Első tisztán elektromos meghajtású Gran Coupé modellje bemutatásával a BMW Group új szakaszba kezd évszázados sikertörténetében. A BMW Concept i4 tanulmányautó a bajor prémiumgyártó portfóliójának középpontjába emeli az elektromos mobilitást és a vezetés élményének új korszakát hozza el a jelenbe. A koncepció a müncheni központú vállalatcsoport első zéró emissziójú, prémium minőségű közép-méretosztálybeli modellje, a 2021-ben érkező BMW i4 formanyelvét vetíti előre. A BMW által fémjelzett menetdinamika ugyanabban az időben korszerű és trendi kupéformával, ráadásul a négyajtós Gran Coupé karosszériaváltozat tágas helykínálatával és kiváló funkcionalitásával egyesül – mindez károsanyag-kibocsátás nélkül.
A BMW Concept i4 tanulmányautó az elektromos mobilitást a BMW portfóliójának középpontjába emeli” – nyilatkozta Adrian van Hooydonk, a BMW Group vezető formatervezője. „A modell formanyelve egyidejűleg dinamikus, egyszerű és trendi. Röviden: a példás BMW, zéró emisszióval” – tette hozzá. A hajtáslánc lenyűgöző teljesítményadatai közül a 600 kilométer tisztán elektromos hatótávolság, az 530 lóerő maximális teljesítmény, a 4,0 másodperc alatt abszolvált nulla-százas gyorsulás és a 200 km/órát meghaladó végsebesség is kitűnik, míg a számok közel sem adják vissza a BMW Concept i4 tanulmányautó nyújtotta vezetési élményt. A fejedelmi teljesítmény gyakorlatilag hangtalan jelenléte a menetdinamika élményének merőben új dimenzióját váltja valóra.
„A BMW Concept i4 tanulmányautó formanyelve fantasztikus arányokat, egy erőteljes karaktert és nagy mennyiségű csodás részletet mutat. A BMW Ívelt Kijelzővel (BMW Curved Display) egészen extrém módon értelmeztük újra a BMW jellegzetes, vezetőre összpontosító műszerfal-kialakítását, míg a BMW Concept i4 tanulmányautó minden porcikájából a vezetés hosszú távon fenntartható élményének ígérete árad” – hangoztatta Domagoj Dukec, a BMW márka vezető formatervezője. A koncepción megjelenő nagyon sok karosszériarészlet és utastéri stílusjegy a sorozatgyártásban elérhető BMW i4 modellen és a közeljövőben érkező hálózatról tölthető BMW modelleken is visszaköszön ezután.
A tisztán elektromos meghajtás szemet gyönyörködtető formája
A meglehetősen dinamikus vezetési impulzus korszerű, szemrevaló karosszéria képében ölt testet. A négyajtós Gran Coupé karosszériaváltozat sportautós arányai magabiztos, haladó szellemű és megismételhetetlen megjelenést garantálnak, mialatt a kifogástalan megjelenés és a menetdinamika forradalmi kettőse a hosszú tengelytávolság, a meredeken lejtő tetővonal és a rövid túlnyúlások harmóniájára épül. Négy ajtajának hála a BMW Concept i4 tanulmányautó nem kizárólagosan kompromisszumoktól mentes hétköznapi használhatóságot és utánozhatatlan funkcionalitást garantál, de a karosszéria dinamikusan rajzolt vonalvezetéséből sejtett helynél messzemenőkig többet is ígér.
Egyszerű felületek és aerodinamikai részletek
Az éles törések, a lágy átmenetek és a nagyméretű karosszériafelületek egy meghatározó részletekben gazdag, aprólékosan kidolgozott formanyelvben egyesülnek. A Frozen Light Copper fantázianévre keresztelt karosszériafényezés a koncepció és a BMW Vision iNEXT tanulmányautó rokonságát hirdeti, maximálisan kiemelve a karosszéria vonalvezetésében rejlő fényjátékokat. A BMW i divízió technológiai gyökereit a modell alsó felén körbefutó kék betétek jelzik, amelyek ezáltal a karosszéria mögött megbúvó innovációkat is a figyelem középpontjába terelik. A vese alakú „hűtőrács-pár” példának okáért egész egészében „intelligencia panelként” működik, a küszöbtoldatok mögött korszerű akkumulátor-technológia húzódik, a kipufogóvégek nélkül megtervezett hátsó diffúzor ugyanakkor a koncepció légellenállási hatékonyságát fokozza.
