A BMW Group újabb befektetéssel erősíti meg felettes státuszát az akkumulátortechnológia területén

A BMW Group újabb befektetéssel erősíti meg felettes státuszát az akkumulátortechnológia területén

Az egyesült államokbeli Solid Power, amely iparági úttörőként állít elő szilárdtestes akkumulátorokat a hálózatról tölthető gépjárműk részére, 2021. május 3-án nyilvánosságra hozta, hogy a BMW Group, a Ford Motor Company és a Volta Energy Technologies 130 millió dollár összértékben fektet be a társaság technológiai fejlesztéseibe. A Ford és a BMW Group a Solid Power oldalán ezelőtt megkötött együttes technológiafejlesztési megállapodását is kibővítette, hogy biztosítsa a szilárdtestes akkumulátorokat a közeljövőben érkező hálózatról tölthető modelljei részére.

A befektetésnek betudhatóan a Solid Power megkezdheti a széles körben skálázható szilárdtestes akkuk sorozatgyártásának előkészítését, optimalizálhatja a technológiához kapcsolódó alapanyagok kihasználását és kibővítheti házon belüli gyártási képességeit a jövőbeni járműintegrálások elősegítése érdekében. A BMW Group és a Ford célja, hogy a Solid Power gazdaságos, kimagasló energiateljesítményű szilárdtestes akkumulátortechnológiáját már hálózatról tölthető modelljei következő generációjában alkalmazza.

„A BMW és a Ford fej-fej mellett vezeti a szilárdtestes akkumulátorral hajtott elektromos gépjárműk fejlesztési versenyét” – nyilatkozta Doug Campbell, a Solid Power elnök-vezérigazgatója és társalapítója. „Hála annak, hogy partnereink szűnni nem akaró elköteleződést mutatnak a Solid Power kereskedelmi forgalomba történő integrálása mellett, terveink alapján már 2022 elején megkezdhetjük a szilárdtestes, autó-kompatibilis aksik termelését a vállalat kísérleti gyártósorain” – tette hozzá.

A Solid Power ezelőtt már bizonyította, hogy képes legyártani és elvárásoknak megfelelően skálázni a szilárdtestes akkuk következő generációját, amely nagyobb hatótávolságot, alacsonyabb költséget és biztonságosabb elektromosautó-használatot ígér – a modern műszaki megoldás ezenkívül a lítium-ion aksik kiépített sorozatgyártási infrastruktúrájába is pompásan integrálható.

A szilárdtestes aksik kifejlesztése és gyártása kapcsán kivívott piacvezető pozícióját a Solid Power előző évben év végén több száz, gyártósoron készült akkumulátorcella leszállításával igazolta a Ford és a BMW Group részére, akik mindent összevetve arra vonatkozóan is megerősítést kaptak, hogy a Solid Power kereskedelmi forgalomba kerülési tervei megegyeznek a két autógyártó cég jövőbeni irányaival.

„A szilárdtestes akkumulátortechnológia a jövő elektromos autóinak meghatározó alkotóeleme, így döntöttünk a közvetlen befektetés mellett” – mondta Ted Miller, a Ford hálózatról tölthető háttérrendszereket fejlesztő és energiaellátási megoldásokat felfedező részlegének vezetője. „Úgy, hogy a szilárdtestes aksi felépítése egyszerűbb, mint a lítium-ion akkumulátoroké, autóinknak nagyobb hatótávolságot és nagyobb utas-, ezenfelül csomagteret, ügyfeleinknek ugyanakkor alacsonyabb költségeket és magasabb értéket adhatunk. Ez a fajta szilárdtestes akkumulátorcella-technológia ezenkívül eredményesen integrálható a lítium-ion aksik már létező gyártási folyamataiba is” – tette hozzá.

