Új luxuskupé a Lexus LC 500

Új luxuskupé a Lexus LC 500 menet közben

Amikor a Lexus LF-LC Concept 2012-ben feltűnt az Észak-Amerikai Nemzetközi Autókiállításon, a sajtó képviselői és a márka rajongói egyaránt azt találgatták, hogy a tanulmányautó irreális stílusa és drámai megjelenése vajon megvalósulhat-e egy sorozatgyártású 2+2 üléses kupéban is. Négy év telt el az emlékezetes nap óta, s a Lexus bemutatta a híres tanulmányautó ötlete alapján megalkotott LC 500 luxuskupét. Ez a provokatív és atletikus modell egyértelműen jelzi, milyen irányba halad majd a márka a jövőben. A luxusmárka globális szervezete, a Lexus International megalapítása óta a Lexus az elmúlt öt év alatt látványos gyorsasággal fejlődött. Az érzelmeket ébresztő formatervet és a menetdinamikai jellemzőket egyaránt magasabb szintre emelő termékkínálatban olyan izgalmas, aktuális modellek kerültek ki, mint az NX vagy az RC, és az IS is komoly szerepet játszott abban, hogy a márka mostani vásárlói rétegeket szólít meg.

A Lexus globális megerősödésének vezéralakja Akio Toyoda volt, aki személyesen is sokat tett azért, hogy szorosabbra fűzze a formatervezők, a mérnökök és a marketingszakemberek közti együttműködést – olyan luxusmárkát építve, amely jobban igazodik a vásárlók mostani generációjának igényeihez. Az LC 500 fontos árucikk a Lexus részére, és személyesen nekem is,” mondta Akio Toyoda, a Lexus márkaigazgatója és mesterpilótája. Valamennyi évvel ezelőtt úgy döntöttünk, hogy a márka jövőjét olyan termékekre alapozzuk, amelyek az emberek szenvedélyét felélesztve kitűnnek a luxuspiac kínálatából. Legfrissebb kupé-zászlóshajónk formavilága, teljesítménye és arányai érzékletesen hangsúlyozzák márkánk érzelmi irányultságát, és világszerte tovább erősítik majd a Lexus népszerűségét. „

Közösen dolgozó formatervezők és mérnökök

A stílusos és varázslatos teljesítményű friss LC 500 egy szimbólum is: az autó fejlesztése során a Lexus formatervezői és mérnökei minden eddiginél szorosabban együttműködtek, hogy segítsenek egymásnak az akadályok leküzdésében. Amikor Akio Toyoda megbízta a fejlesztőcsapatokat ezen egyedi autó megtervezésével, egyértelművé tette, hogy közösen kell túllépniük azokon a gyártási, formatervezési, anyag-felhasználási vagy menetdinamikai problémákon, amelyek miatt gyakran kompromisszumos megoldások születnek.

Az LC 500 formai fejlesztésének irányát egy erőteljes és vonzó példakép (az LF-LC) határozta meg, a mérnökök fáradhatatlanul dolgoztak azon, hogy a sorozatgyártású modell korszerű megoldásai révén a lehető legtöbbet őrizzék meg a tanulmányautóból. Hasonlóképpen a formatervezők is már a menetdinamikai fejlesztések legkorábbi fázisától kezdve részt vettek a tervezési folyamatban, hogy jobban megértsék a mérnökök célkitűzéseit. Az LC 500 prototípusának elkészítése során tehát mindkét csapat tagjai jobban átlátták a formai és műszaki megoldásokat, így hatékonyabban finomíthatták az autó leglényegesebb elemeit.

A Lexus márka részére az LC 500 projektje messze túlmutatott egy újabb kupé kifejlesztésén. Az LC 500 megváltoztatta a mérnökök módszereit és a formatervezők szemléletmódját – vagyis az autó a Lexus jelenlegi korszakának kezdetét jelenti. Formatervezőink és mérnökeink közös munkával, egymás után küzdötték le a felmerülő nehézségeket és akadályokat. Úgy érzem, hogy amit elértünk, az jóval nagyobb dolog, mint a tanulmányautó formatervének sikeres megőrzése,” nyilatkozta Koji Sato főmérnök.

