Új karakter, modern elektronikai megoldás és új név: Škoda SCALA típusával a cseh márka a közkedvelt kompakt kategóriában bővíti kínálatát. A egész egészében új fejlesztésű típust magas színvonalú aktív és passzív biztonság, akár teljesen LED-es fényszórók és szintén LED-technikájú hátsó lámpák, utasai és csomagjaik részére nemkülönben bőséges térkínálat, tetejébe „Simply Clever” megoldások sokasága jellemzi. A 66 kW (90 LE) és a 110 kW (150 LE) közti teljesítménytartományban öt motorváltozat áll rendelkezésre. Az ötajtós, ferdehátú újdonság az érzelmekben gazdag formavilágát magas fokú funkcionalitással és a legújabb hálózatba kapcsolhatósági megoldásokkal vegyíti. A modern Škoda SCALA a Párizsi Autószalonon is tekintélyes figyelmet keltő VISION RS tanulmány intenzív érzelmek leírta formai nyelvezetét hozza el már a sorozatgyártású gépjárműk világába. Az újdonság piaci bevezetése már 2019 első felére valószínűsíthető.
Amint Bernhard Maier, a Škoda AUTO igazgatótanácsának elnöke kiemelte: „Új Škoda SCALA típusunkkal új fejezetet nyitunk a Škoda kompakt kategóriájú járműveinek történelmében. Egész egészében új fejlesztésről van szó, amely technikája, biztonsága és formavilága tekintetében szintúgy mércéül szolgálhat e kategóriában. Meggyőződésünk, hogy a SCALA csúcs adottságokkal ellátott ahhoz, hogy újraértelmezze a C-szegmenst a Škoda részére.”
A SCALA típusával a Škoda első ízben alkalmazza sorozatgyártásban a modern, érzelmekben gazdag külső és belső formai nyelvezetét, amely a Škoda VISION RS révén már a Párizsi Autószalonon is jókora figyelmet keltett. Új típusával a tekintélyes hagyományokra visszatekintő cseh márka műszakilag is terjedelmes lépést tesz előre. A latin eredetű SCALA név hibátlanul illik mindehhez, mondanivalója mivelhogy lépcső vagy létra. SCALA sorozatával a Škoda egyidejűleg több fejlesztési lépcsővel is feljebb lép, s a márka értékrendjének – melyet a „Smart Understatement” kifejezés foglal össze találóan – remek megtestesítője is egyben.
Új, már-már szoborszerűen plasztikus formák, dinamikus formai elemek és precízen kidolgozott részletek kölcsönöznek a korszerű típus részére érzelmekben gazdag és autentikus fellépést, mégpedig konkrétan erőteljes karakter mentén. A modern SCALA a márka első típusaként testesíti meg a Škoda formai nyelvezete fejlődésének következő szintjét, amely a cseh gyártó jövőbeni modelljeit is meghatározza ezután. A SCALA továbbá a márka első sorozatgyártású európai modelljeként visel a Škoda-logó helyett már önálló betűkből álló „Škoda” feliratot csomagtérajtaja centrumában.
Kompakt méretei ellenére a Škoda SCALA az alsó-középkategóriában igencsak tágasnak számító térkínálattal érkezik. A korszerű típus hosszúsága 4362, szélessége 1793, miközben magassága 1471 milliméter, hosszú, 2649 milliméteres tengelytávja mindazonáltal kedvező menettulajdonságokat nyújt részére.
Nagyvonalú méreteivel a Škoda SCALA utastere aligha hagyhat kívánnivalót maga után, már a Škoda OCTAVIA belső dimenzióit közelítve. A térdmagasságban mérhető lábtér 73 (Škoda OCTAVIA: 73), a könyökmagasságú szélesség hátul 1425 (Škoda OCTAVIA: 1449), a hátsó fejtér ugyanakkor 982 milliméter (Škoda OCTAVIA: 980 milliméter). A Škoda SCALA 467 literes térfogatával a márkára sajátos módon kategóriája egyik hatalmas csomagterét ajánlja, amely a hátsó ülés lehajtásával akár 1410 literig is bővíthető.
