Üdvözlet a fedélzeten: a modern Audi Q4 e-tron teljesen új dimenziók élményét nyújtja, vezetője és utasai részére. A tisztán elektromos hajtásrendszerű kompakt SUV-modell térkínálata messze meghaladja a méretosztály aktuális határait és már a felsőkategória szintjét idézi. Kijelző-koncepciója ugyancsak új nagyságrendet képvisel, a Kiterjesztett valóság head-up-kijelző (Augmented Reality Head-up-Display) a valós és a virtuális világot kapcsolja össze, miközben az MMI-képernyő akár 11,6 col képátlóval is rendelkezésre áll (extrafelszerelésként az év végétől). A kormánykerekek új, érintő-kezelőelemekkel kialakított generációja szintén az elektromos modell jövőbe vezető útját mutatja, rakodóhelyei tekintetében ugyanakkor – amelyek különlegességei az ajtók felső részén kialakított palacktartók – csaknem 25 liternyi össztérfogattal szolgál. A levegős és progresszív beltér-dizájn a technika új korszakának élményét nyújtja.
Új és kreatív megoldás – az alapkoncepció
Q4 e-tron modelljével az Audi igazi multifunkcionális tehetséget szemléltet, amely a mindennapok és a szabadidő egyéni stílusú kísérőjeként minden tekintetben a háztartás első számú gépjárműjének is felülmúlhatatlanul alkalmas. Hosszúsága 4590, szélessége 1865, amíg magassága 1613 milliméter, amely dimenzióival a Q4 e-tron külső méreteiben már a nagyobb kompakt SUV-modellek piaci szegmenséhez csatlakozik. Az Audi kompakt elektromos SUV-modelljének műszaki alapjául szolgáló Moduláris elektromos platform (MEB) architektúrája egészen modern térelosztást biztosít. Az első karosszéria-túlnyúlás mindössze 86 centiméter, a tengelytáv ezáltal tekintélyes 2,76 méter, azaz még a középkategóriájú SUV-szegmensre jellemzőnél is nagyobb. A beltér mindent összevetve adódó 1,83 méteres hossza ugyanakkor már a felsőkategóriájú SUV-modellekével is össze vethető.
Üdvözlet a fedélzeten – komfortos beszállás, bőséges térkínálat
Már a beszállás is különösen ergonomikus az Audi Q4 e-tron modellekbe, az ajtók terjedelmes szögben nyílnak, az ülések mindazonáltal kényelmesen magas pozícióban várják a beülőket. A vezető és akár négy utasa bőséges térkínálatot élvezhet, többek között azért is, mert a középső alagutat egy lapos lépcső váltotta fel. A második sor ülőpozíciója csaknem hét centiméterrel magasabb, mint elöl, bár bőséges fejtér áll rendelkezésre, miközben a térdmagasságban mérhető lábtér egyenesen luxusszínvonalú. Az Audi kompakt elektromos SUV-modellje térkínálata tekintetében felülmúlja közvetlen vetélytársait a prémiumkategóriában.
Rakodóhely minden mennyiségben – 24,8 liter össztérfogat és ergonomikus palacktartók
Igazi multifunkcionális tehetségként és családi autóként az Audi Q4 e-tron rakodóhelyek bőséges kínálatával érkezik, amelyek a kesztyűtartót is beleértve összesen 24,8 litert tesznek ki. A középkonzol két pohártartót, egy 4,4 literes, fedeles rekeszt, két (extrafelszerelésként négy) USB-C csatlakozót is magába foglal. Ezenfelül ez a tároló a mobiltelefon részére – kívánságra – az Audi phone box technikájával is kiegészíthető. Mind a négy ajtókárpit akár egyliteres palack elhelyezésére is alkalmas tartóval egészül ki, amelyek a kartámasz első részén, jócskán megemelt pozíciójukban ergonómiailag igen kedvezően válnak hozzáférhetővé. E magasan kialakított palacktartók a formatervezők és a mérnökök szoros együttműködése eredményeként születtek, míg az ajtók korlátozott beépítési térkínálata mellett elhelyezésük igazi kihívást jelentett számukra.
