A Kia Motors leleplezte a Niro Plug-in Hybridet a Genfi Autószalonon. A korszerű modellváltozat a crossoverek sokoldalúságát és divatos formavilágát a fejlett plug-in hibrid hajtásláncból adódó maximális takarékossággal párosítja.
A Niro Plug-in Hybrid 2017 harmadik negyedévétől lesz kapható Európában. A gépkocsi takarékos 1,6 literes GDI (közvetlen benzinbefecskendezéses) benzinmotorjához 8,9 kWh kapacitású lítium-polimer akkumulátorcsomag társul. A Kia hibrid crossover kínálatának legfrissebb tagja a tradícióknak megfelelő Niro hibridnél jóval kevesebb károsanyagot bocsát ki: a CO2-emissziós célérték 30 g/km alatt marad (vegyes ciklus, NEDC szabvány alapján). A gépjármű több mint 55 kilométert képes megtenni károsanyag-kibocsátástól mentes elektromos üzemben. Az elektromos hatótávolságra és a CO2-kibocsátási adatokat a piaci bevezetéshez közelítve hozzuk nyilvánosságra.
„A plug-in hibrid járművek európai éves értékesítései a várakozások alapján 2023 végére eléri a 600 000 darabot, míg a következő években a kompakt crossover szegmens megszakítás nélküli erősödésére is számítunk.” – mondta Michael Cole, a Kia Motors Europe cégvezetője. „Egyértelmű vásárlói kereslet mutatkozik az olyan járművek iránt, amelyek a kompakt szabadidőautók praktikumát és vagány arculatát a fejlett plug-in hajtáslánc különösen csekély károsanyag-kibocsátásával párosítják. A Niro Plug-in Hybrid bevezetésekor az egyetlen olyan típus lesz a piacon, amely ezt a kettősséget nyújtani tudja.”
„A Niro Plug-in Hybrid a Kia legkorszerűbb csekély károsanyag-kibocsátású modelljei közé sorolható, amelyek hozzásegítik a márkát 2020-as céljainak megvalósításához – azaz hogy a 2014-es értékekhez képest 25 százalékkal javítsa járműveinek átlagos üzemanyag-fogyasztását.”
A Niro Plug-in Hybrid mellett a Kia egy másik csekély károsanyag-kibocsátású modelljét az Optima Sportswagon Plug-in Hybridet is przentálja a 2017-es Genfi Autószalonon.
A fejlesztési célként kitűzött elektromos hatótávolság több mint 55 kilométer, a CO2-kibocsátás alig 30 g/km
A Niro Plug-in Hybrid meggyőző alternatívája a tradícióknak megfelelő benzin- vagy dízelmotorral szerelt kompakt crossover modelleknek. A rövidebb utakat, továbbá a mindennapos ingázást képes teljesen károsanyag-kibocsátás nélkül, kedvezőbb üzemeltetési költségekkel megtenni.
A Niro új plug-in hajtásláncának lelke egy jókora kapacitású 8,9 kWh-s lítium-polimer akkumulátorcsomag, szemben a Niróban alkalmazott 1,56 kWh kapacitású akkumulátorral. A modern akkucsomaghoz erősebb, 44,5 kW-os villanymotor tartozik (csaknem 40% növekedés a szokásos hibrid modell 32 kW teljesítményéhez képest.)
Az elektromos hajtáslánc a Niro takarékos 1,6 literes, négyhengeres ‘Kappa’ GDI benzinmotorjához csatlakozik, amely önmagában 105 lóerőre és 147 Nm nyomatékra képes. A Niro Plug-in Hybrid hajtásláncának összesített rendszerteljesítménye 141 LE és 265 Nm, ezáltal a korszerű modell álló helyzetből 10,8 s alatt gyorsul 100 km/órára (0,7 másodperccel fürgébben, mint az alapkivitelű Niro).
Az aksi nagyobb kapacitása és a villanymotor nagyobb teljesítménye révén a jármű a kalkulációk alapján több mint 55 kilométert tud megtenni tisztán elektromos üzemben. Az eredeti Niro hibrid CO2-kibocsátása mindössze 88 g/km (a legtakarékosabb beállításokat használva), a modern Plug-in Hybrid modell azonos értéke viszont még ennél is jóval kedvezőbb: mindössze 30 g/km (a modern európai ciklus alapján mért vegyes üzemben).
