A közúti magánrepülőgép – a 2021. évi Internacionális Autókiállításon az Audi przentálja az Audi Grandsphere koncepciójárművét. Az első osztályon való repüléshez hasonlóan az 5,35 m hosszú Grandsphere szedán a legnagyobb kényelemben tett privát utazás nyújtotta luxust az átfogó fedélzeti élménykínálattal összeolvasztja. A 4. szintű automatizált vezetés a szabadság új dimenzióit kínálja: ebben az üzemmódban a belső tér tágas élményszférává változik kormánykerék, pedálok vagy monitorok nélkül. Az első ülések mindazonáltal első osztályú lounge teret formáznak, maximális hellyel, szabadabb kilátással és a holisztikus digitális ökoszisztéma minden funkciójához való hozzáféréssel, amelybe az Audi Grandsphere beépült.
Az Audi Grandsphere – a négy gyűrűvel fémjelzett márka három „szféra” (sphere) szériájú koncepciójárműve közül a másodikként – jellegzetes helyet foglal el a palettán. Ennek oka az, hogy a benne rejlő modern műszaki megoldások és tervezési jellemzők pár éven belül újra meg fognak jelenni a jövőbeni Audi szériáknál. Az Audi Grandsphere koncepciója illusztrálja a márka azon állítását, miszerint a jármű a gépjárműipar élvonalában meghatározóvá válik a technológiai módosítás és a teljesen új, holisztikus mobilitási kínálat tekintetében.
Az elektromos hajtású roadster Audi Skysphere Concept 2021 augusztusában mutatkozott be – ez egy automatizált vezetésű GT pompázatos vízióját jelentette, amely változó tengelytávú, önvezető sportautóvá alakul át. Ezt a két koncepciójárművet – illetve az Audi Urbansphere modellt, amely a trió harmadik tagjaként jelenik meg 2022-ben – összekapcsolja azok általános koncepciója, amely abból adódik, hogy képesek a 4. szintű automatizált vezetésre. Az Audi a CARIAD-dal, a Volkswagen Csoport számítógépes program elemzőközpontjával dolgozik azon, hogy ezt a modern műszaki megoldást az évtized második felében bevezesse a piacra.
- szint: a tradícióknak megfelelő vezető-orientált vezetőtér és az utasülések belső terét változtatja át tágas lounge-szerű térré, amint a kormánykerék és a pedálok helyigénye kevesebb lesz. Ugyanakkor a szabadság érzésének új szintjeit nyitja meg minden utas részére. Ennek oka az, hogy az Audi Grandsphere nemcsak a vezetőt mentesíti a vezetési feladatoktól, mikor is csak lehetséges, de ugyanakkor jó néhány lehetőséget szolgáltat a fedélzeten tartózkodó személyek részére is, hogy ezt a szabadságot egyénileg változó élményekkel köthessék össze: kommunikáció vagy pihenés, munka vagy visszavonulás kívánság alapján a privát szféránkba. Az Audi Grandsphere Concept átalakulást szolgáltat a szigorúan vett személygépkocsiból az „benyomás eszközévé”.
Az Audi saját szolgáltatásainak és a digitális szolgáltatások integrálási képességének betudhatóan a esélyek csaknem végtelenek. Ezek felhasználhatók az aktuális utazással kapcsolatos eltérő szolgáltatásokhoz – példaként lenyűgöző, festői útvonal tervezése, amellett étterem- vagy szálloda-opciók elérése. A jármű gondoskodik az olyan mindennapi feladatokról is, amelyek túlmutatnak magán az utazáson. Példaként az autonóm Audi Grandsphere Concept utasait az aktuális célállomással kapcsolatos információval veszi fel, és önállóan kezeli a parkolást és a töltést.
Személyre szabott infotainment rendszer kínálta opciók is rendelkezésre állnak, mint amilyen az ezelőtt használt zenei és videó szolgáltatók fedélzeti streamingjének zökkenőmentes integrálása. Egy újabb lépésben az Audi az elkövetkezendő időszakokban rendelkezésre álló személyre szabott és exkluzív lehetőségeket is ígér – ezek lehetnek koncertek, kulturális rendezvények vagy akár sportesemények, amelyekre az ügyfeleket meghívják.
