A Q-család új tagja – Az Audi Q8

A Q-család új tagja – Az Audi Q8

Az Audi Q8 a négyajtós luxuskupék eleganciájával egyesíti a nagyméretű SUV-modellek praktikus sokoldalúságát. Igényes felszereltségével, mindenre kiterjedő hálózati kapcsolataival és a műutakról távol is helytálló robusztus konstrukciójával a munka és a szabadidő esetén szintén ideális útitárs. Az Audi Q8 2018 harmadik negyedévében érkezik az európai piacokra.

Multifunkcionális, sportos és megnyerő – méretek és térkoncepció

Az Audi Q8 a négykarikás márka minden más SUV-modelljénél intenzívebben sugározza sportos dinamikáját és nemes stílusát. A korszerű SUV-kupé hosszúsága 4,99, szélessége 2,00, ameddig magassága 1,71 méter, mindent összevetve szélesebb, rövidebb és alacsonyabb Q7 testvérmodelljénél. Nem egész háromméteres tengelytávján olyan térkínálattal szolgál, amely legtöbb releváns méretében – példának okáért utastere hosszúságában és fejterében – nemkülönben felülmúlja közvetlen vetélytársait. Hátsó hármas ülése kívánságra hosszirányban állítható, támláit lehajtva ugyanakkor akár 1755 literig is bővíthető az elektromos működtetésű ajtónyílás mögött feltáruló csomagtér.

A Q-család korszerű kisugárzása – a külső stílus

Impozáns, nyolcszögletű Singleframe hűtőrácsával az Audi Q8 a márka Q-családjának modern arculatát testesíti meg. Az erőteljes hatású, függőleges állású hűtőrács az előrenyúló első légterelővel, ráadásul a határozott kontúrokkal kiformált, nagyméretű légbeömlő nyílásokkal együtt magabiztos stílust biztosít részére. Az tetszetősen ereszkedő tetőív erősen megdöntött D-oszlopokba csatlakozva támaszkodik a nagyméretű, akár 22 col peremátmérőjű kerekeket rejtő sárvédők jellegzetes domborulataira („quattro-blister”). A formavilág nagyon sok részlete határozott utalás az „Ős-quattro” modellekre. Az erőteljes kontúrok és az atletikusan feszes felületek erőt és igényességet sugároznak, az állandó összkerékhajtás speciális dinamikája mentén. A légterelők, a kerékjárati burkolatok, az ajtóborítások és a diffúzorelem úgyszintén színében elkülönülve emelik ki az újdonság offroad-megjelenését.

Már alapkivitelben LED-technikájú fényszórók világítják meg az utat, kívánságra akár HD Matrix LED kivitelben. A háromdimenziós hatású nappali menetfény digitális karaktert sugároz, mint a hátsó lámpák. Utóbbiakat karakteres fénysáv köti össze, amely az „Ős-quattro” modellekhez hasonlóan fekete alapon húzódik. A Q8 vezetője a myAudi App támogatásával nagyszámú világítási szerepkört kívülről, okostelefonjáról is aktiválhat.

A vezetés sportos élménye – futómű és hajtásrendszer

Az Audi a quattro és a quattro az Audi – különösen is érvényes ez a Q8 modellekre, a márka csúcs SUV-sorozatára. Tisztán mechanikusan funkcionáló központi differenciálműve alapesetben 40:60 arányban osztja el a forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely közt, szükség során ellenben túlnyomó részét az éppen hatékonyabb vonóerőátadási képességekkel büszkélkedhető tengelyre irányíthatja. 254 milliméteres szabadmagassága, rövid karosszéria-túlnyúlásai és lejtő-asszisztense révén az Audi Q8 ott is folytathatja útját, ahol a műutak már véget érnek. A csillapítás-szabályzással kiegészített futómű az alapkivitel része, de kívánságra az szintén csillapítás-szabályzással kínált adaptív légrugózás (adaptive air suspension) is rendelkezésre áll, elvárásoknak megfelelően különösen ergonomikus vagy hangsúlyosan sportos hangolással. E rendszer a pillanatnyi menethelyzet és a vezető elvárásainak megfelelően akár 90 milliméteres tartományon is változtathatja a karosszéria magasságát.

Az szintén az alapkivitelhez tartozó progresszív kormányzás mellett, amelyiknek áttétele a bekormányzási szög növekedésével egyre közvetlenebbé válik, az Audi extrafelszerelésként összkerékkormányzást is ajánl. E technika akár öt fokos tartományon kormányozza be a hátsó kerekeket, kis sebességeknél az agilitás növelése érdekében az első kerekekkel ellenkező, ameddig a magasabb sebességtartományokban a fokozott stabilitás szolgálatában velük megegyező irányban.

A korszerű mild-hibrid technikának (MHEV) betudhatóan a hajtásrendszer az összes változatában különösen gazdaságos. A 48 voltos fedélzeti elektromos hálózat két kardinális műszaki komponenst foglal magában: az egyik a lítiumion-akkumulátor, a másik a szíjhajtású indítógenerátor. A lassítások esetén utóbbi akár 12 kilowatt teljesítménnyel táplálhat vissza energiát, melyet az áramforrás tárol. Az MHEV-technika a leállított motorral támogatott, tartós szabad gördülési fázisokat („vitorlázás”), ezenfelül az önműködő motorleállítás és indítás rendszerének (Start-Stop System) már 22 kilométer/óránál működésbe lépő szabályzását is biztosítja.

