A korszerű BMW S 1000 XR

A korszerű BMW S 1000 XR

A korszerű BMW S 1000 XR még könnyebb, még gyorsabb és még sokoldalúbb, mint elődje.

A modern BMW S 1000 XR a 2019-es EICMA bemutatón tartja világpremierjét. A bestsellernek számító, drasztikus tömeglefaragáson átesett Adventure Sport motorkerékpár a korábbiaknál is agilisabbá vált, mindemellett eddig példátlanul magas szinten egyesíti egymással a hosszú utakhoz ideális kényelmet és a sportos képességeket. Teljesen új fejlesztésű motorjával és futóművével, azonfelül a 226 kilogrammnyi DIN szabvány szerinti saját tömegével – ami azonos felszereltségnél10 kilogrammal könnyebb elődjénél – az S 1000 XR egy merőben új dimenziót tár fel az Adventure Sport szegmensben. A modern S 1000 XR a maga sajátos, példa nélküli módján ötvözi a sport- és a túramotorkerékpárok előnyeit – nem kis részben gazdag alapfelszereltségének betudhatóan, amely a következőket foglalja magában: Dynamic ESA, Pro menetprogramok, ABS Pro és DTC, Pro emelkedőasszisztens, istenien leolvasható, 6,5″ méretű, Connectivity funkciókkal ellátott TFT megjelenítő és tisztán LED-es világítási rendszer.

Az 5 kg-mal könnyebb, az S 1000 RR erőforrásából modernizált és annál a középső fordulatszám-tartományban még nagyobb teljesítményt leadó motorja módosított sebességváltó-áttételekkel, ugyanakkor Motornyomaték-határolóval (MSR) felszerelt.

A korszerű, soros 4 hengeres motor 165 LE (121 kW) legnagyobb teljesítményét 11 000-es percenkénti fordulatszámon adja le. 114 Nm-nyi maximális nyomatéka 9250 fordulat/percnél jelentkezik. A lineáris nyomatékgörbére építve szélesebbre tudták venni a hasznos fordulatszám-tartományt, ami harmonikusabb járást és ezzel még kellemesebb motorozást kínál. A 4., 5. és 6. fokozat a korábbiaknál hosszabb áttételezésű, ami pozitív hatással van a zajszintre, a fogyasztásra, ráadásul – különösen normál országúti sebességnél – a fordulatszámra. A simább működésű, csúszókuplungos (anti-hopping), többtárcsás nedves tengelykapcsoló mellett a korszerű S 1000 XR-t már Motornyomaték-határolóval (MSR) is ellátják. Az elektronikus vezérlésű MSR hirtelen gázadáskor vagy visszaváltáskor gátolja a hátsó kerék megcsúszását.

Teljesen új, közvetlen felfogatású rugóstag, ugyanakkor Dynamic ESA/Dynamic ESA Pro elektronikus futóműállítás.

A motorkerékpár egészéhez hasonlóan a futóművet is kimagasló fogyókúrának vetették alá. Miközben a váz és a lengőkar együttesen 2,1 kilogrammal könnyebb, a motor teherviselő funkciója minden eddiginél hangsúlyosabbá vált. A korszerű, kétágú lengőkar 1,6 kilogrammal csökkenti a rugózatlan tömeget – az ezzel a lehetőséggel közvetlenebbé tett kapcsolat jóvoltából különlegesen pontossá válik a jármű vezérlése.

A modern S 1000 XR-hez már alapfelszereltségként jár a legkorszerűbb generációs BMW Motorrad Dynamic ESA elektronikus futóműállítás. A legkorszerűbb szeleptechnológiának hála a multifunkcionális Adventure Sport motorkerékpár roppantul dinamikus, magas szintű menetkényelemmel párosított motorozási élményt nyújt. A külön választható Dynamic ESA Pro két eltérő csillapítási módot (Road, Dynamic), ráadásul önműködő terheléskiegyenlítést ajánl. Az S 1000 XR motorosát már a Dinamikus fékasszisztens (DBC) is támogatja a fékezési manőverek alatt.

