A Škoda ENYAQ SPORTLINE iV a korszerű, tisztán elektromos hajtásrendszerű, akkumulátorhajtású Mladá Boleslav-i SUV-modell korábbi legsportosabb variációja. Megjelenését nagyszámú fekete részlet és nagyméretű kerekek határozzák meg, azonfelül a karosszériát mélyebbre süllyesztő sportfutómű nyújtsa a vezetés különösen dinamikus élményét. A beltérben szénszálerősítésű műanyag (karbon) hatású dekorbetétek, háromküllős multifunkciós sportkormány és integrált fejtámlákkal kiformált sportülések gondoskodnak sportos hangulatról. A Škoda AUTO ezzel új zászlóshajója kínálatába is bevezeti a SPORTLINE modellváltozatot, mégpedig mindjárt három teljesítményszinten: a 132 kW teljesítményű ENYAQ SPORTLINE iV 60 és a 150 kilowattos ENYAQ SPORTLINE iV 80 szintúgy hátsókerékhajtással készül, miközben az ENYAQ SPORTLINE iV 80x két elektromos motorjával 195 kW teljesítményt és összkerékhajtást ad.
A SPORTLINE változatok a Škoda modellportfóliójának szerves részei. E hagyományt folytatja a cseh autógyártó első tisztán elektromos hajtásrendszerű, akkumulátorhajtású SUV-modelljével is, mikor is a Škoda ENYAQ SPORTLINE iV verzióval bővíti kínálatát. Az itt az alapkivitelhez tartozó sportfutómű modellspecifikus hangolású rugókat és lengéscsillapítókat magába foglal, s elöl 15, hátul 10 milliméterrel süllyeszti mélyebbre a karosszériát. A sportos megjelenést a karosszéria színére fényezett lökhárítók és oldalsó küszöbborítások is hangsúlyozzák. Az elektromos SUV-modell hátsó- és összkerékhajtásával is az összes helyzetben hatékony vonóerőátadási képességekkel büszkélkedhet, magabiztosan továbbítva az útfelületre elektromos hajtásrendszere teljesítményét. Az elektromos motorok konstrukciójukból adódóan már induláskor csaknem egész egészében rendelkezésre bocsátják maximális forgatónyomatékukat, a gépjármű aljában, a tengelyek közt elhelyezett nagyfeszültségű áramforrás ugyanakkor alacsony tömegközéppontról gondoskodva a jármű mozgékonyságára és kanyarbeli menettulajdonságaira is kedvező hatást fejt ki. A sportfutómű specifikus hangolásának hála a Škoda ENYAQ SPORTLINE iV dinamikusabb, a szélsebes kanyarokban mindazonáltal karosszériája mérsékelt oldalirányú dőlése jellemzi. Az alapkivitelhez tartozó progresszív kormányzás sportosabb irányíthatósági tulajdonságokat kínál.
Két motor és összkerékhajtás az ENYAQ SPORTLINE iV 80x részére
A legerősebb változat az ENYAQ SPORTLINE iV 80x, amely az első tengelyén elhelyezett második villanymotorjának betudhatóan összkerékhajtással juttatja tekintélyes teljesítményét az útra. A két elektromos gép együttesen 195 kW teljesítményt produkál és 425 newtonméter maximális forgatónyomatékot bocsát a vezető rendelkezésére. Elsődleges hajtásként a hátsó tengely állandó gerjesztésű szinkronmotorja szolgál, aminek teljesítménye 150 kW, maximális forgatónyomatéka 310 newtonméter, legnagyobb fordulatszáma ugyanakkor 16 000 1/min, s feszültségátalakítóval (inverter) és egyfokozatú áthajtóművel együttesen párhuzamos tengelyű elrendezésben üzemel. A szinkronmotort nagy teljesítménysűrűség és magas hatásfok jellemzi. Teljesítménye széles fordulatszám-tartományon állandó és folytonos teljesítménykarakterisztika jellemzi. Az első tengelyen feszültségátalakítóval (inverter) és egyfokozatú áthajtóművel kiegészített, koaxiális elrendezésű aszinkronmotor funkcionál, melynek teljesítménye 80 kW, maximális forgatónyomatéka 162 newtonméter, fordulatszámcsúcsa ugyanakkor 13 500 1/min. Az aszinkronmotorok előnyei a rövid időtartamú túlterhelhetőség és a kis ellenállási veszteség, ezáltal elsőrangúan alkalmasak az átmenetileg aktiválható kiegészítő aggregát (Boost) feladatára. Az ENYAQ SPORTLINE iV 80x a 82 kWh energiatároló képességű akkumulátorral készül, hatótávja ezáltal a WLTP-ciklus alapján az 500 kilométert is meghaladja. Maximális sebessége 160 kilométer/óra.
