100 millió fontos mentőcsomag a kis csapatoknak

GP autóverseny – 100 millió fontos mentőcsomag a kis csapatoknak

Ennyivel segítheti ki a Forma-1 még működő, de küszködő alakulatait a sportág tulajdonosa, a CVC. A befektetőcsoport elnöke telefonon győzte meg a Lotus csapatfőnökét, hogy nem hagyják cserben túlélésért küzdő istállókat, köztük a Saubert és a Force Indiát.

Még egy esetleges bojkott lehetősége is felmerült a paddockban az USA Nagydíj során, ahol tetőzött a Forma-1 bevételeinek egyenlőtlen elosztásával kapcsolatos elégedetlenség. A csődbement Caterham és Marussia távolmaradása kapcsán a Force India, a Lotus és a Sauber arra figyelmeztetett, ők is bajba kerülhetnek, ha nem jutnak nagyobb szelethez az F1 bevételeiből.

Szokatlanul szókimondó nyilatkozatában még Bernie Ecclestone is elismerte, hogy a sport pénzügyi struktúrájával alapvető problémák vannak, amit véleménye szerint úgy lehet megoldani, hogy a nagycsapatok és a jogtulajdonos CVC Capital Partners is lemond bevételeinek egy részéről. Erre az élmezőny természetesen nem hajlandó, de lehet, hogy nem is lesz rá szükség, mert a hírek szerint a CVC elnöke, Donald MacKenzie személyesen vette kézbe a krízis elhárítását.

A Times értesülései szerint MacKenzie telefonon hívta fel Gérard Lopezt, a Lotus csapatfőnökét az USA Nagydíj hétvégéje során, és biztosította a luxemburgi üzletembert: nem hagyják, hogy a mezőny anyagilag végleg két csoportra szakadjon. A lap arról számolt be, hogy MacKenzie 100 millió angol fontot (kb. 39,5 milliárd forint) szán a Lotus, a Sauber és a Force India megsegítésére. A számítások alapján 2013-ban a CVC 796 millió font profitra tett szert az F1-nek köszönhetően, míg a csapatok között további 500 milliót osztottak szét.

„Úgy tudom, a CVC és Bernie foglalkozik a kérdéssel. Ez egy alap kifizetés lenne (a helyezésekért járó pénz mellett), amit a kisebb csapatok kapnak, így a költségvetésünk normális szinten lehetne. Őszintén szólva, ezt nem tartom nagyon bonyolult dolognak. Csupán egy kis jóindulatot igényel. A szóban forgó összeg nem olyan jelentős, ha elosztjuk az érintett csapatok között” – magyarázta Lopez.

Napok alatt megoldódhat

A Lotus főnöke utalt arra, hogy hosszabb távon a nagy csapatok beleegyezésére is szükség lehet ahhoz, hogy fenntartható üzleti modell alakuljon ki, de szerinte a sportban érintett vezetők megértik ennek a fontosságát. Ebből adódóan nem számít arra sem, hogy a bojkottal való további fenyegetőzésre legyen szükség.

„A következő napokban lesz lehetőség javaslatok kidolgozására. Úgy gondolom, hogy a helyzet megoldható pár nap alatt, talán már Brazília előtt. Ebben az esetben nem látom értelmét, hogy bármilyen drasztikus lépést tegyünk, ami ártana a sportnak” – mondta.

A Saubert irányító Monisha Kaltenborn szerint az F1 jelenlegi korszaka kikényszeríti, hogy felülvizsgálják a sportág pénzügyi struktúráját, és ebben a helyzetben mindenkinek el kell fogadni, hogy változásokra lesz szükség.

„Senki sem kér lehetetlen dolgokat. Fel kell ismernünk, hogy az idők megváltoztak, Forma-1-ben való szereplés ma már más nagyságrendeket követel. A jelenlegi rendszer nem véletlenül alakult ki, de átalakultak a dolgok, úgyhogy át kell átgondolni” – mondta. “Túl sokat fektettünk be a sportba ahhoz, hogy veszni hagyjuk.”

(forrás: gphirek.hu)