Bemutatkozik az új Škoda Karoq

Bemutatkozik az új Škoda Karoq

Teljesen új fejlesztésű kompakt szabadidő-autó a Škoda Karoq a tekintélyes szokásokkal büszkélkedhető cseh autógyártótól. Érzelemdús és dinamikus formájával, tetejébe több kristályszerű részletével remek példája a Škoda márka új szabadidő-autós formai nyelvezetének. A Škoda Karoq a márkára sajátos elsőrangú térkínálatú utasteret és csomagteret új vezetői segédrendszerekkel, egész egészében LED-technikájú fényszórókkal, továbbá a Škoda járművei közt első ízben egy digitális műszeregységgel vegyíti. Öt motorváltozatot ad 85 kW (115 LE) és 140 kW (190 LE) közti teljesítménnyel, ezekből négy kapacitás új. Közönséges Škoda: a VarioFlex hátsó üléssor vagy a csomagtérajtó kéz nélküli nyitását lehetővé tévő virtuális pedál csak két különlegesség a márka új kompakt szabadidő-autójának nagy tudású megoldásai közül. Különösen hosszú eszközök is szállíthatók a gépjármű belsejében az előredönthető első utasülés jóvoltából.

A modern Škoda Karoq érzelemdús és dinamikus formái a több kristályszerű részletével Már a külső megjelenése, a megváltozott vonalvezetése és a megnövekedett külső méretei alapján is kényelmesen felismerhető, hogy ez egy teljesen új jármű. A Škoda Karoq egy igazán jellegzetes karakterű szabadidő-autó: érzelemdús és dinamikus formaterve a jó néhány kristályszerű részletével pompásan illeszkedik a Škoda márka új szabadidő-autós formai nyelvezetébe.

A kompakt szabadidő-autó 4382 milliméter hosszú, 1841 milliméter széles és 1605 milliméter magas. A méretbeli növekedés az utasok javára válik: a lábtér 68 milliméter. A 2638 milliméteres, hosszú tengelytávolsága is utal a nagyvonalú térkínálatra.

A Škoda márka a járművei remek helykínálatáról is ismert, és a figyelemre méltó térkihasználás igaz a modern Karoq tekintetében is. A csomagtér befogadóképessége fix hátsó üléssor során 521 liter, előredöntött üléssorral mindazonáltal 1630 literre nő a térfogata. A külön választható VarioFlex hátsó üléssor során a csomagtartó mérete 479-588 liter közt variálható.

A VarioFlex rendszer a második üléssor három különálló üléséből áll, amelyek egyenként állíthatók és el is távolíthatók – mindent összevetve a kompakt szabadidő-autó az akár 1810 literes csomagtérrel büszkélkedhet.

Kategóriája élén: connectivity megoldások

Továbbfejlesztett connectivity megoldásaival a Škoda Karoq kategóriája élén áll. Az infotainment rendszer elemei a konszern második generációs Moduláris Infotainment-koncepciójának berendezései. Korszerű funkciókat és csatlakozási megoldásokat szolgáltatnak, s minden egyes kapacitív érintőképernyővel ellátott. A Columbus és Amundsen csúcsberendezések még WLAN-hotspot funkcióval is rendelkeznek. A Columbus tekintetében kívánságra LTE-modul szintén rendelkezésre áll, amely a ebben a pillanatban létező leggyorsabb mobiltelefonos internetkapcsolati szabvány. Ezzel az utasok okostelefonjukon vagy táblagépükön szabadon böngészhetik a netet és levelezhetnek.

A Škoda Connect új mobil online szolgáltatásai mind LTE-képesek, és két kategóriára oszlanak: az Infotainment Online szolgáltatásai információt és navigációs hozzájárulást ajánlanak, ameddig a Care Connect műszaki hiba és vészhelyzet során nyújt segítséget. Az Emergency Call (Segélyhívás) gombot – amely Európában csak 2018-tól válik ezt követően kötelező szériafelszereléssé – már most ajánlja a márka a Care Connect szolgáltatás keretében. Újabb online szolgáltatások elérhetők a Škoda Connect alkalmazás igénybevételével. Ezzel a gépkocsi okostelefon segédkezésével a távolból ellenőrizhető, finomhangolható és megtalálható.

A gépjármű és az okostelefon közti okos összeköttetés a Škoda Karoq tekintetében új szintet ér el. A magasabb szintű infotainment rendszerek tekintetében a SmartLink+ már az alapkivitelnek tartozéka. Az induktív töltést is kínáló MobilBox az okostelefont a jármű tetőantennájához kapcsolja, s egyúttal vezeték nélkül tölti a szerkezetet.

Megbízható segédek: a vezetői segédrendszerek

A Škoda Karoq tekintetében vezetői segédrendszerek átfogó kínálata áll rendelkezésre. A kényelmet növelő új rendszer példaként a Park Assist, a Lane Assist sávtartó rendszer vagy éppen a Torlódási asszisztens. Még fokozottabb biztonságról gondoskodik például a Blind Spot Detect holttér-figyelő rendszer, a Front Assist ráfutásgátló, amely prediktív gyalogosvédelmi szerepkört is ad vagy az Emergency Assist vészhelyzeti segéd.

Ezen kívül újabb vezetői segédrendszerek is elérhetők a Škoda Karoq tekintetében. Ezek példának okáért egyenletes követési távolságot tartanak az elöl haladó járműhöz képest, megkönnyítik a vezető részére a választott forgalmi sáv tartását vagy éppen a sávváltást, felhívják a figyelmét lényeges közlekedési táblákra és támogatják a parkolás alatt.