Külső formaterv

Már első pillantásra is egyértelmű, hogy a mérnökök és formatervezők együttműködése eredményes volt, mert az modern LC 500-ba sikeresen átültették az LF-LC formatervezési ideológiáját. Az aktuális, sorozatgyártású modell megőrizte a tanulmányautó legszámottevőbb formai elemeit, arányait és vizuális dinamikáját. Az LC 500 vonzerejét a karosszéria atlétikus, áramvonalas kialakítása, érzéki vonalai, érzelmeket ébresztő formái, opcionális karbonszálas tetőszerkezete (alapáron üvegtető jár az autóhoz) adja, és az, ahogyan mindez lenyűgözően alacsony és széles felépítményt, ugyanakkor rendkívül funkcionális, szenvedélyes hangulatot kölcsönöz a járműnek.

Az LC 500 orr-részének legjellemzőbb motívuma a Lexus orsó formájú” hűtőrácsának erőteljes kialakítása, amit három oldalról krómkeret ölel körül, ezen belül habár egy radikálisan újszerű, háromdimenziós hatású háló látható. Az L alakú nappali menetfények az korszerű tripla LED fényszórók alatt kaptak helyett; kivételes formatervének betudhatóan a fényszórókba az iparág egyik legkeskenyebb vetítőlencséje kerülhetett, így a motorháztető a rövid első túlnyúlás ellenére is alacsonyabban húzódhat.

Az LC 500 külső formatervének kidolgozásában fontos szerepet játszott a légbeömlők funkcionális kialakítása, amelyek egyaránt javítják az autó légellenállását és a hűtés hatékonyságát. Az autó atletikus profiljának meghatározó elemei a meredeken ereszkedő tetővonal, a levegőt jóformán hasító karosszéria, az alacsonyan húzódó motorháztető és a terjedelmes, 2. 870 mm-es tengelytávolság, amelyhez kompakt (elöl 920 mm-es, hátul 970 mm-es) túlnyúlás társul. Az izgalmas ívek és áramló vonalak folytonos feszültséget teremtenek a lemezfelületeken az autó orrától egészen a hátsó részig, ahol a keskeny, többrétegű hátsó lámpatestek speciális fényeffektusaiból ugyancsak az L motívum áll össze. Amikor az autó jókora sebességgel halad, a légáramlást a hátsó diffúzor és az opcionális aktív hátsó légterelő javítja. Az LC 500 20 colos öntött alumínium keréktárcsákon gördül, de a vásárlók 21 colos, kovácsolt alumínium keréktárcsákat is rendelhetnek.

Utastér

Az LC 500 utasterének formaterve a dinamikus luxus témájára épít: a kabin kialakítása egyszerre vezetőközpontú és elegáns. A kupé vezetői üléspozíciója lendületes, sportos autózásra csábít, s az ösztönösen megtalálható kezelőszervek magabiztosságot kölcsönöznek a vezetőnek. A mérnökök úgy tervezték meg a vezető csípőpontjának helyzetét, hogy az a lehető legközelebb essen a jármű tömegközéppontjához, mivelhogy az autó így kommunikál leghatékonyabban irányítójával. A remek megtámasztást nyújtó első ülések a tartós utazások során is kényelmesek, a választható sportülések határozottabb oldalpárnázása azonban még hatékonyabb támasztást ad a húzós kanyarokban.

A Lexus mérnökei sokat dolgoztak azon, hogy a vezető környezete egyszerre sugalljon lelkesítő és megnyugtató hangulatot; ennek érdekében fokozottan ügyeltek az olyan részletekre, mint a kormánykerék mérete és dőlésszöge, a magnéziumból készült váltófülek elhelyezése és a mozgatásukhoz szükséges erő, vagy az opcionális bőr és Alcantara üléskárpitok rugalmassága. Az LC 500 ajtópaneljeinek, középkonzoljának és műszerfalának tökéletes kidolgozását a Lexus világhírű, minden részletre ügyelő Takumi mesteremberei garantálják, akik az autó összeszerelését felügyelik.

