Leplezték le a Genfi Internacionális Autókiállításon a Nissan IMx KURO-t, mindent összevetve Európában is bemutatkozott az IMx elektromos crossover tanulmányautó.
A Kuro, vagyis japánul a fekete szín, az elsőként a 2017. októberi Tokiói Autókiállításon bemutatkozott IMx-en kel életre, fekete kárpitokkal és keréktárcsákkal, frissített hűtőráccsal, és teljesen új sötétszürke karosszériaszínnel.
A Nissan IMx Kuro bepillantást enged a Nissan Intelligent Mobility jövőképbe, mely a cég válasza a gépkocsik meghajtásával, vezetésével és társadalmi integrációjával kapcsolatos kérdésekre. Az modernizált jármű tervezésének mottója a gépkocsi és vezetője közti kapcsolat megerősítése, hogy a gépkocsi a vezető megbízható partnerévé váljon, és még komfortosabb és izgalmasabb vezetési élményt nyújtson.
A Nissan IMx Kuro fejlesztései közt megtalálható a Nissan úttörő, az emberi agyat a járművel összekapcsoló (Brain-to-Vehicle vagy B2V) technológiája is. A B2V értelmezi a vezető agyából érkező jeleket, és nyújt támogatást a vezetésben, lehetővé téve, hogy a jármű önvezető és manuális rendszerei tanuljanak a vezetőtől.
„A zéró emissziós IMx tanulmányautó megtestesíti a Nissan Intelligent Mobility jövőjét” – nyilatkozta Jose Munoz, a Nissan teljesítményért felelős teljes körű igazgatója. „A Nissan célja, hogy a Nissan Intelligent Mobilty-n át rövid és hosszú távon is megváltoztatja a gépjárműk és az emberek kommunikációját, emellett azt, valamint a gépkocsik társadalmunk életébe illeszkednek.”
Élvezetesebbé teszi az utazást: Nissan okos vezetés
A Nissan IMx KURO műszaki szolgáltatásinak lelke a ProPILOT jövőbeni variációja, mely teljesen autonóm működést kínál. Ha a ProPILOT vezetési mód van kiválasztva, a rendszer behúzza a kormányt a műszerfalba, és minden ülést hátradönt, mindent összevetve több hely áll a vezető rendelkezésére, és a jármű utasai is egész nyugalomban élvezhetik az utazást. Ha a manuális mód kerül kiválasztásra, a jármű eredeti helyzetükbe állítja vissza a kormánykereket és az üléseket, és zökkenőmentesen adja vissza a vezérlést a vezetőnek.
A Nissan IMx KURO emberi agyat a járművel összekapcsoló technológiája (Brain-to-Vehicle vagy B2V) azt ígéri, hogy a vezetők reakcióidejét felgyorsítja, azonfelül képessé teszi a gépjárműveket a folytonos alkalmazkodásra a vezetési benyomás javítása érdekében. A Nissan áttörése az agy jeleit dekódoló kutatásra épül, mely biztosítja a vezető cselekedeteinek előrejelzését, ezenkívül a vezető kényelmetlen vagy kellemetlen érzéseinek észlelését:
Előrejelzés: A vezetéstámogató modern műszaki megoldások gyorsabban avatkozhatnak be úgy, hogy értelmezik az agy arra vonatkozó jeleit, hogy a vezető valamilyen mozdulatra készül – példának okáért a kormánykerék elfordítására vagy a gyorsítópedál lenyomására. Ez javíthatja a reakcióidőt és hatékonyabbá teheti az emberi vezetést.
Észlelés: Önvezető módban a vezető kellemetlen érzéseit felismerő mesterséges intelligencia képes a vezetési konfiguráció és a vezetési megjelenés módosítására.
A Nissan B2V technológiája az első ilyen jellegű rendszer a világon. A vezető egy olyan eszközt visel, mely méri az agyhullámok aktivitását, ezután ezeket az információkat autonóm rendszerek elemzik. A mozgási szándék előre jelzésével a rendszerek a vezetőnél 0,2-0,5 másodperccel gyorsabban megkezdhetik a műveleteket – pl. elfordíthatják a kormánykereket vagy lelassíthatják a gépkocsit – mindezt majdhogy nem észrevétlenül.
Az elektromos autózás kényelme és öröme: Nissan okos teljesítmény
A Nissan IMx KURO zéró emissziós tanulmányautó a Nissan új, az elektromos gépkocsik tervezésében maximális hatékonyságot kínáló padlólemezére épül. Ez a platform kínálja a teljesen sík padlókialakítást, melynek tágas utastér és nagyszerű menetdinamika az eredménye. Az alacsony tömegközéppontnak köszönhető nagyszerű használhatóság teljesen új karaktert ad a crossover szegmensnek.
Az erős, ámde csendes hajtáslánc még izgalmasabbá teszi az utazást. Az IMx KURO hajtásáról az első és hátsó tengelyeken elhelyezett két magas hatékonyságú villanymotor gondoskodik, mindent összevetve a jármű összkerékhajtást is ajánl. A motorok együttes teljesítménye a Nissan GT-R szupersportautóénál is nagyobb: 320 kW, félelmetes 700 Nm nyomaték mellett, melyhez az energiát egy átdolgozott és áttervezett, nagyobb energiasűrűséget kínáló, nagykapacitású aksi biztosítja. A modern akkumulátorral a gépkocsi több mint 600 kilométeres hatótávolságot ad egy töltéssel, ezáltal az utasok hosszabb kalandra indulhatnak nélküle, hogy aggódniuk kellene az újratöltés okán.