A egyszerű megjelenés a korszerű prémiumkarakter – az utastér

Kényelmesen értelmezhető grafikák definiálják az Audi digitális precizitását, ezenkívül magas fokon integrált architektúráját és kezelését. Központi elemként a felső MMI touch response képernyő szolgál, amely Black Panel kialakításával kikapcsolt állapotában majdnem alig láthatóan alkot nagyméretű fekete felületet. Minden kezelőelem logikusan viszonyul egymáshoz, a légbefúvó nyílások karcsú sávjától egészen a középső alagút a tiptronic sebességváltó karját is magában foglaló, széles konzoljáig. Sötétben az extrafelszerelésként rendelhető kontúrvilágítás emeli ki az utastér meghatározó dizájnvonalait, azonkívül szolgál – hibátlan példaként az Audi részletek iránti figyelmességére – a kesztyűtartófedél lézeresen kimunkált, háromdimenziós hatású quattro-emblémájának háttérvilágításaként. Kívánságra masszázs- és szellőztető szerepkört is kínáló Individual komfortülések, négyzónás automata légkondicionáló berendezés, ugyanakkor illatosítót és ionizátort is magába foglaló légminőség-csomag (Air Quality Paket) teheti teljessé a nemes hangulatot.

Érzékeny és lényegretörő – a kezelés és a megjelenítők

Az Audi Q8 MMI touch response kezelési koncepciójában csaknem minden szerepkör két nagyméretű képernyőre hívható le. A felső 10,1 col képátlójával az infotainment- és a navigációs rendszerek kezelésére szolgál, miközben a 8,6 képátlójú alsóról a légkondicionáló berendezést, újabb kényelmi funkciókat és a szövegmegadást vezérelheti a vezető. Utóbbi esetén kezét mindvégig kényelmesen a sebességváltókaron pihentetheti.

A kezelés villámgyors és biztonságos, egy-egy szerepkör aktiválását jól érzékelhető és hallható kattanás erősíti meg. A természetes hangvezérlés okos beszélgetőpartnerré avatja az Audi Q8 modelleket. A vezető szabadon fogalmazhatja meg utasításait, s a hangvezérlés egész mondatokat – példaként „Éhes vagyok” – is értelmezhet, máris közeli éttermeket ajánlva.

A kijelzőtartalmak az Audi virtual cockpit egész egészében digitális műszeregységen jelennek meg, aminek 12,3 col átmérőjű, nagyfelbontású kijelzőfelületén a multifunkciós kormánykerékről két eltérő nézet is választható. Extrafelszerelésként a plusz változat egy harmadik, különösen sportos megjelenítést is biztosít. Mindezt a Head-up monitor egészítheti ki, amely a lényeges információkat – köztük az útkereszteződések részletes térképével a navigáció részére – a szélvédőre kivetítve jeleníti meg.

Okos hálózati kapcsolatok – az Audi connect és a vezetői segédrendszerek

A német piacra már alapkivitelben a csúcsszínvonalú MMI navigációs rendszer plusz infotainment-berendezéssel érkezik az Audi Q8, amely az Audi connect LTE Advanced szabvány szerinti adatátviteli moduljával, azonkívül WLAN-hotspottal készül. A navigációs rendszer az adott útvonal alapján felismeri a vezető egyéni preferenciáit, mindent összevetve nagy tudású javaslatokkal szolgálhat. Az Audi connect online-szolgáltatások előretekintő módon egészítik ki az útvonaltervezést, mindent összevetve a két Car-to-X szolgáltatás – a közlekedési táblák információi és a veszélyhelyzet-információ – nemkülönben profitálhat az Audi-flotta kollektív intelligenciájából. Az extrafelszerelésként rendelhető Audi connect kulcs Android operációs rendszerű, kompatibilis okostelefonról is kínálja a gépjármű nyitását és zárását, ezenfelül motorjának beindítását. A kulcs egyéni felhasználói profiljaiban több vezető akár 400 heterogén beállítása is tárolható. A myAudi App hozzájárulásával a vezető kivételes úticélokat továbbíthat a navigációs rendszerre, zenét streamelhet, de okostelefonja határidőnaplójának tartalmát is importálhatja az MMI-rendszerre.

Az Audi Q8 az Audi phone box és a Voice-over-LTE technikái révén a hang és telefonkapcsolat-minőség kapcsán is csúcsszínvonalat képvisel – mint a Bang & Olufsen Advanced Sound System, amely a magasságbeli térdimenzió adataival mind az öt üléshelyen vonzó térhangzással szolgál. A zenék ezzel a lehetőséggel úgy szólalhatnak meg, amennyire a koncertteremben rögzítették őket.

Legyen éppen szó parkolásról, települési közlekedésről vagy hosszú túrákról, az Audi Q8 nagyon sok menethelyzetben patronálja vezetőjét. Ennek technikái közé sorolható többek között az adaptív menetasszisztens, a gazdaságossági asszisztens, az útkereszteződés-asszisztens, a sávváltást segítő rendszer, az útpadka-figyelmeztetés és a környezetmegfigyelő kamerák rendszere. Igazi különlegesség a 2019 elején érkező távirányítású garázspilóta (Remote Garage Pilot), amely a vezető felügyelete mellett önállóan manőverezi a garázsba a SUV-modellt, ezenfelül áll ki vele. A vezető előzetesen kiszállva a myAudi App hozzájárulásával okostelefonjáról indíthatja el a folyamatot. Hasonlóan magas színvonalú kényelmet ígér a távirányítású parkolópilóta (Remote Parkpilot). Mindezen megoldások mögött a vezetői segédrendszerek központi szabályzóegysége áll, amely permanensen sokrétű képet alkot a gépjármű környezetéről, ennek alapján irányítva az egyes vezetői segédrendszereket. A elengedhetetlen adatokat felszereltségtől függően akár öt radarszenzor, hat kamera, tizenkét ultrahangos érzékelő és a lézerszkenner szolgáltatja.