A BMW 3.0 CSL

A BMW 3.0 CSL

Amiképpen fennállása 50. évfordulóját ünneplő, jubileumi éve a végéhez közeledik, a BMW M GmbH valaha készült legexkluzívabb limitált kiadását is elénk tárja – egy mérnöki remekművet, amely az elmúlt 50 esztendő versenyzés iránti szenvedélyének esszenciájaként ölt testet, történelmi gyökereit mesés típusnév alatt megmutatva.

A BMW 3.0 CSL (átlagos üzemanyag-fogyasztás (WLTP): 11,0 liter / 100 km; vegyített károsanyag-kibocsátás (WLTP): 249 gramm / km) összetéveszthetetlenül páratlan dizájnnal ruházza fel a kétüléses kialakításban rejlő, zabolátlan menetteljesítményt. A modell extrém koncentrált formában hozza el a jelenbe az 1970-es évek ikonikus sportautójának hamisítatlan kvalitásait: a versenypályára tervezett modern műszaki megoldás közútra engedett, színtiszta vezetési élményét.

Az exkluzív limitált szériát a BMW M GmbH elmúlt öt évtizedének átfogó motorsport-tapasztalatára támaszkodva tervezték meg a mérnökök. A BMW 3.0 CSL minden részlete – a dinamikusan szemrevaló vonalvezetéstől és a klasszikusan sportautós utastértől kezdve, az nagy tudású könnyűszerkezetes járműépítés alapelvein és a soros hathengeres benzinmotoron át, egészen a manuális váltó és a hátsókerék-meghajtás kettőséig – a mesés BMW M modellek stílusjegyeit és sajátosságait idézi, a legújabb modern műszaki megoldások támogatásával és a már fél évszázada sikeres márka összetéveszthetetlen égisze alatt keltve életre a csúcsteljesítmény szimbólumát. A BMW 3.0 CSL vezetése ezáltal nem kizárólagosan egy jelentősen exkluzív, figyelemfelkeltő benyomás, hanem egy érzelmekben gazdag találkozás is, a Föld legerősebb betűjének múltjával és jelenével a főszerepben.

Limitált szériában, kézzel állított elő műalkotás

A BMW 3.0 CSL szigorúan limitált példányszámban lát napvilágot. A jubileumi esztendő apropóján a modellből precízen 50 darab, egyenként sorszámozott gépkocsi válik elérhetővé. A BMW 3.0 CSL ezáltal már piaci bevezetésekor valódi ritkaságként ünnepli világpremierjét és csakis a BMW M divízió azon hűséges rajongóinak garázsába gurulhat be, akik a márka legendáinak szenvedélyes gyűjtői.

Az 50 modell megközelítőleg három hónap alatt készül el, mindegyik gondos odafigyeléssel, aprólékos kézi munkával. A limitált sorozat példányai a BMW Group dingolfingi gyárának egy külső létesítményében, csúcstechnológiás gyártási eljárással látnak napvilágot. Az utastér exkluzív, szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült alkatrészeit ugyancsak kézzel állítják elő Münchenben és a BMW Group Landshutban funkcionáló gyárában, speciálisan kvalifikált járműépítő mesterek segédkezésével.

A BMW 3.0 CSL tekintetében a karosszériafényezés nagyon specifikus és speciális, aprólékos felviteléhez is a precíz kézi munka és a csúcstechnológiás eshetőségek kettősére van szükség. A mesterek a jellegzetes színmintát egyenként, rétegenként viszik fel a karosszériára, melynek összeszereléséért és isteni illesztéseiért egy harmincfős, speciálisan képesített és rettentően rutinos technikusokból álló csapat a felelős. A végtelenül összetett gyártási folyamatnak hála a BMW 3.0 CSL az összes példánya nyolc gyártási állomás nyolc összeszerelési körén megy át, amely összesen 10 napot vesz igénybe.

A limitált szériával töltött manuális munkaórák extrém magas aránya egyúttal azt is jelenti, hogy egy tradicionális BMW M modell elkészítéséhez képest a BMW 3.0 CSL legyártása figyelemre méltóan több időt vesz igénybe. A komplett összeszerelés után a modellek egy többlépcsős minőségellenőrzésen, ezután a BMW Group dingolfingi gyárában egy jóváhagyási folyamaton is átesnek, mielőtt leszállítják őket a bajor prémiummárka ügyfélkörének. Dingolfingban funkcionál a BMW Group legnagyobb európai gyára, ahol megannyi BMW M modell mellett a BMW 7-es széria luxuslimuzinjai és a Rolls-Royce Motor Cars karosszériavázai is napvilágot látnak.