„A BMW Group részére az egyik leglényegesebb járműfejlesztési szempont, hogy piacvezetőként legyen jelen a fejlett akkumulátortechnológia területén. A szilárdtestes aksik kifejlesztése az egyik kiváló adottságokkal megáldott és legszámottevőbb lépés a hatékonyabb, fenntarthatóbb és biztonságosabb elektromos gépkocsik sorozatgyártásának beindítása felé vezető úton, amelyen a Solid Power oldalán haladunk tovább” – hangoztatta Frank Weber, a BMW AG igazgatótanácsának járműfejlesztésért felelős tagja. „Közösen hoztunk létre a 20 amperórás, szilárdtestes akkumulátorcellát, amely abszolút kimagasló a mezőnyben. A BMW az elmúlt tíz évben állandóan fejlesztette akkumulátorcella-tervezési, -építési és -gyártási szaktudását, az olyan jelentős partnerek mindazonáltal, mint a Solid Power, osztoznak zéró emissziójú jövőképünkben” – tette hozzá.

A Solid Power a 20 amperórás, többrétegű szilárdtestes akkumulátorokat pillanatnyilag saját, láncba kapcsolt gyártósorán állítja elő, amely csupán a lítium-ion aksik iparági szabványa alapján funkcionáló gyártási folyamatokból és berendezésekből áll.

2022-ben a Ford és a BMW Group is megkapja tesztelésre és járműbe integrálásra az első 100 amperórás, autó-kompatibilis akkumulátorcellákat. A Solid Power szilárdtestes akkumulátorokat előállító technológiai platformjai azt is lehetővé teszik, hogy az jellegzetes cellakialakítások gyártása az autógyártó társaságok által kitűzött teljesítmény-követelményeknek is maradéktalanul megfeleljen. A Solid Power szilárdtestes akkumulátorcella-kialakításai még napjaink legnagyobb teljesítménymű lítium-ion akkumulátorcelláihoz viszonyítva is nagyobb energiasűrűséget, biztonságosabb használatot és várhatóan alacsonyabb költségeket ígérnek.

„A Volta idejekorán beszállt a Solid Power technológiai fejlesztéseibe, mikor is energetikai csapatunk és kereskedelmi forgalomra szakosodott szakértőink felfedezték, hogy a vállalat nem kizárólagosan ígéretes technológiával bír, de a sorozatgyárthatóságra is alapvető hangsúlyt fektet. Végtére is, önmagában az nem elegendő, ha egy áramforrás áttörést hoz, merthogy, ha nem skálázható elfogadható költségek mellett, nem lesz helye a piacon” – mondta Dr. Jeff Chamberlain, a Volta Energy Technologies elnök-vezérigazgatója. „A Volta izgatottan fektetett be a Solid Power technológiai fejlesztéseibe már a korai szakaszban, mivelhogy a társaság már most iparági szabvány alapján funkcionáló gyártási folyamatokkal és berendezésekkel gyártja a többrétegű szilárdtestes akkumulátorokat. A BMW és a Ford partnersége újabb lendületet ad a Solid Power akkumulátorainak kereskedelmi forgalomba történő integrálásának, a két autógyártó ugyanakkor az elsők közt kínálhat megrendelőinek olyan elektromos gépjárműveket, amelyek biztonságosabb, elérhetőbb, kimagasló energiateljesítményű szilárdtestes aksikkal vannak felszerelve” – tette hozzá.

A BMW Group részére egyértelmű, hogy az önálló mobilitás jövőjének kulcsát a nagyteljesítményű, hosszú távon fenntartható energiatároló rendszerek jelentik, a BMW Group technológiai átállásában így kulcsfontosságú a szerfelett továbbfejlesztett, fenntartható akkumulátorcellák kifejlesztése.

A BMW Group felgyorsítja a jövő akkumulátor-technológiájának kifejlesztését: az erre való törekvés a Neue Klasse modellgenerációban is visszaköszön, amit a BMW Group első ízben márciusi évértékelő konferenciáján hozott nyilvánosságra. A gépkocsik eme új generációja, amely az évtized centrumában ünnepli világpremierjét, minden tekintetben elektromos, digitális és újrahasznosítható lesz – egyértelmű középpontjában a tisztán elektromos hajtásláncokkal.

A BMW Group célja, hogy a Neue Klasse a csúcstechnológiás belsőégésű erőforrások hatótávolságát és gyártási költségeit érje el. A „BMW által tervezett” elektromos mobilitás példaként az egész világon új vásárlói csoportok megszólítására és meggyőzésére lesz hivatott. A BMW eDrive hajtáslánc-technológia hatodik generációjához – ahol a lítium-ion áramforrások következő szintje dolgozik ezt követően – így a vállalatcsoport az aktuális fejlesztési fázisban több különféle cellakialakítást, cellakémiai megoldást és cellamodult megvizsgál. A cél a tényleg zöld, alacsony emissziójú, újrahasznosítható áramforrások kifejlesztése.

