A Bosch repülni tanítja a gépkocsikat

A Bosch repülni tanítja a gépkocsikat

Pár éven belül az égi közlekedés hozhat megoldást a települési dugókra: a Boston Consulting Group előrejelzése alapján 2030-ban az emberek csaknem egymilliárd repülőutat fognak megtenni pilóta nélküli légitaxikban, miután a megosztó szolgáltatások a föld feletti fix útvonalakon is megjelennek.

A Bosch egy olyan korszerű érzékelő-technológián dolgozik, mellyel ezek a repülések igencsak biztonságosak és kényelmesek lehetnek. „Az első légitaxik várhatóan legkésőbb 2023-tól indulhatnak el a nagyobb településekben. A Bosch vezető szerepet kívánna vállalni ennek a jövőbeni piacnak az alakításában” – nyilatkozta Harald Kröger, a Bosch Gépjármű-elektronika divíziójának az elnöke.

A tradicionális repülőgép-technológia túl drága, továbbá túl nehéz és nagy méretű az autonóm légitaxikban való alkalmazáshoz. A Bosch alapján ezt ki lehetne küszöbölni az automatizált vezetésben, ezenkívül az ESP csúszásgátló rendszerben használt korszerű érzékelőkkel. Egy mérnökcsapat így több tucat érzékelő kombinálásával egy univerzális vezérlőegységet alkotott meg a légitaxikhoz.

Bosch modern műszaki megoldás a légitaxikhoz

Az univerzális vezérlőegységet úgy tervezték meg, hogy a légitaxik pozíciója folyamatosan meghatározható legyen, és ezáltal nagy pontossággal és biztonságosan lehessen őket vezérelni. A Bosch szenzordoboza úgynevezett MEMS (mikroelektro-mechanikus) érzékelőkkel büszkélkedhet, amelyeket a társaság több mint 25 éve fejlesztett a járművekhez. Ezek az érzékelők adatot szolgáltatnak az autó vezérlőegységének arról, hogy a jármű épp fékez vagy gyorsít-e, emellett megadják a haladási irányát. A Bosch légitaxikhoz kifejlesztett szenzordoboza olyan gyorsítás-érzékelőkkel van ellátva, amelyek mérik a légijármű mozgását. Az integrált legyezési sebesség érzékelők mutatják a repülő jármű állásszögét, a mágneses mező érzékelők ugyanakkor az irányszögét. A megoldásba nyomásérzékelők is tartoznak, melyek a légnyomás-adatok felhasználásával meghatározzák a magasságot, a dinamikus nyomásértékek mérésével mindazonáltal a jármű sebességét.

A légijármű szektor aktuális – több tízezer vagy akár százezer euró értékű – érzékelőrendszereivel ellentétben a Bosch ezen költségek töredékéből meg tudja valósítani a megoldást. A cég merthogy olyan érzékelőket alkalmaz, melyeket a gyártásban már tesztelt, kifejlesztett és sok éve kreál is a járműipar részére. „A Bosch a megoldásával a szolgáltatók széles köre részére szeretné megfizethetővé tenni a légitaxik közlekedését” – közölte Marcus Parentis, a Bosch könnyed elektromos járművek vezérlőegységeiért felelős technológiai csapatának vezetője. A Bosch érzékelők mindemellett rettentően aprók és könnyűek. A légitaxi-gyártók plug-and-play eljárással szimplán beszerelhetik a Bosch érzékelődobozát a légijárműveikbe.

Megosztott mobilitás a levegőben: 1 milliárd repülőút a légitaxikban 2030-ban

Az elektromos légitaxik piaca várhatóan erőteljesen növekedik az jövőbeni években: 2020-ra már terveznek ilyen repülőutakat pl. Dubaiban, Los Angelesben, Dallasban és Szingapúrban. A szakértők alapján a kereskedelmi üzem 2023-ban indulhat. A kiindulási időszakban valószínűleg pilóták is lesznek a járművekben, és várhatóan 2025-től repülhetnek autonóm üzemmódban a könnyed légijárművek a nagyobb településekben, amelyeket földi személyzet irányíthat ezután. A Roland Berger német stratégiai elemző és tanácsadó vállalat alapján akkorra csaknem 3000 légitaxi fog üzemelni nemzetközileg. A légitaxik száma 2030-ra 12 ezerre nőhet, 2050-re mindazonáltal megközelítheti 100 ezret. Az amerikai pénzügyi tanácsadó és szolgáltató cég, a Morgan Stanley becslése alapján a légitaxik piaca 2040-re akár az 1,35 billió eurót (1,5 billió USD-t) is elérheti, az Egyesült Államok és Délkelet-Ázsia piacairól kilépve megjelenhet Németország nagy- és közepes méretű városaiban is.

„A mai közlekedési lehetőségekhez képest a légitaxik sok időt spórolhatnak a 10 kilométeres vagy annál nagyobb távolságokon, maximum 300 kilométeres hatótávolsággal” – mondta Marcus Parentis, aki bízik az egyre növekvő piaci lehetőségekben. „Kapcsolatban vagyunk légijármű-ipari és gépjármű-ipari légitaxi-gyártókkal, ezenkívül légijárműveket készítő és megosztó szolgáltatást indítani tervező start-upokkal szintén. Nem az a kérdés, hogy lesznek-e légitaxik, hanem az, hogy mikor” – tette hozzá.