Éppúgy karakteres megoldások az extrafelszerelésként rendelhető, továbbfejlesztett, teljesen LED-es fényszórók és szintén LED-technikájú hátsó lámpák, és a modern kompakt kategóriájú típus az első Škoda, amely dinamikus hátsó irányjelzőkkel is kapható. A hátsó lökhárító alatt egy extrafelszerelésként kínált „Simply Clever” megoldás rejtőzik: az elektromos reteszelésű, kihajtható vonófej a csomagtartóban látható kapcsolóval mozgatható. A Škoda SCALA többek között a Škoda jellegzetes esernyőtartóját is ajánlja a vezetőajtóban (esernyővel), mint az üzemanyagtöltő-nyílás fedelébe rögzített jégkaparót, de kívánságra a csomagtérajtó Tip-to-Close funkcióval kiegészített, elektromos mozgatása is rendelkezésre áll.
A kategória legjobb online szolgáltatásainak és infotainment-rendszereinek új generációja
Korszerű megjelenéséhez illően a modern Škoda SCALA a legkorszerűbb digitális technikákkal érkezik. A rugalmasan konfigurálható, extrafelszerelésként rendelhető Virtual Cockpit műszeregység 10,25 col képátlójú, vagyis a kompakt kategória legnagyobb kijelzőfelületével készül. Az infotainment-rendszerek képernyőinek átlója egészen 9,2 colig terjed, ami szintén a legjobb e piaci szegmensben.
A Škoda Connect mobil online szolgáltatásai új generációjának betudhatóan a vezető és az utasok akár mobiltelefonjukról is be-, ezenfelül kireteszelhetik a jármű ajtóit, sőt még akár vezeték nélkül (over the air) is frissíthetik az infotainment-rendszer vagy a navigációs térkép szoftvereit – ezáltal a szervizt sem elengedhetetlen felkeresniük. A SCALA a Škoda első típusaként biztosít az összes példányában állandó internetkapcsolatot. Az integrált eSIM-kártya LTE-adatkapcsolattal nagysebességű internetelérést biztosít, ezáltal nem létfontosságú újabb SIM-kártya vagy okostelefonos tethering-kapcsolat. Az eSIM már alapkivitelben patronálja a vészhívás (Emergency Call) és a proaktív szolgáltatás (Proactive Service) funkciókat.
Öt takarékos motor és extrafelszerelésként állítható futómű
Öt eltérő motorizáltság megjelenik a Škoda SCALA kínálatában, köztük három benzin- és egy dízelüzemű erőforrással, amelyek minden egyes darabja megfelel az Euro 6d-TEMP károsanyag-kibocsátási szabvány előírásainak. A későbbiekben, 2019 közepette egy környezetkímélő földgázüzemű (CNG) aggregát is érkezik. Minden egyes motor közvetlen befecskendezésű és turbófeltöltésű, és éppúgy rendelkeznek az automata motorleállítás és -indítás (Start-Stop System), azonfelül a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) rendszereivel.
A 70 kilowattos (95 LE) 1.0 TSI aggregát ötfokozatú manuális sebességváltón át továbbítja nyomatékát, amíg a 85 kW (115 LE) teljesítményű 1.0 TSI alapkivitelben hatfokozatú manuális, kívánságra ugyanakkor hétfokozatú DSG-váltóműhöz csatlakozik. A Škoda SCALA csúcsbenzinmotorja az 1.5 TSI, a négyhengeres konstrukció teljesítménye 110 kW (150 LE) és alapesetben ugyancsak hatfokozatú manuális, amíg kívánságra hétfokozatú DSG-sebességváltóval rendelhető. Minden egyes benzines kapacitás részecskeszűrővel készül.
A négyhengeres 1.6 TDI 85 kW (115 LE) teljesítményt és 250 newtonméter forgatónyomatékot küld a főtengelyre, az AdBlue-befecskendezés és az SCR-katalizátor, illetve a dízel részecskeszűrő ugyanúgy az alapkivitel része. E motor ugyancsak megfelel az Euro 6d-TEMP károsanyag-kibocsátási szabvány előírásainak. A takarékos dízelaggregát szériafelszereltségében hatfokozatú manuális, miközben extraként hétfokozatú DSG-sebességváltóval kapható.
A leginkább környezetkímélő megoldást az 1.0 G-TEC ajánlja a Škoda SCALA hajtására, amely háromhengeres konstrukcióként főleg a szokásoknak megfelelő üzemanyagokénál kisebb szén-dioxid- és nitrogén-oxid-kibocsátás definiálta földgázüzemre (CNG) készült. Miután kifogyott a földgáz, a motor benzinnel is üzemeltethető. A CNG-erőforrás legmodernebb változatának teljesítménye 66 kW (90 LE), az erőátvitel feladatát mindazonáltal csupán hatfokozatú manuális sebességváltó látja el.