Első ízben elérhető a Škoda egy járművében a digitális műszeregység. A Škoda Karoq műszeregységében az egyes műszerek az egyéni igényekhez igazíthatók.

Ezenkívül a Škoda Karoq az Ambition felszereltségi szinttől fölfelé opcionális felszerelésként biztosítsa a egész egészében LED-technikájú fényszórókat, amelyeket átlátszó üvegű optika definiál. Az utastérben az ajtók és a műszerfal új dekorbetétjeinek tíz választható színt kínáló, LED-technikájú hangulatvilágítása gondoskodik a meghitt légkörről.

Erőteljes és ügybuzgó: motorok és futómű

Motorok kapcsán is a legkorszerűbb technikákat vonultatja fel a Škoda Karoq: összesen öt motorváltozatból áll a kínálat – két benzinesből és három dízelmotorból. A palettán mindkét benzinmotor újdonság és a dízel egységek közül is kettő új. Az erőforrások összlökettérfogata 1,0, 1,5, 1,6 és 2,0 liter, teljesítményük a 85 kW (115 LE) és 140 kW (190 LE) közti tartományt öleli fel. Az összes motor turbófeltöltéses és közvetlen befecskendezéses, továbbá kelléktárukban a stop-start rendszer, mindemellett a fékezési és motorfékfázisok alatti energia-visszatáplálás rendszere is megtalálható. Különösen takarékosak és megfelelnek az Euro 6 károsanyag-kibocsátási szabvány előírásainak. A legerősebb dízelmotor kivételével minden aggregát választható hatfokozatú manuális váltóval vagy hétfokozatú DSG kettős tengelykapcsolós automatizált váltóval. A 140 kW (190 LE) teljesítményű 2.0 TDI tekintetében szériafelszerelés az összkerékhajtás és a hétfokozatú DSG váltó. A modern 1.5 TSI különlegessége az aktív hengerlekapcsolás technikája.

A Škoda Karoq futóműve és szabályzórendszerei is mércét állítanak a szegmensben, ezáltal a jármű még a szilárd burkolatú utakról letérve is megmutatja kiválóságát. Kívánságra az Ambition felszereltségi szinttől fölfelé elérhető az Vezetői profil választás, amely a Normal (normál), Sport, Eco (gazdaságos), Individual (egyéni) és Snow (hó, a 4×4 változatok tekintetében) menetprogramokat biztosítsa. Az összkerékhajtású kivitelek Offroad üzemmódja tovább korrigálja a menetjellemzőket a szilárd burkolatú utakról letérve.

Stratégia 2025: tovább folytatja szabadidő-autós offenzíváját a Škoda

A Škoda márka a Stratégia 2025 programja keretében termékpalettája bővítését a következő években következetesen folytatja ezt követően tovább. Ennek középpontjában mindenekelőtt a szabadidő-autók kínálatának bővítése áll. A Škoda KODIAQ típussal a közelmúltban egy új jókora szabadidő-autót vezetett be a márka az internacionális piacokon. A korszerű Škoda Karoq jóvoltából a társaság most a következő mérföldkövet teszi le.

Formaterv

Már első pillantásra is gördülékenyen felismerhető: a Škoda Karoq egy teljesen új jármű. Érzelemdús és dinamikus formatervével, illetve jó néhány kristályszerű részletével a Škoda márka új szabadidő-autós formai nyelvezetének legfrissebb küldötte. Ugyanabban az időben kifejező és erőteljesen robusztus külseje egyértelmű utalás a kompakt szabadidő-autó tervezett felhasználására.

Az nyilvánvalóan háromdimenziós kialakítású orr kontúrjai védelmet és erőt szimbolizálnak. A jármű elejét a geometrikus formájú, precíz vonalú fényszórók definiálják. Az Ambition felszereltségi szinttől fölfelé opcionális felszerelésként egész egészében LED-technikájú fényszórók is elérhetők, amelyeket átlátszó üvegű optika leír. A fő fényszórók alsó élén végigfutó vékony fényvezető homogén fényű irányjelzőként és nappali menetvilágításként szolgál. A krómcsíkkal keretezett hűtőrács a Škoda márkára sajátos trapéz alakú formát kapott. A motorházfedél hangsúlyozott domborításának (powerdome) elülső élén fedezhető fel a Škoda márka logója.

Oldalnézetből jól megfigyelhető a konkrétan hosszú tengelytáv, amely a jókora belső térkínálatra utal. A jármű oldalát rövid első és hátsó túlnyúlások definiálják, azonfelül a korán lefelé ívelő és a D oszlop kontúrjának betudhatóan optikailag meghosszabbított tetővonal, amellett a keskenyedő far.

A fényszóróktól egy roppant módon precíz vonal fut a jármű hátuljáig, ez felosztja és feszesebbé teszi a karosszériát. A széles kerékjárati ívek – ez a Škoda szabadidő-autó jellegzetes formai megoldása – még erőteljesebbnek láttatják a Škoda Karoq típust.

A karosszéria szélességét a jármű hátulján vízszintes futású vonalak emelik ki. A lapos, ék alakú hátsó lámpatestek két részre oszlanak: külső részük az oldalfalak peremében, belső részük a csomagtérajtón látható. A hátsó lökhárító alján, a parkolószenzorok alatt fedezhetők fel a hátsó fényvisszaverők. A hátsó helyzetjelzőt, féklámpát és rendszámtábla-világítást LED-technikájú fényforrások szolgáltatják. A hátsó helyzetjelző világítási képe a Škoda márkára sajátos C betűt formáz.