A sikeres túraautó, amely már a maga korában példaképpé érett

A versenypályák és a közutak mesés sportautójának reinkarnációjaként a BMW 3.0 CSL egy vérpezsdítő sportautó minden adottságával ellátott. A modell a vezetés hagyományos élményének és a BMW M GmbH hagyományos gyökereinek exkluzív megtestesítője. Névadójára már a maga korában az első olyan autóként tekintettek, amely génjeiben hordozta a maximális vezetési hatás és a motorsportok élvonala iránti szenvedély esszenciáját – azon értékrendet, amely a BMW M modelleket mind a mai napig meghatározza. Az első BMW 3.0 CSL modellt a BMW Motorsport GmbH alapításának évében, túraautó-versenyeken való részvételre fejlesztették ki, amelyeken korának legsikeresebb versenyautójává érett.

A BMW 3.0 CSL mesés versenyautó-változata már bemutatkozó évében, 1973-ban megnyerte az Európai Túraautó-Bajnokságot – ezt követően ezt a sikert 1975 és 1979 közt sorozatban öt alkalommal is megismételte. A Nürburgringen illetve egyéb versenypályákon olyan pilóták hagyták maguk mögött vele a mezőnyt, mint Toine Hezemans, Hans-Joachim Stuck, Chris Amon és Niki Lauda. A BMW ezzel a versenyautóval aratta első egyesült államokbeli győzelmeit is, 1975-től. Ezek a motorsport-sikerek nagymértékben hozzájárultak a bajor prémiumgyártó versenyautóinak internacionális népszerűségéhez.

Az ikonikus „CSL” típusnév újraértelmezése

A versenyautó homologizációs szándékkal létrehozott, közútra engedett típusa a lényegre összpontosító, vérpezsdítő vezetési impulzus négykerekű szimbólumává vált – kiváltképp a fejlesztés utolsó szakaszában. Az ikonikus „CSL” típusnév a kupé (Coupe), a sport (Sport) és a könnyűszerkezetes (Leichtbau) szavakra utal, a kétajtós sportautó sikerhez vezető receptjének összetevőit hirdetve.

A BMW 3.0 CSL nem kizárólagosan széles kerékjárati íveket, de elbűvölő aerodinamikai elemekkel felvértezett, kupéalakú karosszériát is kapott, első légterelőkkel, oldalsó légterelő lapokkal és tetőre szerelt légterelő szárnnyal. A sorozatgyártásban kínált BMW kupékhoz képest fontos eltérés volt ugyanakkor a csomagtérajtóra szerelt, nagyméretű légterelő szárny is, amely a hátsó kerekek tapadását optimalizálta. Utóbbi nem kapott közúti engedélyt, szállítás közben mindent összevetve le kellett szerelni és a csomagtérbe rakni. A modell a nézők részéről ámde akkora rajongásnak örvendett, hogy kiérdemelte a „Batmobile” becenevet.

3 153 köbcentire növelt hengerűrtartalmával és 151 kW / 206 lóerő maximális teljesítményével erőforrása a BMW modellekben addig kínált legerősebb közvetlen befecskendezéses, soros hathengeres motor volt, alaposan sportos kvalitásokkal. Az erőtől duzzadó hajtáslánchoz kifinomult futómű-technológia és mindössze 1 270 kilogramm saját tömeg társult.

Az alacsony önsúly eléréséhez az okos könnyűszerkezetes járműépítés alapelveinek globális alkalmazására volt szükség. A gépjármű ajtói alumíniumból készültek, éppen olyan a motorháztető és a csomagtérajtó is, amit kinyitva mindössze vékony konzolok támasztottak. A karosszéria nagyon sok másfajta eleme, ezáltal példaként a tető, a kerékjárati ívek és a csomagtér térelválasztója is fölöttébb vékony fémlemezből készült, a króm lökhárítókat ugyanakkor műanyag szegélyezésre cserélték. A kagylóülések könnyűszerkezetes kialakítása, azonkívül a szigetelőanyagok, a kormányrásegítés és az elektromos ablakemelő szerkezetek mellőzése megfelelő súlycsökkentést eredményezett. A mérnököknek mindent összevetve 6,2 kilogramm / lóerő arányt sikerült elérniük.