A korszerű S 1000 XR négy eltérő menetprogramot – “Rain”, “Road”, “Dynamic” és “Dynamic Pro” – ad. Az S 1000 XR tekintetében a most első ízben teljesen szabadon konfigurálható “Dynamic Pro” mód a beállítások széles skáláját ajánlja. A gázreakciókon, a motorfék erősségén, az ABS és a vonóerő-szabályozás beavatkozási küszöbén túl az egykerekezés paraméterei (rendelkezésre áll példaként a korszerű “Power Wheelie” beállítás is) újdonságként külön-külön állíthatók a korszerű S 1000 XR tekintetében. A részben integrált, feladatát pompásan ellátó BMW Motorrad ABS rendszer eleve felettébb magas szintű biztonságot szavatol egyenes vonalú fékezés közben. A modellbe most bekerülő ABS Pro ugyanakkor még egy lépéssel tovább megy azzal, hogy a motor döntött helyzetében való fékezéskor fokozza a biztonságot.

A korszerű S 1000 XR műszeregysége ugyancsak új fejlesztés eredménye. Sőt még, hogy több funkcióval látták el és növelték az általa megjelenített információk mennyiségét, a mérnökök megkülönböztetett hangsúlyt helyeztek a lehető legjobb leolvashatóságra. A zavaró fényviszonyok közepette is megfelelő láthatóság érdekében a képernyőt nagy felületűre tervezték. A műszeregység által kijelezett tartalmak – az eltérő céloknak megfelelően – változtathatók. A Pure Ride kijelzés példaként a közúti motorozáshoz elengedhetetlen információkat mutatja, miközben a Core kijelzés a döntéspozíció, a fékezési paraméterek, mindemellett a vonóerő-szabályozás megjelenítését biztosítja. Rendelkezésre áll egy újabb kijelzés is, amely a járműstátusz áttekintésére szolgál. Az alapfelszereltség magába foglalja a praktikus, applikáción keresztüli, nyilakat alkalmazó navigációs rendszert is. A TFT monitor kényelmesen, a kormánymarkolatokon elhelyezett MMC-vel (Motorcycle Multi Controller) vezérelhető.

Az európai piacokra kerülő új S 1000 XR motorkerékpárok az összes fényforrásában a legkorszerűbb LED modern műszaki megoldást alkalmazzák. Az irányjelzők és a hátsó lámpa mellett a rendszer a nagy intenzitású fényt kibocsájtó, két szimmetrikus elrendezésű LED-es világító egységet – a tompított, távolsági és parkolófényekhez – magába foglaló főfényszórót foglalja magában. A modern LED-es első lámpa sokkal eredményesebben világítja meg az utat. A gymeg az utat. mtó, két szimHeadlight Pro első fényszórókba integrált adaptív kanyarfények éjszakai motorozás alatt, kanyarodás közben jelentenek biztonsági bónuszt. A külön választható Headlight Pro első fényszórók mindemellett tartalmazzák a nappali menetfényt, melynek jóvoltából a motor gördülékenyebben vehető észre nappal. Az ugyancsak gyári extra LED-es kiegészítő fényszórók hozzájárulnak a még biztonságosabb éjszakai motorozáshoz és a láthatósághoz.

A főváz, az üzemanyagtank-borítások, sőt még az ülőfelület közelében található idomok újfajta megvalósításának betudhatóan a motoros optimálisabban tudja megtámasztani testét és jobban a motorhoz szoríthatja térdét. Ezen felül a test és a motor finomított érintkezési felületei, tetejébe a modern, a kormány, az ülőfelület, tetejébe a lábtartók által bezárt, átrajzolt háromszög ideális ergonómiát szavatol.

A modern S 1000 XR dinamikus arányaival érzékletesen hangsúlyozza ki erőteljes karakterét, ameddig dizájnnyelvének még mindig meghatározó részei a speciális megformálású felületek. Az, hogy a túra és a GS szegmensekből érkező megoldások sportos elemekkel keverednek, erőteljes fellépéssel ruházza fel a modellt, egyszersmind ráirányítja a figyelmet annak multifunkcionális használhatóságára.

A korszerű S 1000 XR összetéveszthetetlen karaktere híven tükröződik a hozzá elérhető két eltérő fényezésben is: az egyik az alapfelszereltséghez tartozó szürke, a másik mindazonáltal a feláras piros/alumínium.