Két újabb hajtásrendszer kínálata
A hátsókerékhajtású ENYAQ SPORTLINE iV 60 hátsó tengelyen funkcionáló elektromos motorja 132 kW teljesítményt produkál, miközben az ENYAQ SPORTLINE iV 80 hátsó motorjának teljesítménye 150 kW.
Fékrendszer nagy lassulási teljesítménnyel és energia-visszatáplálással
A fékpedálra lépve az ENYAQ SPORTLINE iV elsődlegesen különösen hatékony mozgásienergia-visszatáplálási rendszerét (rekuperáció) használja a lassuláshoz, amennyiben az akkumulátorban épp elegendő tárolókapacitás áll rendelkezésre. Az elektromos motor ekkor generátorüzemre váltva növeli a gazdaságosságot és a hatótávot. A fékezés alatt felszabaduló energia mindent összevetve nem megy hő formájában veszendőbe, hanem részben elektromos energiává alakítva az akku tárolhatja. Szükség során az üzemi fékrendszer is önvezérelten működésbe lép. A vezető a kormánykerék szériafelszereltséghez tartozó kapcsolóbillentyűivel bármikor manuálisan állíthatja a rekuperáció, s ezzel a fékrásegítés mértékét. Elöl belső szellőzésű tárcsafékek dolgoznak, amíg a hátsó fékeket a rekuperáció következtében mindössze kismértékű igénybevétel jellemzi. Ennek megfelelően itt robusztus dobfékeket alkalmaztak a tervezők, amelyek zárt felépítésüknek betudhatóan különösen védettek a korrózióval szemben.
Dinamikus megjelenés fekete karosszéria-kiegészítőkkel
Jó néhány, fényes fekete elem azonosítja az ENYAQ SPORTLINE iV változatot már első pillantásra jellegzetes Škoda SPORTLINE modellként. A markáns Škoda-hűtőrács szegélye éppúgy fényes fekete, mint az Air Curtain elemek C-alakú keretei. Mindez eltérő színű kontrasztot nyújt a karosszéria színére fényezett, dinamikus kialakítású első lökhárítóval, amely méhsejtmintázatú rácsozattal fedett nagyméretű központi légbeömlő nyílást foglal magában és légterelőperemmel is kiegészül. Fényes fekete stílusjegyként tűnnek fel sőt még a külső visszapillantó tükrök házai, az ablakszegélyek és a tetősínek, ráadásul a modellspecifikus hátsó lökhárító diffúzoreleme. A hátsó lökhárító éppúgy a karosszéria színére fényezett, mint az oldalsó küszöbborítások. A csomagtérajtó önálló betűkből álló „Škoda” felirata és a típusjelzés ugyancsak fényes, miközben a tetőlégterelő matt fekete bevonatot kap.