A modern BMW 3.0 CSL eme átfogó mérnöki teljesítmény modernkori kiadása. Kupéalakú sziluettje a sportos eleganciának és a letaglózó menetdinamikai adottságoknak éppúgy teret enged. Hajtáslánc-, emellett futómű-technológiája a legújabb versenyautókból és a BMW M GmbH legkorszerűbb nagyteljesítményű sportautóiból érkezik. Az nagy tudású könnyűszerkezetes járműépítés alapelvei eközben egészen kimagasló értékeket képviselnek, mindenekelőtt a szénszál átfogó alkalmazásának hála. A korszerű BMW 3.0 CSL teljesítmény / tömeg aránya ezáltal mindössze 2,9 kilogramm / lóerő.

A BMW M GmbH specifikus modelljeként a BMW 3.0 CSL a sorozatgyártás előtt álló modellek egész, előkészítést és finomhangolást is magába foglaló folyamatán keresztülment – a szigorúan limitált példányszám ellenére is. Az átfogó minőség- és funkciótesztek mellett a mérnökök a legváltozatosabb állapotok közt (települési forgalomban, kanyargós országutakon, tempós autópályákon és zárt versenypályákon) hangolták tökéletesre a BMW 3.0 CSL menettulajdonságait, ezt követően a modellt átfogó aerodinamikai teszteknek is alávetették. A gépkocsi aerodinamikai adottságainak optimalizálásába csaknem 200 munkaórát fektettek, ebből 50 órát a BMW Group aerodinamikai tesztközpontjának szélcsatornájában. Sőt mi több, a BMW 3.0 CSL két előszériás példányának biztonságát frontirányú és oldalirányú töréstesztek esetén is megvizsgálták, hogy a limitált sorozat az összes példánya megfeleljen a közútra engedett modellekkel szemben támasztott követelményeknek.

A csodálatos teljesítmény szempontjai alapján megtervezett, nem mindennapi formanyelv

Klasszikusan kupés karosszériaarányaival, frontmotorjával, manuális váltójával és hátsókerék-meghajtásával a BMW 3.0 CSL a történelmi előd nyomdokait követi. Az összetéveszthetetlen légterelő elemek, az erőteljes kerékjárati ívek, a pompázatos légterelő szárnyak és még a kényesen megtervezett, legapróbb részletek is a ’70-es években készült mesés kupé formanyelvét idézik.

A limitált sorozat ugyanakkor a BMW M modellek hamisítatlan stílusjegyeit is magán viseli: a karosszéria típus-specifikus funkcióit a hűtőlevegő-ellátás, az aerodinamika és a menetdinamika optimalizálását szem előtt tartva formálták ki a mérnökök, lenyűgöző teljesítményt garantálva. A BMW 3.0 CSL ezáltal a versenyzés iránti időtlen szenvedély képében öltött testet, érzelmekben gazdag és hamisítatlanul különleges formában.

A történelmi előd előtt erőteljes összkép tiszteleg

A BMW 3.0 CSL mélyre húzott frontrésze az erő és a sportosság kettősét hirdeti. Középpontjában a gyémántrács-motívummal díszített, jellegzetes alakú BMW hűtőrács-pár áll, amelyiknek függőleges kialakítása a történelmi előd frontrészét idézi. Az oldalsó ablaksáv és a hűtőrács kerete nemkülönben matt alumínium árnyalatot kapott – a BMW 3.0 CSL speciális státuszát szimbolizálva. A limitált sorozat első lökhárítójának két oldalán hangsúlyos légbevezető nyílások utalnak az 1970-es években bemutatott előd légbeömlőire, a legextrémebb vezetési szituációkban is korrekt mennyiségű hűtőlevegőt szállítva a hajtáslánchoz és a fékrendszerhez. A hagyományos vonalvezetést a műalkotásként megformált motorháztető nyomatékosítja.

