A friss Kia Optima Sportswagon, a Kia első középkategóriás kombi modellje a 2016-os Genfi Autószalonon (Salon International de l’Automobile), március elsején tartja világpremierjét.
A 2015-ös Genfi Autószalonon leleplezett Sportspace tanulmányautó által ihletett Kia Optima Sportswagon a 2016-os Optima szedán formavilágát és hibátlan minőségű belső kialakítását a kombi karosszériastílus fokozott praktikumával társítja.
„Az Optima mára a Kia szinonimájává vált nemzetközileg, akkoriban ezzel a modellel indult útjára a márka dizájn-vezérelt megújulása.” – mondta Michael Cole, a Kia Motors Europe cégvezetője. „A 2015-ös Sportspace tanulmányautó kétségtelenül kijelölte, hogy merrefelé szeretnénk tovább fejleszteni az Optimát, és a Sportswagon modell a divatos megjelenés és a hétköznapi praktikum modern szintjére emeli a híres szedánt.
A Kia európai jelenléte szempontjából felettébb jelentős a modell, amely megerősíti jelenlétünket ebben a meghatározó jelentőségű piaci szegmensben. A középkategóriás eladások kétharmadát (a flottapiacon a forgalom háromnegyedét) a kombi modellek teszik ki Európában, ezért az Optima Sportswagonra létfontosságú feladat vár: modern magán- és céges ügyfeleket kell a márkához csábítania. A modell az ügyfélhódítás stratégiai eszköze a Kia részére.”
Az Optima Sportswagon nagyszámú takarékos és sportos benzin-, ezenfelül dízelmotorral, köztük a nagyteljesítményű GT kivitelben választható. Az Optima Sportswagon modernizált biztonsági segédrendszerek és infotainment funkciók bőséges választékát kínálja, ezzel szavatolva az utasok a lehető legmagasabb színvonalú védelmét, kényelmét és szórakoztatását.
A Kia Optima Sportswagon 2016 negyedik negyedévében kerül forgalomba Európában.
A Kia első középkategóriás kombi autója
A 2015-ös Genfi Autószalonon leleplezett Kia Sportspace tanulmányautó által ihletett Optima Sportswagon a Kia legelső próbálkozása a középkategóriás kombik népes szegmensében. A rendkívüli hétköznapi használati értékkel bíró Kia Optima Sportswagon nyújtott, kecses és dinamikus profiljával kategóriájának egyik legtetszetősebb küldötte. A Sportswagon megőrizte a szedán modell szélességét (1860 mm) és hosszúságát (4855 mm), miközben a megnövelt csomagtartónak hála az autó magassága 5 mm-rel nőtt (1470 mm).
A modern Kia Optima Sportswagon a legkorszerűbb Kia modellekről már ismert határozott, karakteres vonalvezetést és finoman kidolgozott idomokat alkalmaz. Az autó orrkialakítása megegyezik az Optima szedánéval, ugyanakkor erőteljes, emelkedő válla, sőt még finoman ejtett tetővonalú, messze elnyúló utastere jellegzetesen sportkombis vonalakkal ruházza fel.
A hátsó túlnyúlás ráirányítja a figyelmet a farra, habár a döntött hátsó szélvédő és a szűkülő tetővonal tetszetősen leplezi a csomagtartó nagyobb optikai tömegét. Ennek hála a Sportswagon hamisítatlanul sportautós kiállással bír ebben a jellemzően konzervatív hangvételű szegmensben.
Hátul szélesen elhúzott LED-es lámpatesteket találunk, amelyek átnyúlnak az oldalfalakra. A hátsó lökhárítóba illesztett, ovális kipufogó és az integrált diffúzor még sportosabbá teszi az autó megjelenését.
Az Optima Sportswagon kilenc eltérő karosszériaszínben, 16-18 colos könnyűfém keréktárcsákkal lesz megrendelhető Európában.
Fantasztikus utaskörnyezet Android és Apple funkciókkal
A friss Kia Optima Sportswagon prémium minőségű, vezetőközpontú utastere bővelkedik olyan funkciókban és technológiákban, amelyekkel rendszerint felsőbb kategóriákba tartozó típusokban találkozhatunk.
A vízszintes tájolású, széles műszerfal a tágasság és modernség érzetét kelti, és ugyanazokat az anyagokat és formákat vonultatja fel, mint amelyeket az Optima szedánból már ismerhetünk. A isteni minőségű környezetet erősíti a puha tapintású anyagok tekintélyes száma, a természetes árnyalatú szövet- és bőrkárpitok, ezenkívül az ízléses fémhatású díszítőelemek. A fokozott hangszigetelés pihentetőbbé teszi a hosszú utazásokat, ezenfelül a rossz minőségű útfelületen történő haladást.