A modern alsó-középkategóriás szabadidő-autó a szériafelszereltség keretében 16 vagy 17 col peremátmérőjű keréktárcsákon gördül, amelyek három különféle kialakításban állnak rendelkezésre. Külön választhatóan 17, 18 vagy 19 colos könnyűfém keréktárcsák is rendelhetők.

Felszereltség

A Škoda Karoq kompakt szabadidő-autó egy igazi mindenes, amely szintúgy megállja helyét a család, a kereskedelmi élet, a mindennapok és szabadidő kihívásai esetén. Praktikumát és funkcionalitását a nagyvonalú térkínálat mellett a legkorszerűbb technikák és a jól átgondolt felszereltség emeli ki. Az első és hátsó világítótestek LED-technikájúak, a belső térben ugyancsak LED-technikájú hangulatvilágítás gondoskodik a speciális hangulatról. A Škoda modelljei közt első ízben a Karoq alkalmaz digitális műszeregységet, amit a vezető szabadon az ízléséhez igazíthat. Újabb kényelmi opcióként a Škoda fűthető kormánykereket nyújt.

Első ízben válik hozzáférhetővé a Škoda egy típusában a digitális műszeregység. Négy elrendezés áll rendelkezésre:

A Classic elrendezés (tradicionális) tekintetében a fordulatszám- és a sebességmérő egy-egy körműszerként jelenik meg a képernyő jobb és bal oldalán. A közöttük található szféra tartalma választható – példának okáért megjeleníthetők itt az éppen futó mulattató tartalomhoz kapcsolódó információk vagy a navigációs rendszer térképe, amelybe akár bele is nagyíthat a felhasználó.

A Digital elrendezés (digitális) az egész képernyő szélességében egy terjedelmes területet ad – példának okáért az éppen hallgatott zeneszám vagy a navigációs rendszer térképe részére. Ez alatt és e felett marad hely kisebb digitális monitorok részére. Itt megjeleníthető példának okáért a haladási sebesség, a fokozatválasztási ajánlás, a felismert közlekedési táblák képe, a fennmaradó hatótávolság, a beprogramozott útvonal következő fordulójáig hátralévő távolság vagy a már megtett távolság.

Az Infoprofile elrendezés (információs profil) tekintetében a képernyő közepére egy tekintélyes megjelenítő kerül – példaként a navigációs rendszer térképe részére. A térkép jobb és bal oldalán, mindemellett felette marad hely egyéb tudnivalók részére. Ez lehet példaként az aktuális sebesség, a navigációs rendszer piktogramos előnézete, a választott fokozat, a felismert közlekedési tábla (pl.: sebességkorlátozás, előzési tilalom) vagy a menetidő, hogy mindössze egy-két példát említsünk.

A Reduced elrendezés (csökkentett) két kiválasztott digitális információt jelenít meg nagyban. Ez példának okáért lehet az aktuális haladási sebesség és a hátralévő hatótávolság. Ezen kívül a képernyő felső és alsó részében példának okáért a megnevezett alapvető információk (idő stb.) jeleníthetők meg. Aktív útvonalvezetés során középen a navigációs rendszer útmutató nyilai is látszanak.

Ez a négy elrendezés viszont csak a választható keretet jelenti. Az, hogy melyik megjelenítő jelenik meg a képernyő melyik részében, nagyban vagy éppen kicsiben, azt a vezető az MIB interaktív képernyőjén a műszeregység az összes részterülete tekintetében egy gördítőgombbal maga határozhatja meg. Jobb oldalt, bal oldalt vagy középen akár az audiorendszerrel, a telefonnal, a vezetői segédrendszerekkel (Lane Assist sávtartó, Front Assist ráfutásgátló stb.) vagy a járműállapottal kapcsolatos információk is megjeleníthetők.

A kényelmi felszerelések tekintetében két újabb jókora újítást ismerhetünk meg – az egyik a fűthető karimájú kormánykerék, a másik ugyanakkor a személyre szabható kulcs. Ez utóbbi tekintetében a jármű nyitásakor az adott kulcshoz tartozó felhasználó privát beállításait tölti be a rendszer. Ez sok területre kiterjed, példaként a vezetői profilválasztásra, azonkívül a vezetői segédrendszerek, a belső és külső világítás, a Climatronic klímaberendezés, az infotainment rendszer, azonkívül az elektromos mozgatású ülések beállításaira. Ezen kívül akár mind az első, mind a hátsó ülések fűthetőek.

Különösen aprólékos figyelmet szenteltek a Škoda mérnökei a világítás témájának. A Škoda Karoq az Ambition felszereltségi szinttől felfelé külön választhatóan egész egészében LED-technikájú fényszórókat nyújt, amelyeket átlátszó üvegű optika leír. Csomagban vagy önmagában is megrendelhető a külön választható LED-technikájú kanyarkövető ködfényszóró. A sötétedésre aktiválódó fényszóró érzékelője permanensen méri a fényviszonyokat, s a tompított fényszórót ilyen irányú elvárás során önműködően ki vagy bekapcsolja. Ez ugyanúgy igaz a szürkületre, mint erdőn vagy alagúton áthaladáskor. A tompított fényszórót azonfelül az ablaktörlők működtetése során is aktiválja a rendszer. A távolsági fényszóró szabályozás multifunkciós kamerája sötétben felismeri a szembejövő és az elöl haladó járműveket, s gondoskodik arról, hogy e területeket önműködően kitakarja.