Az Audi Grandsphere Concept illusztrálja a márka azon állítását, amely alapján meghatározza a jövő progresszív luxusát: az Audi vonatkozásában ez magába foglalja a digitalizáció által nyújtott új, magas szintű élményeket, ezenkívül a fenntarthatóság holisztikus megközelítését a szén-dioxid-semlegesség elérésének céljával a közeljövőben az egész értéklánc mentén.
Első osztályú impulzus az elkövetkezendő időszakokban, szorozva hárommal
Az Audi Skysphere, az Audi Grandsphere és az Audi Urbansphere a három koncepciójármű, amelyekkel a négykarikás márka a progresszív luxusról alkotott elképzeléseit demonstrálja. A folyamat alatt az Audi olyan járműélményt hoz létre, amely messze túlmutat azon a célon, hogy pusztán azért töltsön némely időt a járműben, hogy A pontból B pontba jusson, sőt, messze túlmutat magán a vezetési élményen is.
Ezek a koncepciók új dizájnnal rendelkeznek, amely végső soron a belső teret, az utasteret helyezi a fókuszba járműben, és már nem rendeli alá az utasok élményét a modern műszaki megoldás követelményeinek. Ez tükröződik a belső tér variábilis elrendezésében, a kezelőszervek eltűnésében és az utastér nagy kiterjedésében, mindemellett, hogy új szolgáltatási kínálathoz köti azokat.
A tervezési folyamat – belülről kifelé
Még a névben szereplő „szféra” (sphere) szó is utal valamire: az Audi Skysphere, Grandsphere és Urbansphere koncepciójárműinek lényege állandóan a belső térben rejlik. Ezen modern fejlesztésű járművekben a hajtásrendszer és a használhatóság már nem a tervezési specifikációk élén állnak. Ehelyett a kiindulópont a belső tér, az utasok élet- és élményszférája utazás közben. Igényeik és vágyaik formálják a teret, a jármű felépítését és a funkciókat. Ezzel az újraértékeléssel maga a tervezési folyamat is megváltozik. Minden beszélgetés elején a hangsúly a belső térre és annak kialakítására irányul. Csak továbbiakban tervezzük meg a csomagot, a külső vonalvezetést és az arányokat, amelyek a járművet igazi műalkotássá alakítják, a technológiai feltételekkel egyesült erővel.
Tér, forma, szerepkör – a belső tér
Az Audi Grandsphere Concept ajtajai szembefordulnak, mindent összevetve az első és hátsó ajtónyílás egymással érintkezik; nincs B-oszlop. A belső tér egész világa megnyílik az utasok előtt, amint a járműbe beszállnak. De az Audi Grandsphere még ezt megelőzően azonosítja utasait egy útvonal-azonosítóval – egy továbbfejlesztett funkcióval –, amely kinyitja az ajtókat, és egyedileg beállított kijelzőkkel és környezeti fényekkel fogadja őket. A járművezető és az utas helyzetét önműködően érzékeli, és jó néhány privát kényelmi szerepkört – példának okáért a klímaberendezés és az ülések beállításait – az egyes ülésekhez igazítja. Ugyanakkor az infotainment rendszer hozzáfér az utasok által legutóbb használt szolgáltatásokhoz, és zökkenőmentesen újraindítja őket a járműben. Példaként egy videó, amit az egyik utas táblagépen streamelt, önvezérelten lejátszásra kerül az Audi Grandsphere kijelzőfelületén.
A járművezető oldalán ugyanakkor a vetítőfelület önműködően eléri és megjeleníti azokat a híreket, amelyeket az utas olvasott, mielőtt beszállt.
A belső térben a dekoratív felületeken és a funkcionális elemeken végigfutó vonalak hangsúlyosan vízszintes irányúak. A nyitott, tágas belső tér jellegzetes tér benyomását kelti, a kormánykerék, a pedálok vagy a tradícióknak megfelelő műszerfal hiánya ugyanakkor a nyitottság és nagy kiterjedés érzetét kelti.