A modern Sportswagon egy- vagy kéttónusú színvilággal rendelhető: a szövet vagy bőrkárpitozás választható fekete, amellett világosszürke/sötétszürke kivitelben. A középkonzol fényes fekete és króm kidolgozást kapott.
Azok a modern műszaki megoldások, amelyek az Optima szedánt kategóriája egyik legkorszerűbb képviselőjévé teszik, a Sportswagon fedélzetén is megtalálhatók: ezek a megoldások könnyebb használhatóságot, fokozott kényelmet és nagyobb praktikumot juttatnak.
Az Optima Sportswagon a Kia legkorszerűbb audiovizuális navigációs (AVN) rendszerét kapta meg, amelyhez 7 vagy (műholdas navigációs rendszer rendelése esetén) 8 colos érintőképernyős infotainment rendszer társítható. A Kia AVN rendszere segíti a több európai piacon elérhető digitális rádióadások vételére lehetőséget kínáló DAB rádiót.
Az Optima Sportswagon az egyik első olyan Kia modell, amely megkapja az Android 5.0 (Lollipop) vagy annál frissebb operációs rendszert alkalmazó okostelefonokkal kompatibilis Android Auto rendeltetést, valamint az iPhone 5 vagy annál későbbi termékeket támogató CarPlay szolgáltatást. Mindkét rendszer hangvezérlés segédkezésével biztosítja, hogy a irányító anélkül vezérelhesse telefonját, hogy kezét levenné a kormányról, vagy tekintetét az útról.
A modell piaci bevezetésétől elérhető Android Auto összekapcsolódik a felhasználó telefonjával, ezt követően kínálja, hogy az okostelefonos alkalmazásokhoz és másfajta funkciókhoz (pl. Google Maps navigációs szóbeli útmutatással, telefon kihangosító, szöveges üzenet felolvasása, hangfelismerés) az autó fedélzeti infotainment rendszerének képernyőjén keresztül férjenek hozzá. Az Android Auto azt is kínálja, hogy streaming kapcsolaton keresztül zenét hallgassunk a Google Play Music szolgáltatásból.
Az Optima Sportswagon modellekhez 2016 végétől rendelhető Apple CarPlay funkcionalitás teljes körű Siri hangvezérlést biztosít, amellyel a telefonkészülék jó néhány funkciója és alkalmazása irányítható, beleértve az Apple Maps alapú navigációt, a híváskezelést, vagy a szöveges üzenet diktálását. Az Apple CarPlay egyéb olyan audio alkalmazásokat is támogat, a zenei streamingtől a hangoskönyvekig, amelyeket a felhasználó ezelőtt iPhone készülékére letöltött.
Az AVN rendszer a teljes Kia Connected kapcsolódási szolgáltatási csomagot is magába foglalja, folyamatosan aktuális, vezető-orientált információkkal. A TomTom technológiáját hasznosító szolgáltatás a kapcsolódási funkciók széles körét kínálja, az élő forgalomtájékoztatástól a trafipax-információkig, a helyi kereséstől az időjárás előrejelzésig. Az Optima Sportswagon európai tulajdonosai a gépkocsi megvásárlását követő hét éven keresztül költségmentesen használhatják a rendszert.
Az érintőképernyős infotainment rendszerhez alapkivitelben hathangszórós audiorendszer társul, miközben az igazi zenerajongók megrendelhetik az 590 W teljesítményű Harman Kardon Premium Sound audiorendszert, amely nyolc hangszóróval, külső erősítővel, mélynyomóval, ugyanakkor Clari-Fi MP3 zenei helyreállító technológiával rendelkezik.
Az Optima Sportswagont a Kia korszerű, vezeték nélküli töltőrendszerével is felszerelték; a hordozható elektronikus készülékekhez tervezett rendszer a középkonzol tövénél fedezhető fel. Az 5W teljesítményű vezeték nélküli töltővel a felhasználók menet közben tölthetik telefonjuk akkumulátorát, anélkül, hogy csatlakoztatniuk kellene a töltőkábelt. Az ‘idegen tárgy felismerés’ funkcióval felvértezett, 5 watt teljesítményű töltőrendszer haladéktalanul aktiválódik, amint a felhasználó kompatibilis készüléket helyez a töltőfelületre, ezenfelül figyelmezteti a vezetőt, ha a járműből kiszállva a töltőn felejti telefonját. A rendszer a műszerfali kijelzőn jeleníti meg a töltöttségi szintet; a használat közbeni túlmelegedést biztonsági rendszer akadályozza meg.
