A mostani Honda Civic e:HEV-et példátlan menetdinamika és hatékonyság jellemzi

A mostani Honda Civic e:HEV-et példátlan menetdinamika és hatékonyság jellemzi

Elénk tárta a modern, 11. generációs Civicet a Honda. A nemzetközileg híres, ikonikus kompakt 50 év járműépítési tapasztalatait összegzi, s miként azt a márka járműveitől megszokhattuk, nemcsak átlagon felüli teljesítmény, hatékonyság és komfort jellemzi, hanem megjelenése és használati értéke is félelmetes. A csakis öntöltő hibrid változatban kapható, most bemutatott modell érkezésével a márka elérte célját: 2022 végén már minden főbb európai modellje képes lesz elektromos üzemmódban haladni.

Izgi formai megoldások

A hibrid Civic tervezésekor új, progresszív, ámulatba ejtő megjelenésre törekedtek a Honda mesterei, ugyanakkor tartották magukat a márka által vallott „Ember a gép előtt” (Man Maximum, Machine Minimum) vezérelvhez, ami évtizedek óta meghatározó a Honda-termékek fejlesztése alatt.

Munkájuk gyümölcseként trendi, egyben sportos kocsitest született, a korábbinál 25 mm-rel alacsonyabbra helyezett motorháztetővel és kiemelkedően megnövelt üvegfelületekkel nyűgözi le a vásárlókat. A nagy szélvédőknek és ablakoknak hála még tágasabbnak, ezenkívül szellősebbnek érződik az utastér, mivel minden eddiginél több fény áramlik be. A kifinomult, prémium összhatás érdekében egyszerű, zavaró részletektől mentes felületek és erőteljes vonalak határozzák meg a karosszériát, céltudatosan kiemelve a főbb formai elemeket.

Az alacsonyabbra helyezett övvonal magabiztos stílust biztosít, azonfelül biztos úttartásról árulkodik, nem mellesleg jobb kilátást szavatol a hátsó ülésekről. Összehasonlítva az előző Civic-nemzedékkel, az A-oszlop hátrébb helyezkedik el, hogy az első kerekek középpontjára mutasson, ezzel mivelhogy még kiegyensúlyozottabbá váltak a formai arányok és szélesebbnek, jobb kiállásúnak tűnik a modell, bármely szögből is vizsgáljuk. Mindazonáltal a tető legmagasabb pontja előrébb került a kifutó változathoz képest, ezáltal enyhe lejtést kapott a tetővonal és nyújtottabbá, sportosabbá vált a hátsó rész.

A jellegzetes profil nagyobbnak láttatja a kerekeket, s mivel a nyomtáv növekedett, a kerékjárati ívek mindazonáltal szűkebbek lettek, az egész formaterv lendületesebbnek és talajhoz közelibbnek tűnik. A formanyelv változott, de az emberközpontú, magas használati értékre törekvő gondolkodás nem: a Civic család megőrizte azon értékeit, melyek az egész világon sikeressé tették. A külső tükrök példaként közvetlenül az ajtóra kerültek, ezáltal kisebb lett a holttér és növekedett a menetbiztonság.

Miként a korábbi Civic-nemzedékek, ezáltal a 11. generáció is afféle „minden célra alkalmas ferdehátú”, de a múltbéli modellváltozatoknál jóval tágasabb és praktikusabb. A 35 mm-rel megnövelt tengelytáv révén nagyobb és komfortosabb utasteret alakíthattak ki a tervezők, ezenkívül az útfekvést és egyenesfutást illetően is sikerült magasabb szintre emelni – az eddig is páratlanul stabil – gépjárműt. Nagyfokú változás, hogy a modell történetében első alkalommal műgyantából készülő csomagtérajtót alkalmaztak a Honda mérnökei. A korszerű műszaki megoldás révén 20%-kal mérséklődött a poggyásztér fedelének tömege, még könnyebb nyitni és zárni így, s a gépkocsi egész súlya is mérséklődött. Hogy még letisztultabb legyen a tető és a hátsó traktus, a zsanérokat is áthelyezték, újabb tanúbizonyságát adva, hogy a legapróbb részletre is odafigyeltek az szerzők.

