A Seat első éveiben, az 1400-as után, az korábbi idők gépkocsi szakértői kifogástalanul megértették, hogy a korszerű Seat 1500-as melyik gépkocsikat próbálta utánozni 1963-as születésekor: szögletes és jól megfigyelhető sarkok a karosszérián, pazar króm betétek, fehér falú gumik… Hetven évvel később a követendő karosszéria már az olyan vonzó SUV formátum lett, mint Seat Tarraco.
Seat 1500: tágas, komfortos, robusztus és erőt sugárzó klasszis
A korabeli amerikai járműveknél arányosabb méreteivel és alacsonyabb árával az 1500-as olyan luxust jelentett, melyekről az ember csak álmodni mert. Az korábbi média „saját sofőr által vezetett gépkocsinak” tekintette, amely ideális volt a politikusok és a nagycsaládosok részére is abban az időben, amikor a hat ülőhely (az első ülésen három utas foglalhatott helyet) még nem jelentett akadályt az autókban. Tágas volt, komfortos és a óriási csomagtérrel rendelkezett, mindent összevetve nem meglepő, hogy ez a gépjármű a taxisok és eltérő állami szolgálatok körében is kedvelt típus volt.
Megbízható, 1481 cm³-es motorja (innen az 1500 megnevezés) 5200 fordulat / percnél 72 lóerőt tudott leadni, ami elég jó teljesítmény volt 1200 kilogrammos súlyához. Abban az időben a sajtó is dicsérte az 1500-as 50 LE/ liter értékét. Összehasonlításképpen: a Tarraco aktuális turbófeltöltős 1,5 TSI-je 1500-as fordulatszámon 100 LE / liter hatékonyságot ígér, és maximális nyomatéka mindazonáltal már 1500 fordulat/percnél kétszerese az 1500-ös akkortájt „úttörőnek” számító 3300-s fordulatszámakor leadott teljesítményének. A Seat 1500 négyfokozatú szinkronizált sebességváltóval rendelkezett, melyet a kormányoszlop mellett elhelyezett karral lehetett kezelni. A Seat 1500 képes volt csak az egyik iker-karburátorával 120 km / óra tartós sebességgel haladni, mindent összevetve mérsékelt üzemanyag-fogyasztással működhetett, és a 60 literes üzemanyagtartály elegendő hatótávolságot adott a Seat 1500-nak ahhoz, hogy messzi utakra is elmenjen.
A Seat 1500 olyan kényelmi tulajdonságokat is felvonultatott, amelyek annak idején nagy figyelmet keltettek. Ilyen voltak példának okáért a szélterelő, az oldalra is állítható napellenző, az utas napellenzőjén megjelenő tükör, a zárható kesztyűtartó, az olvasólámpa a hátsó utasok részére, és például a középső kartámasz a hátsó üléseken. Voltak más elemek is, amelyek ma is nagy figyelmet keltenek; akárcsak a motorolaj-nyomásmérő, a szélvédőmosó, amit a vezető azzal indíthatott, hogy megnyomott egy gombot a lábával, vagy a kilométer-számláló, amely hasonlított egy higanyos hőmérőhöz.
A biztonság régóta a Seat figyelmének középpontjában állt. Ezáltal az 1500-asok négy tárcsafékkel és egy erős fékrásegítővel rendelkeztek. A világítást az korábbi autós sajtó kiválónak értékelte, már ezt írták az eredeti, egy fényszórós változatról is, mielőtt 1969-ben mélyreható átalakítást hajtottak volna végre, és aminek eredményeként megjelent a dupla fényszórós modell. A Seat ugyanebben az évben vezette be első dízel gépkocsiját, egy megbízható 1,8 literes motorral, mely már indirekt üzemanyag-befecskendezést használt a 46 lóerő előállításához. Ez a fejlesztés maga után vonta ennek a típusnak Seat 1800 Diesel-re történő átnevezését. Amiként a korabeli reklám is mondta: „este vehículo le hará millonario en kilómetros” – „Ez a jármű kilométerekben teszi Önt milliomossá”. Két évvel később, 1971-ben mutatták be a kétliteres 55 LE teljesítményű Seat 2000 Diesel változatot.