Az Optima Sportswagon mindemellett felszereltségi szinttől függően kettő darab USB töltőportot is juttat; egyet elöl, és egyet hátul, mindent összevetve az utasok menet közben tölthetik készülékeiket.
Piactól függően olyan egyéb funkciók is elérhetők, mint a 360 fokos panoráma monitor, amely négy kamerát alkalmazva biztosít a központi érintőképernyőn megjelenő madártávlati képet az autó környezetéről, mindent összevetve segítve a vezetőt a manőverezésben; az intelligens parkolástámogató rendszer (SPAS), amely önállóan képes beállni a párhuzamos és merőleges parkoló helyekre, vagy a kanyarkövető fényszórók, amelyek a kormánykerék elfordításához igazodva bevilágítanak a kanyarba, ezzel kedvezőbb látási viszonyokat teremtve, és javítva az esti vezetés biztonságát.
Sokoldalú és praktikus megoldások, 553 literes csomagtartó
A modern Optima Sportswagon az összes idők legpraktikusabb Optima modellje, amely tágas csomagteret és egy sor modernizált, hasznos rendeltetést kínálva garantálja a rendelkezésre álló hely megfelelő kihasználását.
A kombi karosszéria-formából adódó extra csomagszállító kapacitás a kategória egyik legpraktikusabb képviselőjévé teszi az Optima Sportswagont: a második üléssor mögött 553 liternyi (VDA) üreg várja a csomagokat, 48 literrel több, mint az Optima szedán tekintetében.
A csomagtartóban alkalmazott, kiemelkedően ergonomikus megoldások révén az autó használati értéke meghaladja jó néhány másfajta, középkategóriás kombiét. Ilyen a hátsó ülések háttámlájába integrált elválasztó háló, vagy a jelentős rakomány-határoló sínek, amelyekkel biztonságosan rögzíthetők a kisebb csomagok, megakadályozva azok csúszkálását. A korszerű, mélyen húzódó rakodóperem és az intelligens motoros mozgatású csomagtérajtó (amely önvezérelten felnyílik, amint az indítókulcsot a hátfal közelében észleli) révén a legnehezebb csomagok is kényelmesen rakodhatók be.
Különösen sokoldalúvá teszi a modellt a 40:20:40 osztású hátsó ülés (alapfelszerelés): a középső szegmenst lehajtva játszva behelyezhetők hosszabb eszközök (sílécek, hódeszkák), míg a két szélső ülésen még mindig kényelmesen lehet utazni.
Tekintélyes szilárdságú karosszéria, aktív biztonsági modern műszaki megoldások
A korszerű Kia Optima Sportswagon könnyed, szerfelett szilárd karosszériájának, ugyanakkor széles körű passzív és aktív biztonsági rendszereinek betudhatóan páratlan szintű utasvédelmet biztosít. A modell fejlesztési programja alatt a Kia mérnökei ötcsillagos Euro NCAP minősítést céloztak meg. Az Optima szedán a közelmúltban maximális, ötcsillagos eredményt ért el a független biztonsági szervezet töréstesztjén.
Az Optima Sportswagon vázszerkezete 51 százalékban magába foglal fejlett, jókora szakítószilárdságú acélokat (AHSS). AHSS acélokkal merevítették az autó A- és B-oszlopait, küszöbjeit, padlólemezét, továbbá első kerékíveit. A mérnökök különös figyelmet szenteltek a tetőlemeznek, a C-oszlopoknak és a hátsó tűzfalnak, amelyeket az Optima szedánból kombivá történő megváltoztatása alatt módosítottak.
Az erősebb vázszerkezeten belül, az utastérben vezető- és utasoldali légzsák, vezetőoldali térdlégzsák, két első oldallégzsák, és két függönylégzsák.
A Kia Optima Sportswagon még mindig fergeteges eredményre számíthat az Euro NCAP egyre nagyobb jelentőségű Biztonsági segédrendszerek kategóriájában, hála a balesetek elkerülésére és a sérülések mérséklésére szolgáló aktív biztonsági technológiáknak.