Az Audi Q4 e-tron csomagtartója 520 liter térfogatú, a 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámla lehajtásával ugyanakkor csaknem sík rakodófelület jön létre. Ez esetben a tetőig pakolva már összesen 1490 liter áll rendelkezésre, ami kétségtelenül már az eggyel nagyobb SUV-szegmens szintje. Kívánságra az Audi elválasztó hálót és csomagtér-összeállítást is ajánl, utóbbi többek között két eltérő magasságban elhelyezhető rakodópadlózatot is magába foglal.
Négy szinten is egész egészében digitális – a kezelési koncepció
Mint minden modelljében, a Q4 e-tron tekintetében is visszafogott menüstruktúrával felépített, egész egészében digitális működési és kijelző-koncepciót alkalmaz az Audi, ez esetben mindjárt négy szinten. Ezeket a vezető alapkivitelű digitális műszeregysége – vagy az Audi virtual cockpit –, a központi MMI-érintőképernyő, a természetes hangvezérlés, illetve – új és meghatározó technikaként – az extrafelszerelésként rendelhető Kiterjesztett valóság head-up-kijelző (Augmented Reality Head-up-Display) alkotják.
Új dimenzió – a Kiterjesztett valóság head-up-kijelző
A Q4 e-tron extrafelszerelésként kínált Kiterjesztett valóság head-up-kijelzőjével (Augmented Reality Head-up-Display) az Audi jókora lépést tesz előre a kijelzőtechnikában. E megoldás két egymástól elválasztott szinten – az állapotfelületen és a kiterjesztett valóság (AR) szekcióban – vetíti ki a szélvédő segédkezésével a lényeges információkat. Némely vezetői segédrendszerek információi, a navigáció mértékadó nyilai, továbbá az útvonal kezdő- és végpontjai – AR -szekció tartalomként – vizuálisan a valós külvilág helyes helyein, dinamikusan jelennek meg. A vezetőtől csaknem tízméteres fizikai távolságban virtuálisan látszanak lebegni, a pillanatnyi szituációtól helyzettől függően viszont jóval távolabbi hatást keltve is feltűnhetnek. A kijelzett tartalom ennek megfelelően sebesen észlelhető, mégpedig a vezető zavarása vagy figyelmének elvonása nélkül, különösen is rossz látási viszonyok közepette kínálva hatékony segítséget.
Az AR-tartalmak látómezője (Field of View) a vezető szempontjából nagyjából 70 col képátlónak felel meg, amely alatt egy sík közeli tartomány, az úgynevezett állapotfelület húzódik. Ezen statikus jelzésként a pillanatnyi sebesség, a közlekedési táblák, ezenkívül a vezetői segédrendszerek információi és a navigációs szimbólumok jelennek meg, a vezető előtt csaknem három méter távolságban lebegő hatást keltve.
A rendszer szíve – a képgeneráló egység
A Kiterjesztett valóság head-up-kijelző (Augmented Reality Head-up-Display) technikájának szíve a képgeneráló egység (Picture Generation Unit; PGU), amely a hosszú műszerfal mélyén kapott helyet. Egy különösen terjedelmes fényerejű LCD-kijelző két síktükörre küldi az általa generált fénysugarakat és sajátos optika választja szét a közeli és a távoli tartományokhoz tartozó részeket. A síktükrök elektromos állítású, nagyméretű homorú tükörre irányítják a sugarakat, merről azok a szélvédőre jutnak. Ez az úgynevezett Eyeboxba tükrözi, s ezáltal a vezető szeme felé irányítja őket. A tíz méter vagy a pillanatnyi helyzettől függően akár nagyobb távolságban megjelenni látszó szimbólumokat ugyanolyan tisztán látja a vezető, mint valós környezetét.
Előretekintő képalkotó – az AR Creator
Szoftveroldali „agyközpontként” és képgenerátorként az úgynevezett AR Creator, vagyis a moduláris infotainment-koncepció (MIB 3) több önálló modulból felépülő feldolgozóegysége szolgál. Az AR Creator 60 frame/másodperc ütemezésben rendereli a megjelenítendő szimbólumokat, valamint illeszti a vetítőoptika geometriájához. Ezzel párhuzamosan a környezethez viszonyított helyzetüket is kiszámítja, amiről az első kamera, a radarérzékelő és a GPS-navigáció nyers adataiból szerez információkat. Szoftvere csaknem 600 ezer sor programozókódot magába foglal, ami nagyjából ötven százalékkal több, mint amennyi az űrsiklók első verziójának egész szabályzórendszerében szerepelt.