A nagy üvegfelületek, a kiterjedt szélvédő és az átlátszó mennyezet ugyancsak ezt az érzést hangsúlyozzák. Ugyanez mondható el az oldalablakok sajátos geometriájáról is: a felső rész konkrétan szögletes formájú – a legszélesebb rész alig valamivel szemmagasság felett van. Ez egy trükk, amit az Audi első alkalommal 2017-ben tárt a közönség elé futurisztikus AI:CON koncepciónál, amely éppen a sorozatgyártás fázisa felé halad.
A komfortzónában bekövetkezett változás radikális: ha a főnök ülése hátul van egy szokásoknak megfelelő szedánban, akkor az „első osztály” most előre lépett az első sorba. Ennek oka az, hogy már nem feltétlenül van alárendelve a vezetési és vezérlőfunkciónak. A 4. szintű vezetésnél a kormánykerék és a pedálok eltűnnek, és az utastér elülső része egész szélességében ténylegesen szabaddá válik, isteni kilátással a nagy első és oldalsó ablakokon át, azonfelül maximális mozgásszabadsággal.
A belső tér különösen szélesnek tűnik, ha a két első különálló ülést teljesen hátra tolják. Az Audi Grandsphere 2+2 üléses modell. A kárpitozott, kétszemélyes ülés az oldalán körbefutó kartámasszal hátsó ülésként szolgál, miközben mindkét első ülést az első osztályú komfort és tágasság jegyében tervezték.
A két ülés ülőfelülete és háttámlája az integrált övvel vizuálisan elkülönülnek. Az üléstámlák oldaltámaszai diszkréten íveltek, ezáltal biztosítva az alkalmas támaszt a kanyarokban. A lehetséges üléspozíciókat mindennemű használatra tökéletesített formában kivitelezték: függőleges helyzetben az Audi Grandsphere ergonómiailag nagyszerűen vezérelhető – tetszés alapján és a 4. szintű zónákon kívül. A hátsó 40 fokban döntött ülésnek betudhatóan az utasok pihenhetnek és használhatják az infotainment rendszert. Végül, ha a háttámlát 60 fokban megdöntik, kiváló pihenő helyzet válik hozzáférhetővé. A fejtámla 15 fokban előre dönthető. Ide vannak beépítve a szűrt és szabályozott hőmérsékletű levegő részére a szellőzőnyílások – tetszés alapján illatosított kivitelben is –, sőt még a többi utas részére hallhatatlan hangszórók, amelyek privát hangzónát tesznek lehetővé.
Az első ülések közt – javarészben fémburkolat alá rejtve – felfedezhető egy kompakt, fedélzeti hűtő, két pohárral és egy formatervezett, megnyerő palackkal üdítőitalok részére. Ez az Audi Grandsphere Concept első osztályú megvalósításának újabb jele.
Nincsenek felszerelések, nincsenek képernyők: megjelenítők és működés
Egy meglepetés, mikor is körülnézünk az Audi Grandsphere természetes színű, cizellált kialakítású belső terében: sem szabályozó műszerelemek, sem a virtuális megjelenítési koncepciókhoz tartozó fekete képernyők nem láthatók, mielőtt aktiválnák a vezetési funkciókat – a gyakran emlegetett „digitális detox” pompás példája érzékelhető.
Ehelyett kétségtelenül tagolt és nyugalmat sugárzó részeket láthatunk a legjobb minőségű anyagokkal. A fa és a gyapjú, a szintetikus textilszövet és a fém érzékelhető és kellemes tapintású, falburkolatként, üléshuzatként és szőnyegként. Több anyag, példaként a gyertyán furnérlemez, fenntartható termesztésből származik, vagy újrahasznosított nyersanyagokból készül. Az Audi Grandsphere modellben nincsenek bőrből készült felületek – ez is összhangban van a luxus progresszív értelmezésével, amely folyamatosan elválaszthatatlan a fenntarthatóságtól.