Nagyméretű kerekek és sötétített üvegek
Az ENYAQ SPORTLINE iV dinamikus megjelenését az aerodinamikailag hangolt kialakítású, nagyméretű könnyűfém keréktárcsái is hangsúlyozzák. Az antracitárnyalatú Vega keréktárcsák peremátmérője 20 col, a 21 colos Betria ugyanakkor fekete fényezéssel rendelhető. A gumiabroncsok tekintetében az öntömítő SEAL-technológiát alkalmazták. Ez a futófelület példaként vékony szög, törött üvegdarab vagy éles kő okozta, kisebb sérüléseit a gumiabroncsban felfedezhető viszkózus anyaggal zárja le önműködően, mindent összevetve nem elengedhetetlen rögvest kereket cserélni. A sötétített hátsó szélvédő és hátsó oldalablakok (Sunset) ugyancsak a sportos megjelenést emelik ki, nyári hónapokban mindazonáltal hűvösebb beltérről gondoskodnak. Az első és hátsó oldalablakok akusztikai üvegezése egyedi fóliájának betudhatóan mérsékli az utastér zajszintjét.
Már alapkivitelben teljes-LED Matrix-fényszórók és teljes-LED hátsó lámpák
A teljes-LED Matrix-fényszórók az ENYAQ SPORTLINE iV alapfelszereltségét bővítik. Minden egyes Matrix-távfénymodulban 24-24 önállóan szabályozható LED-egység biztosítja a közlekedés többi résztvevőjének vakítása nélkül a távolsági fényszóró folytonos használatát. Az nagy tudású fénytechnika önvezérelten kiárnyékolja a fénykévékből a szélvédőn elhelyezett kamera által érzékelt járműveket, ezenkívül a fényt visszaverő embereket illetve egyéb objektumokat. Ugyancsak az alapkivitelhez tartoznak a fényszórótisztító berendezés, mindemellett a kristályhatású felülettel kidolgozott és dinamikus irányjelzővel szerelt, szintén teljes-LED technikájú hátsó lámpák. Igazi különlegesség az extrafelszerelésként rendelhető, továbbfejlesztett Crystal Face, ahol összesen 131 fénykibocsátó dióda (LED) világítja meg a hűtőrács függőleges bordáit és vízszintes sávját. A teljes-LED Matrix-fényszórók tompított- és távfény-LED-moduljai, azonfelül a nappali menetfény csíkja üdvözlő fényanimációval is szolgál.
Sportos Design Selection kivitel fekete kárpitokkal és karbonhatású dekorbetétekkel
Fekete kárpitok és szénszálerősítésű műanyag (karbon) hatású dekorsávok határozzák meg az ENYAQ SPORTLINE iV utasterének stílusát. A tisztán elektromos hajtásrendszerű, akkumulátorhajtású SUV-modellben olyan Design Selection összeállítások váltják fel a szokásoknak megfelelő felszereltségi szinteket, amelyek a korszerű lakókörnyezeteket idézik, míg nagyszerűen összehangolt színeket és anyagokat adnak. A SPORTLINE változat modellspecifikus Design Selection összeállításában integrált fejtámlákkal kiformált, fekete sportülések gondoskodnak minden menethelyzetben ideális oldaltartásról. Az üléseket Suedia mikroszálas szövet és bőr borítja, szürke szegélyekkel kiegészítve, ameddig a textil lábszőnyegek szürke nubukkal steppeltek. A műszerfalat fekete műbőrbevonat borítja, s a mennyezetkárpit is fekete. A műszerfal és az ajtókárpitok dekorbetétjei szénszálerősítésű műanyag (karbon) hatásúak. A középkonzolon a sebességváltó kisméretű billenőkapcsolójának környezete éppúgy feketén fénylik, mint az elektromos rögzítőfék gombja. Az alumíniumdizájn pedálborítások ugyancsak sportos, dinamikus stílusjegyek.
Multifunkciós sportkormány három küllővel, bőrbevonattal és kontrasztárnyalatú díszvarrásokkal
A Škoda ENYAQ SPORTLINE iV háromküllős multifunkciós sportkormánya már a korszerű Škoda-stílust képviseli. Bőrbevonatú karimája fűthető és szürke kontrasztárnyalatú varrások díszítik, alsó küllője mindazonáltal „SPORTLINE” feliratú plakettet hordoz. Simán kezelhető gombjai és recézett görgetőkerekei segédkezésével nagyon sok járműfunkció közvetlenül a kormánykerékről is vezérelhető. A középkonzol egyik gombja a 13 col képátlójú központi infotainment-képernyőn közvetlenül a szériafelszereltséghez tartozó Menetprofil-választás (Driving Mode Select) menüjébe vezet, ahol az Eco, Comfort, Normal, Sport és Individual profilok választhatók.
