Az 1999-es első partnerség után a MINI és Paul Smith nyilvánosságra hozta második együttműködését is. A két márka nem kizárólagosan brit gyökereiben és erős hagyományaiban osztozik, de a szűnni nem akaró megújulásra való törekvés is alapelveik egyike, míg termékeik időről időre jobbá teszik a világot. A MINI és Paul Smith régóta elkötelezett volt az elérhető erőforrások felelős, maximális hatékonyságú felhasználása mellett. Sikeres partnerségük eme új szakaszában a két márka találékony párbeszédbe elegyedik és együtt munkálkodik olyan dizájnmegoldások kifejlesztésén, amelyek a fenntarthatóságot az összes régebbinél erőteljesebben helyezik a fókuszba.
A fenntarthatóság, mint alapelv
Már az első Mini alapötlete mögött fenntarthatósági szempontok húzódtak. Az olajválság folyamán megfogant gondolat egy olyan kisautó koncepcióját vetítette előre, amely maximális utasteret és abszolút vezetési élményt ígér, minimálisra csökkentett alapanyag- és erőforrás-felhasználás mellett. A hagyományos Mini „a kevesebb néha több” alapelv ékes példájaként jött meg az utakra – jóval azelőtt, hogy bárki is a fenntarthatóságról kezdett volna beszélni. A minimalista gondolkodás akkortájt kulcsfontosságú, és mint ilyen, szerves része volt a MINI kiindulási arculatának.
„Az első Mini fenntarthatóságra összpontosító koncepcióját a MINI Vision Urbanaut modell képében gondoltuk tovább – egy tágas, multifunkciós MINI víziójaként” – mondta Oliver Heilmer, a MINI vezető formatervezője. „Ez éppúgy maximális utasteret szolgáltat, minimális alapterületen. És változatosabb, mint valaha. Az utastér mindemellett egész egészében újrahasznosított anyagokból építkezik, kerülve a bőr és a króm használatát” – tette hozzá.
„A legikonikusabb formatervezési örökzöldek többségének nagyszerűsége az egyszerűségben rejlik” – kapta meg a szót Paul Smith. „Más szóval, az a kardinális, hogy mit hagysz el, nem mindazonáltal az, hogy mit adsz hozzá. A divat gondolkodása is fölöttébb hasonló. A Paul Smith részére – éppúgy, ahogyan a MINI részére is – a fenntarthatóság régóta termékei természetes összetevője volt, már jóval azelőtt, hogy ez a szó slágerré vált. Legyen szó akár az alapanyagok kiválasztásáról vagy a gyártási folyamatok kialakításáról, a felelős megoldásokat keressük. Az újrahasznosított csomagolások használata, a szövethulladékok minimalizálása és a kereskedéseink megújuló erőforrással történő üzemeltetése csak egy-két a számtalan meghozott intézkedés közül, és minduntalan keressük a leginkább fenntartható megoldásokat” – tette hozzá.
Oliver Heilmer részére ez az partnerség jelenti a következő logikus lépést. „Hasonlóságunk okán természetes, hogy azonos irányba gondolkodunk, a divatvilág és az autóipar közti különbségekből adódóan ugyanakkor örökösen inspiráljuk és fejlesztjük egymást. Mivelhogy fenntarthatóság nélkül nincs jövő” – nyilatkozta a MINI vezető formatervezője.
A MINI és Paul Smith
Paul Smith Nagy-Britannia egyik legkiemelkedőbb tervezője, aki a hagyományt és a modernizációt ötvöző, találékony megoldásairól neves. Az 1990-es évek végén Paul és a Mini a hagyományos Mini egy limitált szériában kínált különkiadásával rukkolt elő: a gépkocsi Paul Smith rendhagyó kék karosszériafényezési árnyalatát viselte, a kerékjárati ívekben ugyanakkor antracit színű könnyűfém keréktárcsák gurultak. Hasonló – ha nem nagyobb – népszerűségnek örvendett a hagyományos Mini negyvenedik születésnapjára konstruált sajátos gépjármű is, amit Smith jellegzetes, több árnyalatú színcsíkjai díszítettek.
Paul Smith és a MINI nemsokára újabb információkat jelent be a tervezett együttműködésről.