Egy újabb meglepetés, mikor is a jármű az ujjhegyünk érintésére megelevenedik: vannak megjelenítők – de ezek a szélvédő alatti fafelületeken projekció formájában jelennek meg. A vezetési státusztól függően – legyen az manuális vezetés kormánykerékkel vagy 4. szint – ezek megoszlanak a belső tér egész szélességében, vagy szegmentált formában jelennek meg a vezető- és az első ülés utasai részére. Az utazás esetén létfontosságú minden információ nagy felbontásban és precízen olvasható.
Alternatív megoldásként a vetítőfelületek – automatizált vezetési módban – CinemaScope képernyőként is használhatók az infotainment tartalomhoz vagy akár videokonferenciák képernyőjeként. Ezenkívül egy érzékelősáv van beépítve a vetítési felületek alá a tartalmak közti villámgyors váltáshoz – példának okáért zenéhez vagy navigációhoz. Ez mutatja a járműben éppen aktív minden szerepkört és alkalmazást. A heterogén menükhöz ikonok villognak.
Az egyik speciális, alaposan modernizált vezérlőelem a belső burkolaton látható ajtónyílás közelében helyezkedik el: az MMI „érintésmentes válasz” szerepkör. Ha a járművezető „aktív” pozícióban ül a kormány mögött, egészen a belső tér elülső része felé ezt a vezérlőelemet használhatja ahhoz, hogy egy forgó gyűrű és gombok segédkezésével érintéssel különféle funkciómenüket válasszon ki és az eltérő szinteken kattintással végighaladjon. Egy szimpla, intuitív művelet.
Ha pedig a járművezető a 4. szintű vezetés közben hátradönti az ülést, akkor sem kell nélkülöznie ezeket a kényelmi elemeket. Ez azért létezik, mert ekkor a szemkövető és a gesztusvezérlő szerepkör kombinációja lép működésbe. A szemre irányított érzékelő érzékeli a látómezőt, amikor a vezérlőegység üzemel. Az utasnak ugyanakkor csak analóg kézmozdulatokat kell tennie – nem elengedhetetlen előre hajolnia –, amelyek hasonlóak az érintésen alapuló működéshez, és ugyanúgy használhatja a rendszert – nélküle, hogy bármit megérintene.
Legyen szó szemkövetésről, gesztus- vagy hangvezérlésről, kézzel írott inputról vagy érintésről, ugyanaz vonatkozik minden üzemmódra: az Audi Grandsphere Concept alkalmazkodik az egyes felhasználókhoz, és „megtanulja” preferenciáikat és gyakran használt menüiket – és ennek alapján nem kizárólagosan helyesen végrehajtja az alapvető parancsokat, hanem önálló javaslatokat is adhat közvetlenül a felhasználónak.
Még az ajtók karfájában is felfedezhetők integrált kezelőpanelek. Ezzel a lehetőséggel a jármű láthatatlan érintőfelületeket szolgáltat az utasoknak egy optikai jelzőegység hozzájárulásával pozíciója megmutatásához. Ugyanakkor a bal és jobb oldali ajtók karfájában VR üvegek láthatóak, amelyek az infotainment opciókkal közösen használhatók – példának okáért a holoride rendszerben.
Dinamikus monolit – külső kialakítás
5,35 m (17,6 láb) hosszúságú, 2 m (6,6 láb) szélességű és 1,39 m (4,6 láb) magasságú méreteivel az Audi Grandsphere Concept méretei ennél a szedán modellnél a luxus kategóriájú járművek egyértelmű példájaként jelennek meg. A 3,19 m-es (10,5 láb) tengelytáv csúcsértéket képvisel, amely még az aktuális Audi A8 hosszú változatát is felülmúlja. De még annál is feltűnőbb, mint melyet ezek az számok sugallnak, az a vizuális benyomás, amit a jármű annak első megpillantásakor kelt. Ennek az az oka, hogy az Audi Grandsphere nem hasonlít a tradícióknak megfelelő szedánhoz, sokkal inkább egy feszes vonalú négyajtós GT-hez, melynek vonala egyenesen a szélcsatornából indul. Ez ugyanakkor mindenféle dekoráció vagy felesleges díszítés nélkül történik.
