A luxus és a hatékonyság találkozása: az Audi A8 L 60 TFSI e quattro

A luxus és a hatékonyság találkozása: az Audi A8 L 60 TFSI e quattro

A korszerű A8 L 60 TFSI e quattro (üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 2,7 -2,5 (vegyített), energiafogyasztás kWh/100 km: 21,2 – 20,9 (vegyített); CO2-kibocsátás g/km: 61 – 57 (vegyített)) modellel az Audi első alkalommal nyújtsa megrendelőinek az elektromos hajtás élményét a luxus kategóriában. A hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtás és az okos hajtásvezérlés kombinációja – a WLTP ciklus alapján – akár 46 kilométeres, tisztán elektromos üzemmódban megtett hatótávolságot is lehetővé tesz, ezzel biztosítva, hogy az ügyfelek napi autóhasználatuk nagy részét károsanyag kibocsátástól mentesen és közel hangtalanul teljesíthessék. A 330 kW (449 LE) rendszerteljesítmény és a 700 Nm rendszernyomaték elismerésre méltó dinamikát nyújt a modell részére.

Károsanyag-kibocsátás nélküli közlekedés helyben, közel hangtalan autózás a településben, erőteljes és sportos haladás az országutakon, magabiztosan teljesített hosszútávú utazások: az A8 L 60 TFSI e quattro multifunkcionális karakterével hódít. Ezzel a járművel az Audi elhozza a hálózatról tölthető (plug-in) hajtás technikáját a luxus kategóriába, következetesen bővítve elektromos járműveinek kínálatát. A korszerű modell A8 L kiadása megnövelt nyomtávjával és 5,3 méteres hosszával ősszel mutatkozik be az európai piacokon. A normál nyomtávval ellátott hálózatról tölthető (plug-in) hibrid A8 egy-két héttel később ezt követően áll rendelkezésre. Az Audi A7 Sportback és a Q5 50 TFSI e quattro terepjáró már szeptember óta jelen vannak a piacokon.

Két szív hajtja: a hatékony belsőégésű motor és az erőteljes elektromos kapacitás kettőse

A 3.0 TFSI, mint belsőégésű motor gondoskodik az A8 L 60 TFSI hajtásáról. A hathengeres, közvetlen befecskendezésű, turbófeltöltésű, részecskeszűrővel szerelt kapacitás 250 kW (340 LE) teljesítményt és 500 Nm nyomatékot teljesít (üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 2,7 -2,5 (vegyített), energiafogyasztás kWh/100 km: 21,2 – 20,9 (vegyített); CO2-kibocsátás g/km: 61 – 57 (vegyített)). A tanúsítás a legmodernebb kibocsátási norma, az Euro 6d-TEMP szabvány alapján készült. Az elektromos hajtásról az állandó gerjesztésű szinkronmotor (PSM) gondoskodik, aminek legnagyobb teljesítménye 100 kW, legnagyobb nyomatéka mindazonáltal 350 Nm.

A motor a kuplunggal közösen a nyolcfokozatú tiptronic sebességváltóba integrálva kapott helyet, amely a quattro összkerékhajtáson át továbbítja a nyomatékot mind a négy kerékhez.

A nagyfeszültségű akkumulátorból érkező egyenáramot az erősáramú elektronika formálja az elektromos motor hajtásához elengedhetetlen háromfázisú árammá. A rekuperáció (energia visszatáplálás) alatt generátorként üzemel és egyenáramot továbbít vissza a lítium-ion akkumulátorba.

Az aksi a csomagtér padlója alatt kapott helyet és nyolc modulba osztva összesen 104 hasáb alakú cellából épül fel. A nagyfeszültségű akku 14,1 kWh energia tárolására képes 385 V üzemi feszültség mellett.

Hűtési köre összeköttetésben áll a légkondicionáló rendszer hűtési körfolyamatával és az alacsony hőmérsékletű hűtési körfolyamattal, amelybe integrálták az elektromos motort és az erősáramú elektronikát is. Az energiahatékonyság újabb növeléséhez az alapfelszereltség részeként a gépjárműbe kerülő négyzónás automata klímaberendezése egy hőszivattyút használ, amely a nagyfeszültségű elemek hulladékhőjét gyűjti össze.

