Tizenötödik születésnapját ünnepli idén az egri és maklári telephelyekkel üzemelő Robert Bosch Automotive Steering Kft. A kezdetekben mindössze 35 főt foglalkoztató vállalatnál napjainkban már több mint 1100-an dolgoznak, és a Föld minden részére, több mint 100 járműgyártónak szállítanak alkatrészeket. „A cég sok változáson ment át az elmúlt másfél évtizedben. Az eredmények és sikerek soha nem jöhettek volna létre nagyszerű munkatársaim kitartó munkája nélkül” – nyilatkozta a jubileum kapcsán Stefan Basso, gazdasági ügyvezető igazgató.
Kiindulási sikerek
Tizenöt évvel ezelőtt, 2003-ban a Robert Bosch GmbH és ZF Friedrichschafen 50-50 százalékos tulajdonrésszel formálta meg a vállalatot ZF Lenksysteme Hungária Kft. néven Egerben. Ettől kezdve több mint egy évtizeden keresztül főként összeszereléssel és felújítással foglalkozott a társaság, 2006-tól a kormányoszlopok gyártása is elindult. Tíz év sem kellett, hogy 2009-ben már a kétmilliomodik személyautókba legyártott kormányoszlopot, rá egy évre mindazonáltal az egymilliomodik teherautókba kerülő kormánytengelyt ünnepelhették.
Fordulópont: a maklári bővítés
2012-ben a magyar leányvállalat tevékenységét a hidraulikus mellett elektromos kormányművek összeszerelésével, ezenkívül a kulcskompetenciának számító fogasléc és kormányanya alkatrészek gyártásával bővítették. A megnövekedett gyártókapacitást kiszolgáló új telephely az Egertől alig tíz kilométerre fekvő Makláron épült fel mindössze 327 nap alatt. 2014 óta Egerben tradicionális, hidraulikus, amíg Makláron elektromos kormányművek készülnek. Még ugyanennek az évnek az őszén nyilvánosságra hozta a Bosch, hogy megvásárolja a egész ZF Lenksysteme vállalatcsoportot, a korszerű vállalatot ma ismert nevén 2015 áprilisában jegyeztek be.
Gyümölcsöző évek
A maklári gyárban 2015 májusában elindult az elektromos kormányművekhez készülő fogaslécek és kormányanyák sorozatgyártása. Mostanra a két telephelyről évi egymillió kormánymű kerül ki, ezek döntő része a legújabb, környezetbarát EPS típus. Az egri és maklári Bosch telephelyeken készült darabok sok millió járműbe beépítve róják az országutakat a világon mindenfelé.
A jövő az önjáró autóké
A Bosch időben felismerte, hogy az elektromos kormányművek irányába mozdul a piac és az önjáró autóké a jövő. Mint amint Paul Klinzing műszaki ügyvezető igazgató nyilatkozott: „() a Bosch állandóan hosszú távon gondolkodik. Ezeken a területeken a cég vezető szerepet kíván betölteni, és büszkék vagyunk arra, hogy ebben az egri és maklári telephelyek is terjedelmes szerepet játszanak.”
A Bosch jövőformáló törekvésének részeként a társaság az utánpótlásra is tekintélyes gondot fordít: a Debreceni Egyetemmel és a fővárosi Gazdasági Egyetemmel is együttműködik, melynek keretében diplomaírási és szakmai gyakorlati lehetőségeket biztosítanak. A Debreceni Egyetem Műszaki Karán 2017-ben járműtechnikai laboratóriumot szervezett be a vállalat, melyet attól fogva is támogat. A duális képzés keretében a hallgatók a gyakorlatban is megismerkedhetnek a korszerű nagyvállalat működésével, elvárásaival, kultúrájával, és egy ilyen tudás birtokában egyszerűbben találnak munkát a diploma megszerzése után – akár Makláron is.