60 éves a Škoda OCTAVIA

60 éves a Škoda OCTAVIA

A Škoda OCTAVIA a gyártás beindításának 60. évfordulóját ünnepli. E mesés modellből az első példányok 1959 januárjában gördültek le a Mlada Boleslav-i gyártósorokról. A felkapott kompakt modell örökségét a korszerű időszak első Octavia nemzedéke az 1990-es évek közepétől folytatta.

A jól hangzó OCTAVIA név pont 60 évvel ezelőtt kezdte gazdagítani a Škoda modell kínálatát. Nem véletlen, hogy a nevet a latin „OCTAVIA” szóból vették, melynek mondanivalója a „nyolcadik”, minthogy a korszerű jövevény a márka nyolcadik modellje volt a második világháborút követően, és szintén a nyolcadik Škoda modell volt az akkor legkorszerűbbnek számító független felfüggesztéssel készített modellek közt, melyet az autógyár 1933-ban vezetett be. A Škoda OCTAVIA első kétajtós modellje 1959 januárjában hagyta el a Mlada Boleslav-i gyárat, az első pár hét esetén még az Š 440 és az Š 445 nevű elődökkel közösen. Az OCTAVIA motorháztetője alatt egy robusztus, négyhengeres, 1.1 literes, 29.4 kW(40 LE) teljesítményű motor volt, a gépkocsi hátsó kerék hajtással, és négy fokozatú sebességváltóval működött. A gépjármű csúcs sebessége 110 km/óra volt, átlagos fogyasztása mindazonáltal 7.7 liter benzin volt 100 kilométeren. A vonzó, kecses karosszéria legalább akkora benyomást keltett mit az korábbi OCTAVIA menettulajdonságai. Az olyan műszaki újítások mint elöl a csavar rugók torziós keresztrudas stabilizátorral, nagyfokú utazási kényelmet és könnyed vezethetőséget adtak az OCTAVIA-nak, amíg az aszimmetrikus fényszórók 1959-ben történt bevezetése tovább korrigálta az aktív biztonságot is. A Škoda 1959-ben az OCTAVIA SUPER-rel bemutatott egy jóval erősebb változatot is, amiben 1.2 literes motor volt, 33 kW-os (45 LE) csúcsteljesítménnyel. Ekkor már a hazai és a határon túli piacokon is nagy kereslet mutatkozott az OCTAVIÁ-k

1960. március 10-én a Genfi Autószalonon mutatkozott be a sportos Škoda OCTAVIA Touring Sport (TS), ami 37 kW-os (50 LE) teljesítményű motorral büszkélkedhetett. A Škoda ekkor kereste meg az internacionális Automobil Szövetséget (FIA), hogy a TS-t homologizálja, azaz ezt a modellt fogadja be a nem módosított közúti járművek verseny osztályába, mindent összevetve egyengetve az utat a 130 km/órás sebességű kétajtós modell előtt a motorsportban. A ismert Monte Carlo-i ralin saját osztályában 1961-ben, 1962-ben és 1963-ban aratott győzelmeivel az OCTAVIA mesterhármast ért el.

1960. szeptember 11-én a Škoda Brnoban mutatta be első alkalommal az OCTAVIA COMBI-t a vízszintesen két részben nyitható hátsó ajtóval. A kompakt külső méretei ellenére a gépjárműben kényelmesen elfért öt személy, és a csomagtartó mérete 690 liter volt, a rakodó hosszúság ugyanakkor 0.965 méter. A hátsó üléstámlák ledöntése után a csomagtér 1050 literig volt növelhető.

A kétajtós szedánt 1964-ig gyártották, az utolsó példány, egy szürke OCTAVIA SUPER április 11-én gördült le a Mlada Boleslav-i üzem gyártósoráróll. Utódaként ezt követően jelent meg a teljesen új, önhordó karosszériával ellátott farmotoros Škoda 1000/1100 MB. Az utolsó OCTAVIA COMBI 1971. december 21-én hagyta el a Kvasiny üzem gyártósorát. 1959 és 1971 közt összesen 360 000 a Škoda OCTAVIA-t gyártottak, beleértve a több mint 54 000 kombi változatot is.

A robusztus és megbízható OCTAVIA jelentette a műszaki alapot az első Új-Zélandban konstruált autó részére is 1966-ban: a TREKKA-t a cseh autógyárral közös összefogásban fejlesztették ki és az OCTAVIA SUPER rövidített alaplemezére építették. A közkedvelt haszonjárműre úgy tekintenek, mint a Škoda aktuális szabadidő autóinak (SUV) egyik előfutárára.

Az első új OCTAVIA megjelenésével az OCTAVIA név az egész márka szinonimájává vált. 1992-ben, röviddel azt követően, hogy a Škoda csatlakozott a Volkswagen-csoporthoz, kezdetét vette a munka egy teljesen új modell kifejlesztésén. A haladó szellemű műszaki alapokon a vezető formatervező, Dirk van Braeckel és csapata egy összetéveszthetetlen formájú karosszériát alkotott. A széles hátsó ajtóval ellátott OCTAVIA szedán 1996. április 4-én mutatkozott be, és rögvest internacionális elismerésre tett szert magas színvonalú aktív és passzív biztonságával. Az autónak előnyére vált az 528 litertől 1328 literig terjedő csomagtartója is. Az OCTAVIA COMBI-t, ami még tágasabb volt, és különösen sikeres lett az európai piacokon, 1998 márciusában adták hozzá a kínálathoz. Az első összkerék hajtású változatot 1999-ben hozták ki. Az OCTAVIA első nemzedékéből 970 000 szedánt és több, mint 470 000 kombit gyártottak 2010 novemberéig.

A sikert tovább fokozta a Škoda OCTAVIA második nemzedéke, amit 2004 és 2013 közt gyártottak: ebből a változatból 1.6 millió szedán és 900 000 kombi került piacra. A nagyobb használati értéken túl ez a nemzedék is nagyon sok műszaki újítással dicsekedhetett, beleértve a közvetlen befecskendezésű benzines motorokat és a DSG automata sebességváltót. Ma az OCTAVIA harmadik nemzedéke alkotja a Škoda modell kínálatának gerincét. Ezt a változatot 2012 novembere óta gyártják, és 2017 februárjában maradéktalanul felfrissítették. Eddig immáron nagyjából 2,5 millió kuncsaft döntött az e nemzedékhez tartozó autó mellett.

A Škoda OCTAVIA már régóta nagy sikerrel fut több piacon, melyet varázslatosan mutat az a tény, hogy 1959 óta majdnem 6,5 millió OCTAVIA-t gyártottak. A Škoda Mlada Boleslav-i központi üzemén túl az OCTAVIA heterogén változatait Kínában, Indiában, Oroszországban, Kazahsztánban és Algériában is gyártják.