Ez az időszak azt mutatja, hogy a Seat 1500-as szüntelen műszaki fejlesztésen ment keresztül. A 400 wattos dinamóról 1967-ben váltott keresztül generátorra, 1968-ban a motor kompressziós arányát 9:1-re emelték, és az öntöttvas kipufogókat acélra cserélték – ezt gyakorlatilag ma úgy mondanánk, hogy „az autóverseny ihlette”.
Az órát, a légkondicionálót és a két sebességű ablaktörlőt soha nem alkalmazták. Ezeket a hiányosságokat már a sajtó is bírálta, mikor is 1972 centrumában a Seat 1500 gyártása leállt. 1973 áprilisától a Seat 132 volt hivatott ezeket kiküszöbölni.
Seat 132: a diszkrét forradalom
Ez a gépjármű már rövidebb, könnyebb, és sokkal áramvonalasabb volt, mindent összevetve a Seat 132-es jókora előrelépést jelentett a Seat 1500-hoz képest, és jobban alkalmazkodott az korábbi időszak elvárásaihoz. Miközben az 1500-as sebessége 130 km / óra volt, a 132-es az 1,8 literes motorral 170 km / órás sebességet, az 1600-as motorral ugyanakkor 160 km /órás sebességet volt képes elérni. Mindkét változatban korszerű benzinmotor működött. Kiemelkedett a kettős felülfekvő vezérműtengely jelenléte, mint a rangos sportautókban. Ez a szerepkör gondos gyártást igényelt, és sokkal költségesebb volt az előállítása, bár az korábbi sajtó már sejtette, hogy egy ilyen jó megoldás az elkövetkezendő időszakokban el fog terjedni, amint ez be is következett. A mindkét motorban alkalmazott vezérműszíj élvonalbeli megoldásnak számított, ezáltal a motor sokkal csendesebbé vált, bár 40 000 vagy 50 000 kilométerenként cserélni kellett.
A 132-es is dupla fényszórót kapott, az ablaktörlőket matt feketére festették a visszaverődések elkerülése érdekében, és a gépkocsit oldalsó visszapillantó tükörrel látták el, ezenkívül az első fejtámlákat alapfelszereltségként szállították. A fejtámlák egyébként heves vitákat váltottak ki arról, hogy vajon alvásra késztetnek-e, és csökkentették-e a biztonságot.
A komfort a 132-es lényegi elemét jelentette. Az korábbi sajtó is kiemelte, hogy a Seat 132-es ülési még kényelmesebbek voltak, mint az 1500-aséi. Igencsak széles ülőfelülettel, vonzó és vastag szövetből kárpitozva, szimulálva a sűrű bársonyt. A felfüggesztéshez nem használtak stabilizáló rudakat, hogy elkerüljék a felfüggesztés erényeinek megváltoztatását, amely a 132-et szerfelett kényelmessé tette. Hátul három ember részére volt komfortos hely, nagy lábtérrel, és egy középső karfával (természetesen olvasólámpákkal, a tetőn markolófogantyúval és könyöktámasszal az ajtókon is). A felszereltség is gazdag volt, de józan kinézetű, semmi szembetűnő, kivéve a műszerfalon megtalálható „valódi diófa betétet”.
A 132-es süllyesztett ajtógombjaival, a gyönyörűen megtervezett felnikkel kívülről is stílusos gépjármű volt, de azt kritizálták, hogy a lökhárítókon nincs újabb védőrész, csak egy divatos gumiszalag. 1978-tól a 2200-as dízel változat volt a második legértékesebb gépjármű a nemzeti piacon (ez volt a legjobban teljesítő spanyol dízel autó is).
