Az új Michelin CrossClimate abroncs

Az új Michelin CrossClimate abroncs

Új fejezet a történelemben… A Michelin 2015 májusában vezeti be az európai piacra a Michelin CrossClimate-ot, az első, téli időszakban is használható nyári abroncsot.

Az új Michelin CrossClimate abroncsban a nyári gumiabroncsokban használt technológiához téli abroncstechnológia társul. Technológiák, amelyekről eddig mindenki azt gondolta, hogy egymással összeegyeztethetetlenek. A Michelin CrossClimate eredeti újdonság: bármilyen időjárási körülményhez könnyen alkalmazkodik. Ez az egyetlen olyan gumiabroncs, amely magában foglalja a nyári és a téli abroncsok legjobb tulajdonságait: száraz felületen is rövid a féktávolsága, az európai abroncscímkézési rendszerben a legjobb, ’A’ minősítést érte el a nedves tapadási kategóriában, Three Peak Mountain Snow Flake (3PMSF, „három hegycsúcs hópehely”) tanúsítással rendelkezik, ami azt jelenti, hogy egész évben használható, még azokban az országokban is, ahol speciális téli felszereltséget írnak elő.

Az új Michelin CrossClimate abroncs mindemellett rendelkezik a hagyományosnak mondható Michelin abroncsjellemzőkkel: hosszú élettartamú, energiatakarékos és kényelmes utazást biztosít. Az új abroncs kiegészíti a Michelin nyári és téli abroncskínálatát – huzamosabb ideig tartó télies időszakban és bizonyos körülmények között azonban továbbra is a kifejezetten téli gumiabroncs használata javasolt.

Az új Michelin CrossClimate abroncsban három technológia egyesül:

Innovatív gumikeverékek: az egyik a futófelületbe kerülő, optimális tapadást nyújtó, új gumikeverék. Az anyag rugalmassága lehetővé teszi, hogy a gumi kitöltse az útfelület apró egyenetlenségeit, hidegben és melegben egyaránt. Optimális tapadást biztosít bármely évszakban (havas, vizes, száraz felületen). A másik, a futó alá beépített új keverék az üzemi felmelegedés csökkentésével az üzemanyag-takarékosságra van jótékony hatással.

A Michelin fejlesztőinek sikerült megoldást találniuk arra, hogy csökkenthető legyen az elveszett energiamennyiség: újgenerációs, szilika-alapú adalékkal javították a gumikeveréket, így a Michelin CrossClimate üzemanyag-fogyasztása csökkent.

  • Egyedi, V-alakú futómintázat és új, önzáró (3D) lamellák.
  • A változó ferde szögű, V-alakba rendeződő mintázatoptimális tapadást tesz lehetővé havas felületen:
  • Az oldalirányú erők ellensúlyozására a futófelület középső részén a gumiblokkok speciális szöget zárnak be.
  • A hosszirányú erők ellensúlyozására a vállzóna blokkjai nagyobb szöget zárnak be.

A V-mintázatú futófelületet új önzáró 3D lamellák egészítik ki: a hullámos formájú, különböző vastagságú és komplex geometriájú mély lamellák, mint apró karmok kapaszkodnak a havas felületen, így növelik az abroncs vonóerejét. A függőleges és oldalirányú hullámos lamellák önzáróak, vagyis egymásra záródva merevebbé teszik a futófelületet: stabilabb lesz a mintázat, akár hosszirányú (fékezés, gyorsítás), akár oldalirányú (kanyarodás) erők hatnak rá. A kormányzás ezáltal pontosabb, a menetteljesítmény száraz felületen általában jobb lesz. A beépített csúcstechnológiás megoldások eredményeképpen stabilabb, merevebb futófelületű, vagyis száraz felületen pontosabban kormányozható és ellenállóbb abroncsot kapunk.