A Coming Home hazaérkezési és a Leaving Home elindulási szerepkör egy előre beállított ideig világosságot szolgáltat. A jármű környezetének megvilágításával az utasok ki- és beszállása biztonságosabb. Ezen kívül az kapu kinyitásakor a Škoda márka logója vetül a földre.

Az utastérben a korszerű, tíz választható színt kínáló LED-technikájú hangulatvilágítás az ajtók és a műszerfal dekorbetétjeiből sugárzó fénye gondoskodik pompás hangulatról.

A csomagtér térfogata alaphelyzetben 521 liter fix hátsó ülések során. Ledöntött hátsó ülésekkel 1630 literre bővül a befogadóképessége. A külön választható VarioFlex hátsó üléssor során a csomagtartó mérete 479-588 liter közt variálható. A VarioFlex rendszer a második üléssor három különálló üléséből áll, amelyek egyenként állíthatók és el is távolíthatók – mindent összevetve a kompakt szabadidő-autó akár 1810 literes csomagtérrel is büszkélkedhet.

Motorok: négy új gazdaságos aggregát

A korszerű Škoda Karoq motorházfedele alatt a legkorszerűbb technika rejlik. Összesen öt motorváltozatot ad a vállalat -két benzinest és három dízelmotort. A kompakt szabadidő-autó kínálatában újdonság mindkét benzinmotor és a dízelmotorok közül is kettő. Az erőforrások összlökettérfogata 1,0, 1,5, 1,6 és 2,0 liter, teljesítményük a 85 kW (115 LE) és 140 kW (190 LE) közti tartományt öleli fel. Minden egyes motor turbófeltöltéses és közvetlen befecskendezéses, azonfelül kelléktárukban a stop-start rendszer, ezenkívül a fékezési és motorfékfázisok alatti energia-visszatáplálás rendszere is megtalálható. Különösen takarékosak és megfelelnek az Euro 6 károsanyag-kibocsátási szabvány előírásainak. A legerősebb dízelmotor kivételével minden aggregát választható hatfokozatú manuális váltóval vagy hétfokozatú DSG kettős tengelykapcsolós automatizált váltóval. A 140 kW (190 LE) teljesítményű 2.0 TDI tekintetében szériafelszerelés az összkerékhajtás és a hétfokozatú DSG váltó. A modern 1.5 TSI különlegessége a hengerlekapcsolás.

Benzinmotorok:

Új 1.0 TSI 85 kW (115 LE): 175 Nm forgatónyomaték, 187 kilométer/óra legnagyobb sebesség, 10,6 másodperc gyorsulás 0-100 km/h közt, 5,2 liter/100 kilométer átlagos üzemanyag-fogyasztás, 117 gramm/kilométer átlagos szén-dioxid-kibocsátás

Új 1.5 TSI 110 kW (150 LE): 250 Nm forgatónyomaték, 204 km/h legnagyobb sebesség, 8,4 s gyorsulás 0-100 km/h közt, 5,1 l/100 km átlagos üzemanyag-fogyasztás, 119 g/km átlagos szén-dioxid-kibocsátás

Dízelmotorok:

Új 1.6 TDI 85 kW (115 LE): 250 Nm forgatónyomaték, 188 km/h legnagyobb sebesség, 10,7 s gyorsulás 0-100 km/h közt, 4,5 l/100 km átlagos üzemanyag-fogyasztás, 118 g/km átlagos szén-dioxid-kibocsátás

2.0 TDI 110 kW (150 LE): 340 Nm forgatónyomaték, 207 km/h legnagyobb sebesség, 8,9 s gyorsulás 0-100 km/h közt, 4,4 l/100 km átlagos üzemanyag-fogyasztás, 115 g/km átlagos szén-dioxid-kibocsátás

A fenti adatok mind elsőkerék-hajtású és hatfokozatú manuális váltóval felszerelt modellekre vonatkoznak.

Új 2.0 TDI 140 kW (190 LE): 400 Nm forgatónyomaték, 211 km/h legnagyobb sebesség, 7,8 s gyorsulás 0-100 km/h közt, 5,3 l/100 km átlagos üzemanyag-fogyasztás, 138 g/km átlagos szén-dioxid-kibocsátás

Négy motorváltozat új az alsó középkategóriás szabadidő-autó kínálatában. A legkisebb benzines jellemzője: kisebb összlökettérfogat, nagyobb erő. Az 1.0 TSI motor háromhengeres, teljesítménye 85 kW (115 LE), ameddig forgatónyomatéka 200 Nm. A motor dinamikus teljesítményleadása és mély, rekedt hangja igazán meggyőző. A motor hatékonysága a kis méretének (downsizing) köszönhető. A Škoda Karoq az 1.0 TSI motorral 10,6 s alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/órára, legnagyobb sebessége 187 km/h, átlagos üzemanyag-fogyasztása 5,2 l/100 km. Erőátviteli opcióként hatfokozatú manuális váltó vagy hétfokozatú DSG kettős tengelykapcsolós automatizált váltó választható.

