Több mint egymillió lakosával a San Francisco-öböl déli szélén, a Szilícium-völgyben fekvő San José a harmadik legnagyobb település az Amerikai Egyesült Államok Kalifornia tagállamában. Az elképzelések alapján a nagyváros 2019 második felében a Daimler és a Bosch által a közelmúltban bejelentett alkalmazásalapú, maradéktalanul automatizált és vezető nélküli (a SAE besorolása szerinti 4. és 5. szintet teljesítő) személyszállítási szolgáltatás (ride-hailing, azaz „taxi”) első kísérleti városává válik. A három érintett fél erről írt alá szándéknyilatkozatot. A Bosch és a Daimler az önvezető Mercedes-Benz S-osztály személyautókkal nyújtott szolgáltatását kiválasztott felhasználóknak nyújtsa fel. A tesztterület a San Carlos út, azonfelül a Stevens Creek sugárút, azaz a városközpont és Nyugat-San José városrész közti fő közlekedési folyosó mentén fekszik. A következő két évtizedre várt 40 százalékos népességnövekedéssel a nagyvárosra és környékére egyre növekvő kihívások várnak, a közlekedés területén is. Ezenkívül San José is felkészül az utcáin közlekedő önvezető járművek jelentette jövőre.
„A kísérleti projekt megmutatja, hogy az önvezető járművek miként járulhatnak hozzá a jövőbeli szállítási és mobilitási igények jobb teljesítéséhez” – mondja Sam Liccardo, San José polgármestere. „Évek óta következetesen fejlesztjük az önvezető járműveket. Ezzel a kísérleti projekttel értékes jártasságokat nyerünk ezt követően arról, hogyan kapcsolhatjuk össze a legjobban az önvezető járműveket és a jövőbeli mobilitási szolgáltatások felhasználóit” – indokolja Dr. Michael Hafner, a Daimler AG automatizált vezetésért felelős vezetője. „Újra kell gondolnunk a települési közlekedést. Az automatizált vezetés a jövőbeli települési közlekedés lényeges része” – foglalja össze Dr. Stephan Hönle, a Robert Bosch GmbH automatizált vezetés kereskedelmi területének alelnöke.
A modern személyszállítási szolgáltatás Daimler Mobility Services által üzemeltetett használata megmutatja, miként működhetnek egyesült erővel okos módon az olyan heterogén mobilitási szolgáltatások, mint a járműmegosztás (car2go), a személyszállítási szolgáltatások (mytaxi) és a multimodális platformok (moovel). A tesztüzem információkat nyújt ezt követően arról, miként illeszthetők be a maradéktalanul automatizált és vezető nélküli járművek egy multimodális közlekedési hálózatba. A digitális kísérleti projekt esetén a felhasználó egy meghatározott felvevőhelyen beszállhat egy biztonsági járművezető által felügyelt, önvezető gépkocsiba, amely önműködően elviszi őt úti céljához.
Az automatizált járművek vonzóbbá teszik a települési mobilitást
A maradéktalanul automatizált és vezető nélküli (vagyis a SAE besorolása szerinti 4. és 5. szintnek praktikus), települési környezetben történő közlekedést célzó fejlesztési együttműködésével a Bosch és a Daimler javítani kívánja a településekben a forgalom áramlását, fokozni az utak biztonságát és egyúttal a jövő közlekedésének egy jelentős mérföldkövét megalkotni. Ez a modern műszaki megoldás például a járműmegosztó rendszerek vonzerejét is növeli. Ezenkívül a maradéktalanul automatizált és vezető nélküli közlekedés jóvoltából az emberek optimálisan kihasználhatják az utazással töltött időt. Ezenkívül e modern műszaki megoldás a jogosítvánnyal nem rendelkezők előtt is új mobilitási lehetőségeket nyit meg.
Megosztják az irodákat a Bosch és a Daimler munkatársai
A Bosch és a Daimler együttműködése két régióban történik: Stuttgart település térségében Németországban, ezenkívül a Szílicium-völgyben, a San Francisco és San José közt fekvő Sunnyvale környékén az Amerikai Egyesült Államokban. Mindkét helyen egymás melletti asztaloknál dolgoznak a két cég munkatársai. Ezáltal a szakterületeken átívelő módon is sebesen tudnak információt cserélni, és ez a megoldás rövid döntési útvonalakat nyújt. Egyúttal a munkavállalók hozzáférnek az anyavállalatukban dolgozó kollégáik tapasztalataihoz és egész tudásanyagához is.
A Bosch és a Daimler együttműködésének célja a maradéktalanul automatizált és vezető nélküli önvezető rendszerhez (SAE 4. / 5. szint) létfontosságú koncepciók és algoritmusok együttes kifejlesztése. A Daimler feladata az önvezető rendszer járműbe való integrációja. A társaság ehhez rendelkezésre bocsátja a létfontosságú kísérleti járműveket, vizsgálóberendezéseket és tesztflottákat. A Bosch felel a fejlesztés alatt specifikálandó komponensekért – az érzékelőkért, a működtető- és a szabályzóegységekért. Tesztcélokra a Daimler és a Bosch a laborjait és vizsgálóállomásait, mindemellett a németországi tesztpályáit használja ezt követően. A Mercedes-Benz már 2014 óta tesztel automatizált járműveket a kaliforniai Sunnyvale régióban, miután megszerezte az önvezető járművek teszteléséhez elengedhetetlen engedélyeket a California Department of Motor Vehicles hivataltól (a szövetségi állam járművek forgalomba helyezésével és a járművezetői engedélyekkel munkálkodó szerve). A cég hasonló engedéllyel bír 2016 óta a stuttgarti nagytérségre is. A Bosch a Föld első autóipari beszállítójaként már 2013 elején közúton tesztelte – a SAE 3. szintjét teljesítő – önvezető rendszerét Németországban és Amerikai Egyesült Államokban.