A társadalmi infrastruktúra része: Nissan Okos Integráció
A Nissan IMx KURO úgy válik a társadalmi infrastruktúra részévé, miközben ezelőtt egyetlen jármű sem. Példaként, miután eljuttatta tulaját a repülőtérre, az IMx KURO képes önállóan beparkolni magát egy olyan parkolóhelyre, ahol kapcsolódhat a helyi villamos hálózatra és „virtuális” energiatárolóként működve juttathat vissza áramot a villamos hálózatba, egyfajta kiterjesztéseként az otthonok és házak energiaellátását biztosító képességeinek. Amikor a tulajdonos visszatér, az IMx KURO felveszi őt a terminálnál és önállóan hazaviszi. A egész folyamat terjedelmes hatékonysággal történik a megnövelt akkumulátorkapacitásnak és az olyan összekapcsolt autótechnológiáknak hála, mint a Zökkenőmentes autonóm mobilitás.
Új elektromos járműtervezési filozófiák az autonóm korszaknak
Ezidáig a járművek tervezése alatt élesen elvált a külső és az utastér. A külső formaterv a biztonság érzését kínálta, amíg az utastér testhezálló környezetet teremtett a vezetőnek, hogy a vezetésre koncentrálhasson.
A teljesen önvezető járművek érkezésével ez a célzott megkülönböztetés jó eséllyel megszűnik. A Nissan formatervezői arra törekedtek, hogy teljesen újradefiniálják a megszokott utasteret az IMx-ben, és úgy teremtsenek szellős érzetet, hogy közben megmaradjon a privát tér szeparáltsága. Ennek elérése érdekében megkísérelték egy egységbe foglalni a gépjármű belsejét és külsejét.
Igyekeztek kiemelni az elektromos járművek legszámottevőbb tulajdonságait is – csendes és kifinomult, viszont erőteljes és dinamikus. Két japán fogalomból merítettek ihletet: ma a tér és az idő érzete, és wa a harmónia. Ez a két, látszólag ellenkező fogalom a „mozdulatlanság” és a „mozgás” együttes meglétét fejezi ki.
Külső formaterv: az elektromos járművek specifikus tulajdonságainak kifejezése
Mióta az IMx bemutatkozott a Tokiói Autókiállításon, Alfonso Albaisa, a átfogó formatervekért felelős alelnök vezetése alatt a Nissan formatervező csapata apró, ámde hangsúlyos változtatásokat eszközölt a járművön – így kapta a modern KURO elnevezést.
A csapat leegyszerűsítette a hűtőmaszkot, hogy erőteljesebb tömörebb karaktert kölcsönözzön neki. A szín is megváltozott, a gyöngyházfehéret sötét, füstszínű fekete váltotta, melyet fekete színű keréktárcsák és kárpitok egészítenek ki. A korszerű színösszeállítás megváltoztatja az IMx karakterét – keményebb és határozottabb stílust biztosít neki.
A Nissannak az önvezetés és az elektromos járművek kapcsán betöltött vezető szerepét megtestesíteni hivatott IMx stílusbéli módosításai mögött az a szándék áll, hogy megtudjuk, illik-e ehhez a gépjárműhöz egy robusztusabb megjelenés.
A Tokióban már hatásosnak bizonyult formatervi elemek változatlanok maradtak, mindent összevetve az ismerős V-motion hűtőrácstól induló, szakaszosan emelkedve motorháztetőn keresztül egészen a gépjármű hátsó részéig végigfutó övvonal is. A jellegzetes formájú első lökhárító tekintélyes felületei a hűtőrácstól indulva észrevétlenül olvadnak a karosszéria oldalába, a többrétegű kialakítás érzetét keltve.
„A Tokiói Autókiállítást követően csapatommal azt igyekeztünk feltárni, hogy milyen lehetőségeket tartogat még az IMx” – tette hozzá Albaisa. „Azt a kérdést jártuk körül, hogy ha az eredeti IMx-tanulmány egy-két apró részletét, hangsúlyát, azonkívül színét megváltoztatjuk, elmehetünk-e egy utcai terepjáró hatásának irányába.”
„Ezek a bizonyos fokig apró módosítások teljességében merőben más személyiséggel ruházták fel az IMx KURO-t – ezt tükrözi a KURO útónév. Egy elpusztíthatatlan célszerszám alakját vette fel, és úgy gondoljuk, hogy ez egy érdekes oldala ennek a tanulmánynak és a jármű által bemutatott technológiáknak.
A belső tér kialakítása: tágas és pihentető, egyszerűséggel ötvözve
Az IMx KURO tanulmányautó belső tere a szokásos japán otthonokban megjelenő, egyszerűségre törekvő térkoncepciót közvetíti és a nyitottság érzetét adja.
A gépkocsi OLED panoráma műszerfala a külső környezetet jeleníti meg a háttérben. A különálló, famintájú monitor, mely a műszerfal alatt húzódik és körülöleli a belső ajtókárpitokat, a hagyományos japán papír térelválasztó-elemekhez (shoji) hasonló visszafogottsággal közvetíti a külső környezetet az utasok részére.
Az átlós katanagare mintát lézerrel vágták az ülésekbe. A fejtámla, mely egy tradicionális japán összeilleszthető kirakó, a kumiki mintáját jeleníti meg, egy szilikon anyagú párnázásból, és egy 3D-nyomtatóval alkotott keretből áll.
A mesterséges intelligencia biztosítja, hogy a vezető szem- és kézmozdulatokkal vezérelje a műszeregységet. Az intuitív kezelőfelületnek betudhatóan kevesebb fizikai kezelőszervre és kapcsolóra van szükség, mindent összevetve az IMx utastere sima, ellenben egyedülállóan hatékony. Mindez ugyancsak segítséget nyújt különleges kényelméhez.