Az utastérben a „vízszintes stílusú” műszerfal hívja fel magára elsőként a figyelmet, mivel még tágabbnak láttatja a kabint, egyszersmind a széles látómezőhöz és a légies, nyitott érzethez is hozzájárul. Elismerésre méltóak a kellemes tapintású, kiváló alapanyagok is, éppen olyan a feltűnő, fémből készülő, méhsejtrácsos légbeömlő, ami az egész műszerfalon végignyújtózik. Újabb jó hír, hogy az Advance felszereltségi szintű kivitelnél 10,2”-os képátlójú, HD-felbontású, folyadékkristályos megjelenítő támogatja a vezetőt, még egyszerűbbé téve a Civic e:HEV használatát.

Ez utóbbit szolgálja a korszerű Civic-hez kínált, ösztönösen kezelhető infotainment rendszer is. A központi érintőképernyő most már 9”-os, és némiképp feljebb került, hogy gyorsabban rápillanthasson a vezető, azaz minél rövidebb időre kelljen levennie szemét az útról. A vezeték nélküli csatlakozási lehetőséget is felkínáló rendszer természetesen az Apple Carplay és az Android Auto alkalmazást sem nélkülözi, és hogy a hifirendszer is a legmagasabb színvonalon álljon, az Elegance és a Sport változatban 8 db, a Bose rendszerrel kínált Advance verzióban mindazonáltal 12 db hangszórón szólalhatnak meg az utasok kedvenc muzsikái.

Hatékony és közvetlen e:HEV hajtáslánc

A korszerű Civic a már bizonyított e:HEV (ti. hybrid electric vehicle) rendszer legfejlettebb változatára épül, beleértve az alapmodellt is. Ennek lelke egy 2,0 literes, benzines, közvetlen befecskendezésű i-VTEC kapacitás, ehhez társul a kis méretű, ámde magas produktivitású villanymotor és a generátor, emellett a 72 cellás, lítium-ion akku. A rendszer csúcsteljesítménye 184 LE (135 kW), legnagyobb forgatónyomatéka ugyanakkor 315 Nm. A belső égésű motor egyedülállóan fejlett konstrukció, termikus hatékonysága 41%, ami az egyik legmagasabb érték a sorozatgyártású erőforrások közt.

Hibrid üzemmódban a benzines kapacitás és a villanymotor egyesült erővel mozgatja a gépkocsit. A működést új, kompakt Teljesítményszabályozó Egység vezérli, ami éppúgy a motorháztető alá került, mint a hajtáslánc többi összetevője. Ezzel szemben – az eddig használtnál jóval kisebb, könnyebb és nagyobb energiasűrűségű – Okos Energiaegységet a hátsó ülések alá helyezték, mindent összevetve a súlyelosztás is megfelelő lett. Hála a fejlett műszaki alapoknak, sebes reakcióidő, ezenfelül magas hatékonyság, ezenkívül forgatónyomaték jellemzi a típust, és hatékonysága is példaértékű.

Maga a hajtáslánc észrevétlenül és automatán kapcsol elektromos, hibrid és belső égésű/benzines (EV, Hybrid és Engine) hajtásüzemmód közt, a vezetőnek mindössze élveznie kell az autózást. Az kapacitás, a váltó és a műszeregység üzemelését nemkülönben szabályozó menetüzemmódokról (Eco, Normal, Sport és egyéni) ellenben maga a sofőr dönthet, ezáltal folyamatosan kedvének, azonkívül az aktuális helyzetnek megfelelően állíthatja be a karakterisztikát.

Az e:HEV rendszer centrális alkotója egy fix áttételű, Teljesítményszabályozó Egység által vezérelt erőátviteli egység, amit úgy terveztek, hogy belső súrlódása a lehető legkisebb legyen, s minden szituációban optimálisan működjön. A korszerű Civic tekintetében két kiemelkedően kardinális célkitűzése is volt a mérnöknek, nevezetesen, hogy a – WLTP szabvány alapján végzett mérések alapján – CO2-kibocsátás maradjon 110 g/km alatt, a vegyített fogyasztás ugyanakkor ne haladja meg az 5,0 l/100 km-t.

Sok-sok energiát fektettek a zajszint minimalizálásába is, ebből fakadóan az utastér konkrétan csendes és nyugodt lett, s hosszú távok is fáradtság nélkül tudhatóak le.

