A BMW M GmbH modellpalettájára 2023-ban is érkeznek új különkiadások. A modern BMW M3 CS a prémium középkategória nagyteljesítményű sportautójának vérpezsdítő motorsport-hangulatát kapcsolja magasabb fokozatba. A szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült elemeket széles körben alkalmazó, okos könnyűszerkezetes járműépítés, a megnövelt teljesítmény, a típus-specifikus futómű-hangolás, a megannyi exkluzív stílusjegy és a versenypályák lüktető tempóját éltető felszereltség a BMW M3 limuzin funkcionalitásával és hétköznapi használhatóságával párosul, melynek betudhatóan a modern BMW M3 CS a BMW M modellekben átélhető vezetési behatás fantasztikus aspektusát ígéri – a közutak és a zárt versenypályák az összes kilométerén.
A modern BMW M3 CS (átlagos üzemanyag-fogyasztás (WLTP): 10,1 – 10,4 liter / 100 km; vegyített károsanyag-kibocsátás (WLTP): 229 – 234 gramm / km) meghajtásáról a 405 kW / 550 lóerő maximális teljesítményre képes, soros hathengeres benzinmotor, a nyolcfokozatú M Steptronic automataváltó és az M xDrive okos összkerékhajtás együttese gondoskodik, amely álló helyzetből 3,4 másodperc alatt gyorsítja fel 100 km/órás sebességre a négyüléses sportautót. A korszerű BMW M3 CS a bajor prémiumgyártó müncheni üzemében lát napvilágot 2023 márciusától, limitált példányszámban. A különkiadás fokozatos piaci bevezetése már márciusban megkezdődik. A modell legnélkülözhetetlenebb értékesítési régiója az Egyesült Államok, Németország, Nagy-Britannia és Japán.
Több erő, alacsonyabb tömeg, nagyobb teljesítmény
A megnövelt motorerő és az alacsonyabb tömeg kettőse érezhetően nagyobb teljesítménnyel és exkluzív hangulattal ruházza fel a korszerű BMW M3 CS modellt. A különkiadás szíve a BMW M3 és a BMW M4 párosához kifejlesztett, jelentősen széles fordulatszám-tartományban pörgő, M TwinPower Turbo technológiával dolgozó, soros hathengeres benzinmotor speciálisan korszerűsített kiadása. Ez a 3.0 liter hengerűrtartalmú motorblokk adta a Német Túraautó Bajnokság (DTM) tavalyi futamain rajtrácsra gurított BMW M4 GT3 versenyautó erőforrásának műszaki bázisát is.
A modern BMW M3 CS motorházteteje alatt dolgozó kapacitás ezáltal több olyan műszaki megoldást felsorakoztat, amelyeket közvetlenül a motorsport élvonalában fejlesztettek ki és tökéletesítettek a mérnökök. A különkiadás a megnövelt égési nyomás folytán zárt tetős kialakítású, extrém tartós motorblokkot kapott, a súrlódási veszteségeket mindazonáltal specifikus vasbevonattal ellátott, súlyoptimalizált hengerfuratok csökkentik. A könnyűszerkezetes kialakítású, kovácsolt főtengely rendhagyóan nagy torziós ellenállással támogatja a motor könnyed felpörgését és a teljesítmény felépülését. A hengerfej központi részét háromdimenziós nyomtatással állítják elő, amely a lehető legoptimálisabb hőkezelés érdekében a hűtőcsatornák olyan precíz elrendezését biztosítja, amely a tradícióknak megfelelő fémöntési eljárással képtelenség lenne. A hajtáslánc kenési- és hűtőrendszerét a legextrémebb versenypályás használat szempontjai alapján tervezték meg a mérnökök.
405 kW / 550 lóerő maximális teljesítményre képes, soros hathengeres benzinmotor
Ezek az aprólékos, mérnöki precizitással kidolgozott módosítások a modern BMW M3 CS erőforrásának roppantul széles fordulatszám-tartományát és maximális teljesítmény-leadási képességét éltetik. A korszerűsítéseknek hála a különkiadás szíve 30 kilowattal / 40 lóerővel erősebb, mint az M xDrive okos összkerékhajtással szerelt BMW M3 Competition limuzin (átlagos üzemanyag-fogyasztás (WLTP): 10,0 – 10,1 liter / 100 km; vegyített károsanyag-kibocsátás (WLTP): 228 – 230 gramm / km): maximális teljesítménye 405 kW / 550 lóerő. A mérnökök a teljesítménynövekedést az kapacitás M TwinPower Turbo technológiájának célzott módosításaival érték el, szemernyit sem csorbítva a motor üzemstabilitását és megbízhatóságát. A két darab egycsatornás (MonoScroll) turbófeltöltő maximális töltési nyomását első körben 1,7 barról 2,1 barra emelték a mesterek, akik ezt követően a motorvezérlő elektronikában is eszközöltek pár típus-specifikus fejlesztést.