A modern, 110 kW (150 LE) teljesítményű 1.5 TSI aggregát különlegessége az aktív hengerlekapcsolás (ACT). E rendszer a kettes és hármas hengert rövid időre „kikapcsolja”, ha nincs szükség a teljesítményükre. Ezáltal a motor gazdaságosabban üzemel, és vezetési megjelenés függvényében akár 0,5 liter benzint megtakarít 100 kilométerenként. Az ACT rendszert az 1400-4000 fordulat/perc tartományon, mindössze 130 km/h sebességig aktiválja az irányítás. A Škoda Karoq az 1.5 TSI motorral 8,4 másodperc alatt sprintel álló helyzetből százas tempóra, 204 km/h a végsebessége és átlagosan 5,1 litert fogyaszt 100 kilométerenként. Erőátviteli opcióként az 1.5 TSI tekintetében hatfokozatú manuális váltó vagy hétfokozatú DSG kettős tengelykapcsolós automatizált váltó választható.

Dízelmotorként csupán feltöltéses és TDI közvetlen befecskendezéses, négyhengeres, hengerenként négyszelepes egységeket alkalmaz a korszerű típus. A belépőmodell az 1.6 TDI 85 kW (115 LE) teljesítménnyel és 250 Nm legnagyobb forgatónyomatékkal. Ezzel a kompakt szabadidő-autó 10,7 s alatt gyorsul nulláról százra, 188 km/h legnagyobb sebességet ér el, átlagosan 4,5 litert fogyaszt száz kilométerenként. Erejét hatfokozatú manuális váltó vagy hétfokozatú DSG kettős tengelykapcsolós automatizált váltó továbbítja a kerekek felé.

A 2,0 liter összlökettérfogatú dízelmotor két teljesítményszinttel választható. Mindkét változatot kifinomult futáskultúra és terjedelmes nyomaték jellemzi. A 2.0 TDI 110 kW (150 LE) változat hatfokozatú manuális váltóval vagy hétfokozatú DSG kettős tengelykapcsolós automatizált váltóval rendelhető. Legnagyobb forgatónyomatéka 340 Nm, amely 1750-3000 fordulat/perc közt áll rendelkezésre. Az összkerékhajtású, manuális váltós Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW (150 LE) kivitel 8,7 s alatt gyorsul nulláról százra, végsebessége 196 km/h, míg átlagosan 5,0 liter gázolaj elegendő száz kilométerre.

A második 2.0 TDI változat teljesítménye 140 kW (190 LE). A csúcsmotor tekintetében az összkerékhajtás és a hétfokozatú DSG kettős tengelykapcsolós automatizált váltó nemkülönben az alapkivitelnek tartozéka. Legnagyobb forgatónyomatéka 400 newtonméter, amely az 1750 és 3250 fordulat/perc közti tartományban elérhető, s meggyőző rugalmasságot és sportos gyorsulási értéket idéz elő. A kompakt szabadidő-autó 2.0 TDI 140 kW (190 LE) típusa 7,8 s alatt sprintel százig, akár 211 km/h sebességet is elér, ám átlagosan mindössze 5,3 litert fogyaszt száz kilométerenként.

Minden érték előzetes adat.

Igényes kialakítású futómű, okos összkerékhajtás

Új mércét állít a szegmensben a futómű, a jármű még a szilárd burkolatú utakról letérve is megmutatja kiválóságát. Kívánságra az Ambition felszereltségi szinttől fölfelé elérhető a vezetői profil választás, amely a Normal (normál), Sport, Eco (gazdaságos), Individual (egyéni) és Snow (hó, a 4×4 változatok tekintetében) menetprogramokat nyújtsa. Az összkerékhajtású kivitelek Offroad üzemmódja tovább korrigálja a menetjellemzőket a szilárd burkolatú utakról letérve.

A Škoda Karoq futóműve igényes kialakítású, hangolása ugyanakkor komfortos. Az alsó középkategóriás szabadidő-autó részére hangsúlyosan mindenes karaktert nyújt, s e kelléktárból nem hiányoznak a terepjárós képességek sem. Lényeges tényező a tengelyek közti jó tömegelosztás, azonkívül a messzire előretolt első tengelyvonal – ahol MacPherson-rugóstagok alsó háromszög-lengőkarokkal és acél segédvázzal alkotják az első futóművet. Az első nyomtáv 1576 milliméter.

A négykaros hátsó felfüggesztések az összkerékhajtású változatok tekintetében számottevő részben nagyszilárdságú acélból készülnek, a nyomtáv 1541 mm. A kard formájú hosszlengőkarok veszik fel a gyorsító és lassító erőket. Oldalanként három keresztlengőkar tartja a kerekeket a talajhoz képest állandóan ideális helyzetben, ezzel precíz iránytartást biztosítanak.

A Dynamic Chassis Control (DCC) dinamikus lengéscsillapítás-szabályzás jóvoltából a modern kompakt Škoda Karoq vezetője három futómű-üzemmódból választhat: Comfort (ergonomikus), Normal (normál) és Sport. Elektronikus működtetésű szelepek befolyásolják a lengéscsillapítók üzemelését, s egy számítógép az útfelület állapota, az előnyben részesített vezetési megjelenés és a kiválasztott üzemmód alapján szabályozza ezt. A DCC fokozza az aktív biztonságot, merthogy a különösen dinamikusan vett kanyarokban önműködően a Sport üzemmódba vált, ezáltal nagyobb stabilitást, jobb tapadást és rövidebb fékutat idéz elő. A DCC lengéscsillapítás-szabályzás az 1.5 TSI és a két 2.0 TDI motorváltozat tekintetében válik hozzáférhetővé a vezetői profilválasztással egyesült erővel, az Ambition felszereltségi szinttől felfelé.