A folyamat esetén az Audi Grandsphere következetesen alkalmazza az elektromos hajtásrendszer sajátos feltételeit közvetlenül az elülső részen – a rövid túlnyúlást, lapos motorháztetőt és a szélvédőt, amely messze előrenyúlik a nagy belső tér elülső határaként. Mindemellett nagyszámú elektromos járművel ellentétben egyáltalán nem tűnik futurisztikusnak, inkább a tradicionális szépségideálok jegyeit hangsúlyozza.
A motorháztető felső széle vízszintes vonalban húzódik végig a karosszéria oldalán, hosszú motortérre utalva – ez mind a GT jellemzője. Hátul ez a vonal ugyanabban a magasságban folytatódik a hátsó keréktárcsán át, amely felöleli az egész utasteret és hangsúlyozza annak méretét.
A második vízszintes vonal a motorháztető alsó széléből indul, és az oldalsó ablakok alatt, emellett az egész utastér körül fut körbe. Ez az ajtófelületeket vízszintes irányú vállvonalakra és alattuk domború függőleges felületekre osztja a járműküszöbök felett. A keréktárcsák lágy, viszont jellegzetes formájúak, az Audira sajátos kivitelben. A karcsú vonalú hátsó rész a erős C-oszlop mögött a jellegzetes áramvonalas kialakítást idézi. A tetővonal dinamikusan lejtő íve ugyanakkor az Audi Sportback tradíció részeként jeleníti meg a Grandsphere vonalvezetését. Látványt nézve minden vonal és minden felület szervesen illeszkedik egymásba, „monolit karosszériát” alkotva.
Az Audi Grandsphere Concept kerekei 23 hüvelyk mérettel a kilencvenes évek egyik ikonját, az Audi Avus modellt idézik. Ugyanakkor a hat dupla küllő a könnyed konstrukciót és a stabilitást fémjelzi, emlékeztetve a funkcionális motorsport kerekeire és a Bauhaus hagyományaira a márka dizájnjában.
Érzékelhető modern műszaki megoldás – világítás
Az elülső oldalon a Singleframe továbbfejlesztett értelmezése megfigyelhető, amely meghatározza az Audi megjelenését: lapos hatszög forma. Az átlátszó burkolat mögötti belső felületek menet közben felülről közvetve megvilágítottak – jellegzetes, rendkívüli módon háromdimenziós felépítésű vizuális hatást keltve.
A Singleframe felső oldalán látható fényszóróegységek keskenynek tűnnek, mint a fókuszáló szemek. A világítóegységek a négygyűrűs márka logóját idézik: két gyűrű metszéspontját megnövelik, és azt egy pupillává izolálják – ez a modern, összetéveszthetetlen, példa nélküli digitális világítás. Ez azt jelenti, hogy a megvilágított területek nagysága a közlekedési helyzettől függően beállítható nappali menetfényként vagy dinamikusan felvillanó villogó fényként betöltött funkciójuknak megfelelően, és ezáltal a biztonság érdekében egyértelmű jelzést adnak. Ugyanez a grafika figyelhető meg a hátsó világítóegységekben is – ez az Audi fénytervezésének másik kardinális jellemzője.
Hajtásrendszer és töltés
Az Audi Grandsphere technológiai platformja – az úgynevezett Premium Platform Electric (PPE) – csupán akkumulátorral hajtott elektromos hajtásrendszerekhez készült, így maradéktalanul kihasználja ezt a modern műszaki megoldást. A PPE kulcsfontosságú eleme a tengelyek közti áramforrás modul, amely megközelítőleg 120 kWh energiát tárol a Grandsphere Conceptben. A lapos akkumulátor-elrendezés azért lehetséges, mert az Audi a jármű egész padlóját kihasználja a tengelyek közt.
A nagy kerekekkel egyesült erővel ez olyan meghatározó arányokat hoz létre, amelyek nemcsak tervezési szempontból tökéletesek. A fő előnyök közé sorolható a hosszú belső tér és mindent összevetve a kifogástalan méretű lábtér mindkét üléssorban. Ezenkívül a sebességváltó burkolat és a kardáncsatorna hiánya növeli az elektromos járművek térbeli kényelmét.