Már a korszerű Škoda SCALA alapkivitelű futóművét is különösen biztonságos és szorgos menettulajdonságok definiálják, még több egyéni beállítási lehetőséget és sportosságot szolgáltat viszont az extrafelszerelésként rendelhető új sportfutómű (Sport Chassis Preset), amely két különféle hangolást is ígér. E megoldás 15 milliméterrel süllyeszti mélyebbre a karosszériát, és normál üzemmódja mellett a szeleppel állítható lengéscsillapítók segédkezésével egy keményebb karakterisztikájú sportüzemmód is rendelkezésre áll. Az eredmény a vezetés sportosabb élménye és még intenzívebb kapcsolat az úttestfelülettel. A két beállítás közti váltás a menetprofil-választás (Driving Mode Select) menüjéből vezérelhető.
Nagyon sok új vezetői segédrendszer a nagyobb járműkategóriákból
Christian Strube, a Škoda igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja nyomatékosította: „A korszerű Škoda SCALA a Volkswagen-csoport multifunkcionális, modulrendszerű keresztmotoros platformjára épül, ami a legkorszerűbb hajtástechnika és futóműkomponensek mellett nagyon sok új, eddig mindössze a nagyobb járműkategóriákban kínált vezetői segédrendszer alkalmazását is kínálja – első ízben vagy már korszerűsített változatban. A jó néhány passzív biztonsági rendszerrel együttesen ezen asszisztensrendszerek különösen magas biztonsági színvonalat nyújtanak a Škoda SCALA részére.”
A Škoda SCALA modellekhez rendelhető, bővített vezetői segédrendszerek közé sorolható a Side Assist, amely extrafelszerelésként rendelhető berendezésként időben mutatja a vezetőnek, ha hátulról előzési szándékkal jármű közelít vagy már a visszapillantó tükrök holtterében látható. Amíg a széles körben elterjedt holttér-érzékelés (Blind Spot Detect) hatótávolsága 20 méter, a Side Assist akár 70 méterről is érzékeli a járműveket, mindent összevetve autópályán és gyorsforgalmi utakon közlekedve is eredményesen előzheti meg a veszélyhelyzeteket. A Side Assist részrendszere a hátsó keresztirányú forgalmat figyelő asszisztens (Rear Traffic Alert). Szintén a hosszú autópálya-túrák ideális technikája – egészen 210 kilométer/órás tempóig – az extrafelszerelésként rendelhető adaptív sebességszabályzás (Adaptive Cruise Control; ACC). A szériafelszereltséget bővíti az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartását segítő rendszer (Lane Assist) és az első radarasszisztens (Front Assist), utóbbi a települési vészfékfunkcióval (City Emergency Brake) együttesen a jármű előtti területet radar segédkezésével felügyelve nyújt támogatást megelőzni a baleseteket. Komfortos segítség parkoláskor a külön választható parkolási asszisztens (Park Assist), amellyel a Škoda SCALA önvezérelten manőverez a hossz- és keresztirányú parkolóhelyekre, ezenkívül áll ki újból.
Magas biztonsági színvonal kompromisszumok nélkül
A sötétben és rossz időjárási viszonyok közt is biztonságos közlekedést és jobb látást szolgálják a Škoda SCALA teljesen LED-es fényszórói és szintén LED-technikájú hátsó lámpái. Az utastérben LED-hangulatvilágítás gondoskodhat kellemes környezetről.
Mindezeken túl eltérő passzív rendszerek is komolyan növelik a biztonság színvonalát. Konkrét ütközésveszély során a külön választható proaktív utasvédelem (Crew Protect Assist) önműködően előre zárja az ablakokat és megfeszíti az első biztonsági öveket. Amennyiben bekövetkezik a baleset, akár kilenc légzsák is óvhatja a Škoda SCALA vezetőjét és utasait: a két első légzsák (vezető- és utasoldal) mellett a korszerű kompakt kategóriájú típus a kormánykerék alatt térdlégzsákot is ad, extrafelszerelésként ugyanakkor első oldallégzsákok, emellett fejlégzsákok, mindemellett a hátsó ajtókba oldallégzsákok is rendelhetők. A másodlagos ütközésvédelem (Multi-Collision Brake) a balesetet követően a jármű ellenőrizetlen továbbgördülését akadályozza meg. A vészhívás szerepkör (Emergency Call) valamelyik első légzsák vagy biztonságiöv-előfeszítő kioldásakor önműködően hív segítséget, de manuálisan is bármikor működtethető.