A vezető profil választás hozzájárulásával a vezető a kormányrásegítés jelleggörbéjét, a DSG váltó fokozatváltási stratégiáját és újabb paramétereket a Normal (normál), Eco (gazdaságos), Sport és Individual (egyéni) üzemmódokba állíthatja. Az külön választhatóan rendelhető, személyre szabható kulcsokkal akár három eltérő vezető specifikus beállításai tárolhatók el.

A modern alsó-középkategóriás szabadidő-autó összkerékhajtása csúszós útfelületen vagy különösen nehéz utánfutó vontatásakor megfelelő menetjellemzőket nyújt. A rendszer egy elektronikus vezérlésű lamellás tengelykapcsolót alkalmaz. Eltérő érzékelők (például példának okáért az egyes kerekek fordulatszámát, a kormányzási szöget, a hosszirányú és keresztirányú gyorsulást, a gázpedál állását, a motor főtengelyének fordulatszámát és a forgatónyomatékot mérő szenzorok) megszakítás nélkül elemezik a menethelyzetet és mérési eredményeiket átadják az összkerékhajtást vezérlő elektronikának, amely ez alapján kiszámolja a megfelelő nyomatékeloszlást és kivezérli azt.

Kívánságra Offroad terepjáró üzemmódot is ígérnek az összkerékhajtású változatok, ez tovább rendbe hozza a menetjellemzőket a szilárd burkolatú utakról letérve. Az Offroad üzemmódban a tapadás fokozására az ASR kipörgésgátló nagyobb mértékű kipörgést engedélyez, az EDS elektronikus differenciálzár-hatású szerepkör ugyanakkor határozottabban és gyorsabban reagál. Szükség során a visszagurulásgátló és a lejtmenetvezérlő is aktiválódik – utóbbi rendszer a haladási sebességet az aktuális értéken tartja. Az ugyancsak opcionális DCC lengéscsillapítás-szabályzás is másképpen üzemel terepjáró üzemmódban, azonfelül a gázpedál reakciói is valamivel lassabbak. Az ABS blokkolásgátló kevésbé intenzív szabályzásra vált, ezáltal a kerekek előtt föltorlódhat a fékezést elősegítő földhalom.

Aki a Škoda Karoq szabadidő-autót keményebb szituációk közt szeretné használni, annak előnyére válhat a megemelt, megerősített futómű. Ez a motorteret és a kábelkötegeket óvja a fizikai sérülésektől (példaként útegyenetlenségeken vagy murván) és a kosz (por, homok, sár) bejutása ellen is.

Nagyobb menetstabilitást nyújt az EDS elektronikus differenciálzár-hatású szerepkör. Az EDS biztosítja az egyenletes és ergonomikus elindulást az eltérő tapadású felületeken. Amennyiben a tengelyen az egyik kerék kipörögne, akkor az elektronikus differenciálzár-hatású szerepkör célzottan megfékezi azt, s gondoskodik arról, hogy az erő a jobban tapadó másik kerékre jusson.

Vezetői segédrendszerek: útmutató vezetői segédrendszerek a fedélzeten

Az alsó-középkategóriás szabadidő-autó jó néhány olyan vezetői segédrendszert ajánl, amelyek egyébként a nagyobb járműkategóriák kiváltságának számítanak. A Škoda Karoq vezetői segédrendszerek különösen jókora választékát biztosítsa. A biztonsági rendszerek óvják a gyalogosokat, s a kompakt szabadidő-autó és az elöl haladó jármű közt pompás követési távolságot tartanak. Megkönnyítik a vezető részére a választott forgalmi sáv tartását vagy éppen a sávváltást, támogatják a parkolás esetén, vagy felhívják a figyelmét releváns közlekedési táblákra.

Szemezgetés a kínálatban szereplő vezetői segédrendszerekből:

A radaralapú alkalmazkodó sebességtartó automatika (ACC) a kívánt követési távolságot tartja az elöl haladó járműhöz képest – a rendszer szükség során képes csökkenteni a sebességet vagy a balesetmegelőzés érdekében akár önállóan fékezni is. A vezető a sebesség mellett a követési távolságot, sőt még a szabályzás dinamikáját is több fokozatban állíthatja.

Az Emergency Assist vészhelyzeti segéd az adaptív sebességszabályozó és a sávtartó együttes funkciója. Akkor lép működésbe, ha azt érzékeli, hogy a vezető nincs a vezetésre alkalmas állapotban.

A visszagurulás-gátló a visszagurulás veszélye nélküli elindulást biztosítja emelkedőn – mindent összevetve nem elengedhetetlen működtetni a rögzítőféket.

Radart használ az alapfelszereltség részét képező Front Assist ráfutásgátló, amely települési vészfékező szerepkört és előrelátó gyalogosvédelmi rendszert is ad. A radar széles észlelési tartományt nyújt és rossz látási viszonyok során is megbízhatóan üzemel. Amennyiben a rendszer ütközés veszélyét észleli, a vezetőt egyre fokozódó módon figyelmezteti. Szükség során fékezést kezdeményez, amely akár vészfékezésig erősödhet. A települési vészfékező szerepkör 34 km/h tempó alatt üzemel. A szériafelszerelésként kínált előrelátó gyalogosvédelem kiegészíti a Front Assist rendszert: a 10-60 km/h sebességtartományban vészfékezést foganatosít, ha egy gyalogos a jármű útját veszélyes módon keresztezné. Amennyiben a jármű sebessége meghaladja a 40 kilométer/órát, akkor egy újabb ütközésfigyelmeztetést is ad.