A modell első fényszóróit keskeny formában, BMW Laserlight lézerfény-technológiával álmodták meg a tervezők. A limitált sorozat menetfényeként szolgáló, dupla ikergyűrű-motívum minden vezetési szituációban sárga színben világít, amellyel a készítők a sikeres GT versenyautók előtt hajtanak fejet. Utóbbi egyúttal a modell alaposan erős motorsport-jegyeire és a BMW M GmbH aktuális legsikeresebb versenyautójára, a BMW M4 GT3 modellre is utal, amellyel 2022-ben a BMW a Német Túraautó Bajnokság (DTM) pilóták és csapatok közti pontversenyét is megnyerte, és aminek erőforrásához ugyanaz a soros hathengeres benzinmotor szolgáltatta a műszaki alapot, mint a BMW 3.0 CSL modell tekintetében. A BMW M4 GT3 már versenykarrierje elején megízlelte a bajnoki sikereket, éppen olyan anno a BMW 3.0 CSL, amely már bemutatkozó évében, 1973-ban megnyerte az Európai Túraautó-Bajnokságot.

A BMW 3.0 CSL modellnek oldalnézetből a hosszú motorháztető és a hosszú tengelytávolság kettőse ugyanabban az időben sportos és klasszikusan dekoratív stílust biztosít, amelyhez a márkára sajátos, három részre osztott kupés karosszériaarányok is hozzájárulnak. A szokatlanul széles, átlós vonalvezetéssel megfűszerezett kerékjárati ívek már álló helyzetben is a kupé extrém sportos kvalitásait hirdetik, éppen olyan az dekoratívan lejtő tetőív ékeként pózoló légterelő szárny.

Szemet gyönyörködtető keréktárcsák exkluzív gumiabroncsokkal

A BMW 3.0 CSL erőteljes kerékjárati ívei fölöttébb széles nyomtávok alkalmazását biztosítják, a modell extrém kanyarsebességeinek is megágyazva. A kerékjárati íveket elöl 20”, hátul ugyanakkor 21” méretű, kovácsolt, Y küllődizájnú, könnyűfém keréktárcsák töltik ki. Az arany árnyalatúra fényezett, vékony küllők a ’70-es évek mesés elődjére emlékeztetnek és mind kialakításukat, mind menetdinamikai adottságukat nézve egyenesen a motorsport élvonalából érkeznek. A felniközéppontban rögzített, típus-specifikus keréktárcsákat gyárilag, a BMW 3.0 CSL előre összeszerelt tengelyeivel egyesült erővel építik be a modellbe a BMW Group dingolfingi gyárában. A felnik felszereléséhez használt 930 Nm nyomaték a limitált sorozat tekintetében is garantálja a BMW Group sorozatgyártásban kínált modelljeinek kikezdhetetlen összeszerelési minőségét.

A kovácsolt könnyűfém keréktárcsákra a Michelin kiemelkedő gumiabroncsokat alkotott. Oldalfalukon büszkén domborodik az 50-es szám, amely a BMW M GmbH jubileumi évfordulójára, amellett a limitált szériában kínált BMW 3.0 CSL apropójára és legyártott példányszámaira utal.

A „Batmobile” stílusú légterelő szárny

A BMW 3.0 CSL hátsó kialakítását erőtől duzzadó ívekkel, a történelmi előd stílusjegyeinek újraértelmezése mentén rajzolták meg a tervezők. A leginkább szembetűnő elem a mindkét oldalról zárt légterelő szárny, amely az ikonikus „Batmobile” korszerű formanyelvbe csomagolt megfelelője. A varázslatos szárnyat úgy tervezték meg, hogy növelje a leszorító erőt, ezzel mindazonáltal optimalizálja a hátsó tengely tapadását. Az elem a BMW 3.0 CSL egész hátsó kialakítását átöleli, aminek betudhatóan a modell egyik leginkább meghatározó stílusjegye. A gépkocsi alatti légáramlatot a hátsó lökhárító szénszálból készült, erőteljes diffúzor betétje hivatott optimalizálni.

A kipufogórendszer könnyűszerkezetes titánból készült dobjainak dupla ikervégződését nyíl alakban rendezték el a hátsó lökhárító centrumában, amely szintén a BMW M modellek hangsúlyos sajátossága. A BMW 3.0 CSL hátsó lámpái modernizált modern műszaki megoldást képviselnek, érdekfeszítő éjszakai fénydizájnt és kiváltképp élénk fényerőt garantálva. A modern műszaki megoldás nagyon vékony lézerfény-szálakkal dolgozik, amelyek olyan hatást keltenek, mintha lebegnének a lámpák belsejében és elrendezésükkel impozáns háromdimenziós hatást idéznek elő.

