A társaság célja teljesen tiszta és egyértelmű: az Audi egy, szénsemleges mobilitást kínáló szolgáltatóvá kíván válni. Ennek eléréséhez a társaság energiaszolgáltatókkal formált ki olyan partneri kapcsolatot, amely a megújuló energiaforrások újabb térhódítását segíti. A cél, hogy ezekkel a különféle partnerekkel összefogva 2025-re új szélerőmű- és napelemfarmokat hozzon létre nagyon sok európai országban. Ezek közösen várhatóan közel 5 terawattóra extra zöld energiát termelnek ezt követően.
Ez megegyezik közel 250 új szélturbina termelési kapacitásával. A cél, az hogy a partneri kooperáció révén a megújuló eredetű villanyáram részaránya az elektromos gépjárművek növekedési százalékával közösen emelkedjen.
Az első projekt egy, a németországi Mecklenburg-Vorpommern tartományban megvalósuló napelempark, amit az RWE német közműszolgáltató vállalattal összefogva fejleszt a márka. A napelem park 2022-től szolgáltat ezután, a kialakítása mindazonáltal 170 millió kWh összkapacitást biztosít. A csaknem 420 000 napelembő álló park egyike lesz Németország legnagyobb önálló napelemfarmjainak. Ezt mindazonáltal szorosan követik újabb projektek is.
Az energiaszolgáltatókkal való partneri összefogás a következő lépés a társaság célkitűzéséhez vezető úton, amely 2050-re a nettó szénsemlegességet kívánja elérni. Ennek érdekében az Audi megvizsgálja modelljeinek egész életciklusát, amit szakmai körökben három részre szokás osztani: a gyártási szakaszt (a nyersanyag forrásától az alkatrészkészítésen át az autógyártásig), a használati fejezet követi (a járműhasználat annak üzemanyag vagy elektromosáram igényével), ezután mindazonáltal az újrahasznosítás szakaszával zárul a ciklus. Köztes célként az Audi célja, hogy 2025-re flottájának szénlábnyomát 30 százalékkal csökkentse az egész életciklusra vetítve. Az európai energiaszolgáltatókkal való partneri együttműködés révén az Audi a hasznosítási fejezet fokozatos szénmentesítésén dolgozik.
Az elektromos gépjárműveket illetően az egyik legszámottevőbb tényező a töltésükhöz használt áram. Az elektromos gépjárművek közlekedés közben nem bocsátanak ki szén-dioxidot, de a villamosenergia előállítása alatt ugyancsak keletkezik szén-dioxid, amely lényegesen magasabb a fosszilis tüzelőanyagokból történő villamosenergia-termelés során, mint a megújuló eredetű energiatermelésnél. Az Audi ennek köszönhetően döntött úgy, hogy a közeljövőben közvetlenül is patronálja a megújuló eredetű energiatermelést. Az energiaszolgáltatókkal való összefogás ugyancsak kiterjed a töltési folyamatokra, amelyeket napjainkban még nem zöld energia igénybevételével oldanak meg. A cég célja, hogy az utakon megjelenő elektromos gépkocsik számával arányosan növekedjen a megújuló forrásokat használó partnerektől érkező villamosenergia aránya. Az Audi kuncsaftjai példaként már most igénybe vehetik a Volkswagen leányvállalata, az Elli (Electric Life) zöld energia megoldásait elektromos autóik otthoni töltéséhez. Az útközbeni töltés tekintetében az IONITY töltőhálózat azonkívül több másfajta töltőpont ajánl zöld energián alapuló megoldásokat.
„Keményen dolgozunk, hogy lehetővé váljon a szénsemleges mobilitás. A megújuló energiaforrások ipari volumenben megvalósuló bővítése a következő logikus lépés. Első projektünk, egy óriási napelem park Mecklenburg-Vorpommern tartományban 2022-től kezdi meg üzemelését.” – nyilatkozta Oliver Hoffmann, az igazgatótanácsnak a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. Ilyenkor a társaság egy regionális megközelítést alkalmaz és területileg ott valósítja meg projektjeit elsőként, ahol a töltési igény kiemelkedően magas. A zöld energián alapuló többlet termelését az Audi és partnerei ott biztosítják, ahol a most rendelkezésre álló megújuló energiamennyiség nem veszi fel a versenyt az Audi flotta fogyasztásával. Hosszútávon a cég újabb régiók bevonását tervezi Európán kívüli területeken is.
Átfogó megközelítés: a gyártási fejezet szénsemlegesítése
Az Audi figyelemmel követi a gyártási szakaszt is és már 2018-ban elindított egy, a beszállítói láncot érintő szén-dioxid programot, ahol közvetlen beszállítóival összefogva dolgoznak a lehetséges csökkentési választási lehetőségek azonosításán. Zárt anyagáramú folyamatok, a másodlagos anyagok használatának jókora növelése, az újrahasznosított anyagok használata a műanyag alkatrészek tekintetében valamint a zöld energia használata mind valós potenciállal bíró megoldások a szén-dioxid kibocsátás csökkentését illetően.
Az Audi szándéka, hogy a beszállítókkal szerződésben rögzítse ezeknek az intézkedéseknek az alkalmazását a jövőbeni rendeléseknél és célja, hogy 2025-re ezek egész egészében megvalósuljanak. A zöld energia használata már 2018. óta szerves részét képezi az akku cella gyártókkal kötött beszállítói szerződéseknek. A cég életciklus elemzésekkel vizsgálja ezen intézkedések hatékonyságát és független harmadik féllel hitelesítetti azokat. Ez az átfogó program nem kizárólagosan a közvetlen beszállítókat, de az alvállalkozókat is érinti.
A cég minden, az Audi egységek környezeti lábnyomát csökkentő tevékenységét a Mission: Zero környezetvédelmi program magába foglalja. A leglényegesebb célkitűzés, hogy 2025-re minden gyártási egység karbonsemleges működése biztosított legyen. Az Audi Brussels gyára már 2018-ban elérte ezt a célt, őt követte az Audi Hungaria 2020-ban. Az Audi minden európai gyártási színtere csupán zöld energiát használ. Az Audi e-tron GT gyártásánál Böllinger Höfe üzemében és a Volkswagen zwickaui gyárában, ahol az Audi Q4 e-tron készül, a gyártási folyamatok nettó szénsemlegesen zajlanak. Ugyanez igaz minden Audi e-tron modell kiszállítására az európai és az egyesült államokbeli ügyfelek tekintetében, itt minden, a beszállítói lánc, a gyártás és a logisztika területén felmerülő elkerülhetetlen szén-dioxid kibocsátást a klímaváltozás ellen hozott intézkedések kapcsán szerzett szén-dioxid hitelekkel egyenlíti ki a társaság. Az ezekkel kapcsolatos tanúsítványt olyan non-profit szervezetek állítják ki, mint a The Gold Standard vagy a Verified Carbon Standard.
*Az Audi a nettó zéró szénkibocsátás alatt olyan helyzetet ért, ahol – miután másfajta, a csökkentést célzó lehetséges intézkedések már megvalósultak – a társaság jó néhány, nemzetközileg megvalósuló önként vállalt projekt révén ugyanolyan mértékben kompenzálja az Audi termékei vagy tevékenysége és/vagy a beszállítói láncban, a gyártásnál és az Audi járművek újrahasznosításánál pillanatnyilag elkerülhetetlen szén-dioxid kibocsátást. Ilyenkor a jármű használati fejezete esetén keletkezett szén-dioxid kibocsátást (az kuncsaftnak való átadástól számítva) nem veszi figyelembe.