Az Audi A8 L 60 TFSI e quattro rendszerteljesítménye 330 kW (449 LE), rendszernyomatéka ugyanakkor eléri a 700 Nm-t (üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 2,7 -2,5 (vegyített), energiafogyasztás kWh/100 km: 21,2 – 20,9 (vegyített); CO2-kibocsátás g/km: 61 – 57 (vegyített)). Ez a jeles nyomaték már 1 250 percenkénti fordulatnál, éppen az alapjárati fordulatszám felett rendelkezésre áll. Mikor is mindkét motor közösen dolgozik, a zászlóshajó magabiztosan, 4,9 másodperc alatt gyorsít álló helyzetből 100 km/órás sebességre és fokozza a tempót egészen az elektronikusan szabályozott 250 km/óráig. A hálózatról tölthető A8 WLTP szabvány alapján meghatározott fogyasztása mindössze 2,5 liter 100 kilométerenként. Az Audi A8 L 60 TFSI e quattro elektromos hajtással akár 135 km/óra sebességre is felgyorsíthat, a – WLTP szabvány alapján meghatározott -tisztán elektromos hajtással teljesíthető hatótávolsága ugyanakkor elérheti a 46 kilométert. Nagyon sok országban a tulajdonosok adókedvezményben részesülnek vagy másfajta úthasználati kiváltságokat élvezhetnek, mint amilyen a díjmentes parkolás vagy a buszsáv használata.

Nagy tudású vezetési mód és frissített előrelátó hatékonysági asszisztens

A hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtás koncepcióját úgy alkották meg, hogy az A8 vezetője hétköznapi útjainak nagy részét elektromos üzemmódban teljesíthesse. A két MMI monitor közül az alsón fedezhető fel “EV” funkciógombbal mindenkor a vezető kezében a döntés a két motor együttműködésének alakítását illetően. A hálózatról tölthető (plug-in) luxus limuzin indításakor az “EV” mód szolgál alapbeállításként, ekkor tisztán elektromos üzemmódban közlekedik a jármű. A belsőégésű motor mindössze akkor lép be, amikor a vezető egy változó, jól észlelhető nyomásponton túl nyomja a gázpedált. Ez a nyomáspont változó és az elektromos hajtás aktuálisan rendelkezésre álló energiájának függvénye.

A “Hibrid” üzem két működési módot ajánl: az “Auto” emellett a “Hold” módot. “Auto” módban az előrelátó működési stratégia önvezérelten bekapcsol, amint a szériafelszereltséghez tartozó MMI navigation plus útvonaltervezője elindul. Ezen kívül az akkumulátorban tárolt energiát egyenletesen és optimálisan osztja el a egész út alatt, arra törekedve, hogy a települési és araszoló forgalomban többnyire elektromos üzemmódban közlekedjen. Általánosságban szólva az előrelátó működési stratégia célja, hogy a lehető legtöbb útszakaszt elektromos üzemmódban teljesítse és az akkumulátorban tárolt energiát maradéktalanul felhasználja az úti cél elérésekor.

A “Hold” mód működése más logikát követ: itt az akkumulátorban rendelkezésre álló energiamennyiséget – minimális ingadozással – az adott szinten tartja a rendszer az energia visszanyerés (rekuperáció) révén, a terhelési pont eltolásával vagy a 3.0 TFSI irányításának célzott szabályozásával. Mindent összevetve példaként egy megszokott módon megtett hosszabb utazás végén az utolsó, települési szakaszt tisztán elektromos energia felhasználásával, károsanyag-kibocsátása nélkül és azt lehet mondani hangtalanul teljesítheti az A8.

Az Audi A8 L 60 TFSI e quattro működési stratégiája nagyon sok adatot figyelembe vesz a hajtásvezérlés tervezésénél. A középpontban folyamatosan az utazási komfort és az energiafelhasználás áll, a szén-dioxid kibocsátás minimura történő visszaszorítása mellett. Amikor hosszabb utak tervezésére kerül a sor, a stratégia figyelembe veszi az út hosszát és jellemzőit, éppen úgy, mint az online forgalmi információkat és a vezető vezetési stílusát. A rövidtávú előrejelzéseknél az alapfelszereltségben szereplő előrelátó hatékonysági asszisztens (PEA) rendszere a közvetlen környezet navigációs adataiból vett információkkal támogatja a tervezést. Ilyenek példaként a sebességkorlátozások, az úttípusok és az emelkedők továbbá lejtők előfordulása. A gépkocsi előtt haladó forgalmat figyelő kamerák és radarok közvetítette adatok ugyancsak ebbe a kategóriába sorolandók.

