A Škoda szakképző iskolája produkálta a saját álomkupéját: a csodás Škoda Atero a kompakt Škoda Rapid Spaceback alapjaira épült. A teljesen működőképes egyéni igényeknek megfelelő jármű a Škoda Akadémia már harmadik „diákautója”.
„Éppen úgy, mint az elődei, a Škoda Atero is tanulóink magas szintű technológiai tudását és ügyességét hangsúlyozza. Köszönet illet mindenkit, aki támogatta e projektet” – mondta Bohdan Wojnar, a Škoda igazgatótanácsának személyi ügyekért felelős tagja.
Michael Oeljeklaus, a Škoda igazgatótanácsának a termelésért felelős tagja még kijelentette még: „Ez a projekt világosan mutatja, mi mindenre képesek tanulóink. Ezek a fiatalemberek céltudatosan és elkötelezetten dolgoznak. Az eredmény egy nagyszerű és szívhez szóló különleges jármű lett, amelyre jelentősen büszkék lehetnek a létrehozásában részt vevő kollégák.”
A tanulók egy teljesen működőképes, specifikus gépkocsit alkottak – már nem első alkalommal. A Škoda nemrég alapozta meg ezt a tradíciót, vagyis most még mindössze a kezdeteknél tart. 2014-ben a tanulók egy ultra-kompakt nyitható tetejű gépkocsit készítettek (CitiJet). Ezt követte 2015-ben a Funstar pickup. Az ilyen projektek célja, hogy fejlesszék a diákok kreativitását, és elmélyítsék szaktudásukat.
A diákok 2015 végén láttak neki a Škoda Atero megalkotásának. A Škoda Mladá Boleslav-i szakképző iskolájának 26 tanulója – akik közt négy ifjú hölgy is van – a tanáraikkal, ezenkívül a Műszaki Fejlesztési, a Formatervezési és a Termelési Osztállyal együttesen fejlesztették ki, és valósították meg a koncepciót. „Az összes érintett részére rendkívüli lehetőségeket kínált ez a munka. Új emberekkel ismerkedhettünk meg, új barátságokat köthettünk eltérő szakmabeliekkel, és az elméleti tudásunkat a gyakorlatban is kipróbálhattuk – mondta a tanulói csapat szóvivője, Dan Voce, ezt követően hangoztatta még: – E projekt kivitelezése nagyjából 1700 munkaórát vett igénybe, és mindnyájan igencsak büszkék vagyunk az eredményre.”
A Škoda Atero egy 4,3 méteres kétajtós kompakt kupé. Nehéz elképzelni, hogy a kiindulási alap a Škoda Rapid Spaceback volt, ebben a projektben még jelentősebb átalakításokat hajtottak végre, mint az ezt megelőző két „diákautó” megalkotása alatt. A B-oszlopok hátrébb kerültek, a C-oszlopok hegyesebb szögben dőlnek. A tetővonal már egy előrébb levő ponttól kezd lejteni, az bejárat mögötti ablakél a függőlegeshez közelít.
Más részek is komplex változtatásokon mentek keresztül. Légbeömlő nyílások kerültek a motortérfedélbe, az ajtók mindazonáltal hosszabbak lettek. A csomagtérajtó a megváltozott dőlésszögű C-oszlophoz igazodik, és egy markánsan kinyúló hátsó légterelőt kapott. Módosították a hátsó világítást is. A Škoda Octavia RS-ből származó kipufogórendszer nagyméretű végcsöveit a hátsó lökhárító foglalja magában, az impozáns hűtőrácsot ugyanakkor az első lökhárítóba integrálták. A Škoda Atero LED fényszóróit vörös „háttérvilágítás” veszi körbe. Az 1. 4 literes TSI motor (92 kW/125 LE) és a hétfokozatú DSG váltó elemei több színben játszanak, de a tanulók csapata tetemes változtatásokat hajtott végre a felfüggesztéseken is. A 18”-os „Turini” könnyűfém keréktárcsák eredendően a Škoda Octavia tartozékai, de most fekete színben, piros karimával találkozhatunk velük. Az első kerekek mögött belső szellőzésű féktárcsák ülnek.
A Škoda Atero Magicfekete metálfényezést kapott, a kiegészítők (szárny, spoiler, küszöbök) latinvörös színben virítanak. A hűtőrács, a légbeömlő nyílások és a diffúzor kontúrjai is vörös fényezést kaptak. A belső térben az ugyancsak vörös világítás sportos atmoszférát hoz létre; a LED technológiás ambiente fény csak fokozza a látvány különlegességét. Az 1800 wattos audio erősítőhöz 14 hangszóró csatlakozik, a csomagtérben elhelyezkedő mélysugárzó egyedül 400 watt teljesítményű.
A Škoda Atero projekttel a cseh gyártó a szakmai képzésének magas színvonalát hangsúlyozza. A Škoda szakképző iskoláját 1927-ben alapították. Három- és négyéves technikai tárgyú képzéseket szolgáltat, melyeknek végén a diákok mesterlevelet, vagy az iskola elvégzését igazoló bizonyítványt kapnak, amellyel egyetemi intézményekbe mehetnek tovább. A ebben a pillanatban itt tanuló közel 900 diák – akiknek 14 százaléka nő – 14-féle szakmai képzésben vesz részt. Ezen felül durván számítva 100 dolgozó jár ide továbbképzésre, hogy magasabb szintre emeljék szaktudásukat. A Škoda Akadémia sikeres elvégzése után az összes diáknak munkát ajánlanak a Škoda üzemeiben.