A megnövelt rugóúttal dolgozó, speciálisan kifejlesztett motortartó bakok extrém mereven rögzítik a modell vázszerkezetéhez az erőforrást, amely a gázpedál lepadlózására ezáltal még gyorsabban és még pontosabban reagál. A modern BMW M3 CS motorjának csúcs forgatónyomatéka 650 Nm, amely percenkénti 2 750 és 5 950 főtengely-fordulat közt mindvégig a vezető rendelkezésére áll. A különkiadás percenkénti 6 250 és 7 200 főtengely-fordulat közt adja le maximális teljesítményét.
Az kapacitás teljesítmény-karakterisztikájának egyedisége leginkább a felső fordulatszám-tartományban megérkező, zabolátlan erőtöbbletben érhető tetten. Mindehhez a duplacsöves sport kipufogórendszer szolgáltat méltó hangaláfestést, elektromosan vezérelt szelepekkel, titánból készült, súlycsökkentett kipufogódobbal és kétoldalt matt Black árnyalatú dupla végződéssel – hamisítatlan BMW M stílusjegyként. A fedélzeti operációs rendszer M Setup menüpontjában aktiválható SPORT és SPORT+ üzemmódok a zárt versenypályák páratlanul mély orgánumát keltik életre, a benzinmotor vérpezsdítő hangzása ugyanakkor kiváltképp a felső fordulatszám-tartományban és sebességváltásoknál taglózza le a vezetés szerelmeseit.
Kimagasló teljesítmény az összes helyzetben, korrekt hatékonysággal: a nyolcfokozatú M Steptronic automataváltó, az M xDrive okos összkerékhajtás és az aktív M differenciálmű hármasa
A korszerű BMW M3 CS erőforrásának forgatónyomatéka a Drivelogic-kal dolgozó, nyolcfokozatú M Steptronic automataváltón át érkezik meg az M xDrive nagy tudású összkerékhajtásba. A váltó a középkonzolon felfedezhető, M-specifikus előválasztó karral vagy a kormány mögötti, szénszálból készült váltófülekkel vezérelhető. A vezető az előválasztó karba épített Drivelogic gombbal szabhatja személyre a váltó karakterisztikáját, a kényelmestől, a sportoson át, egészen a versenypályára hangolt működésig.
A modern BMW M3 CS tapadását és agilitását nagymértékben fokozza az M xDrive nagy tudású összkerékhajtás, amely az osztóműben az első és a hátsó tengely közti, istenien szabályozható, rettentően kifinomult teljesítmény-elosztás érdekében elektronikusan vezérelt, többtárcsás tengelykapcsolóval dolgozik. Utóbbi kenési rendszerét a mérnökök úgy tervezték meg, hogy az nagy tudású összkerékhajtás még a zárt versenypályák legextrémebb vezetési szituációiban is megbízhatóan működjön. A különkiadás BMW M modelleket fémjelző, kanyarokat követő kigyorsítási hajlamát a hátsókerék-meghajtás preferenciái alapján dolgozó összkerékhajtás és a hátsó tengelybe épített aktív M differenciálmű erősíti tovább, amelyiknek záró funkciója szintén kiválóan, 0-100 százalék közti arányban szabályozható.
A fedélzeti operációs rendszer M Setup menüpontja arra is esélyt kínál, hogy a vezető a meghajtás alapbeállításként aktiválódó 4WD üzemmódját 4WD Sport üzemmódba kapcsolja, amely még nagyobb arányban továbbítja a hátsó kerekekre a motorból érkező forgatónyomatékot. A bajor prémiummárka vásárlói teljesen ki is kapcsolhatják a dinamikus menetstabilizáló rendszert (DSC – Dynamic Stability Control) és színtiszta hátsókerék-meghajtást (2WD) is aktiválhatnak. A nyers hátsókerék-meghajtás és a vezetést támogató rendszerek egész kikapcsolása szabadjára engedett motorerőt és borzongató vezetési élményt ad a legtapasztaltabb pilóták kezébe.
