A Ford elkötelezetten törekszik arra, hogy felépítse tisztán elektromos modellkínálatát, és ennek értelmében újabb 125 millió angol fontot invesztált az essexi Merseyside-ban funkcionáló Halewood üzemébe (70 százalékkal növelve ezáltal az üzem kapacitását), ugyanakkor az E:PRiME termékfejlesztési centrum támogatásába. Ezzel az összeggel közösen már 380 fontra gyarapodik az a beruházás, aminek célja a Halewood üzem átállítása az EV-részegységek gyártására.
A legmodernebb beruházás – amely az Egyesült Királyság Exportfinanszírozási Alapján át állami segítséget is élvez – nemcsak nyújt támogatást megőrizni a Halewood üzem 500 munkahelyét, hanem az ott dolgozók továbbképzésével lényeges szerepet szán nekik a Ford EV-jövőképében.
Kieran Cahill, a Ford európai ipari tevékenységekért felelős alelnöke kijelentette: „A Ford egy átfogó amerikai brand, amely immáron nagyjából 100 éve szerves része az európai gazdaságnak, és közel 60 esztendeje az egyik legjelentősebb munkaadó itt Halewoodban. Célunk, hogy a haszonjárművek területén kivívott elsőségünk megszilárdításával és autókínálatunk elektrifikációjával virágzó üzletet alakítsunk ki Európában. A Halewood üzem releváns szerepet játszik ebben, tudniillik a kontinensen ez az első házon belüli beruházásunk az elektromos járművek részegységeinek gyártására.”
A Ford előző évben tette közzé, hogy az üzem, amely ebben a pillanatban belsőégésű motorokhoz készít sebességváltókat, 2024-től a Ford elektromos autóihoz állít ezután elő erőforrásokat, méghozzá évi 250.000 darabos kapacitással, melyet egy 230 millió font értékű beruházás biztosít. A profilváltást a BEIS Autóipari Megváltoztatási Alapja is támogatta, melynek célkitűzése az angol autóipari beszállítói hálózat átállítása az elektrifikáció kiszolgálására, és versenyképességének biztosítása a mindenre kiterjedő piacon.
A duntoni termékfejlesztési központban 24 millió font költséggel kialakított E:PRiME létesítményben készülnek az elektromos meghajtó egységek prototípusai, és itt képezik tovább a halewoodi dolgozókat is ezek megmunkálására és összeszerelésére a Fejlett Hajtómű Centrum segédkezésével. Az elektromotort és váltóművet magukban foglaló meghajtó egységek a belsőégésű motort és a sebességváltót helyettesítik ezt követően az akkumulátorral hajtott EV-modellekben.
Tim Slatter, a Ford UK elnöke alapján: „Ez egy óriási lépés a Ford részére, mert két éven belül kilenc EV-vel akarunk jelen lenni a piacon. Az angol munkaerő meghatározó szerepet játszik a Ford elektrifikált jövőjében, melyet jól mutat, hogy Halewood lesz a korszerű zéró emissziós hajtásláncok gyártási centruma, a duntoni E:PRiME innovációi ugyanakkor tökéletessé csiszolják a gyártási folyamatokat.”
Halewoodban a korábbi elképzelések alapján évi 250.000 új hajtómű készül volna, ám ez a kapacitás a következő években 420.000 darabra nő (ami önmagában is közel 70 százalékos növekedés), ez mindazonáltal azt jelenti, hogy a Ford által 2026-ra Európában értékesíteni tervezett 600.000 darab elektromos gépkocsi csaknem 70 százalékát itteni gyártású erőforrások hajtják ezután. Az európai EV-forgalmazás felpörgetésével a Ford közelebb kerül ahhoz a vállalásához, hogy szintén 2026-ra minden évben 2 millió EV-t létrehoz ezt követően a mindenre kiterjedő piacra.
Az Egyesült Királyságban előállított hajtóművek kerülnek a közkedvelt Ford Pumába; a Ford Pro széles körű háttérszolgáltatásait élvező E-Transit Customba, ami az angol piac legkelendőbb járművének elektromos fajtája; az E-Tourneo Custom személyszállítóba; a Transit Courierba; a Tourneo Courierba; továbbá a márka több, később megjelenő elektromos hajtású modelljébe. Halewood szolgálja ezt követően ki a Ford Otosan román és török gyárait is; nagy mértékben növelve a Ford UK éves exportját, ami ebben a pillanatban 2,1 milliárd angol fontot tesz ki.
Az elektromos erőforrás-fejlesztési projektben részt vevő szerelők és mérnökök már a mai napig is a duntoni E:PRiME központban dolgoztak, tesztelve a korszerű hajtóműveket, továbbá új készségeket és ismereteket honosítva meg a Halewood üzem módosítása alatt.
Azzal, hogy a Ford választása Halewoodra esett, ez lett a társaság első házon belüli beruházása a tisztán elektromos járművek részegységeinek európai gyártása kapcsán. A Halewood üzem átállítása az elektromos részegységek termelésére szerves része a Ford azon törekvésének, hogy virágzó és nyereséges üzletet építsen Európában, aminek centrális alkotója a márka járműportfóliójának elektrifikációja – vagyis annak megvalósítása, hogy 2035-re a Ford egész személyautó- és haszonjármű-kínálata zéró károsanyag-kibocsátású legyen.
Ezzel párhuzamosan a Ford arra törekszik, hogy 2035-re elérje az egész karbonsemlegességet létesítményeinek, logisztikájának és beszállítóinak európai működésében. A Halewood üzem új hajtáslánc-gyártásában is az a cél, hogy a termelés 2024-ben történő megkezdésekor az egész folyamat karbonsemleges legyen. Az itt felhasznált villamos energia és a gáz már jelen pillanatban is megújuló forrásokból származik, és a napelemek telepítésével az üzem akár 1782 MWh energiát termelhet ezt követően. Halewoodban azonkívül más projektek is hozzájárulnak a Ford karbonsemlegességi célkitűzéseihez; jó példa erre, hogy a nehéz rakományok mozgatására használt dízelmozdonyokat villanymozdonyok váltják fel, az alkalmazottak elektromos járművei részére ugyanakkor saját töltőpontokat építenek ki az üzem területén.