A vezethetőség és a vezetési hatás ugyancsak jókora hangsúlyt kapott, így a teljesítményleadás egyenletes és kiszámítható, a futómű ugyanakkor biztos úttartást és egyenesfutást garantál, pont úgy, amiképpen azt a Honda-tulajdonosok megszokhatták. Mivel a 11. Civic-nemzedék tengelytávja 35 mm-rel nagyobb, mint a kifutó generációé, és hátsó a nyomtáv is növekedett, még jobb kanyarvételi képességek definiálják a modellt, különösképpen, hogy az első lengéscsillapítókat is áthangolták, és új, alacsony súrlódású féltengelyeket építettek be. A modern Civic a típus történetében első alkalommal rendhagyó, „teststabilizáló” első üléseket kap, amelyek határozottabban tartják a bennük ülőket és nagyobb kényelmet nyújtanak.

– Egy új Civickel szemben folyamatosan nagyok az elvárások, mi mindazonáltal ezúttal is igyekeztünk a maximumot nyújtani. A modern nemzedék pozitív hatással van a vezető és az utasok testére, lelkére, no meg hétköznapjaira is – hangoztatta Tomoyuki Yamagami, a modern Civic e:HEV fejlesztéséért felelős gárda vezetője. – A korszerű vásárlók olyan közlekedési eszközöket keresnek, amelyek lenyűgözően stílusosak, csodálatos vezetési élményt nyújtanak és nagy használati értékkel dicsekednek, mi mindazonáltal, legkorszerűbb műszaki megoldásainkat és modernizált gondolkodásmódunkat kihasználva, precízen ilyen gépkocsit építettünk. Hála az iparági elsőnek számító e:HEV-technológiának és a fejlett menetbiztonsági eszközöknek, a mostani Civic legjobb alternatíva azon vásárlóknak, akik szeretnék kihasználni az elektromos autózás nyújtotta elsőrangú előnyöket. Hiszem, hogy az aktuális és a jövőbeni Honda-vásárlók is meglepődnek ezt követően, mekkora változáson ment át a Civic. – zárta sorait.

A modern Civic utasait – új menetbiztonsági és vezetést segítő eszközöket magában foglaló – Honda SENSING csomag örzi menet közben. Szerves része példának okáért a korszerű, 100 -os, nagy látószögű kamera, tetejébe a hozzárendelt, korszerűsített felismerőszoftver, ami a gyalogosokat, az útburkolati jeleket, az útpálya széleit és a motorosokat-kerékpárosokat is képes azonosítani. Első alkalommal négy hangalapú érzékelőt is kapott a Civic, ebből kettő elől, kettő mindazonáltal hátul teljesít szolgálatot. Az Ütközés Erejét Mérséklő Fékrendszer mellett az Nagy tudású Sebességhatárolóval kiegészített Sávtartó Asszisztens, a Holttérfigyelő Rendszer, a Keresztirányú Forgalmat Figyelő Rendszer és a Forgalmitorlódás-asszisztens is nagyot fejlődött, s természetesen az átfogó menetbiztonsági rendszer része.

Az aktív menetbiztonsági berendezések mellett karosszériaszerkezetet érintő újdonságok is segítenek a Civicnek, hogy minél jobb eredményt érjen el az Euro NCAP szigorított töréstesztjén. Fokozták példának okáért az oldalajtók ütközésállóságát, és úgy formálták át az első lökhárító mögötti nyúlványokat, hogy a lehető legtöbb ütközési energiát nyeljék el, s ezáltal nagyobb védelmet kapjon a láb, amellett a térd. Igen összetett a 11 elemes légzsákrendszer is, amely első térdlégzsákot és hátsó oldallégzsákot is magába foglal, sőt az első két ülés közt is felfúvódik egy „lufi”, hogy oldalirányú ütközés során ne csapódjon egymásnak az elöl ülők teste.

A kifinomult, cicoma mentes karosszéria, a tágas, szellős és ergonomikus utastér, az erős és takarékos hajtáslánc, azonfelül a túlságosan fejlett menetbiztonsági rendszer együttese a történelem legdinamikusabb, leghatékonyabb és a legszigorúbb biztonsági előírásoknak megfelelő Civicjét adja a vásárlóknak, méltó utódot állítva a közkedvelt elődöknek.

A modell 1972-ben jelent meg a Honda választékában, és akkortól is a vásárlók egyik kedvence. Erről tanúskodik, hogy az elmúlt közel fél évszázadban 27,5 millió Civic kelt el és 170 országban értékesítették a típust. A felmenők sikereire építkező, 11. generációs Civic új mércét állíthat kategóriájában, első példányai várhatóan 2022 őszén érkeznek az európai és a hazai kereskedésekbe.