A BMW Concept i4 tanulmányautó tisztán elektromos hatótávolságát mindezeken felül megannyi aerodinamikai különlegesség növeli. Az „intelligencia panel” zárt, ugyan apró légrésekkel megtervezett kialakítása a modellbe fektetett aerodinamikai szaktudást nyomatékosítja, a BMW Concept i4 tanulmányautó részére tervezett keréktárcsák mindazonáltal nem kizárólagosan ultrakönnyűek és roppantul masszívak, de légellenállási hatékonyságuk is különleges. A felniken a karosszéria színei és anyagai köszönnek vissza, a koncepció átfogó luxus minőségét hangsúlyozva.
Egy új időszak tekintete
A BMW Concept i4 tanulmányautó frontrésze új formában kelti életre a BMW által fémjelzett stílusjegyeket, erőteljes tekintettel ruházva fel a bajor prémiumgyártó hálózatról tölthető korszakának új fejezetét. A zárt „intelligencia panel” egyből is társítja a múlt és a jövő BMW modelljeit, míg a mesés stílusjegyek új funkciókat kapnak. Nézve, hogy a BMW Concept i4 tanulmányautóban nincs hűtést igénylő belsőégésű kapacitás, a vese alakú „hűtőrács-pár” ezúttal „intelligencia panelként” dolgozik, számtalan szenzorral, érzékelővel és radarral. Az „intelligencia panel” kialakítását konkrétan a koncepció részére tervezték meg a mérnökök. A fényszórók szintén összekötik a múltat a jövővel, mivelhogy a tradicionális ikergyűrű-motívumok rettentően korszerű formában köszönnek vissza. A LED-technológiás első fényszórók keskeny fénycsíkokkal operálnak. A frontrész egységét kevés törésvonal és cicoma mentes felületek erősítik, az „intelligencia panel” BMW i kék színű kerete mindazonáltal egyidejűleg diszkrét és csodás formai megoldás.
A korszerű arculat első lépései
A bajor prémiumgyártó a BMW Concept i4 tanulmányautó világpremierjével leplezi le új arculatát. A koncepción első ízben jelenik meg az átlátszó megjelenés alapján megtervezett, kétdimenziós márkaembléma, amely még nagyobb teret enged a Frozen Light Copper karosszériafényezésnek. A BMW Concept i4 tanulmányautó nem kizárólagosan esztétikai, technológiai és innovációs szempontból enged idő előtti betekintést a jövőbe, merthogy a BMW által fémjelzett stílusjegyekben rejlő lehetőségeket is reflektorfénybe gurítja.
Varázslatos hátsó kialakítás aerodinamikai megoldásokkal
A BMW Concept i4 tanulmányautó hátsó kialakítását erőteljes vonalvezetés mentén, alacsonyra húzva álmodták meg a készítők. Az egyidejűleg korszerű, azonban lágyan ívelt felületek luxus minőségű megjelenést garantálnak, amit az „L” alakú, keskenyre húzott hátsó lámpák erősítenek. A világítótestek alatt befelé fordított karosszériafelületek és függőlegesen megrajzolt légkivezető nyílások fokozzák a koncepció légellenállási hatékonyságát. A függőleges vonalak a modell sportosságát is erősítik. A hátsó kialakítás alsó részén egy BMW i kék keretbe foglalt diffúzor árulkodik a tisztán elektromos meghajtásról és a BMW i Vision Dynamics tanulmányautóval való rokonságról.
Újítás és minimalista megjelenés az utastérben
A BMW Concept i4 tanulmányautó utastere az utazási idő azon részére összpontosít, amikor a gépjármű önmagát vezeti. Az utastér első felében ezáltal minden a vezető kényelméről szól. A BMW Ívelt Megjelenítő (BMW Curved Display) és a mostani kialakítású kormány kettőse a BMW iNEXT és a sorozatgyártásban kínált BMW i4 utasterét vetíti előre. A digitális műszerfal és a központi megjelenítő itt egyetlen, vezető felé forduló, ívelt monitorban egyesül, a legkülönfélébb információkat monitor felület ugyanakkor az összes régebbinél intuitívabb módon vezérelhető. A tükröződésmentes üvegből készült monitornak hála nincs szükség műszerfal-árnyékolóra, a BMW Concept i4 tanulmányautó műszerfala ezáltal konkrétan cicoma mentes és átlátható.