Az Audi A8 L 60 TFSI e quattro hatékonysága szempontjából ugyancsak meghatározóak azok a fázisok, amelyek alatt a vezető felemeli lábát a gázpedálról. Az előrelátó hatékonysági asszisztens kapja meg ezekben a helyzetekben a vezérlést. A navigációs adatok mellett számításba veszi az előttünk haladó járműtől mért távolságot és dönt a motor lekapcsolásáról és az autó szabadonfutásáról ezenkívül a vitorlázással egybekötött rekuperációról, mikor is a mozgási energia visszanyerése és elektromos energiává történő módosítása zajlik. Az Audi zászlóshajója a vitorlázással egybekötött rekuperáció alatt akár 25 kW energia pótlására is képes.

Az elektromos motor felel a gyengébb és a közepesen erős, maximum 0,3 g lassulással járó fékezésekért, amely a hétköznapi használat alatt a fékezések több, mint 90 százalékát adja. Az elektromos kapacitás mindössze az erős fékezéseknél kell, hogy együttműködjön a hidraulikus kerékfékekkel. Különösen igényes járműhangolás gondoskodik arról, hogy a generátor- és a szokásoknak megfelelő kerékfékezés közti átmenet (blending) alig érzékelhető, ezenkívül, hogy a jó fékerő igen korrekten adagolható a fékpedállal és kitűnő visszajelzést nyújt. Az Audi A8 L 60 TFSI e quattro rendszere akár 80 kW rekuperációs teljesítményt is lehetővé tesz a lassítások esetén.

Amennyiben az adaptív sebességszabályozás (ACC) aktív, az előrelátó hatékonysági asszisztens (PEA) nem kizárólagosan fékezéssel, de üzemanyag hatékony gyorsítással is támogatja a vezetőt. Kikapcsolt ACC mellett a vezető ajánlásokat kap arra vonatkozóan, mikor lenne célszerű levennie a lábát a jobb oldali pedálról. Az aktív gázpedál egy impulzussal jelez a vezető felé, ugyanekkor az alapfelszereltség részeként rendelkezésre álló Audi virtual cockpit és az külön választhatóan elérhető Head-up jeleníti meg legelőnyösebb információt. Részletes jelzések teszik egyértelművé a sebességcsökkentés okait, ilyenek példának okáért a kereszteződések, városjelző táblák vagy az előttünk haladó forgalom.

Az Audi virtual cockpit ezenfelül az alapfelszereltséghez tartozó MMI touch response rendszerén át a vezető nagyszámú, az elektromos üzemmódhoz kapcsolódó információt is megtekinthet, mint amilyen a powermeter, a hatótávolság és az aktuális energiaáramlás a két hajtási egység közt. Központi kijelzőelemként a powermeter információt nyújt az elérhető maximális elektromos teljesítményről valamint a vitorlázással vagy fékezéssel egybekötött rekuperációról.

Az “EV” gomb mellett az A8 L 60 TFSI e quattro vezetője egy másik módon is szabályozhatja a gépkocsi karakterét. Ez ugyanakkor az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer által kínált “comfort”, “efficiency”, “auto” és “dynamic” mód egyikének kiválasztása, amellyel a vezető a hajtás, a légrugózás emellett a kormányzás karakterisztikájáról dönthet. A beállításoktól függően a gázpedál lenyomásakor megváltozik a hajtás együttműködésének módja. Amikor a sebességváltó “S” állásban van, az elektromos motor egy igen határozott lökéssel segíti a 3.0 TFSI motor dinamikájának és az agilitásának fokozását. Ilyenkor a szabadonfutás blokkolva van, az elektromos motor mindazonáltal akkor végzi az energia visszanyerését, mikor is a vezető leveszi a lábát a jobboldali pedálról.

Hangokkal a még nagyobb biztonságért: az Akusztikus Gépjárműfigyelmeztetési Rendszer

Az Audi A8 L 60 TFSI e quattro modellt szériafelszereltségként egy szintetikus elektromos hanggal szerelték fel, amely a települési forgalomban figyelmezteti a gyalogosokat és a kerékpárosokat. Az Európai Unió testhezálló szabályozásával összhangban az Akusztikus Gépjárműfigyelmezetetési Rendszer (Acoustic Vehicle Alerting System – AVAS) tisztán hallható 20 km/óra sebességig és a sebesség növekedésével szakaszosan halkul. A hang előállításáról egy apró elektronikai doboz gondoskodik, amelyiknek hangszórója a jobb kerékjáratban kapott helyet.