Számítási műveletei alatt az AR Creator azt is figyelembe veszi, hogy az alkotmány érzékelők általi észlelése és a grafikai tartalom kimenete közt állandóan adódik másodperc tört része nagyságrendű eltérés. Márpedig a Q4 e-tron e rövid időtartam alatt is jelentőségteljesen megváltoztathatja pozícióját, legyen épp szó fékezésről vagy útegyenetlenségről. Annak érdekében, hogy az Eyebox megjelenítése ne „ugorjon el”, több számítási művelet is zajlik: egy a kamera szoftverében, amíg egy másik esetén az AR Creator a legfrissebb adatok alapján kalkulálja előre a gépkocsi újabb, előre irányuló mozgását. Egy újabb számítási művelet esetén a jármű függőleges mozgását becsüli meg, az ehhez elengedhetetlen adatokat a kamera, a radar és az Elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) érzékelői szolgáltatják részére. Mindezen információk a rázkódáskiegyenlítés (Shake Compensation) műveletében futnak össze, amelyre a kép megjelenítését megelőző pár ezredmásodpercben kerül sor, s amelyiknek feladata a monitor zavaró remegésének megakadályozása.
Navigáció – elöl jár a drón
A navigáció területén különösen is mély benyomást keltően érvényesülhetnek a Kiterjesztett valóság head-up-kijelző (Augmented Reality Head-up-Display) erényei. Az úton az úgynevezett „drón” – egy lebegő nyíl – mutatja az útvonal következő beavatkozást igénylő pontját. Útkereszteződés előtt példaként első alkalommal a lebegő nyíl mutatja a bekanyarodási manővert, még az előtt, hogy egy animált nyíl már precízen az adott utcára mutat. Ha ezt követően egyenesen folytatódik az út, a drón előre repül és akár el is tűnik, hogy azután a következő aktív pont előtt ismételten időben megjelenjen. A közeli tartomány alsó ablakában méterben jelenik meg a bekanyarodás helyének távolsága.
A Kiterjesztett valóság head-up-kijelző akkor is támogatja vizuális információival a vezetőt, ha ezelőtt már aktiválta, a járművet az éppen igénybe vett forgalmi sáv középső részén tartó adaptív menetasszisztenst (Adaptive Cruise Assist). Amint az Audi Q4 e-tron irányjelzés nélkül közelíti meg valamelyik sávhatároló vonalat, a Sávelhagyás-figyelmeztetés (Lane Departure Warning) rendszere vörös vonalat vetít a valós sávhatárra. Újabb példa az elöl haladó jármű mögötti követési távolság szabályzása: aktivált állapotában színes sávval jelöli meg a monitoron a gépjárműt, mindent összevetve a vezető figyelemének elvonása nélkül mutatja részére az Adaptív menetasszisztens vagy az Adaptív sebességszabályzás (Adaptive Cruise Control) üzemállapotát. Az Adaptív menetasszisztens piros jelzéssel és figyelmeztető szimbólum megjelenítésével kéri a vezetőt annak igazolására, hogy megszakítás nélkül figyelemmel kíséri a találkozókat.
Három változatban – a digitális cockpit
A szériafelszereltségben szereplő digitális műszeregység kijelzőfelületének átlója 10,25 col és a multifunkciós kormánykerékről kezelhető. A sebességmérő mellett van Powermeter foglalja össze a hajtásrendszer minden releváns információját, a teljesítménytől az akku százalékos arányban kifejezett töltöttségi állapotán keresztül, egészen a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálásig (rekuperáció). Az első opciós szint az Audi virtual cockpit, amely a navigációs térképet és az infotainment-kezelést integrálja és két eltérő nézet választható. A csúcsváltozat az Audi virtual cockpit plus, amely a classic, sport és e-tron nézeteket biztosítsa, utóbbin a Powermeter játssza a főszerepet. E verzióban több megjelenítő az MMI-rendszeren át szabadon konfigurálható.
