A Honda kényesen megtervezett, páratlanul fejlett e:HEV hibrid rendszere hatékonyabbnak és használhatóbbnak bizonyult a többi hibrid hajtásláncnál – mutatott rá a japán márka által valós stádiumok közt elvégzett belső tesztje.
Természetesen ez nem csoda, a sok zónában iparági elsőnek számító társaság mesterei hiszen rengeteget dolgoztak az e:HEV tökélyre fejlesztésén. Ez a rendszer adja a Honda „Electric Vision” névre keresztelt elektrifikációs stratégiájának magját és ez dolgozik a CR-V, a HR-V, a Jazz és a nemsokára érkező friss Civicben is. A rendszer lelke egy magas hatékonyságú, hihetetlenül takarékos, Atkinson-ciklusú, benzines kapacitás, ehhez kapcsolódik két villanymotor. A konstrukció annyira hatékony, hogy a rivális lágy hibrid hajtásláncot kétségkívül, a plug-in hibridet mindazonáltal felülmúlhatja.
Erről tanúskodott az előre megtervezett, 116 km-es tesztút is, melynek alatt változatos forgalmi és útviszonyok közepette fogták vallatóra az e:HEV-et és a többiek rendszereit. Itt nincs szükség konnektorra, azonkívül töltésre, a hibrid HR-V megalkuvás nélkül felhasználható a hétköznapokon, és az elektromos autókra – többé-kevésbé – sajátos teljesítménnyel, takarékossággal, rugalmassággal, tetejébe magas használati értékkel támogatja tulajdonosát.
A korszerű HR-V és a konkurens modellek hajtásláncát közúton összevetve arra jutottak a mesterek, hogy az e:HEV rendszer messze túlteljesíti a 48 V-os, lágy másnéven mild hibrid rendszereket, amelyek egyre több járműben jutnak szerephez napjainkban. Ezeknél egy 48 V-os akku és egy integrált, önindítóként is szolgáló generátor támogatja a belső égésű motort, ezáltal az fékezéskor és üresben guruláskor lekapcsolhat.
Az említett tesztkörülmények közt a új HR-V gond nélkül ledolgozta 120 kg-os súlytöbbletből fakadó hátrányát, ami az egész értékű hibrid rendszer beépítéséből adódik. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy átlagban 1,1 literrel kevesebbet fogyasztott 100 km-en, mint vetélytársai, sőt települési környezetben megesett, hogy 4,5 literrel kért kevesebbet 100 km-en, mint 48 V-os riválisa, így a HR-V és az e:HEV hajtáslánc szintén rugalmasnak bizonyult.
Ami az e:HEV-et igazán különlegessé teszi, az a három menetüzemmód közti váltások időzítése és mikéntje – ez olyasmi, amire a tradicionális lágy hibridek nem képesek. Az okos vezérlőegység önvezérelten, a helyzetnek megfelelően, maximális üzemanyag-hatékonyságra törekedve vált az elektromos (Electric Drive), a hibrid (Hybrid Drive) és a belső égésű (Engine Drive) üzemmód közt.
Miként a próbautak esetén kiderült, az e:HEV hatékonysága még a PHEV rendszerekével is összemérhető. Ameddig a plug-in hibridek tulajdonosai arra kényszerülnek, hogy lehető legnagyobb hatékonyság érdekében maximumon tartsák az akkuk töltöttségét, a Honda öntöltő e:HEV rendszere permanensen a legmagasabb hatékonysági szinten áll, méghozzá nélküle, hogy a közműhálózatra kéne csatlakoztatnia az üzemeltetőnek. Szemben a riválisok PHEV-ekre vonatkozó szólamaival, a plug-in hibridek ugyanannyit voltak képesek elektromos üzemmódban közlekedni urbánus környezetben, mint a HR-V e:HEV, így nem igazán látszottak a komplex PHEV rendszer beépítésének valódi előnyei. Mi több, településen kívül, ahol a járművek többségét használják a HR-V elektromosüzem-ideje 3%-kal meghaladta a PHEV-ét.
A Honda révén alkotott e:HEV hajtáslánc zökkenőmentes, egyszersmind csodálatos vezetési élményt nyújt. Az üzemmódok közti váltások fantasztikusan kifinomultak, azaz nincs megtorpanás, rángatás és másfajta kellemetlen kísérőjelenség, a HR-V e:HEV haladéktalanul reagál a pilóta mozdulataira, lendületesen gyorsít, s miként a teszt is bebizonyította, páratlanul hatékony valós állapotok közt.
A Honda hibrid rendszerekkel kapcsolatos ismeret és szakértelme több, mint 20 éve fennáll, ami az eredeti Insight 1999-es bemutatásával kezdődött. Ez természetesen csak az első lépés volt; napjainkban már kétmotoros e:HEV rendszer dolgozik a Jazzben, a CR-V-ben és a korszerű HR-V-ben, egykettőre mindazonáltal a Civic 11. nemzedéke is megkapja ezt a rendkívüli hajtásláncot.