Alapfelszerelés a Kia VSM járműstabilitás-szabályozó rendszere, amely fékezés és kanyarodás esetén a gépkocsi menetstabilizáló rendszerének (ESC) és elektromos szervokormányának szabályozása révén tapadásvesztés esetén nyújt támogatást a vezetőnek megőrizni az uralmat járműve felett.
Az Optima Sportswagon piactól függően az opciós aktív kockázat-elkerülő modern műszaki megoldások széles körét kínálja. Ezek közepette említést érdemelnek a következő funkciók:
Intelligens sebességtartó automata (SCC): az Optima sebességét önvezérelten szabályozva tart biztonságos követési távolságot.
Önműködő vészfékrendszer (AEB): hosszú távú radar segédkezésével észleli az ütközés vagy gázolás veszélyét, és nyújt támogatást megállítani az autót
Sávelhagyást gátló rendszer (LKAS): felismeri az Optima sávhatárokhoz viszonyított helyzetét, és önvezérelten korrigálja a jármű nyomvonalát, ha azt érzékeli, hogy a gépkocsi irányjelzés nélkül kezdi elhagyni a forgalmi sávot
Adaptív távolsági világítás (HBA): az másfajta járművek helyzetétől és az útviszonyoktól függően automatán igazítja a fényszóró hatótávolságát.
Sebességkorlátozás információ (SLIF): kamerák segédkezésével felismeri az út menti jelzőtáblákat, és azok információi alapján a műszeregységben megjeleníti a sebességkorlátozásokat
Holttér-felügyelet (BSD); a külső tükörben megjelenített optikai jelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha egy jármű belép az Optima holtterébe.
Mögöttes keresztirányú forgalom-felügyelet (RCTA): parkolóban történő tolatás esetén figyelmeztet az Optima mögött elhaladó gépkocsikra.
Az Optima Sportswagon AEB rendszer kivételes a modell európai piaci szegmensében, mivel nem kizárólagosan rövid hatótávolságú radart alkalmaz, de egy hosszabb távú egységet is, amely nagyobb távolságra lévő, gyorsabban mozgó gyalogosok és járművek észlelésére képes, mint a legtöbb konkurens.
A rövid távú „belvárosi” radar 50 km/óra sebesség alatt nyújt támogatást a vezetőnek elkerülni a frontális ütközést, vagy enyhíteni annak következményeit, miközben a hosszú távú „külvárosi” érzékelő 30-80 km/óra sebességtartományban kínálja az akadályok észlelését Az AEB rendszer gyalogos-érzékelő rendszere akár 60 km/óra sebességnél is azonosítja a gyalogosokat, és mérsékli a gázolás kockázatát.
Finom rugózás, dinamikus vezethetőség, opciós elektronikus szabályozású felfüggesztés
A modern Optima szedán nem kis mértékben komfortos rugózásának, fokozott nagysebességű stabilitásának és lenyűgöző vezethetőségének köszönheti vonzerejét. Az Optima Sportswagon felfüggesztését úgy hangolták, hogy kiszűrje a rossz minőségű útfelületen ébredő rezgéseket és ütéseket, míg még kedvezőbb menetstabilitást nyújt.
Az Optima szedán elöl-hátul független felfüggesztése került a modern Sportswagonba, ám a rugókat, a lengéscsillapítókat és a kerékgeometriát kifejezetten a modern kombihoz hangolták, igazodva annak eltérő, kissé farnehéz tömegelosztásához.
Az Optima teljesen független felfüggesztésének fejlesztése alatt a mérnökök az első és hátsó segédvázkereteinek bekötési pontjait az előző generációs modellhez viszonyítva kifelé költöztették. Az mindent összevetve tökéletesített futómű-geometria komfortosabb rugózást biztosít egyenetlen útfelületen. Elöl kettő helyett már négy rögzítőperselyt alkalmaztak, fokozva a szerkezet oldalirányú merevségét, az első kerekeknél robusztusabb kerékcsapágyakat alkalmaztak. Az eredmény nyilvánvaló: az Optima Sportswagon közvetlen kormányreakciókkal, remek ívmeneti tapadással ás tekintélyes sebességnél, továbbá rossz minőségű útfelületen mutatott stabilitással kényezteti vezetőjét.
Hátul az Optima multilink felfüggesztése nagyméretű kettős alsó lengőkarokat alkalmaz, fokozott energiaelnyelő képességű, vastag perselyekkel. Az Optima rugózására és vezethetőségére sajátos a futómű illusztris stabilitása és ütéselnyelő képessége.
