóval folytatódik. Január közepén érkezik meg az első kereskedésekbe az új ŠKODA Fabia Combi. Februárban Prágában ünnepli majd világpremierjét az új ŠKODA Superb, március elején pedig a Genfi Autókiállításon is bemutatják. A Superb piaci bevezetésére a tervek szerint 2015 közepén kerül sor. Az új modell a cseh autógyártó számára egy új korszak kezdetét – és egyúttal a modelloffenzíva eddigi csúcspontját – jelenti.
Nyugat-Európában a ŠKODA a 2014-es évben a piacnál jobb arányban fejlődött, és 11,8 százalékkal növekedve 413 200 kiszállítást könyvelhetett el. A piaci részesedés 3,4 százalékra emelkedett (2013: 3,2 százalék). Decemberben a márka 28 800 járművet szállított ki a nyugat-európai ügyfeleinek (2013 decembere: 31 300). A márka világszinten második legjelentősebbnek számító piacán, Németországban, a gyártó a 2014-es évben 9,6 százalékkal, 149 500 járműre növelte kiszállításait (2013: 136 400), és ezzel ismét megerősítette pozícióját, mint a legerősebb külföldi gyártó. Nagy-Britanniában a ŠKODA 15,1 százalékkal növekedett, a 76 000 eladott jármű új rekordot jelent a szigeten. Két számjegyű növekedést ért el a márka Hollandiában (18 600 jármű, 36,6 százalékos növekedés), Belgiumban (17 800 jármű, 15,0 százalékos növekedés), Spanyolországban (17 800 jármű, 32,5 százalékos növekedés), Olaszországban (14 200, 17,3 százalékos növekedés), Svédországban (13 600, 10,5 százalékos növekedés), Írországban (6300 jármű, 27,5 százalékos növekedés) és Portugáliában (2400 jármű, 32,7 százalékos növekedés).
Kelet-Európában, Oroszországot is ideértve, a ŠKODA a 2014-es év során összesen 119 200 járművet szállított ki ügyfeleinek (2013: 125 400). A márka piaci részesedése tavaly 4,3 százalékra emelkedett a 2013-as 3,9 százalékos eredmény után. Decemberben a ŠKODA Kelet-Európában 8300 kiszállítást ért el (2013 decembere: 12 300). Oroszországban a ŠKODA kiszállításai az év egészét tekintve 84 400 darabra adódtak (2013: 87 500), míg a piaci részesedés 3,7 százalékra emelkedett (2013: 3,4 százalék). Két számjegyű növekedést produkált a ŠKODA Romániában (7300 jármű, 32,6 százalékos növekedés), Szerbiában (5200 jármű, 24,2 százalékos növekedés), Bulgáriában (2100 jármű, 20,4 százalék), valamint a balti államokban (5400 jármű, 16,2 százalékos növekedés).
Erős volt a ŠKODA jelenléte 2014-ben Közép-Európában: a márka kiszállításai 18,5 százalékkal, 149 900 darabra nőttek (2013: 126 500). A ŠKODA piaci részesedése 19,9 százalékra emelkedett (2013: 19,1 százalék). A hazai, cseh piacon a ŠKODA értékesítései 16,9 százalékkal 70 200 darabra emelkedtek (2013: 60 000). Szintén két számjegyű növekedést ért el a ŠKODA Lengyelországban (46 700 jármű, 20,5 százalékos növekedés), Szlovákiában (16 400 jármű, 10,6 százalékos növekedés), Magyarországon (8200 jármű, 12,7 százalékos növekedés), Szlovéniában (5000 jármű, 38,1 százalékos növekedés) és Horvátországban (3400 jármű, 71,9 százalékos növekedés).
Nagy növekedési tempót mutat fel a ŠKODA Kínában, a márka világszinten legerősebb önálló piacán. Az év egészét tekintve a márka kiszállításai 24,0 százalékkal, a 281 400 darabos új rekordértékre emelkedtek (2013: 227 000). A december hónapban átadott 30 800 darabbal a gyártó kiszállításait több mint háromszorosára növelte (2013 decembere: 9 600 kiszállítás) – ez a ŠKODA kínai történelmének legjobb értékesítési hónapja. Nagyon jól alakult a ŠKODA 2014-es éve Izraelben (15 100 jármű, 5,1 százalékos növekedés), Törökországban (14 000 jármű, 9,4 százalékos növekedés) és Algériában (11 100 jármű, 21,2 százalékos növekedés). Indiában a ŠKODA a 2014-es évben 15 500 járművet szállított ki ügyfeleinek (2013: 22 600).
A ŠKODA márka kiszállításai ügyfeleinek a 2014-es évben (darab, kerekítve, modellek szerinti lebontásban; eltérés az előző évi eredményhez képest):
ŠKODA Octavia (389 300; +8,3%)
ŠKODA Rapid (221 400; +113,3%)
ŠKODA Fabia (160 500; -20,5%)
ŠKODA Yeti (102 900; +24,8%)
ŠKODA Superb (91 100; -3,5%)
ŠKODA Roomster (29 600; -11,0%)
ŠKODA Citigo (Csak Európában forgalmazott modell: 42 500; -6,0%)
A ŠKODA márka kiszállításai ügyfeleinek 2014 decemberében (darab, kerekítve, modellek szerinti lebontásban; eltérés az előző év azonos hónapjának eredményéhez képest):
ŠKODA Octavia (35 100; +38,1%)
ŠKODA Rapid (18 600; +49,7%)
ŠKODA Fabia (9700; -32,8%)
ŠKODA Yeti (7400; +9,4%)
ŠKODA Superb (6700; +30,7%)
ŠKODA Roomster (1900; -32,8%)
ŠKODA Citigo (Csak Európában forgalmazott modell: 2500; -17,0%)
(forrás: Skoda)