A formatervezők már a munka kezdeti szakaszában is együttműködtek a mérnökökkel, hogy megértsék, milyen menetdinamikát álmodtak meg a szakemberek az LC 500 részére, majd mindezt a formatervezésben is megvalósították,” mesélte Tadao Mori, az LC 500 vezető formatervezője. Példának okáért részletesen tanulmányoztuk, hová fókuszál a vezető tekintete, és úgy terveztük meg ezeket a felületeket, hogy oda pillantva mindig a lényegre figyelhessen. Ez volt az egyik legelső projekt, amelyben a formatervezőket ilyen mélyen bevonták az autó dinamikai tervezésébe is, így sokkal jobban megértettük a fejlesztések célját, és a formatervezés területén segíthettünk ezek megvalósításában.„

Karosszéria és futómű

Annak érdekében, hogy mostani dimenziókat nyisson meg a Lexus márka részére, az LC 500-nak minden meglévő Lexus-modellénél lenyűgözőbb menetdinamikát és karaktert kellett kínálnia. A közvetlen, ugyanakkor még kifinomultabb vezetési benyomás megalkotása izgalmas kihívást jelentett a mérnökcsapat részére – már csak azért is, mert mindemellett meg kellett őrizniük a Lexus példa nélküli rugózási kényelmét is, mivelhogy ez illik egy élvonalbeli luxus sportkupéhoz.

Új luxuskupé a Lexus LC 500 röntgenkép
Új luxuskupé a Lexus LC 500 röntgenkép

Az LC 500 az első olyan Lexus, amely a márka korszerű, prémium hátsókerék-hajtású luxus padlólemezére épül; a luxusutók részére tervezett aktuális globális GL-A platform egyelőre egyetlen más Lexus modellben sem található meg. Az mostani kupé építési módja előrevetíti a társaság jövőbeli orrmotoros-hátsókerék-hajtású járműveinek alapjait. Az autó közvetlenebb irányíthatóságának érdekében az LC 500 mérnökei arra összpontosítottak, hogy a tömeg túlnyomó részét – így a motor és az utasok tömegközéppontját is – minél mélyebbre helyezzék, optimalizálva ezzel a jármű tömegközéppontját.

A tömeg elrendezésének problémakörét a Lexus mérnökei egymás közt csak így emlegették: a tehetetlenségi tényező”. A vezető csípő- és sarokpontját mélyebbre helyezték, a kerekeket kitolták a rövid túlnyúlású karosszéria sarkaihoz, a hajtáslánc tömegközéppontját holott az első tengely vonala mögé összpontosították, így ez az autó közepe felé tolódott. Az LC 500 felszereltségét egyszerűsíti, és a tömeget csökkenti a defekttűrő abroncsok alkalmazása (így nincs szükség pótkerékre), ráadásul ezzel tovább csökkent a túlnyúlás, ami javítja az autó menetdinamikáját. A kedvezőbb tömegelosztás érdekében a 12 voltos akkumulátort is áthelyezték a csomagtérbe.

Ugyancsak a tömegcsökkentést szolgálta a választható karbonszálas tető és a kompozit csomagtartófedél alkalmazása, akárcsak az, hogy az ajtók belső szerkezete karbonszálból készül, s erre kerül az ajtók külső alumíniumborítása. A Lexus az LC 500 szerkezetében használja a legtöbb méretes szakítószilárdságú acélt. Ez az anyag fokozott merevséget biztosít, miközben csökkenti – és ideálisan pozícionálja – a tömeget, javítva ezzel az autó dinamizmusát. Mindezek eredményeképpen az LC 500 brutálisan kiegyensúlyozott jármű: az első és a hátsó tengelyek közti súlyelosztás aránya 52/48.