Aprólékos karosszériafényezés a hagyományos versenyautók stílusában

A BMW Motorsport GmbH már az 1970-es évek elejétől kezdve mélyen beivódott a rajongók emlékezetébe – nem kizárólagosan pompázatos versenysikereinek, hanem összetéveszthetetlen, egységes megjelenésének betudhatóan is. A versenyautókhoz hasonlóan a pilóták overálljai, a kamionok és a csapat nagyon sok apró felszerelése is egységes kék, lila és piros csíkokat viselt, fehér alapon – a trikolor árnyalat annak idején újdonságnak számított, napjainkban már ellenben nemzetközileg ismert védjegy. A BMW 3.0 CSL ezen hagyományt viszi tovább egyszínű, Alpine white karosszériafényezésével, amit a BMW M GmbH trikolor árnyalatának versenycsíkjai díszítenek. A színes vonalvezetés pompásan tükrözi a karosszéria felületeinek dinamikáját, leginkább előtérbe helyezve a sportkupé erőteljes kiállását.

A bázisfényt és a trikolor árnyalat színeit szintén kézzel, aprólékos munkával vitték fel a fényezők, roppant módon sok munkaóra alatt. A modell huszonkét páratlan karosszériaelemét olyan karosszériafényezési eljárással fényezték le, amit konkrétan a BMW 3.0 CSL részére dolgoztak ki a mesterek, akik a karosszériafelületeken alkalmazott színek és a megfigyelhető szénszál túlságosan precíz elrendezésére is különös figyelmet fordítottak. A karosszéria Alpine white árnyalatú elemeinek nagy része szénszálból készült, ezeket a mesterek kézzel fényezték le. A csúcstechnológiás anyag mindössze a tetőn és a légterelő szárnyon olvasható feliratokon érzékelhető. Hogy ezt megvalósítsák, e két elemet sajátos eljárással fényezték le. A BMW M GmbH színeiben pompázó csíkokat lézervetítéssel támogatott maszkolási eljárással, amellett páratlan kontúrfóliák segédkezésével vitték fel a fényezők.

A trikolor árnyalatot viselő karosszériaelemek fényezése egyenként átlagosan hat munkanapot igényel. Ez idő alatt az elem nyolc különféle fényezési eljáráson megy át, az olyan elengedhetetlen kiegészítő munkafolyamatok mentén, akárcsak a csiszolás és a csíkok maszkolása. Ez autónként összesen 134, a limitált sorozat 50 példányára vetítve mindazonáltal összesen 6 700, kézzel elvégzett karosszériafényezési munkafolyamatot jelent.

A BMW 3.0 CSL ajtóin és tetején olvasható számokat a mesés versenyautók stílusában álmodták meg a készítők, hamisítatlan hidat képezve a múlt és a jelen közt. A számok kontúrja a túraautó-bajnokságokra kifejlesztett első BMW M modellt idézi, a BMW M GmbH kerek évfordulóját éltetve. A ’70-es évek elejére emlékeztetnek a C-oszlopokba integrált BMW logók is, amelyek az oldalsó ablaksáv Hofmeister kink néven ismert végében kaptak helyet.

A közútra engedett BMW M modellek korábbi legerősebb soros hathengeres erőforrása

A BMW 3.0 CSL motorházteteje alatt a közútra engedett BMW M modellek korábbi legerősebb soros hathengeres erőforrása dolgozik. Ez ugyanakkor már tradíció, mert utolsó fejlesztési fázisában a mesés, 151 kW / 206 lóerő maximális teljesítményre képes előd is rekordot döntött – nem kizárólagosan a hathengeres modellek közt, de az addig készült minden, sorozatgyártásban kínált BMW modell közt is.

Az M Power technológiával dolgozó, soros hathengeres benzinmotor onnantól figyelemre méltó fejlődésen ment át. 1978-ban a BMW M1 lemezei alatt már 204 kW / 277 lóerő maximális teljesítményre, az 1991-ben bemutatott, második generációs BMW M5 orrában ugyanakkor már 250 kW / 340 lóerő maximális teljesítményre volt képes. A BMW M3 ötödik nemzedéke 2014-ben ünnepelte világpremierjét, motorházteteje alatt egy 317 kW / 431 lóerő maximális teljesítményre képes, M TwinPower Turbo technológiával dolgozó soros hathengeres benzinmotorral.