Seat Exeo: egy eredeti megoldás
Amikor a 132 gyártása megszűnt 1980-ban, a Seat felhagyott a D vagy a felső középkategóriában történő megjelenéssel, ugyanakkor 2008-ban úgy döntöttek, hogy ideális eshetőség nyílik a visszatérésre. A hosszanti elrendezésű motorral ellátott gépjárműt még mindig gyártották, de ezúttal a rendelkezésre álló motorok és sebességváltók valószínűsíthető kínálata sokkal szélesebb lett. Három benzinmotort választottak, 102, 150 és 200 lóerővel, ráadásul volt három 2,0 literes TDI dízelmotort 120, 143 és 170 lóerős teljesítménnyel. A Seat Exeo robusztus felépítéssel, fejlett biztonsági funkciókkal és hatékony multi-link hátsó felfüggesztéssel ellátott alvázzal rendelkezett. A Seat Műszaki Centrum mérnökei különleges rendszert fejlesztettek ki annak érdekében, hogy komfortos karaktert és precíz vezethetőséget érjenek el, a zökkenőmentes működés és a magabiztos kezelés érdekében.
A Seat Exeo remek tulajdonságokkal és felettébb vonzó árral rendelkezett. Példának okáért a biztonság szempontjából előrelépést jelentett az Exeoba integrált vezető oldali térd-légzsák. A napfénytetőnek betudhatóan a kényelemről is gondoskodtak. Napfényben parkolva a napfénytető által generált áram aktiválta a szellőztető rendszert, lehűtve a belső teret, így a kellemes hőmérséklet eléréséhez kisebb hatásra volt szükség a klímaberendezés részéről. Mindezt nélküle, hogy az áramforrás energiáját használták volna.
Az Exeo intenzív életet élt. 2009-ben piacra dobták a kombi karosszériát, az Exeo ST névvel, a Sports Tourer rövidítéseként. Ettől a pillanattól kezdve ez a két betű elkíséri az Ibiza és Leon kombi változatait. 2010-ben kibővítették a motorválasztékot, két 1,8 TSI változattal (120 és 160 LE) az 1.8T hengerenként öt szelepes motorja helyett; a 2.0 TFSI mindazonáltal a teljesítményt felvitte 211 lóerőre. 2011-ben bevezették a Seat Exeo megújított változatát új LED betétes fényszórókkal, új hűtőráccsal és új felni kialakítással. 2012-ben egy Ecomotive változat üzemanyag-fogyasztása mindössze 4,5 liter / 100 km volt.
Seat Tarraco: Most a legtöbb esély a SUV-ban van
Az Ateca kompakt terepjáró sikere megerősítette, hogy az ügyfelek tágas, nagy csomagtérrel, kényelmi felszereléssel és a legmagasabb szintű biztonsággal ellátott gépkocsikat keresnek. És mindent összevetve született meg a Tarraco.
A Seat Tarraco nagy méretű SUV, amely minden olyan tulajdonsággal ellátott, amit a kuncsaft 2020-ban keres, és ellátott olyan vonzerővel, amely a terméket kategóriája éllovasává teszi. Mindez természetesen a Seat dinamikus és érzelmekkel teli formatervezésében, amelyen akár 20 hüvelykes kerekek is elférnek, tágas belső térrel öt vagy hét üléssel, de korlátozott súllyal (1599 kg az ötüléses benzines változatnál). A Tarracot izgalmas vezetni, a benzinmotorokkal a 150 LE 1.5 TSI-től a 190LE 2.0 TSI-ig, emellett 150 vagy 200 LE 2.0 TDI dízelmotorokig tart az elérhető kínálat.
A Tarraco választható kézi sebességváltóval vagy hétfokozatú DSG-vel, elsőkerék hajtással, összkerék-hajtású 4Drive-val, vagy az ember megengedhet magának egy olyan sportosabb változatot is, mint a nemrég bemutatott Tarraco FR. Ez egy színvonalas belső kialakítású, digitalizált és informatikailag összekapcsolt gépjármű, magas szintű alapfelszereltséggel. Egész LED-es világítással, hogy megmutassák, melyet már az 1500-asról mondtak a 60-as években: „Eszméletlen lámpák, mint jellemzően ennél a márkánál.” Olyan világításról van szó, amelyiknek mutatnia kell az utat a kínálat többi modelljében is, és meg kell mutatnia a vásárlóknak a Seat know-how-ját is.