Annak érdekében, hogy az friss kupé megfeleljen a célkitűzéseknek, a Lexus a társaság történetének legmerevebb önhordó karosszériáját alkotta meg. A kis tömegű, terjedelmes szakítószilárdságú acél átgondolt felhasználásával sikerült magas szintre fejleszteni a karosszéria torziós szilárdságát, így a szerkezet még a terjedelmes mennyiségű karbonszál alkalmazásával épített LFA szuper sportkocsinál is jobban ellenáll a csavaró erőhatásoknak. Kialakításának hála a padlólemez szívósan ellenáll a hajlító erőhatásoknak, s a jármű teljes tengelytávolságán tapasztalható merevség megszakítás nélküli kiszámítható viselkedést és gyorsabb kormányreakciókat eredményez. Más autók karosszériájában általában a motortér hajlamos leginkább a csavarodásra, ám az mostani kupéban kivételes motortéri merevítők, merev alumínium rugótornyok, emellett a hátsó sárvédők közelében beépített gyűrű alakú szerkezet erősítik a karosszériaszerkezetet.

A mérnökök kiemelt figyelmet fordítottak az LC 500 multilink rendszerű futóművére. A felső és alsó lengőkar kettős gömbcsuklója révén a legcsekélyebb kormánymozdulatok is pontosan átvihetők az aszfaltra, mi több a legapróbb visszajelzések is eljutnak a vezetőhöz. A kettős gömbcsukló nem csupán a terhelés megosztásában játszik szerepet: ezzel a konfigurációval optimalizálható a felfüggesztés geometriája, ezáltal pontosabban kontrollálható a kerék mozgása, emellett precízebb a kormányzás, és a kimozdítási erőszükséglet is csökken. A lehető legalacsonyabb rugózatlan tömeg, azonfelül a kezesebb futómű-reakciók érdekében egy kivételével az összes lengőkar könnyed, kovácsolt alumíniumból készült. A kiállított prototípus Michelin Sport (az első kerekeken 245/40 RF21, a hátsó kerekeken 275/35 RF21 méretű) gumiabroncsokkal van felszerelve. Mindezek együttes eredményeként az LC 500 világszínvonalú luxus sportkupévá vált, amely pengeéles, habár kiegyensúlyozott reakciókat és sziklaszilárd stabilitást kínál. A modern platformot a Lexus mérnökei a modell teljes életciklusa során örökösen fejlesztik és tökéletesítik majd.

Sato elmondta: A szokásosnál háromszor több időt fordítottunk a lineáris kormányzás és az úttestről érkező minél tökéletesebb visszajelzések kutatására és fejlesztésére. A futómű merevségének és geometriájának tökéletesítésére is erősen összpontosítottunk. A terméktervezési folyamat továbbfejlesztésének betudhatóan a futómű merevsége világszínvonalú, akárcsak az oldalirányú gyorsulás idején tapasztalható teljesítménye. „

Hajtáslánc

A hajtóerő az LC 500 hátsó kerekeire egy friss, istenien összehangolt hajtásláncon keresztül jut el, amely maximalizálja a felhasználható teljesítményt. Az friss LC 500 erőforrásának alapja az RC F és GS F modellekből már jól ismert és bevált, magas fordulatszámú 5,0 literes V8-as blokk. A V8-as szívómotorra a sima, egyenletes gázreakciók és a borzongató hang miatt esett a választás. A teljes egészében alumíniumból létrehozott, 32 szelepes V8-as tervezett teljesítménye 467 LE, forgatónyomatéka ugyanakkor 527 Nm. Az modern motor tartósságát tovább növelik a kis tömegű, szilárd, kovácsolt hajtókarok, ezenkívül a titánból készült szelepek, amelyek még magas fordulatszám mellett is biztosítják a biztonságos gázáramlást. Az LC 500 erőforrása kettős légbevezetésű szívórendszert alkalmaz, ami a szabadabb légbeáramlás mellett a fantasztikus motorhanghoz is hozzájárul. Ez a szívómotor ideális erőforrás egy kiegyensúlyozott sportkupé részére, mert egyenletes teljesítmény-leadásának betudhatóan az autó egyszerűen és élvezetesen uralható.