A nyomatékot a Niro hatfokozatú duplakuplungos sebességváltója (6DCT) viszi keresztül a kerekekhez, ezáltal a pilóta akár kézzel is kapcsolhat, ami a szokásos fokozatmentes váltókkal (e-CVT) felszerelt másfajta hibrideknél közvetlenebb, élvezetesebb vezethetőséget nyújt. A 6DCT váltóhoz jellegzetes, az erőátvitelre csatolt elektromos berendezés (TMED) csatlakozik. Ez kínálja, hogy a belső égésű és az elektromotor egész teljesítményét párhuzamosan, minimális energiaveszteség mellett továbbítsák az erőátviteli rendszeren – ez eltér az e-CVT váltós hibrideknél szokásos teljesítmény-megosztó rendszertől: azoknál a motorteljesítmény egy része átalakítva, a villanymotoron át kerül kifejtésre, ami óhatatlanul energiaveszteséggel jár.
Energia-visszanyerő vezetőtámogató modern műszaki megoldások
A Niro Plug-in Hybrid fejlett modern műszaki megoldások sorával gondoskodik az áramforrás üzemi hatásfokának javításáról és az hatótávolság növeléséről, emisszió mentes üzemben éppúgy, mint az 1,6 literes belső égésű motort működtetve.
A Niro Plug-in Hybrid regeneratív féktechnológiája révén fékezés vagy gázelvétel alatt képes visszanyerni a mozgási energiát, és azzal tölteni az akkumulátort, miközben a korszerű öko vezetéstámogató rendszer (Eco Driving Assistant System, Eco DAS) nagy tudású útmutatást ad a vezetőknek, hogy az adott stádiumok közt hogyan vezethetnek takarékosabban. Az Eco DAS része a vitorlázás szabályozás (CGC) és a prediktív energia-szabályozás (PEC) szerepkör is. Ezek segítenek a vezetőnek eldönteni, hogy egy adott pillanatban melyik a kedvezőbb: gázelvétellel gurulni (vitorlázni) vagy fékezni.
A CGC mutatja a vezetőnek, mikor célszerű felemelni a lábát a gázpedálról, és hagyni, hogy a gépjármű beguruljon példaként egy kereszteződéshez, hogy a rendszer a benzinmotor tolóüzemében tölthesse az akkumulátort. A rendszer betáplált navigációs útvonal során, némely sebességtartományokban üzemel, és a műszerfalon megjelenő ikon, valamint hangjelzés hozzájárulásával tájékoztatja a vezetőt arról, hogy éppen kívánatos vitorlázni.
A PEC a navigációs rendszert és tempomatot felügyelve képes előre megjósolni az útvonalon jósolható domborzati változásokat: emelkedőket, kanyarokat. Ebből kiszámítja, hogy mikor javasolt tölteni az akkut, amellett az abban tárolt elektromos energiával hajtani a kerekeket, és ennek fényében aktívan szabályozza az energiaáramlást. Ha példának okáért emelkedő közeledtét észleli, elképzelhető, hogy hasznosnak ítéli meg tartalékolni az elektromos energiát, hogy aztán felfelé intenzívebb villanymotoros rásegítést tudjon biztosítani. Ha ugyanakkor a PEC arra a következtetésre jut, hogy hamar lehetősége lesz lejtőn akkut tölteni, igyekszik felhasználni az akkumulátorban tárolt elektromos energiát, ezzel rövidtávon javítva a hatásfokot.
A Niro a crossoverek sokoldalúságát különösen takarékos hajtáslánccal párosítja
A Kia Nirót a kezdetektől úgy fejlesztették, hogy képes legyen adott típusú hibrid hajtásláncokat befogadni. Ennek köszönhetően a plug-in hibrid rendszer beépítése mindössze minimális hatással volt a helykihasználásra és a praktikumra.
A Niro Plug-in Hybrid modell jókora kapacitású akkumulátorcsomagja a 324 literes (VDA) csomagtér padlója és a hátsó ülés alatt helyezkedik el. Ennek betudhatóan a korszerű modellváltozat praktikusabb más alsó-középkategóriás ferdehátú plug-in hibrid modelleknél, míg az utastérben változatlan maradt a helykínálat.