Szilárdtestes áramforrás sorozatgyártásban – bemutató modell jóval 2025 előtt

A hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák egész értéklánca kapcsán felhalmozott több éves házon belüli tapasztalatára támaszkodva a BMW Group ugyanakkor már a következő generáció utáni jövőt is elkezdte tervezni: az évtized végére az akkumulátorcellák energiasűrűsége várhatóan minimum 40-60 százalékkal nő – a mai, már mindent összevetve is magas szinthez viszonyítva.

A jövő akkumulátorcella erőteljes lesz, biztonságos, gazdaságos és újrahasznosítható – az alapanyag-kiválasztástól kezdve az elhasználódás utáni újrahasznosíthatóságig. Az évtized végére a BMW Group sorozatgyártásba küldi a szilárdtestes, autó-kompatibilis akkumulátort, az első ilyen technológiával felszerelt bemutató modellről mindazonáltal jóval 2025 előtt lerántja a leplet.

Elektromos modellek egész erőbedobással

A BMW Group nagy tudású járműszerkezeti megoldásainak és alaposan rugalmasan alkalmazkodó gyártási hálózatának betudhatóan 2023-ban már csaknem tucatnyi különféle tisztán elektromos meghajtású BMW és MINI modell gurul ezt követően a Föld útjain.

A BMW i3, a MINI Cooper SE és a BMW iX3 mellé – amelyek már most elérhetőek – még idén megérkezik két kulcsfontosságú modell: a BMW i4 és a BMW iX – a BMW i4 mindemellett az eredendően tervezettnél három hónappal ezelőtt.

A következő években a BMW 5-ös széria és a BMW X1 tisztán elektromos meghajtású modellváltozata is világpremierjét ünnepli, ezután érkezik a tisztán elektromos meghajtású BMW 7-es széria, a MINI Countryman utódja, illetve egyéb újdonságok is. 2023 végére mindent összevetve releváns járműszegmensei csaknem 90 százalékában a BMW Group legalább egy tisztán elektromos meghajtású modellel képviseltetni fogja magát.

A müncheni központú vállalatcsoport úgy tervezi, hogy mostantól 2025-ig átlagosan nagyjából 50 százalékkal növeli évről évre zéró emissziójú új autói egész éves értékesítési mennyiségét – ezzel csaknem tízszeresére növelve a 2020-ban eladott tisztán elektromos meghajtású modellek számát. 2025 végéig ezáltal a BMW Group hozzávetőlegesen kétmillió darab új, tisztán elektromos meghajtású gépkocsit ad keresztül használóinak.

A BMW Group az aktuális piaci előrejelzésekre építve úgy tervezi, hogy 2030-ban már a tisztán elektromos meghajtású modellek fogják kitenni egész éves újautó-értékesítési volumene minimum 50 százalékát. Teljességében, a következő tíz évben a BMW Group csaknem tízmillió darab tisztán elektromos meghajtású új gépkocsit fog kigurítani a Föld útjaira. Mindez azt is jelenti, hogy a BMW Group fergeteges úton halad az Európai Unió által 2025-re és 2030-ra kitűzött emisszió-csökkentési cél maradéktalan teljesítése felé.

Azzal, hogy beszáll a szilárdtestes akkumulátorokat gyártó Solid Power technológiai fejlesztéseibe, a BMW Group újból igazolja, hogy képes idejekorán felismerni a vezető technológiai start-up cégekben és az együttműködésekben rejlő lehetőségeket, amelyek mentén a következő, úttörő technológiai nemzedékek is elérhetővé válnak. A bajor prémiumgyártó nemzetközileg több kutatóirodával, kimagasló startup-közreműködésekkel, a BMW Startup Garage tehetséggondozó műhellyel és a BMW i Ventures társaság égisze alatt is permanensen keresi a kiváló adottságokkal megáldott technológiai újításokat. A BMW a sikeres startup-partnerségek, kockázatitőke-finanszírozások és vállalati befektetések területén is követendő mércét állított fel.