Az LC 500 jellegzetes kipufogóhang-szabályozó szelepei a motor beindításakor aktiválódnak, így az erőforrás robusztus morajjal kel életre. Gyorsításkor egy hanggenerátor izgalmas mennydörgéssé erősíti a motor rekedtes dallamát; ez lesz az LC 500 egyik jellegzetes ismertető jegye.

A hajtóerő hátsó kerekekhez juttatásában fontos szerepet játszik az modern fejlesztésű, 10 fokozatú automata sebességváltó is (a legelső ilyen egység egy luxusautóban), amelyiknek fokozatváltási ideje a duplakuplungos váltókéval vetekedik. A szerkezet kisebb és könnyebb a jelenlegi 8 fokozatú sebességváltóknál. A 10, egymáshoz közel elhelyezett fogaskerék széles fokozatkiosztásának hála a sebességváltó minden vezetési stílushoz ideális, és bármilyen státuszok közt az éppen pompás fokozatot kapcsolja. A szerkezethez egy mostani elektronikus vezérlőrendszer kapcsolódik, aminek szoftvere örökösen figyeli a gyorsításokat, a fékezéseket és az oldalirányú gyorsulásokat, s ezek alapján segít előre jelezni a vezető legközelebbi parancsát.

Az mostani sebességváltó csak egyike azoknak a kulcsfontosságú dinamikai vezérlő elemeknek, amelyeket a mérnökök egytől egyig – a teljesítménykifejtéstől a fékrendszeren át a kormányműig – úgy hangoltak, hogy sportos vezetési stádiumok közepette ritmusosan, egymással összhangban működjenek. Az autó vezetője érezni fogja a sebes és sima fokozatváltások kiegyensúlyozottságát, a motor teljesítményének egyenletes áradását, és a hatdugattyús féknyergek meggyőző lassító erejét.

A padlólemez és a hajtáslánc gondos tervezésének betudhatóan az LC 500 olyan teljesítményt és agilitást nyújt, ami igazán szokatlan a négyszemélyes kupék világában: a tervek szerint a jármű kevesebb, mint 4,5 másodperc alatt gyorsul 0-96 km/órás sebességre.

Fedélzeti elektronikák

Ebben a kupé-zászlóshajóban mutatkozik majd be 2017-ben a Lexus Multimédia csomag, melynek frissebb, gyorsabb és sokoldalúbb szoftvere számos jövőbeli fejlesztés és egy grafikus felhasználó kezelőfelület alapjául szolgál majd. Az autó utasai kivételes hangzást élvezhetnek; az audiofil Mark Levinson csomag opcióként rendelhető, az alapfelszereltség listáján ámbár egy korszerű, prémium Pioneer audiorendszer szerepel. A Pioneer hangmérnökei az LC 500 karosszériáját és utasterét tervező formatervezőkkel együttműködve tanulmányozták az autó akusztikáját és a vezetés közben fellépő hangzásdinamikai változásokat, hogy a kabin a lehető legjobb hangteljesítményt nyújtsa.

Az LC 500 felszereltségében természetesen megjelenik a Lexus jól ismert biztonsági technológiája, a Lexus Safety System is, amely számos aktív biztonsági berendezést tartalmaz: az ütközés előtti biztonsági rendszert (PCS), amely segít megelőzni az ütközéseket vagy mérsékelni hatásukat; a sávtartó asszisztenst (LKA), ami megakadályozza, hogy az autó kilépjen a sávjából; az automata távfény-vezérlést (AHB), ami éjszaka optimális látási viszonyokat teremt; mi több a minden sebességtartományban funkcionáló, dinamikus radaralapú sebességtartó automatikát (All-speed DRCC).

Az aktív biztonságot több térségben megvalósító Lexus Safety System csomag a milliméteres hullámhosszon funkcionáló radar, ezenkívül a radarral összhangban funkcionáló kamera támogatásával rendkívül megbízhatóan, csúcsszuper teljesítménnyel működik.