Mindemellett az Audi Grandsphere nem mond le a márka részére nélkülözhetetlen quattro hajtásrendszerről. Ennek oka, hogy a koncepciójármű külön elektromos motorokkal van felszerelve az első és hátsó tengelyen, amelyek elektronikus koordinációt használva biztosítják az összkerékhajtást elvárásoknak megfelelően, és nagyszerű egyensúlyt biztosítanak a menetdinamika és az energiahatékonyság közt. Az Audi Grandsphere Concept két villanymotorja 530 kW összteljesítményre és 960 Newtonméter nyomatékra képes.
Villámgyors töltés, nagy hatótávolság
A hajtásrendszer centrális alkotója a 800 voltos töltési modern műszaki megoldás. Az előző Audi e-tron GT-hez hasonlóan ez a modern műszaki megoldás biztosítja, hogy az akkumulátort akár 270 kW-ra is feltölthető módfelett rövid idő alatt a gyorstöltő állomásokon.
Ez a stratégia kínálja a szokásos motorral felszerelt járművek tankoláshoz elengedhetetlen megállását megközelítő töltési időket. Mindössze tíz perc elegendő az akkumulátort olyan szintű feltöltéséhez, amellyel a jármű több mint 300 kilométert (186 mérföld) haladhat. Mindössze 25 perc alatt 5-ről és 80 százalékra töltheti fel a 120 kWh-s akkumulátort.
A több mint 750 kilométeres (466 mérföld) hatótávolsággal közösen – a kiválasztott hajtásrendszertől és a teljesítménytől függően – az Audi Grandsphere Concept feltétel nélkül alkalmas hosszú távok megtételére. Ugyanakkor hatótávolsága és töltési sebessége lépést tart a belsőégésű motorokkal, mindent összevetve isteni univerzális járműnek tekinthető a mindennapi igények kielégítéséhez.
Dinamikus tulajdonságait nézve az Audi Grandsphere Concept – az elektromos járművekre sajátos módon – tényleg felülmúlja belsőégésű motorral funkcionáló riválisait. Az első fordulattól kezdve elérhető nagy nyomatéknak betudhatóan a 0-ról 100 km/h-ra (62 mph) való gyorsulás alig több mint négy másodpercet vesz igénybe; a maximális sebesség korlátozott a nagyobb hatótávolság érdekében.
Légrugózás és aktív felfüggesztés a maximális kényelemért
Az első kerekek ötkaros tengelyen át kapcsolódnak, konkrétan elektromos járművekre cizellált módon. A hátsó részen egy többkaros tengely látható, amely az elsőhöz hasonlóan alumíniumból készült. A hosszú tengelytáv ellenére a kormányozható hátsó kerekek fergeteges manőverezhetőséget biztosítanak. A fényűző Audi Grandsphere Concept túraszedán az Audi légrugózását használja – egykamrás rendszert adaptív lengéscsillapítókkal. Kiválóan alkalmas dinamikus vezetéshez, ha létfontosságú, normál stádiumok közt ideális kényelmet garantál a jármű karosszéria észrevehető mozgása nélkül.
Az ok: az Audi Grandsphere Concept aktív felfüggesztéssel ellátott. A csúcstechnológiás rendszer külön-külön felhúzhatja vagy lenyomhatja az egyes kerekeket ezredmásodperc alatt az elektromechanikus hajtóműveken át. Ez biztosítja azt, hogy minden vezetési helyzetben aktívan ellenőrizze az alváz állapotát, és ezáltal erőteljesen csökkentse a dőlést és a megugrást gyorsításkor vagy fékezéskor. Az elülső kamerának betudhatóan, amely felismeri az egyenetlenségeket, a kiigazítások prediktív módon történnek. A navigációs rendszer topográfiai adatait a görbék sugarainak, a lejtéseknek és az emelkedőknek integrálására is használja a rendszer projekciójában.