A BMW Ívelt Megjelenítő (BMW Curved Display) a műszerfal nagy részét elfoglalja, amellyel felettébb korszerű hangulatot hoz létre. Vékony, keretmentes kialakítása a minőség és a kifinomult kinézet párosát sugallja. A tervezőmérnökök megközelítően minden járművezérlő szerepkört beépítették az okos megjelenítőbe, hogy ezzel is minimalizálják a középkonzolon van fizikai gombok és kapcsolók számát. Még a légkondicionáló kezelőpanelje is az érintés-érzékeny felületről vezérelhető.
Koncentráció a lényegre
A BMW Ívelt Megjelenítő (BMW Curved Display) környezetét végtelenül egyszerű stílus alapján álmodták meg a tervezők, akik az eltérő anyagok módszeres alkalmazásával, azonkívül a fizikai gombok és kapcsolók gondos elrendezésével egyidejűleg új és luxus minőségű hangulatot teremtettek. Mint ilyen, az utastéri szellőzőnyílások majdhogy nem láthatatlanul olvadnak bele a műszerfal geometriájába.
A Gold Bronze árnyalatú króm betétek exkluzív stílust képviselnek. A központi vezérlőpanelen billenőkapcsoló-szerű kar helyettesíti az automataváltó előválasztó karját, a BMW iDrive vezérlőtárcsája és az ajtókba épített ülésmemória-gombok mindazonáltal exkluzív üvegből készültek. Az üléseket szövet és cserzett olajlevél-kivonattal finomított bőr kettőse borítja, amely rendhagyóan magas minőséget garantál és a hosszú távú fenntarthatóság ígéretét hordozza. A végeredmény egy végtelenül cicoma mentes, fényes és szellős utastér, amit a tisztán elektromos meghajtás jelentette nyugalom hangulata jár keresztül.
Tágas helykínálat a hátsó üléssorban is
A BMW Concept i4 tanulmányautó hátsó üléssorában akkora fej- és lábtér fogadja a bajor prémiumgyártó ügyfeleit, amekkorát az mutatósan ívelt kupé karosszéria messze nem sejtet. A sportosság érzését mindkét üléssorban integrált fejtámlák erősítik, kivágott középső részük mindazonáltal a legkorszerűbb BMW sportmodellek előtt tiszteleg.
Az utastér hátsó részének kialakítása vízszintes vonalvezetés mentén öltött testet, az ajtókárpitokból kiinduló vízszintes elrendezés az ülésekhez érkezve mutatós lounge hangulatot hoz létre. A hátsó üléssor széleit ugyanakkor a sportosra párnázott első ülések mintájában formálták ki a tervezők, a egyszerűséget és a korszerű kisugárzást erősítő, vékony varrásmintával.
Korszerűsített kezelőfelület három különféle „élménymóddal”
Az okos BMW Ívelt Megjelenítő (BMW Curved Display) megnyitja a kaput a bajor prémiumgyártó hálózatról tölthető korszakának új fejezete előtt. A korszerű technológiai megoldás a legújabb elektronikai berendezések kialakítását és működési szisztémáját idézi, forradalmi autóipari újítások széles sorát vezérelve. A BMW Ívelt Monitort (BMW Curved Display) a minél egyszerűbb olvashatóság és vezérelhetőség szempontjai alapján tervezték meg a készítők.
2021-től a BMW a központi operációs rendszer új generációjával kényezteti környezetbarát ügyfeleit, amelybe – és a tisztán elektromos meghajtásban rejlő eltérő karakterek felfedezésébe – a BMW Concept i4 tanulmányautó tekintetében három heterogén „élménymód” (Experience Modes) enged betekintést. A vizuálisan is eltérő „élménymódok” („Core”, „Sport” és „Efficient”) nem kizárólagosan a járművezérlés módjára és a kijelzett tartalmakra, de az utastér hangulatára is hatással vannak. A műszerfal, az ajtókárpitok és a monitor megvilágítása is az „élménymódok” változásával módosul.
„Core” módban a BMW Ívelt Monitor (BMW Curved Display) a tradicionális, kör alakú mérőműszerek újraértelmezett formáját jeleníti meg, az utastér átfogó harmóniája érdekében a szellőzőnyílásokhoz hasonló minta mentén, Gold Bronze árnyalatban. A központi megjelenítő helyén a navigációs rendszer térképe és egy-két digitális műszer érzékelhető. Utóbbiak közt a bajor prémiumgyártó kuncsaftja egyetlen mozdulattal lapozhat, az elemek sorrendjét mindazonáltal bármikor átrendezheti egyetlen érintéssel. A BMW partnere ezáltal a kijelzett tartalmakat is maximálisan személyre szabhatja.