A BMW 3.0 CSL soros hathengeres benzinmotorjának technológiai gyökerei több ponton megegyeznek a Német Túraautó Bajnokság (DTM) aktuális győztesében dolgozó erőforráséival. A 3.0 liter hengerűrtartalmú erőforrást rendhagyóan magas fordulatszám-tartományig kalibrálták a mérnökök, akik például zárt tetős kialakítású, extrém merev motorblokkot, könnyűszerkezetes, kovácsolt főtengelyt és háromdimenziós nyomtatással készült hengerfejet építettek be a modellbe. A hajtáslánc kenési és hűtési rendszerét a legextrémebb vezetési szituációk sajátosságai alapján tervezték meg. A DTM-győztes BMW M4 GT3 versenyautóban a soros hathengeres benzinmotor megközelítően 600 lóerő maximális teljesítményre képes típusa dolgozik, aminek sorozatgyártásra tervezett kiadása a BMW M3 és a BMW M4 párosában 375 kW / 510 lóerő maximális teljesítmény leadására képes.

Az M TwinPower Turbo modern műszaki megoldás, amit a mérnökök a BMW 3.0 CSL részére exkluzívan továbbfejlesztettek, a limitált sorozat példányaiban 412 kW / 560 lóerő maximális teljesítményre képes. A közútra engedett BMW M modellek korábbi legerősebb soros hathengeres erőforrása a jubileumi újdonság rendkívüli státuszát is nyomatékosítja. Az kapacitás csúcs forgatónyomatéka 550 Nm, amit egészen a maximális, percenkénti 7 200 főtengely-fordulatig egyenletesen képes leadni.

Hatfokozatú manuális váltó és hátsókerék-meghajtás a rendhagyóan intenzív vezetési élményért

A BMW 3.0 CSL fejlesztőmérnökei olyan erőátviteli megoldást választottak, amely évtizedek óta a vezetés vérpezsdítő élményének kézzelfogható szimbóluma, végtelenül harmonikus kapcsolatot teremtve ember és gép közt. A limitált sorozat soros hathengeres benzinmotorjához mindent összevetve egy hatfokozatú manuális váltó kapcsolódik, aminek fokozatkiosztása és áttételezése nagyszerűen passzol a modell teljesítmény-karakterisztikájához. A mérnöki precizitással megtervezett váltóút sebes és korrekt váltásokat biztosít. A váltógombot a készítők a középkonzol luxus minőségű kiegészítőjeként, konkrétan a BMW 3.0 CSL részére álmodták meg. A fehér felületű, gravírozott váltómotívummal és 50-es számmal díszített gomb rögvest felrázza a vezetőben a kézi kapcsolás iránti vágyat és kifogástalanul a jobb marokba fekszik. A váltóasszisztenssel a modernkori modern műszaki megoldás előtt tisztelegnek a mérnökök: a kanyarfékezésekkor alkalmazott visszaváltások után a váltóasszisztens egy szinkronban funkcionáló fordulatszám-szabályzóval támogatja a tengelykapcsoló csúszásmentes kapcsolását. Ezt a modern műszaki megoldást a vezető elvárásoknak megfelelően aktiválhatja és deaktiválhatja.

A soros hathengeres benzinmotor forgatónyomatéka tradícióknak megfelelő módon, csakis a hátsó tengelyre érkezik meg, a zárt versenypályák legtempósabb fejezeteinek kanyaríveiben ezáltal a vezető mindvégig kontrollált erőcsúsztatásokkal fűzheti át a BMW 3.0 CSL modellt – a benzinmotor BMW M modellekre sajátos, mindvégig kiszámítható, egyenletes teljesítmény-leadására támaszkodva. A hátsó tengelyen dolgozó aktív M differenciálmű szintén letaglózó menetteljesítményt ígér. Szükség során a modern műszaki megoldás gátolja a két hátsó kerék közti nyomatékkiegyenlítést, ugyanakkor képes akár 100 százalékos záró hatást is szüntelen fenntartani, valamint váltakozva aktiválni. Az aktív M differenciálmű szorosan együttműködik a dinamikus menetstabilizáló rendszerrel (DSC – Dynamic Stability Control), amely az összes vezetési szituációban kiválóan alkalmazkodik a differenciálmű aktuális záró funkciójához. A modern műszaki megoldás példaként olyan utakon is képes optimalizálni a bal hátsó és a jobb hátsó kerék tapadását, amelyek két oldalt más-más felülettel rendelkeznek. A kanyarokat követő dinamikus kigyorsítások közben a vezető folytonos visszajelzést kap a hátsó kerekek aktuális tapadásáról, ezáltal eszerint tudja adagolni a gázt.