Akár 11,6 col képátló – a központi MMI-érintőképernyő
Az akusztikai visszajelzéssel is szolgáló MMI touch érintőképernyő képátlója 10,1 col, felbontása 1540×720 képpont. Alapértelmezésben DAB-vétellel kiegészített MMI Rádióként konfigurálva az infotainment-rendszer és egy-két kényelmi szerepkör irányítására szolgál, ugyanakkor kézírásos szövegbevitelt is lehetővé tesz. Extrafelszerelésként rendelhető, nagyméretű változatában képátlója 11,6 col, felbontása ugyanakkor 1764×824 képpont, s az Audi kínálatának korábbi legnagyobb képernyőjeként az év végén érkezik.
Jól ért – a hangvezérlés
Az Audi Q4 e-tron harmadik kezelési szintjeként rendelkezésre áll a természetes hangvezérlés, amely a „Hey Audi” kulcsszóval aktiválható. Sok szövegbevitelt és kérdést hétköznapi nyelven is megért, akárcsak: „Hol van a legközelebbi étterem?” Amennyiben a felszereltség az MMI Navigációs rendszer plusz technikáját is magába foglalja, az összevetés folyamata sok esetben online zajlik.
Progresszív és levegős – a beltér-dizájn
A technika új korszaka, amelybe az Audi most lépett, a Q4 e-tron belső terében is jól érzékelhető. A műszerfalat progresszív kifogástalan megjelenés jellemzi, amely a levegős térérzetet emeli ki. A cockpit hangsúlyosan háromdimenziós kialakítású, geometrikus formái egyfajta feszültséggel teli, „felvillanyozó” kapcsolatban állnak egymással.
Az Audi Q4 e-tron kezelő- és megjelenítő elemei minden eddiginél jobban szolgálnak dizájnelemként is. A vezető digitális műszeregysége egyfajta drágakő módjára két határozott – a bal oldalon egy a légbefúvó nyílást is magában foglaló rövidebb, a jobb oldalon ugyanakkor egy egészen az utasoldali ajtóig húzódó és újabb légbefúvókat magába foglaló hosszabb – test közé ágyazva jelenik meg. Utóbbi előtt egyszerű és könnyed hatást keltve áll a központi MMI touch érintőképernyő, amely enyhén a vezető felé fordulva, ergonómiailag flottul elérhető.
A képernyő felett, s azt a műszerfallal összekötve, karcsú dekorbetét, az úgynevezett Tech Layer húzódik, aminek felületéül olyan anyagok választhatók, mint a nyitott pórusú hársfa, a három eltérő kivitelű alumínium és a műanyag. Röviddel a piaci bevezetést követően az S line kivitelű beltérben részben újrahasznosított anyagból készült, technikai hatású hibridszövet-borítással is megjelenik ez a dekorbetét a kínálatban.
A műszerfal újabb meghatározó kontúrjai által határolt, úgynevezett megkülönböztetett felületek a felszereltségi csomagtól függően és a dekorbetétekkel harmonizálva az ezüst és a szürke különféle árnyalataiban tűnnek fel. A legmarkánsabb motívum vízszintesen fut, s két zónára osztja a műszerfalat, azonfelül markáns e-tron emblémát hordoz. Közvetlenül alatta ugyancsak enyhén a vezető felé fordulva helyezkedik el a légkondicionáló berendezés vezérlőegysége. Még lejjebb, nagyméretű Black Panel felületű, szigetszerűen kialakított kezelőpanel nyúlik a tágas térbe, amelyen a kompakt menetfokozat-választó billentyű (Shifter), a kapacitív hangerő-forgatószabályzó, az indító/leállító (Start/Stop) gomb, a vészvillogó kapcsolója és az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer gombja helyezkednek el. Mindezt újabb funkciók gombjai egészítik ki, amelyek az illesztési rések nélküli Black Panel érintőfelületén fehér háttérvilágítást kaptak.
Kézben a jövő – a kormánykerekek érintő-kezelőelemekkel
Az Audi Q4 e-tron kormánykerekei is a mobilitás jövője felé tartanak, s duplaküllős kialakításukkal már új generációt képviselnek. A kormányagy négy karikája Flat Design kialakítású, az alsó küllőt „e-tron” felirat ékesíti, a felső küllők ugyanakkor Black Panel kialakítású érintőfelületet hordoznak, amelyek funkciós területei – az éppen aktív gombokat kiemelve – szintén háttérvilágítással készülnek. Használatukat könnyítve enyhe kiemelkedések választják el őket egymástól, a gombnyomást mindazonáltal lágy tapintásbeli visszajelzés követi. Az okostelefonokhoz hasonlóan a koppintás mellett elhúzó mozdulatokkal is kezelhetők, példának okáért listák görgetése alatt.
