A BMW Group lipcsei gyára az első autógyár a világon, amely egy olyan, újonnan kifejlesztett égéstechnológiát tesztel, amely kínálja, hogy fényezőüzemei a földgáz mellett zöld hidrogénnel is üzemeljenek. A korszerű műszaki megoldás maradéktalanul megfelel a fosszilis tüzelőanyagnak számító földgáz intenzív használata alatt keletkező károsanyag-kibocsátás módszeres csökkentését célzó megvalósítási követelményeknek. „Ez a technológiai áttörés innovációs erősségünket nyomatékosítja és azon elköteleződésünket hangsúlyozza, amely mentén sorozatgyártási technológiáinkat mindinkább fenntarthatóvá tesszük” – nyilatkozott Milan Nedeljković, a BMW AG igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja.
A BMW Group lipcsei gyára tegnap beindította a fényezőüzemekben dolgozó festékszárító rendszerek első, üzemanyag-flexibilis hidrogénnel funkcionáló égéstechnológiáját. A rendszer különlegessége, hogy hidrogénnel (H2), metánnal (CH4), és a kettő keverékével is képes üzemelni, ezenkívül működés közben is képes váltani az üzemanyagok közt. A modern műszaki megoldás kezdetben tesztüzemben üzemel. Eme modernizált égéstechnológiát a brémai Saacke céggel összefogva fejlesztették ki, a biztonsági koncepció integrálásában mindazonáltal a magdeburgi IFF Fraunhofer Intézet segített.
A fenntarthatóság a BMW iFACTORY gyártási stratégia egyik alapvető célja
HATÉKONY, ZÖLD és DIGITÁLIS alappilléreire építkezve a BMW iFACTORY gyártási stratégia egyik alapvető célja a károsanyag-kibocsátás csökkentése. Míg ZÖLD pillérének középpontjában a fenntarthatóság, az erőforrások megfelelő felhasználása és a körforgásos gazdaság áll, addig a stratégia HATÉKONY pillére a hatékony, precíz és roppantul rugalmas gyártási megoldásokra törekszik. A DIGITÁLIS pillér az adattudomány, a mesterséges intelligencia és a virtualizáció területein hasznosítja a digitalizációban rejlő lehetőségeket.
Annak érdekében, hogy az összes régebbinél fenntarthatóbb autógyártóvá váljon, a BMW Group olyan létesítmény-specifikus megoldásokat dolgoz ki a károsanyag-kibocsátás módszeres csökkentésére, akárcsak a geotermikus energia, a fotovoltaikus rendszerek és a hidrogén használata. Az összes megoldást az adott létesítmény adottságaihoz leginkább illeszkedő módon fogják alkalmazni.
A szüntelen hidrogén-ellátáshoz csővezetékre lesz szükség, amely biztosítja, hogy kivétel nélkül elegendő mennyiségű zöld hidrogén álljon az adott létesítmény rendelkezésére. A BMW Group lipcsei gyárának ellenben arra is lehetősége van, hogy a régióban erre a célra megalapított hidrogénhálózatot használja.
Hidrogénenergia az üzemi és a szállítmányozási logisztikában szintén
A hidrogén hosszú évek óta alapvető üzemanyag az üzemi logisztikában. Németországban 2013-ban állították rendszerbe az első üzemi hidrogéntöltő állomást, amely a belső logisztikában dolgozó targoncák és vontatójárművek hidrogén üzemanyaggal történő szélsebes utántöltését biztosítja. Közel tíz évvel később, napjainkban már a BMW Group lipcsei gyára ellátott Németország legnagyobb ilyen flottájával, ahol több mint 130, üzemanyagcellával szerelt targonca dolgozik. Az üzem területén öt hidrogéntöltő állomás szintén felfedezhető, amelyek közül a legkorszerűbb mindemellett automatizált utántöltési lehetőséget is szolgáltat.
Partnereivel kooperálva a BMW Group módszeresen dolgozik azon is, hogy a szállítmányozási logisztika széndioxid-mentesítését létesítményei falain kívülre is kiterjessze és népszerűsítse. A müncheni központú vállalatcsoport aktív szerepet vállal a hidrogénüzemű megoldások tesztelésében és pillanatnyilag az H2HAUL és a HyCET kutatási projekteknek is részese. A hidrogén szerfelett ígéretes üzemanyag a szállítmányozási logisztika területén, ugyanis szélsebes utántöltést, rugalmas felhasználhatóságot és nagy hatótávolságot garantál. A zöld hidrogén – amit megújuló erőforrásokból származó energia hasznosításával állítanak elő – mindazonáltal az elkövetkezendő időszakokban a az összes régebbinél alacsonyabb károsanyag-kibocsátású, hosszú távú logisztika előtt is megnyitja az utat.
Belgiumban, Németországban, Franciaországban és Svájcban az H2HAUL projekt 16 darab, hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiával szerelt teherautó kifejlesztésén és tesztelésén dolgozik, sőt mi több, a megbízható üzemanyag-ellátás érdekében új, nagy kapacitású töltőállomásokat is telepít. A 2019-ben indult H2HAUL projekt öt évig tart, ennek égisze alatt ugyanakkor Németország két üzemanyagcellás teherautót is tesztel a lipcsei és nürnbergi üzemek közti szállítmányozás esetén.
A HyCET kutatási projektben a BMW Group konzorciumvezetőként vesz részt, a szállítmányozási logisztikában a hidrogénüzemű belsőégésű erőforrással hajtott teherautók kifejlesztését és tesztelését segítve elő. A Federal Ministry for Digital and Transport idén szeptemberben jóváhagyott, 11,3 millió eurós támogatását élvező projekt célja, hogy bemutassa a szállítmányozási logisztikában a hidrogénüzemű belsőégésű erőforrással hajtott teherautókban rejlő lehetőségeket, míg a lakosság részére két hidrogéntöltő állomást is kiépít.
A BMW Group lipcsei gyára – a kezdetektől fenntarthatóságra tervezve
„A fenntarthatóság régóta a lipcsei üzem génjeibe volt kódolva” – mondta az üzem igazgatója, Petra Peterhänsel. „A hatékony és fenntartható folyamatok már a létesítmény tervezésekor előtérbe állított jelentőséggel bírtak. Az egyik leglátványosabb ilyen a négy szélerőmű, amelyek villamos energiával látják el üzemünket” – tette hozzá. A 2013-ban rendszerbe állított erőművek 10 MW teljesítményt szolgáltatnak (megközelítően 26 GWh/év termeléssel). 2017-ben a létesítmény újabb mérföldkővel növekedett, mikor is a BMW i3 modellekben elhasználódott 700 darab nagyfeszültségű akku egy együttes akkumulátortelepként kezdett itt második életet. Ezek az áramforrások a szélerőművek által megtermelt energia tárolóegységeiként teljesítenek szolgálatot Lipcsében. Az energia helyi tárolásának betudhatóan a régió energiagazdálkodása és elektromos hálózatának stabilitása is optimalizálható.