Új Kiterjesztett valóság head-up-kijelző (Augmented Reality Head-up-Display)
Az extrafelszerelésként rendelhető head-up-kijelző az alapkivitelhez tartozó Digital Cockpit digitális műszeregység 5,3 col átlójú kijelzőfelületét egészíti ki és első Škoda-modellként az ENYAQ iV kínálatában kiterjesztett valóság (Augmented Reality) funkciókat is magába foglal. A szélvédőn húzódó keskeny közeli mező felett a vezető közvetlen látóterében egy nagyobb vetítőmező megfigyelhető, amelyen többek között olyan nagyobb szimbólumok jelennek meg, akárcsak a navigációs rendszer meghatározó nyilai, amelyek virtuálisan a gépkocsi elé, az útra vetítve tűnnek fel. A gyújtás bekapcsolásához – az alapfelszereltséghez tartozó Kulcsnélküli nyitás és indítás rendszerének (KESSY) hála – elegendő megnyomni az indítógombot vagy a fékpedálra lépni. A gépkocsi elhagyásakor önműködően lekapcsol a gyújtás.
Jó néhány továbbfejlesztett vezetői segédrendszer nyújt támogatást megelőzni az ütközést
A Škoda első tisztán elektromos hajtásrendszerű SUV-modellje kategóriája egyik a legszigorúbb biztonsági előírásoknak megfelelő járműve, amely a legmagasabb, vagyis az ötcsillagos minősítést érte el az Euro NCAP tesztek esetén. A Škoda legújabb vezetői segédrendszerei egész palettáját biztosítsa az ENYAQ SPORTLINE iV részére. Az Előretekintő gyalogos- és kerékpáros-védelemmel (Predictive Pedestrian and Cyclist Protection) kiegészített Front Assist technikája, amellett a Hátsó keresztirányú forgalom asszisztenssel (Rear Traffic Alert) bővített Sávváltást segítő rendszer (Side Assist) más járművekkel és tárgyakkal ütközés, ezenfelül a kerékpáros- és gyalogosgázolás veszélyére figyelmeztet. Ideális esetben a Front Assist biztos, hogy meg előzheti az ütközést vagy adott esetben a lehető legenyhébbre mérsékelheti következményeit. Mindemellett új vezetői segédrendszerek növelhetik tovább a biztonságot. Gyalogos- és kerékpárosgázolás, azonkívül a más járművekkel ütközés veszélye során a Kikerülés-asszisztens (Collision Avoidance Assist) példaként a kormányzási nyomaték aktív növelésével patronálja a vezetőt, ezáltal támogatja a szabályozott kikerülési manővert, ezenkívül járul hozzá a baleset megelőzéséhez. A Bekanyarodás-asszisztens (Turn Assist) balra forduláskor észlelheti időben a szemből érkező forgalmat, s figyelmeztetheti a vezetőt vagy akár önműködően le is fékezheti a gépjárműt. A Kiszállás-figyelmeztetés (Exit Warning) az ajtók kinyitásakor hang-, amellett a külső visszapillantó tükör belső oldalán fényjelzéssel hívja fel a figyelmet, ha hátulról jármű vagy kerékpáros közelít.