Az kapacitás, az automataváltó és az M xDrive nagy tudású összkerékhajtás hármasa pompázatos gyorsulást garantál. A modern BMW M3 CS 3,4 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre és 11,1 szekundum alatt 200 km/órás tempóra. A modell 80-120 km/óra közti rugalmassága negyedik sebességi fokozatban 2,6 másodperc, ötödik sebességi fokozatban ugyanakkor 3,3 másodperc. A korszerű BMW M3 CS alapfelszereltségként megkapja az M Driver’s Package teljesítménynövelő csomagot is, amely 302 km/óránál elektronikusan limitált végsebességet biztosít.
A futómű-technológia és a dinamikus menetstabilizáló rendszer típus-specifikus hangolása; alapfelszereltségként versenypályára finomított gumiabroncsok
A mérnökök a modern BMW M3 CS futómű-technológiáját részletekbe menően az kapacitás teljesítmény-karakterisztikájához, emellett az átfogó járműkoncepció sajátosságai és súlyelosztási adottságai alapján hangolták be. A dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSC – Dynamic Stability Control) és az M Dinamikus Mód (MDM – M Dynamic Mode) típus-specifikus beállításait ugyancsak a nagysebességű versenypályás vezetés követelményeihez igazították.
A tengelyenként hangolt kinematika, ezenfelül az egyes kerekek dőlésszögének, a lengéscsillapítók keménységének, a kiegészítő spirálrugók mozgástartományának és a stabilizátorok feszességének speciális beállításai a tűpontos kormányozhatóság optimalizálását, a kanyarodások közben felépülő oldalirányú erőhatások kezelését, a rugózás és a lengéscsillapítás karakterisztikájának tökéletesítését, valamint a korrekt kerékpozíciók fenntartását szolgálják. A korszerű BMW M3 CS adaptív M futóművének elektronikusan vezérelt lengéscsillapítói szintén típus-specifikus hangoláson estek át, amiként a változó áttételű, elektromechanikus M Servotronic kormánymű és az integrált fékrendszer is.
A különkiadás alapfelszereltségének része a BMW M fékrendszer is, Red vagy Black árnyalatúra fényezett féknyergekkel. A modellhez a külön választható extrafelszereltség részeként BMW M karbon-kerámia fékrendszer is megrendelhető, matt Gold vagy Red színben pompázó féknyergekkel. A modern BMW M3 CS átfogó alapfelszereltségét színesítik a kovácsolt BMW M könnyűfém keréktárcsák is, exkluzív V-küllődizájnnal, Gold Bronze árnyalatban. Utóbbiak a külön választható extrafelszereltség részeként matt Black színben is megrendelhetők. Az elöl 19”, hátul 20” méretű felniken már alapfelszereltségként versenypályára hangolt gumiabroncsok feszülnek, 275/35 ZR19 és 285/30 ZR20 méretben. A bajor prémiummárka kliensei a különkiadást felár nélkül nagyteljesítményű gumiabroncsokkal is kérhetik, ugyanezekben a méretekben.
Nagy tudású könnyűszerkezetes járműépítés széles körben alkalmazott szénszál-erősítésű műanyaggal; megnövelt karosszériaváz-merevség
A korszerű BMW M3 CS egyedülálló exkluzivitásához és páratlan teljesítményéhez nagymértékben hozzájárulnak az okos könnyűszerkezetes járműépítés modellre specializált, széles körben alkalmazott intézkedései. A szénszál-erősítésű műanyag (CFRP) átfogó használata a karosszérián és az utastérben úgyszintén kulcsfontosságú. A különkiadás tekintetében mert nem kizárólagosan a tető, de a motorháztető, az első koptató, az első lökhárító légbeömlői, a külső visszapillantó-házak, a hátsó diffúzor és a hátsó légterelő szárny is eme ultrakönnyű anyagból készült – amiként az utastérben a középkonzol, a kormány mögötti váltófülek és a dekorbetétek is. Az alapfelszereltségként kínált M Carbon kagylóülések figyelemre méltó mértékben segítenek csökkenteni a modell saját tömegét. A titánból készült kipufogódobbal újabb 4 kilogrammot megspóroltak a mérnökök. Az okos könnyűszerkezetes járműépítés alapelveinek betudhatóan a korszerű BMW M3 CS csaknem 20 kilogrammal nyom kevesebbet a mérlegen, mint az M xDrive nagy tudású összkerékhajtással szerelt BMW M3 Competition limuzin.
A karosszériaváz merevségét a motortérbe épített, magas pontosságú toronymerevítők is fokozzák, amelyeket ugyancsak az nagy tudású könnyűszerkezetes járműépítés alapelveit szem előtt tartva fejlesztettek ki a mérnökök. Az alumíniumöntvényből készült elemek olyan súlyoptimalizált geometria alapján kapcsolódnak a tornyokhoz, amelyek – nagyszámú sportautóban végzett tesztelést követően – a legváltozatosabb vezetési szituációkban támogatják kezelni a felépülő erőhatásokat.