Ergonomikus: otthoni és menet közbeni töltés

A nagyméretű, hálózatról tölthető limuzin az alapfelszereltség részeként az Audi Kompakt töltési rendszerrel érkezik, amit a nyilvános töltőállomások használatához létfontosságú Mode 3 töltőkábel egészít ki. A Kompakt töltési rendszer a háztartási és ipari csatlakozókhoz illeszkedő kábelek mellett egy vezérlő egységet is magába foglal. 400 V / 16 A áramerősséggel a egész töltés hozzávetőlegesen két és fél órát vesz igénybe a lehetséges 7,4 kW maximális töltési teljesítmény mellett. A 230 V /10 A háztartási csatlakozóval a teljesen lemerült aksi egész töltése 2,3 kW töltési teljesítmény mellett közel hat és fél óra alatt lehetséges. Az Audi megrendelői Németországban használhatják otthonaikban a Volkswagen Naturstrom szolgáltatását, amely szén-dioxid kibocsátása nélkül, 100 százalékban megújuló energiaforrásokból származó zöldáram. Az út közbeni töltés kényelme is adott. Az Audi e-tron Charging Service (Audi e-tron Töltési Szolgáltatás) több, mint 110 000 töltőponthoz nyújt hozzáférést Európa-szerte. Szolgáltatótól függetlenül egy kártyával minden töltőhely hasznosítható.

Permanensen felügyelhető töltés és indulás előtti klímabeállítás akár a kanapén ülve: a myAudi alkalmazás

A myAudi alkalmazás biztosítja az Audi A8 L 60 TFSI e quattro tulajdonosoknak, hogy az Audi connect kínálatában szereplő szolgáltatásokat az okostelefonjukon igénybe vegyék. Lehetőségük nyílik az akku töltöttségének és a hatótávolságnak az ellenőrzésére, elindíthatják a töltési folyamatot, beállíthatják a töltés időzítését és megtekinthetik a töltési és fogyasztási statisztikákat. A myAudi alkalmazás és az alapfelszereltségként rendelkezésre álló MMI navigation plus is szintúgy jelöli a töltőállomásokat. Az A8 hálózatról tölthető (plug-in) hibrid változatának másik funkciója az indulás előtti előfűtés továbbá előhűtés. Ilyenkor a klímaberendezés kompresszora és a kiegészítő fűtés is a nagyfeszültségű akkumulátorból vagy a csatlakozóból nyert elektromos energiával fűti vagy hűti a belső teret. És van még tovább: az ügyfelek az indulás előtti klímavezérlést használhatják a kormánykerék, az ülések, a külső tükrök és az első amellett hátsó szélvédő fűtésére, de akár ülésszellőztetésre is. Egyéni igényeket kiszolgáló igényeiknek megfelelően beállíthatják a kívánt értékeket a myAudi alkalmazásban, a járműben látható időzítőn vagy a jármű kulcsán át.

Kivételes formatervezési részletek és a legújabb felszereltség

A modellsorozat mutatósan megformált külső formatervét speciális és stílusos formai megoldásokkal egészítették a tervezők az Audi A8 L 60 TFSI e quattro tekintetében. A legfeltűnőbb részlet a hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtással szerelt limuzin tekintetében a tisztán elektromos hajtással üzemelő Audi e-tron modellnél megismert világítási kép. A karakteres stílusjegyről az első lökhárítóba épített oldalsó légbeömlők külső pereménél látható, öt vízszintes motívumot magába foglaló nappali menetfény gondoskodik. Az első lökhárítón fedezhető fel króm szegély amellett az ajtókilincsek króm betétjei is ezt az egyéni igényeknek megfelelő hangulatot erősítik. A gépjármű hátsó részén hangsúlyos elemként jelenik meg a folytatólagos diffúzorbetét és a króm szegély. Az Audi A8 L 60 TFSI e quattro az alapfelszereltség részeként exkluzív 19 col peremátmérőjű alumínium keréktárcsákkal érkezik, amelyek ötágú, turbinalapát jellegű kialakítása aerodinamikai szempontból ad korrekt megoldást.

Az Audi A8 L 60 TFSI e quattro tágas belső tere egy luxusszínvonalú szalon háborítatlan hangulatát közvetíti a bent helyet foglalóknak. Ami a felszereltséget illeti, a választási lehetőségek tulajdonképpen határtalanok. A hátsó utasoldalon elérhető a legkomolyabb luxust kínáló ülés: az külön választhatóan rendelhető relaxációs ülés jó néhány beállítási lehetőséggel, fűtött lábtartóval és lábmasszázs funkcióval kényezteti utasát. Az Audi több, mint 30 vezetéstámogató rendszert szolgáltat hálózatról tölthető (plug-in) hibrid limuzinjához, amelyek a City és a Tour csomagokba csoportosítva rendelhetők. A világítási opciók csúcsát az Audi lézervilágításával kiegészített HD Matrix LED fényszórói és az OLED hátsó lámpák jelentik.