Autónként finomhangolt futómű-technológia BMW M karbon-kerámia fékrendszerrel és M Traction Control tapadásvezérléssel

A BMW 3.0 CSL futómű-technológiája ugyancsak csakis olyan csúcstechnológiás alkatrészekből épül fel, amelyeket az elmúlt öt évtized alatt a BMW M GmbH nagyteljesítményű sportautóiban tökéletesre fejlesztettek a mérnökök: kettős ágyazású lengőkarra támaszkodó első kerékfelfüggesztés és ötkaros hátsó kerékfelfüggesztés M-specifikus hangolással, adaptív M futómű elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal, változó áttételű M Servotronic sport kormánymű és állítható karakterisztikájú BMW M karbon-kerámia fékrendszer.

A hajtáslánc- és futómű-technológiai alkatrészeket közutakon és versenypályákon végzett intenzív tesztek esetén hangolták össze a mérnökök. A BMW 3.0 CSL ezáltal természetesen az elmúlt fél évszázad minden BMW M modelljének meghatározó teszthelyszínére, a Nürburgring Nordschleife aszfaltcsíkjára is kilátogatott. Az átfogó megméretések előtt a mérnökök minden részletre kiterjedően, számítógépen tervezték meg és optimalizálták a BMW 3.0 CSL digitális mását. A fejlesztőmérnökök a virtuális valóság illetve egyéb digitális megoldás alkalmazásával maximálisan fel tudták gyorsítani a sorozatfejlesztési folyamatot. A digitális szimuláció a limitált sorozat minden típus-specifikus sajátosságát figyelembe vette, a méret- és tömegadatoktól kezdve, a tengelyek közti terhelés-elosztáson és a karosszéria merevségén át, egészen a kerékfelfüggesztések extrém feszes bekötési pontjaiig és a modell aerodinamikai adottságaiig. A modern műszaki megoldás mindent összevetve már az első lépéstől kezdve garantálta az agilitás, a menetdinamika és a mérnökien precíz irányíthatóság BMW M modellekre sajátos egységét.

Erőteljes lassítási teljesítmény, hangolt tartósság, kimagasló hőálló tulajdonság és extrém mértékű fáradhatatlanság jellemzi a BMW M divízió karbon-kerámia fékrendszerét, amit a BMW 3.0 CSL első tengelyének végeire hatdugattyús féknyergekkel és 400×38 milliméter méretű, kerámia féktárcsákkal, a hátsó tengely végeire mindazonáltal egydugattyús féknyergekkel és 380×28 milliméter méretű, kerámia féktárcsákkal szereltek fel a mérnökök. A vörösre fényezett féknyergekkel dolgozó, M-specifikus integrált fékrendszer két eltérő pedálérzet-beállítást is ajánl, amelyek az operációs rendszer M Setup menüpontjában aktiválhatók.

Az M Traction Control tapadásvezérléssel a vezető tíz fokozatban, saját preferenciái alapján állíthatja be a kipörgésgátló rendszer beavatkozási határértékét, az M Dinamikus Mód (MDM – M Dynamic Mode) mindazonáltal arra is esélyt kínál, hogy maradéktalanul kikapcsolja a dinamikus menetstabilizáló rendszert (DSC – Dynamic Stability Control). A BMW 3.0 CSL mindent összevetve a zárt versenypályák zabolátlan vezetési élményére is felkészült.