Komfort és biztonság a Menetasszisztenssel (Travel Assist)
A Menetasszisztens (Travel Assist) a jármű hossz- és keresztirányú vezérlésében támogatja aktívan a vezetőt és az Adaptív sebességszabályzás (Adaptive Cruise Control) mellett az útépítési szakaszokat is érzékelő Adaptív sávtartás-asszisztens (Adaptive Lane Assist), a Közlekedési torlódás asszisztens (Traffic Jam Assist), amellett a Vészhelyzet-asszisztens (Emergency Assist) technikáit is magában foglalja. Egy gombnyomás a multifunkciós kormánykeréken, és aktív e rendszer, amellyel az ENYAQ SPORTLINE iV tartja az éppen igénybe vett forgalmi sávot és önvezérelten felügyeli az elöl haladó mögötti követési távolságot. A Travel Assist hozzájárulásával az ENYAQ SPORTLINE iV önállóan megállhat, elindulhat, közlekedési torlódásban mindazonáltal önműködően követheti az előtte levő járművet. A Travel Assist a kijelzőkön a jármű környezetét is megjeleníti, a vezető mindent összevetve mindenkor figyelemmel kísérheti, milyen objektumokat érzékeltek a gépjármű szenzorai. A Travel Assist használatához a vezetőnek a kormányon kell tartania a kezét. Ha a jármű azt észleli, hogy a vezető nem kormányoz, nem fékez továbbá nem gyorsít, a Vészhelyzet-asszisztens (Emergency Assist) első alkalommal vizuális, ezenfelül hangjelzéssel, azonkívül rövid fékezéssel figyelmezteti. Ha a vezető nem reagál, a Vészhelyzet-asszisztens bekapcsolja a vészvillogót és az éppen igénybe vett forgalmi sávban egészen megállásig fékezi a gépjárműt, ezt követően vészhívást (eCall) indít.
Az év idején jelenik meg a következő fejlesztési lépcső, ahol a rendszer az útszűkületeken is átvezeti a járművet. Ezenkívül települési forgalomban a gépkocsi oldalirányú vezetésében is nyújt támogatást, ennek érdekében mindazonáltal online az aktuális kollektív adatokhoz is hozzáférhet. Az irányjelző működtetésekor a rendszer nyújt támogatást a sávváltásban, szűk kanyarokban mindazonáltal patronálja a kormányzást. A Előretekintő adaptív sebességszabályzás (Predictive Cruise Control) ezt követően már az online forgalmi információkon át jelentett akadályokra is reagálhat. Mindezeken túl az extrafelszerelésként kínált Parkolási asszisztens (Park Assist) – amely eddig a hossz- és keresztirányú parkolóhelyek tekintetében be- és kiálláskor a kormányzás feladatát kapta meg – új nagy tudású fejlesztési lépcsőjében a gyalogosgázolás és a tárgyaknak ütközés megelőzése érdekében már önműködően fékezhet is. A Környezetmegfigyelő rendszer (Area View System) négy kamerájával felülnézetből jeleníti meg az ENYAQ SPORTLINE iV és közvetlen környezete képét, még az szintén opcionális tolatókameránál is jobb áttekintést nyújtva.
Proaktív utasvédelem és akár kilenc légzsák
Ha minden vezetői segédrendszer ellenére is ütközés veszélye áll fenn vagy a vezető pánikfékezést kezdeményez, a Proaktív utasvédelem (Crew Protect Assist) automatán óvintézkedéseket tesz az utasok lehető leghatékonyabb védelme érdekében. Ennek alatt ütközés, kisodródás vagy borulás veszélye során megfeszíti a biztonsági öveket és felhúzza az ablakokat, emellett zárja az elektromos panorámatetőt. Ütközéskor akár kilenc légzsák is óvhatja az ENYAQ SPORTLINE iV vezetőjét és utasait. Alapfelszerelés a fedélzeten a vezető- és utasoldali első légzsák, sőt még az első oldallégzsákok és a két fejlégzsák. Utóbbiak függönyhöz hasonlóan fedik el az első és a második üléssor melletti oldalablakokat. Az első ülések közti Központi légzsák (Central Airbag) akadályozza meg, hogy ütközéskor az elöl ülők teste egymásnak csapódjon. Hátul a külső üléshelyekhez extrafelszerelésként rendelhető oldallégzsák.