A külön választható Blind Spot Detect holttér-figyelő rendszer és a Rear Traffic Alert kiállási asszisztens a vezetést biztonságosabbá és kevésbé stresszessé teszik. Két hátsó radar felügyeli a kompakt szabadidő-autó mögötti utat legalább 10 km/h sebesség során. Olyankor, ha egy másik jármű mozog a holttérben vagy sebesen közelít, akkor egy LED-es figyelmeztetés jelenik meg az adott oldali külső visszapillantó tükör felületén. Amennyiben a vezető bár bekapcsolja az irányjelzőt, akkor a LED nagyobb frekvenciával és fényerővel villogni kezd. A menetirányra merőleges parkolóhelyekről vagy kapukból kiállás alatt egy figyelmeztető hangjelzés hallható, ha egy másik jármű érkezik oldalról, s ezt a jelzést a fedélzeti képernyőn érzékelhető vészjelzés egészíti ki. Amennyiben létfontosságú, akkor a Škoda Karoq önműködően le is fékez ilyenkor.

A Lane Assist sávtartó 65 km/h fölött támogatja a vezetőt. A rendszer a belső visszapillantó tükör felfogatásába épített kamerát használja. Amennyiben az alsó középkategóriás szabadidő-autó egy terelővonalhoz az irányjelző használata nélkül közelít, akkor a rendszer egy finom kormányzási beavatkozással támogatja a vezetőt a forgalmi sávot tartani.

A közlekedési táblák felismerése ugyancsak kameralapú rendszer, amely észleli a leggyakoribb közlekedési táblákat és azokat piktogramként megjeleníti a digitális műszeregységben és/vagy a navigációs rendszer képernyőjén. Ez érvényes az aktuális sebességkorlátozásra és az előzési tilalomra.

A vezető kormánykezelése alapján a fáradtságérzékelő felismeri a normális vezetéstől való eltéréseket, és ezáltal észleli a vezető lankadó koncentrációját. A rendszer a motor indítása után 15 perccel kielemzi a vezető kormányzási viselkedését, és ezt rögzíti alapértékként. Ebben az elemzési fázisban legalább 65 km/h sebességgel kell haladnia a járműnek. Amennyiben a jellegzetes kormánykezeléstől kiemelkedő eltérés tapasztalható, az a vezető fáradására utal. A műszeregység kijelzőjében adott esetben megjelenő érzékelhető figyelmeztetés pihenőt ajánl a vezetőnek.

Škoda Connect és infotainment: szórakozás, információ és segedelem

A Škoda Connect új mobil-online szolgáltatásaival az utasok állandóan kapcsolatban maradnak a világgal. Az intuitív módon kezelhető megoldások két kategóriába oszlanak: az Infotainment Online szolgáltatásai mulattató és informatív tartalmakat adnak, miközben a Care Connect szolgáltatás támogató funkciókat nyújt. A palettán például torlódás során valós idejű kerülőutakat ajánló útvonalvezetés, önműködő segélyhívás és a vezetőt a leparkolt járműhöz visszavezető Parkolóhely Pozíciója szolgáltatásokat találjuk. Az útvonalak otthon megtervezhetők, ezt követően azok a világháló használatával elküldhetők a gépkocsinak.

Az infotainment rendszerek széles kínálatának elemei villámgyors működést, amellett számtalan szerepkört és csatlakoztatási lehetőséget ajánlanak, s minden egyes kapacitív érintőképernyővel bír.

Négy alaprendszerből választhatnak az ügyfelek: a Swing (szériafelszerelés) és a Bolero audiorendszerek, amellett az Amundsen és Columbus navigációs és infotainment rendszerek. A külön választható Bolero, Amundsen és Columbus rendszerek képernyője üveghatású dizájnnal nemesíti az igényes műszerfalat.

A szériafelszereltség részét képező Swing audiorendszer képernyőjének képátlója 6,5 col, négy hangszórót és SD-kártya-olvasót szolgáltat, ráadásul két USB-csatlakozót (egy elöl és egy csak töltésre szolgáló hátul), amelyekkel a mobileszközök kényelmesen tölthetők. Ezen kívül külön választhatóan egy 230 voltos csatlakozó rendelhető a középkonzol hátuljára. Kívánságra Bluetooth-kihangosító, DAB+ digitális rádióvevő tuner és négy újabb hátsó hangszóró is választható.

A Bolero jókora felbontású, 8,0 col képátlójú érintőképernyővel büszkélkedhet, amit nemes üveghatású megjelenés, ráadásul kifinomult érzékelők jellemeznek. A rendszer ezen kívül SMS-üzeneteket is képes felolvasni, azonkívül a képernyőn írhatók is ilyen üzenetek. Ezenkívül a rendszer Bluetooth-kapcsolatán át kényelmesen kezelhető, vezérelhető a telefon és az MP3-lejátszó. A Bolero nyolc hangszórót és SmartLink+ szerepkört is magába foglal, külön választhatóan mindazonáltal akár hangvezérléssel is kezelhető.

Az Amundsen navigációs rendszer a Bolero rendszerre épül, s annak funkcionalitásán felül vonzó megjelenítésű navigációs szerepkört és WLAN-hotspotot is ad. Két tuner biztosítja isteni rádióvételt, egy harmadik tuner ugyanakkor csak a TMC-jelentések (Traffic Message Channel) vételére szolgál. A WLAN-hotspot segédkezésével az utasok akár nyolc mobileszközön böngészhetnek, audio- vagy video-adatfolyamokat fogadhatnak és levelezhetnek.