Exkluzív stílusjegyek, amelyek letaglózó vezetési élményt ígérnek
Exkluzív stílusjegyeivel a modern BMW M3 CS egyből egyértelművé teszi kvalitásait. A Frozen Solid White metál karosszériafényezés csakis a BMW M GmbH legmodernebb különkiadásához válik elérhetővé. A korszerű árnyalattal bámulatos kontrasztot alkotnak a tetőn, a motorháztető versenycsíkjaiban, az első koptatón, a légbeömlő nyílásokon, a BMW M külső visszapillantó-házakon, a hátsó légterelő szárnyon és a hátsó lökhárítón láthatóan hagyott, szénszálból készült felületek, ezenfelül a Black színű küszöbtoldatok és az első kerékjárati ívek BMW M légkivezető nyílásai. A Frozen Solid White metál karosszériafényezés alternatíváiként Signal Green Solid, Brooklyn Grey metál és Sapphire Black metál árnyalatok is megrendelhetők a modellhez.
A különkiadás frontrészét két súlycsökkentett, keret nélküli hűtőrács határozza meg, versenyautókat idéző, minimalista betétekkel. A különkiadás egyediségét piros kontúrvonal, a felső vízszintes betétben mindazonáltal „M3 CS” típusjelzés nyomatékosítja, amelyeket a tervezők konkrétan ehhez a modellhez alkottak meg. A különkiadás frontrészén és csomagtartóján elhelyezett típusjelzések fekete felületet kaptak, piros kontúrvonallal.
A modern BMW M3 CS első fényszórói már alapfelszereltségként BMW Laserlight lézerfény-technológiával világítanak, amely rögtön fölöttébb markáns megjelenést garantál. A nappali menetfények fehér helyett sárga színben világítanak – a gépjármű zárt állapotában aktivált üdvözlőfények és a menet közben világító menetfények tekintetében nemkülönben –, amellyel a modell a sikeres GT versenyautókat idézi.
M Carbon kagylóülések exkluzív felületekkel és varrásmintákkal
A modern BMW M3 CS utasterébe olyan sportautós műszerfalat terveztek a mérnökök, amely elősegíti, hogy a bajor prémiummárka kuncsaftjai a vezetés abszolút élményére és a maximális teljesítményre összpontosítsanak. Ehhez fejlett digitális megoldások és exkluzív stílusjegyek járulnak hozzá. A vezető és első utasa már alapfelszereltségként típus-specifikus M Carbon kagylóülésekben foglalhat helyet. A versenyautós hangulat és a hosszú távú kényelem kettősét a teljesen elektromos működtetés, az ülésfűtés és a világító típusjelzéssel ellátott, integrált fejtámlák egysége garantálja. Az ülőfelület és a háttámla szerkezeti elemeihez használt szénszál-erősítésű műanyag (CFRP), ráadásul az oldaltámaszok magasságában és a fejtámlák alatt alkalmazott tetszetős kivágások a kagylóülések súlycsökkentett kialakítását igazolják.
A különkiadás M Carbon kagylóüléseit exkluzív mintájú, Black/Red árnyalatú Merino bőrkárpit borítja, lenyűgöző kontraszt-varrással. A modell hátsó üléssorát ugyanez a kéttónusú kialakítás ékesíti. Az ajtókárpitok elöl és hátul is Black árnyalatú bőrözést viselnek, a középkonzol könnyűszerkezetes kialakításáról ugyanakkor piros „CS” típusjelzés tanúskodik. A korszerű BMW M3 CS alapfelszereltségének a BMW M GmbH trikolor árnyalatával átszőtt BMW M biztonsági övek, az „M3 CS” típusjelzést viselő küszöblécek, az antracit színű tetőkárpit, a szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült váltófülekkel, ezenkívül piros „12-órás jelzéssel” ellátott, Alcantara-borítású BMW M sportkormány és a szénszálból készült dekorbetétek is részei.