A csomagtartó padlója alatt külön tárolóhelyet alakítottak ki a Niro Plug-in Hybrid töltőkábelének.
A Niro Plug-in Hybrid szokásoknak megfelelő hibridhez hasonlóan felszerelhető vontatási csomaggal – ez alaposan ritka a hibridek közt -, mindent összevetve a gépkocsi akár 1300 kilós fékezett utánfutót vontathat.
Plug-in hibrid kialakítás, biztonsági és kényelmi modern műszaki megoldások
A Kia Niro Plug-in Hybrid módosított külső és belső kialakítása révén nehézség nélkül megkülönböztethető az eddig ismert Niro Hybrid modelltől.
A Niro Plug-in Hybrid egyéni ismertetőjegye a hűtőmaszk új, selyemfényű krómkerete, továbbá a egyszerű metálkék kivitelű króm dekorelemek, amelyeket az első és hátsó lökhárítók keskeny betétein alkalmaztak. A Plug-in Hybrid modell 16 colos könnyűfém keréktárcsái kisebb légellenállásúak, a fényszórók teljesen LED-esek, a karosszériát ‘Eco Plug-in’ embléma ékesíti.
A Niro Plug-in Hybrid utastere egyszínű fekete bőrkárpitozást, vagy kék öltésekkel varrott, világosszürke-fekete kéttónusú bőrkárpitot kaphat, a műszerfali légbeömlők keretei kék színűek. A korszerű modellváltozat új, 7 colos TFT műszeregysége az alapvető hajtáslánc-adatok (pl. az aksi töltöttségi állapota) mellett a takarékosabb vezetési megjelenés kialakítására vonatkozó tanácsokkal is szolgál.
A középkonzolt a Kia legkorszerűbb generációs 8 colos érintőképernyős infotainment és navigációs rendszere uralja, amely a Plug-in Hybrid modell tekintetében a tisztán akkumulátoros üzemben megtehető távolságot, tetejébe nem messze van elektromos töltőállomások helyét is megjeleníti. Az infotainment rendszert maximálisan felkészítették okostelefonos integrációra, Android Auto és Apple CarPlay funkciókat úgyszintén nyújt. A Kia kapcsolt szolgáltatásai (TomTomTM) élő forgalmi tájékoztatással, időjárási előrejelzésekkel, tetejébe némely országokban traffipax információkkal is szolgálnak. A korszerű Plug-in Hybrid modell is megkapta a Niro vezeték nélküli okostelefon töltőjét, amellyel a felhasználók menet közben a lehető legkényelmesebben tölthetik fel készüléküket. Opcióként nagyteljesítményű JBL prémium audiorendszer szintén rendelkezésre áll, a digitális tömörítés esetén esetleg elveszett részleteket helyreállító, a hangminőséget ezáltal feljavító Clari-Fi technológiával.
A Niro Plug-in Hybrid változatlan aktív biztonsági arzenálja nyújt támogatást a vezetőnek elkerülni a baleseteket, vagy mérsékelni a sérüléseket. Alapfelszerelés a Kia VSM járműstabilitás szabályozási rendszere. Amennyiben a VSM tapadásvesztést észlel, a menetstabilizáló rendszer (ESC) és az elektromos szervokormány szabályozása révén nyújt támogatást a vezetőnek megőrizni az uralmat járműve felett. A Niro Plug-in Hybrid olyan veszélyelkerülő technológiákat ad alapfelszerelésként, mint az önműködő vészfékrendszer* (ráfutásos ütközés elkerülése), a sávelhagyást gátló berendezés, vagy a vezető éberség-felügyeleti rendszer. A külön választható vezetőtámogató berendezések közt megtalálható az nagy tudású sebességtartó automata, a holttérfelügyeleti rendszer és a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő is.
2017-es Kia Niro Plug-in Hybrid: forgalmazás 2017 harmadik negyedévétől
A modern Kia Niro Plug-in Hybrid modell 2017 harmadik negyedévétől lesz kapható Európában. Az itt forgalmazott gépkocsikat a koreai Hwasungban funkcionáló Kia üzem állítja elő. A modell a Kia 7 éves, 150 000 kilométeres újautó-garanciájával kerül forgalomba; a garancia az áramforrás csomagra is vonatkozik.