A csúcs a Columbus navigációs és infotainment rendszer (opcionális az Ambition felszereltségi szinttől fölfelé). Az Amundsen képességein felül egy 64 GB kapacitású belső flashtárolóval, ráadásul DVD- és CD-lejátszóval is büszkélkedhet. Opcionális LTE-modulja szupergyors internetelérést nyújt. Üvegburkolatú képernyője 9,2 col képátlót és 1280×640 képpont felbontást ígér. Az úti cél megadható a megjelenítőn megjelenő billentyűzet vagy akár hangvezérlés támogatásával is.

A kijelző- és kezelési koncepció kiegészítéseként a korszerű kompakt szabadidő-autó némely funkciókhoz mozdulatvezérlést is szolgáltat. A vezető a középkonzolnál végzett, meghatározott kézmozdulatait egy kamera figyeli és azonosítja. Mindent összevetve példaként seprő mozdulattal az infotainment rendszer menüje lapozható, s ehhez a vezetőnek nem kell a szemét levennie az útról.

A Škoda Connect mobil-online szolgáltatásai az infotainment rendszerek tudásának átfogó kiegészítéseként szolgálnak. Az Infotainment Online szolgáltatásai információt és navigációs segítséget adnak, miközben a Care Connect több heterogén helyzetben segítséget nyújt, amellett kínálja a távoli hozzáférést a járműhöz. Lényeges építőelem az Online Közlekedési Információk: ez a kiválasztott útvonalon a forgalom valós áramlását mutatja, s torlódás során kerülőutat ajánl. Újabb személyre szabott információkat nyújtanak az Üzemanyagtöltő Állomások (az útvonal mentén fedezhető fel kutak aktuális áraival), a Parkolóhelyek, a Hírek és az Időjárás szolgáltatások.

A Care Connect szolgáltatások nagyszámú szituációban támogatják a járművezetőt, és minden infotainment rendszerhez elérhetőek (az Active felszereltségi szinttől felfelé külön választhatóan). A szolgáltatások három csoportra oszlanak: Segélyhívás, Proaktív Szerviz (példaként szervizidőpont egyeztetésére és előkészítésére) és a Távoli Elérés.

Különösen meghatározó az önműködő Segélyhívás: baleset során automatán kezdeményezi a segélyhívást a rendszer, ha valamelyik utasvédelmi rendszer, példaként egy légzsák, aktiválódott. A gépkocsi hang- és adatkapcsolatot létrehoz a segélyhívó központtal, és átküldi minden elengedhetetlen adatot. A mennyezeti modul gombjával az utasok manuálisan is kezdeményezhetik a segélyhívást.

Ezen kívül a vezető a mennyezeti modul másik gombjával Műszaki Segélyhívást is indíthat. Az itt látható harmadik, i betűvel jelölt gomb Információs Hívást kezdeményez – az ügyfélszolgálat telefonközpontjának szakértői példaként a jármű műszaki megoldásaival kapcsolatos kérdésekre szolgálnak válaszokkal.

A jármű nem hagyhat el egy meghatározott területet vagy mindössze 130 km/h sebességgel haladhat? A Területi Értesítés és a Sebességértesítés tájékoztatja a tulajdonost, amennyiben ezek pedig bekövetkeznek. A kínálatot a Vezetési Adatok teszi teljessé.

A Škoda Karoq típusban elérhető Škoda Care Connect szolgáltatások közé tartoznak a Távoli elérés funkciói is, amelyek a Škoda Connect alkalmazással, vagyis a felhasználó okostelefonjával elérhetők. A Járműállapot szolgáltatás a távolból tájékoztatja a világítás állapotáról és az üzemanyagszintről, az esetleg nyitva felejtett ablakról, ajtóról, tolótetőről vagy akár az állóhelyzeti fűtés is vezérelhető a segédkezésével. A Parkolóhely Pozíciója szerepkör megmutatja a jármű pozícióját, ameddig a helyben történő megtalálást a Kürt és Vészvillogó könnyíti meg, ezzel tudniillik aktiválható a kürt és a vészvillogó.

A Škoda Connect alkalmazást a Škoda Connect portál egészíti ki, amely a Škoda Connect szolgáltatásait a kuncsaft otthoni számítógépén is elérhetővé teszi. A portálon át konfigurálhatók a szolgáltatások, ezenkívül úti célok és útvonalak küldhetők el a gépkocsiba.

Simply Clever megoldások: praktikus segédek a fedélzeten

Több Simply Clever megoldás járul hozzá a korszerű kompakt szabadidő-autó sokoldalúságához. Kívánságra harmincnál is több ilyen praktikus elgondolás fedezhető fel a fedélzeten.

Egyik ilyen új megoldás az elektronikus működtetésűcsomagtérajtó (opcionális), amely az utastérből gombnyomásra nyitható és csukható. Praktikus és ergonomikus a virtuális pedál, amely a hátsó lökhárító alatti lábmozdulat hatására kinyitja a csomagtérajtót.

Szériafelszereltség az elektromechanikus rögzítőfék. A hátsó kerekek fékrendszerébe integrált, két villanymotort használó berendezés egyúttal biztonsági fékként is szolgál. A DSG kettős tengelykapcsolós automatizált váltó során az Auto-Hold járműrögzítő szerepkört is ajánlja, amely torlódás vagy gyakran megálló és újrainduló forgalom során egyhelyben tartja a gépjárműt – nélküle, hogy a vezetőnek folytonosan működtetnie kellene a fékpedált. A rögzítőfék a középkonzol kapcsolójával aktiválható vagy kioldható.