„Sport” módban a mérőműszerek közelebb kerülnek egymáshoz és a vezetésre történő koncentrációt támogatják. A megjelenítő két oldalán mozgó elemek mutatják a közelgő kanyar ívét, a vezető perifériás látómezejébe vetített tartalmak a sportos vezetés hatékonyságát és biztonságát fokozzák. A BMW Ívelt Monitor (BMW Curved Display) jobb oldalán eközben a BMW M modellekből ismerős, digitális mérőműszerek dolgoznak.
„Efficient” módban mutatkozik be első alkalommal az úgynevezett „Assisted Driving View” szerepkör, amely vezetés közben valós időben mutatja a vezetőnek a jármű minden szenzorának, érzékelőjének és radarjának adatait. A modern műszaki megoldás az összes régebbinél mélyebben szemlélteti a BMW és a környezet közti interaktív kommunikációt. A BMW Concept i4 tanulmányautóban bemutatkozó, forradalmi újítás az előrelátó, egyidejűleg hatékony és biztonságos vezetést élteti. A BMW Ívelt Monitor (BMW Curved Display) jobb oldalán olyan kiegészítő járműinformációk olvashatók, akárcsak a nagyfeszültségű akku aktuális töltöttségi hozzávetőlegesen és a tisztán elektromos meghajtással megtehető hatótávolság.
A BMW Concept i4 tanulmányautó hangzása
A BMW Concept i4 tanulmányautót nem kizárólagosan nem mindennapi megjelenése, de hamisítatlan hangzása is kiemeli a tömegből. A koncepció hangzásvilágát a világhírű zeneszerző, Hans Zimmer és Renzo Vitale zeneművész szövetségben komponálta meg, a BMW IconicSounds Electric márkanév égisze alatt. A bajor prémiumgyártó a BMW IconicSounds Electric márkanév alatt megkomponált hangzásvilág támogatásával váltja valóra a vezetés élményének merőben új formáját, összetéveszthetetlen, intuitív, érzelmekben gazdag hangokkal emelve új szintre a hálózatról tölthető BMW modellek hamisítatlan karakterét. Hans Zimmer és Renzo Vitale változatos, könnyed és rögtön felismerhető hangokat komponált, amelyek leginkább elválasztják egymástól a BMW Concept i4 tanulmányautó három „élménymódját”. A hangzásvilágnak természetesen az ajtónyitások és az üdvözlő jelzések is részei.
Járműtechnológiai fejlődés a BMW i4 érkezésével
A sorozatgyártásban kínált BMW i4 a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációját is elhozza, amellyel új fázis kezdődik az elektromos mobilitásban. A 2020-ban debütáló BMW iX3 idő előtt meghatározza az irányt a korszerű technológiának, amely 2021-től több BMW modellben megjelenik – a BMW iNEXT modelltől és a BMW i4 tisztán elektromos meghajtású Gran Coupé-tól kezdve. A BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik nemzedéke az elektromos motor, a vezérlőelektronika, a járműtöltő egység és a nagyfeszültségű akku korszerűsített változatával büszkélkedik, amellyel a BMW Group újabb nagyfokú lépést tesz a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák világméretű népszerűsítése felé vezető úton. A BMW i4 részére kifejlesztett elektromos motor maximális teljesítménye 390 kW / 530 lóerő, amely napjaink belsőégésű V8-as benzinmotorjainak maximális teljesítményével vetekszik. Azonnali teljesítmény-leadásával a BMW i4 egészen sajátos menetdinamikát ígér, példaértékű hatékonyság mellett.
A BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációjában a friss akkumulátorcella-technológiával dolgozó, korszerűsített nagyfeszültségű áramforrás is bemutatkozik. A BMW i4 lemezei alatt extrém vékony kialakítású, tökéletesített energiasűrűségű energiatároló egység kap helyet, amely mindössze 550 kilogrammot nyom. 80 kilowattóra bruttó energiateljesítményével a modern aksi a valós helyzetek közti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, teljes körű szabvány alapján funkcionáló tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései alapján egyetlen feltöltéssel 600 kilométer tisztán elektromos hatótávolságot garantál.
Mindent egybevetve, a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációja nem kizárólagosan teljesítményben és hatékonyságban, de a tisztán elektromos hatótávolság tekintetében is új mércét állít az autóiparban.