Az innovatív technológiák kombinációja, és a vállzónába beépített EverGripTM technológia kitűnő havas felületi tapadást, száraz felületen pedig pontos kormányozhatóságot, valamint hosszú élettartamot tesznek lehetővé. A ferde élű gumiblokkok optimális tapadást, vagyis nagyobb fékhatást biztosítanak száraz útfelületen. Az innovatív futóelemekből mély csatornák épülnek, így az abroncs teljesítménye havas felületen is optimális (vonóerő és fékezés).

Az innovatív Michelin CrossClimate abroncs fejlesztésekor a Michelin szakemberei a különféle vezetési szokásokról, magatartásokról való tudásra támaszkodtak. A Michelin törekvése, hogy minden felhasználási módhoz, minden vezetési stílushoz megtalálja a legmegfelelőbb megoldást. A fejlesztési folyamat három szakaszra tagolható:

Megismerés-elemzés

Az autósoknak minden nap számítaniuk kell arra, hogy az időjárás megváltozik – eső, hó, hirtelen lehűlés… Sem a sofőrök, sem pedig a jelenleg rendelkezésükre álló műszaki megoldások nem tudnak tökéletes választ adni az időjárás kihívásaira. A Michelin által elvégzett és megrendelt vizsgálatok szerint:

  • az európai autósok 65%-a egész évben nyári gumit használ (Németországban, ahol
  • kötelező a téli abroncs használata, ez az arány 20%, míg Franciaországban, ahol
  • hatóságilag nem írják elő a téli abroncs használatát, 76%), azaz veszélyezteti saját
  • biztonságát hideg időben, vagy havas és jeges útfelületen (Forrás: a GfK 2014-es
  • európai közvélemény-kutatása).

Tízből négy európai sofőr azt állítja, hogy az abroncscsere kényelmetlenséget okoz számára, így a lehető legtovább szokta azt halogatni (Ipsos 2014/2015; abroncsvásárlási szokások vizsgálata). Egyesek nem is hajlandóak – vagy nem tudnak – időt/pénzt szánni a téli gumicserére. 3% (Németország) és 7% (Franciaország) közötti azoknak az autósoknak az aránya, akik egész évben téli abronccsal járnak, ami kedvezőtlenül hat mind a tapadásra, mind az üzemanyag-fogyasztásra.

Innováció

Ebben a szakaszban adott használati módra keresnek csúcstechnológiás megoldásokat. A Michelin minden évben több mint 640 millió eurót különít el kutatási-fejlesztési programjai finanszírozására, 75 000, a felhasználók bevonásával végzett tesztet végez el a világ minden táján, és mintegy 11 000 fővel készít kérdőíves közvélemény-kutatást.

Megvalósítás

Az új Michelin CrossClimate valós közlekedésbiztonsági és felhasználói igényre ad választ.

Az új Michelin CrossClimate 2015 májusában kerül kereskedelmi forgalomba, 23 különböző, 15-17 col közötti méretben lesz kapható, így az európai személyautó járműpark mintegy 70%-a felszerelhetővé válik. További méretek forgalmazása 2016-tól várható. Az új Michelin CrossClimate biztonságos, egyszerűen üzemeltethető és gazdaságos. Egész évben használható minden időben: Michelin CrossClimate.

6 számadat a Michelin CrossClimate kifejlesztésének kulisszatitkaiból

7 országban tesztelték: Németország, Kanada, Finnország, Franciaország, Lengyelország, Spanyolország és Svédország.

36 hónapig tartott az egész fejlesztési folyamat, az első vázlatoktól egészen a 2015. március 2-i sajtóbemutatóig. Ez 3 év, míg az átlagos termékfejlesztési idő 4 év 8 hónap. Az új Michelin CrossClimate abroncs másfélszer gyorsabban született meg, mint általában szokás.

70 celsius fokos különbséggel tesztelték a terméket: -30°C és + 40°C közötti külső hőmérsékleten.

150 mérnök és szakember dolgozott a fejlesztési folyamatban: design, teszt, beüzemelés, gyártás.

Több mint 1000 laboratóriumi teszt: alapanyag, futó, karkasz tesztelése.

5 000 000 kilométernyi futás-, kopás- és tartóssági teszt. Ez 125 Egyenlítőnyi távolság.

(forrás: Michelin)