A kormánykerek eltérő kivitelekben megjelennek a kínálatban. A csúcsváltozaton a tolóüzemi rekuperáció irányítására a volánra rögzített billenőkapcsolók is fedezhetők fel, a küllőkön mindazonáltal kétrészes borítás tűnik fel. A fűthető karima ez esetben alul és felül is egyenesített kialakítású, még futurisztikusabbá téve a belső tér hangulatát. Legyen éppen szó megjelenésükről, működésükről vagy tapintásukról, a korszerű kormánykerekek feltétlenül kifejezik a Q4 e-tron progresszív karakterét.
Magasfokú biztonság – az első ülések
A Q4 e-tron első ülései a biztonságtechnika legmodernebb vívmányát képviselik. Oldalirányú ütközés során az oldallégzsákokon túl a vezetőülés jobb oldalpárnájából úgynevezett középső légzsák (Center Airbag) is felfúvódik, amely a vezető és az első utas testének egymáshoz csapódását hivatott megelőzni. Kívánságra ülésfűtés, elektromos állítás és elektromos deréktámasz is rendelkezésre áll. Az ülések alap- és integrált fejtámlával kiformált sportváltozatban rendelhetők, extraként rombuszmintájú steppeléssel.
A belső színek palettáján a fekete, az Acélszürke, a Santos-barna és a Pergamenbézs közül választhatnak az ügyfelek. Az összesen kilenc felszereltségi csomag közt a díszvarrások összeállítása is megjelenik, öt az alapváltozathoz, miközben a másik négy az S line beltér-kivitelhez áll rendelkezésre. Az egyes csomagok a küszöblécekben, az előtérbe állított felületek árnyalatában, azonfelül a kartámaszok és a tetőkárpit anyagában térnek el. Az utastér minden egyes extraként rendelhető felszereltségi csomagja fehér LED-technikájú belsőtér-világítást magába foglal, melynek alternatívájaként a többszínű, Hangulatvilágítás plusz csomag választható. Csupán az S line beltér részére fenntartott megoldások a megvilágított alumínium küszöblécek, a nemesacél borítású pedálok, a fekete tetőkárpit, az üléstámlák S-nyomata, a perforált bőrrel bevont és kontrasztárnyalatú varrásokkal díszített kormánykerék-karima, emellett az S-emblémák.
Dinamica és Puls – részben újrahasznosított poliészterből készült üléskárpitok
Az S line belteret kárpitanyagai tekintetében is bőséges kínálat jellemzi. A szokásos anyagok közül a bőr/műbőr kombináció és az eredeti Feinnappa bőr választható. Újabb korszerű megoldás a műbőr és a Dinamica mikroszálas anyag együttese, amely megjelenésében és tapintásában ugyanúgy a velúrbőrt idézi, ám 45 százalékban példaként textíliákból és PET-palackokból származó, újrahasznosított poliészterből készül.
Az S line utastér újabb opcionális lehetősége az szintén műbőrrel vegyített Puls kárpitanyag, aminek előállításához ugyancsak használnak másodlagos nyersanyagokat is. Az alkalmazott textília akár 50 százalékban is újrahasznosított PET-palackokból készül, amelyeket komplex folyamat alatt szálakká dolgoznak fel. Az eredmény ugyanakkor olyan anyag, amely megjelenésében és tapintásában hasonlóképpen megfelel a tradicionális textilkárpitok értékes követelményeinek. A Q4 e-tron egy-egy ülésgarnitúrájához 26 darab 1,5 literes műanyagpalackot használnak fel.
Elektromosan gyorsít az Audi – dinamikus piaci szegmensben jelenik meg az Q4 e-tron
Tovább gyorsul az Audi elektromos offenzívája: a Q4 e-tron a nagyméretű Audi e-tron és e-tron Sportback SUV-modelleket, továbbá a sportos Audi e-tron GT újdonságot követi. A márka hajtásrendszereinek elektromossá lakításában központi szerepet játszik a Q4 e-tron. A kompakt SUV-modellek különösen vonzó és villámgyorsan bővülő piaci szegmensébe érkezik, s kedvező árfekvésű belépőt ajánl az Audi fogyasztói részére a prémium elektromos mobilitás világába.