Nagy tudású könnyűszerkezetes járműépítés maximális mennyiségű szénszál igénybevételével

A BMW 3.0 CSL modell tekintetében a mérnökök csúcstechnológiás fejlesztések támogatásával gondolták és alakították újra az 1970-es évek óta alkalmazott, okos könnyűszerkezetes járműépítés alapelveit. A mesterek a minimális mennyiségű szigetelőanyag használata mellett páratlanul nagy arányban használtak szénszál-erősítésű műanyagot (CFRP), hogy számottevő mértékben csökkentsék a limitált sorozat vázszerkezetének és karosszériájának saját tömegét. Az ultrakönnyű alapanyag átfogó használatát nézve a BMW M GmbH sorozatgyártásban kínált modelljeivel is iparági úttörőnek számít: a nagyteljesítményű sportautókat építő divízió már 2004-ben elénk tárta első olyan modelljét, amit szénszálból készült tetővel gurított le a gyártósorról.

A BMW 3.0 CSL tekintetében már gyakorlatilag minden karosszériaelem magába foglal szénszál-erősítésű műanyagot. A tető, a motorháztető, a csomagtérajtó, az első lökhárító és a hátsó lökhárító egész egészében szénszálból készült, miképpen az első és hátsó kerékjárati ívek, a küszöbtoldatok, a diffúzor és a légterelő szárny is. Minden egyes elemet kisszériában, túlnyomó többségében kézzel állították elő, csakis a BMW 3.0 CSL részére.

Több alkatrész tekintetében már a célzott alapanyag-választás és a csúcstechnológiás kialakítás kettőse is jókora mértékű súlycsökkentést eredményezett. A limitált sorozat tetőre szerelt légterelő szárnya példaként üvegszál-erősítésű műanyagból készült, a kipufogórendszer titán dobjai mindazonáltal csaknem 4,3 kilogrammal könnyebbek a szokásokhoz híven alkalmazott acélnál. A motortérbe épített, alumíniumöntvényből készült toronymerevítők geometriáját az extrém vezetési szituációk alatt fellépő erőhatásokat figyelembe véve tervezték meg a mérnökök. Az okos könnyűszerkezetes járműépítés alapelvei ezáltal minimalizált anyaghasználat és saját tömeg mellett garantálnak tökéletesített agilitást és mérnökien precíz irányíthatóságot.

Sportautósan cicoma mentes utastér M Carbon kagylóülésekkel

A BMW 3.0 CSL utasterében is szénszálból készült elemek, ezenkívül jó néhány könnyűszerkezetes intézkedés nyomatékosítja a limitált sorozat sportautós letisztultságát. A hátsó üléssor helyét a két bukósisak tárolóegysége foglalja el. A szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült ajtókárpitok és a nagymértékű mértékben csökkentett hangszigetelés szintén a modell extrém sportosságát erősíti. A vezető és utasa M Carbon kagylóülésekben foglal helyet, amelyek az utazás minden kilométerén hamisítatlan versenyhangulatot árasztanak. Az ülőfelületek és a háttámlák közti átlós kapcsolatok a történelmi elődmodellben alkalmazott könnyűszerkezetes ülések építési elvét idézik. Az ülések magassága és háttámláik dőlésszöge három fokozatban állítható, viszont csakis műhelyben. A hosszanti állítás manuálisan is megoldható, az ülőlap alatt látható kar hozzájárulásával. Az M Carbon kagylóülések fejtámla-betétjei leszerelhetők.

A BMW 3.0 CSL utastere cicoma mentes, exkluzív sportautós hangulatot áraszt. A Black árnyalatú Alcantara ülésekhez BMW M biztonsági övek, Alcantara-borítású BMW M sportkormány, antracit színű tetőkárpit, ezenfelül Black árnyalatú Alcantara és matt felületű, szénszálból készült dekorbetétek társulnak. A karosszéria Alpine white fényezésével fehér kontrasztvarrások és fehér kiegészítések harmonizálnak, például a küszöbtoldatokon és az üléseken visszaköszönő típusjelzésekben. A fehér váltógomb a vezető és a gépkocsi közt hagyományos kapcsolatot szimbolizálja, míg a vörös Start/Stop gomb és a sportkormányon látható vörös memóriagombok az kapacitás aktiválására, azonkívül a járműbeállítások közvetlen elérésére szolgálnak. A műszerfal matt felületű, utasülés előtti, szénszálból készült dekorbetétje büszkén viseli az 50 darabban limitált sorozat sorozatszámát: az #01/50 és #50/50 közti számok megismételhetetlen, jól megfigyelhető stílusban igazolják az adott modell egyediségét.