„Setup” gomb a gépkocsi személyre szabásához
A korszerű BMW M3 CS M-specifikus járművezérlő rendszerének része a középkonzolon elhelyezett „Setup” gomb is, amely közvetlen hozzáférést ajánl a motor, a futómű, a kormánymű, a fékrendszer és az M xDrive nagy tudású összkerékhajtás beállításaihoz. A modern műszaki megoldás két, egymástól teljesen eltérő konfiguráció elmentését is kínálja, magába foglalva a dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSC – Dynamic Stability Control), az automata Start/Stop szerepkör és a nyolcfokozatú M Steptronic automataváltó beállításait is. A két konfiguráció a kormánykeréken felfedezhető memóriagombokkal, egyetlen gombnyomással aktiválható.
A modern BMW M3 CS globális alapfelszereltségének az M Drive Professional csomag is része, aminek betudhatóan a bajor prémiummárka megrendelői nem kizárólagosan az M Drift Analyser és az M Laptimer funkciókat, de az M Traction Control tapadásvezérlést is a fedélzeten tudhatják. Amíg előbbiek a zárt versenypályákon megfutott körök kiértékeléséért és részletekbe menő rögzítéséért felelősek, addig utóbbival a vezető tíz fokozatban, saját preferenciái alapján állíthatja be a modell kipörgésgátló rendszerének beavatkozási határértékét.
A középkonzolon látható „M Mode” gomb – amely szintén az M Drive Professional csomag része – ROAD, SPORT és TRACK beállítási lehetőségeivel az nagy tudású vezetést támogató rendszerek működési üzemmódjai, emellett a digitális műszeregység és a BMW Head-Up monitor megjelenített tartalmai szabhatók személyre.
BMW Ívelt Megjelenítő M-specifikus tartalmakkal
A korszerű BMW M3 CS fedélzetén a BMW iDrive járművezérlő modern műszaki megoldás legkorszerűbb generációja dolgozik. A modern műszaki megoldás alapja a BMW 8.0 operációs rendszer, aminek része a BMW Ívelt Monitor is. Utóbbi egy 12,3” képernyő-átmérőjű digitális műszeregység és egy 14,9” képernyő-átmérőjű központi monitor kettőséből áll, egy együttes, ívelt üvegfelület mögött. Ergonomikus, vezető-központú kialakításával a BMW Ívelt Monitor leginkább felhasználóbaráttá teszi a központi operációs rendszer már mindent összevetve is alaposan intuitív, érintés-érzékeny vezérelhetőségét.
A digitális műszeregység grafikai kialakítása és M-specifikus tartalmai gondoskodnak róla, hogy a vezető minden pillanatban megélje a vezetés koncentrált, abszolút élményét. A vezetéssel kapcsolatos minden adat, azonfelül minden, a jármű állapotára és beállításaira vonatkozó információ rendezetten, jól átlátható módon kapott helyet. A népszerű váltási segédlet (M Shift Lights) a műszeregység felső részét, a menetstabilizáló rendszer, az M xDrive nagy tudású összkerékhajtás és a tapadásvezérlés üzemmód-kijelzői ugyanakkor a műszeregység alsó részét foglalják el. A központi monitor főoldalára eközben a gépkocsi aktuális állapotát jelző, kivételes ikonok, ugyanakkor a gumiabroncsok nyomása és a külső hőmérséklet is kihelyezhetők.
Csúcskategóriás opciók a még intenzívebb vezetési hatás és a még komfortosabb hétköznapi használhatóság érdekében
Az alapfelszereltségként kínált BMW Live Cockpit Professional műszerfal-elrendezés például olyan funkciókat tartogat, mint a BMW Maps navigációs rendszer, a BMW Intelligent Personal Assistant, az okostelefon-integrálhatóság, a vezeték nélküli okostelefon-töltés és a WiFi-hotspot. Az M-specifikus tartalmakkal kiegészített BMW Head-Up megjelenítő és a BMW Drive Recorder a külön választható extrafelszereltség része.
A modern BMW M3 CS továbbá a kényelmi funkciók és a vezetést támogató rendszerek végtelenül széles palettáját nyújtsa fel a bajor prémiummárka ügyfélkörének, mindvégig a vezetés hamisítatlan élményére helyezve a hangsúlyt. A különkiadás alapfelszereltségét olyan tételek színesítik, mint a legújabb Comfort Access szerepkör, a kétzónás automata légkondicionáló, a Harman Kardon surround audiorendszer, a parkolássegítő rendszer (PDC – Park Distance Control), a frontirányú ütközésre figyelmeztető rendszer (Front Collision Warning), a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (Lane Departure Warning) és az előzési tilalmakra is figyelmeztető sebességhatár-kijelzés (Speed Limit Info). A riasztórendszer, az automata csomagtérajtó-működtetés, a Driving Assistant csomag és a parkolóasszisztens (Parking Assistant) a külön választható extrafelszereltség része.