Egy osztrák kéményseprő büszkélkedhet a Föld valószínűleg legnagyobb Golf-gyűjteményével: egészen precízen 116 példány fedezhető fel Josef Juza Bécs közeli raktárában. A kilencvenes évek óta növekvő kollekcióban az szolid alapmodellek mellett akad jó pár speciális darab, közülük több a szeptember 22-i Volkswagen-találkozón is megnézegethető lesz a Hungaroringen.
A wolfsburgi Autostadtot kivéve valószínűleg nincs még egy olyan hely a világon, ahol annyi Golf parkolna egymás mellett, mint Josef Juza raktárépületében, egy Bécs melletti kis településen. Az osztrák kéményseprő mivelhogy imádja a Golfot, s a kilencvenes évektől kezdve 116-ot gyűjtött össze a különféle generációk hétköznapi vagy éppen ritka számba menő példányaiból.
Josef Juza kollekciójában akad jó pár speciális darab, ezek közé sorolható egy sorozatgyártás előtti tolóajtós I-es Golf 1974-ből, egy kézzel összeszerelt, mindössze 71 példányban konstruált, 210 lóerős Golf G60, azonkívül egy Rally Golf, amely a második szériából készült, összesen 5000 példányban. Juza tulajdonában van egy CitySTROMer is, amely az RWE német energetikai társaság segédkezésével épült 1981-ben. Ez a modell volt az egyik első mindennapi használatra alkalmas elektromos gépkocsi, hozzávetőlegesen 25 van belőle a világon. De a kollekcióban megfigyelhető az 50 példányban készült, a német nyelvű autós szaklap, az Auto, Motor und Sport tiszteletére konstruált kivételes kivitelű kabrió Golf, két lakóautó, két reptéren használt lépcsős Caddy, egy Harlequin Golf, egy 1 millió kilométert futott I-es Golf, egy II-es Pick up, egy dél-afrikai és egy jugoszláv specifikációjú modell vagy példaként egy kukás autóként használt Caddy is. De a gyűjtő szenvedély nem merül ki pusztán a Golfokban, Jozef Juza 2019 tavaszán nyíló múzeumában ezernél több kisebb, nagyobb modellautó (példaként komplett GTI széria) és sok száz Volkswagen relikvia lesz érzékelhető.
„Amikor életemben első alkalommal ültem be egy Golfba, úgy éreztem, mintha mindössze rám szabták volna a gépjárműt. Az üléspozíció, a vezetési impresszió, a mindennapi használhatóság – mind az én ízlésem szerinti volt. Az első Golfot egy második, ezt követően egy harmadik követte. Ekkor azt a célt fogalmaztam meg, hogy szeretném, ha minden élethelyzethez lenne egy alkalomhoz illő Golfom” – számolt be a Golf-szerelem kezdetéről Josef Juza.
A kéményseprő a tevékenységét egy Caddy-vel csinálta, nyárra volt egy kabriója, télre egy Country-ja, mikor is sportosabb élményre vágyott, akkor GTI-jét használta, de akadt családi utazásokra szánt példánya is. „Egyszer egy oldtimer bemutatón beleszerettem egy első szériás modellbe, elől dobfékekkel, hátul fecskefarkú légterelővel. Ez számított az első „szükségtelen” Golfomnak. Ekkor váltam igazán gyűjtővé” – tette hozzá.
Josef Juza azt is hangoztatta, hogy az utóbbi korban már lassabban bővül a gyűjtemény, de állandóan belefut olyan példányokba, aminek nem tud ellenállni, ezenkívül sok esetben a szállítási költség költségesebb, mint a kiszemelt kocsi értéke, ezáltal az anyagiak sem szabnak állandóan határt. Ezt tükrözi a 116 Golfból álló gyűjtemény, amelyből több modell a szeptember 22-i Volkswagen-találkozó programját is színesíti ezt követően a Hungaroringen. Ezek mellett gyári különlegességek és újdonságnak számító modellek is megtekinthetőek lesznek a mogyoródi versenypályán.