Az Optima Sportswagon fogaslécre illesztett, korszerű villanymotoros rásegítése (R-MDPS) alapfelszerelés az 1,7 CRDi dízelmotoros, azonfelül a 2,0 literes T-GDI motorral szerelt GT kivitelű európai modelleknél. . A kormányoszlop helyett közvetlenül a fogaslécre szerelt R-MDPS rendszer fokozott kormányérzetet és sebes, lineáris kormányreakciókat biztosít, különösen középállása körül. Az R-MDPS még precízebbé teszi a Sportswagon vezethetőségét, ami ezáltal a középkategória abszolút élvonalába sorolható.
Opcióként elektronikus vezérlésű, belső szelepekkel szerelt, adaptív felfüggesztés (ECS) is rendelhető, amely kifejezetten az európai vevők ízléséhez hangolt rugózást és vezethetőséget ad. Az ECS rendszer mind a négy lengéscsillapítónál belső szelepeket alkalmaz, és kapcsolatban áll az ECU motorvezérlő egység gyorsulásérzékelőjével, illetve az első kerekekbe integrált, egy-egy egyéb gyorsulásérzékelővel. Ezek szenzorok jelei alapján az ECS felismeri a kormányparancsokat és a gázpedál állását, ezenfelül ellenőrzi az útminőséget, és ezekhez igazodva módosítja a felfüggesztés hangolását, igény véleménye alapján sportosabb, feszesebb rugózást vagy komfortosabb csillapítást alkalmazva. A irányító ezekhez kapcsolódóan ‘normál’ vagy ‘sport’ állásba kapcsolhatja a rendszert. Az ECS az összes keréknél példa nélküli módon szabályozza a csillapítási erőt, méghozzá az összes eddiginél gyorsabban. Az ECS a modell bevezetésétől fogva rendelhető az 1,7 literes CRDi dízelmotorral szerelt típusokhoz, emellett alapfelszerelés a 2,0 T-GDI motoros GT kivitelek tekintetében.
Benzines vagy dízelmotorok, kézi vagy automata sebességváltóval
Az elsőkerékhajtású Optima Sportswagon európai bevezetésekor nagyon sok Euro6-os benzin-, azonkívül dízelmotorral lesz megrendelhető. Az Optima Sportswagon 1,7 literes CRDi dízelmotorral, amellett 2,0 literes CVVL benzinmotorral rendelhető, amíg a GT kivitel a Kia modern, nagyteljesítményű 2,0 literes, közvetlen befecskendezéses turbómotorját kapja.
Az Optima szedánhoz hangolt, a Sportswagonba vátozatlan formában átvett 1,7 CRDi dízelmotor a várakozások véleménye alapján a leginkább közkedvelt kapacitás lesz az európai piacokon. A motort nagyon sok ponton módosították, és ennek eredményeként nagyobb teljesítményt és forgatónyomatékot, azonfelül szerényebb károsanyag-kibocsátást biztosít. A 141 lóerős, 340 Nm nyomatékú, átdolgozott 1,7 literes dízelmotor kedvező CO2-kibocsátást és alacsony üzemanyag-fogyasztást biztosít, a korrekt adatokat a végleges homologizáció fényében, 2016 vége előtt hozzák nyilvánosságra.
Az 1,7 CRDi dízelmotor hatfokozatú kézi sebességváltóval vagy a Kia modern hétfokozatú duplakuplungos sebességváltójával választható. utóbbi képes megbirkózni a turbódízel kapacitás megnövelt nyomatékával, és sportosabb vezetési élményt ajánl, finom és azonnali váltásokkal.
Az Optima Sportswagon ezenfelül egy 2,0 literes CVVL benzinmotorral is megrendelhető. A változó szelepemelésű modern műszaki megoldást alkalmazó motor finoman adja le 163 lóerejét, és intenzív gyorsítási képességet mutat. A 2,0 literes CVVL benzinmotor hatfokozatú kézi vagy automata sebességváltóval rendelhető. Az Optima Sportswagon GT a Kia modern 2,0 T-GDI GT benzinmotorjával, hatfokozatú automata sebességváltóval kerül forgalomba.
A Kia Optima Sportswagon értékesítése 2016 negyedik negyedévében veszi kezdetét
Az Optima Sportswagon 2016 negyedik negyedévében kerül forgalomba Európában, a Kia Europe fantasztikus hétéves, 150 000 kilométeres garanciájával. Az Optima Sportswagon a koreai Hwasungban funkcionáló üzemből érkezik ezt követően Európába.