A CUPRA és Mattias Ekström hódította el a PURE ETCR bajnoki címeit a franciaországi Pau-Arnos pályán, autósport-történelmet írva az első elektromos túraautó-bajnokság megnyerésével. Az 500 kW (680 LE) teljesítményű CUPRA e-Racer járt a mezőny élén egy olyan szezon esetén, ahol igen kis különbség mutatkozott az egyes versenyzők, emellett csapatok közt.
Csaknem egy évtizeddel azután, hogy az első TCR koncepciómodellje kifejlesztésével nagyban hozzájárult a túraautó-versenyzés megújulásához, ezt követően 2015-ben kiérdemelte a TCR International Series trófeáját, a társaság tovább erősíti elkötelezettségét a fejlesztés és a versenysport iránt. Mindemellett a CUPRA kulcsfontosságú elektromos járműves ismereteket gyűjthet ezalatt, ami kulcsfontosságú mind az utcai, mind mindazonáltal a versenyautók jövőbeni fejlesztése esetén.
„Gratulálunk Mattias Ekströmnek, Jordi Genének, Mikel Azconának, Nagy Dánielnek és az egész CUPRA X Zengő Motorsport csapatnak! Mi, a CUPRA gárdája, szintúgy nagy rajongói vagyunk a kihívásoknak és az ambiciózus kalandoknak – ami éppúgy génjeinkből fakad, éppen olyan a versenyzés” – nyomatékosította Dr. Werner Tietz, a CUPRA kutatás-fejlesztési alelnöke. „A PURE ETCR sorozatban elért diadalunkkal megmutathatjuk a világnak, hogy elektromos technikával is lehet mulattató és izgalmas a túraautó-versenyzés. Mindeközben a újabb tanulást, továbbá olyan technikák fejlesztését is kínálja számunkra, amelyeket a következő években már az utcai autókban láthatunk ellenben. A CUPRA e-Racer révén szerzett jártasságok csakhamar már azon CUPRA modellekben jelenhetnek meg, amelyekkel ügyfeleink közlekednek a Föld utcáin és országútjain.”
Ekström és a CUPRA éppúgy a pilóta-, azonkívül konstruktőri pontverseny élén érkezhetett a szezon utolsó versenyhétvégéjére, ám korántsem tekinthették magától értetődőnek a bajnoki címet – azt mivelhogy még a pályán kellett bebiztosítaniuk. Csoportküzdelmei megnyerésével és a legjobb kvalifikációs idővel a svéd pilóta már a hétvége kezdetétől egyértelművé tette, hogy a végső győzelemre tör. A verseny esetén – annak ellenére, hogy egy vetélytársával adódott incidens következtében a boxba kényszerült – Mattias végül az ötödik helyet érte el és sikerült begyűjtenie a bajnoki címhez elengedhetetlen pontokat.
„Nagy büszkeséggel tölt el mindaz, melyet a PURE ETCR történetének első szezonjában sikerült elérnünk a CUPRA csapatával” – emelte ki Mattias Ekström, a PURE ETCR bajnoka. „Teljes évben meglehetősen erősnek éreztem magam a CUPRA e-Racer volánja mögött, és tudtam, bárhová is megyünk, versenyképesek leszünk. Öröm volt Mikellel, Jordival és Dániellel együttes csapatban versenyezni, azonkívül élvonalbeli versenyzőkkel megküzdeni a bajnokság esetén. Ez igazán felejthetetlen cím.”
Mikel Azcona a szezon utolsó futamán és a bajnoki ranglistán is a harmadik helyet érte el. Jordi Gené a szezon egyik legegyenletesebb teljesítményt nyújtó versenyzőjeként a negyedikként, Nagy Dániel mindazonáltal tanulóévében a nyolcadik helyen zárt.
Mindannyiuk eredményei kulcsfontosságúnak bizonyultak a CUPRA konstruktőri bajnoki címének megszerzésében, 67, emellett 68 pont előnnyel győzve le a Romeo Ferraris-M1RA és a Hyundai Motorsport N csapatát.
A CUPRA e-Racer útja a győzelemig
A PURE ETCR trófeájának elhódítása egy igazán ambiciózus projekt csúcspontja, amelyiknek alapjait még 2017-ben fektették le. A CUPRA Racing már akkor elkezdett dolgozni az első elektromos versenyautó megalkotásán, mikor is még teljesítményét, hatótávját, hőmérsékleti viszonyait és biztonságát illető nagyon sok kérdés okán igencsak utópiának számított a versenyzés e technikával. A társaság ellenben határozottan és meggyőződéssel állt a kihívás elébe.
A CUPRA Racing a versenysportban évtizedek esetén összegyűjtött ismereteit és tapasztalatait kamatoztatta, mikor is minden korábbi referencia nélkül kezdett el dolgozni egy koncepciómodell kifejlesztésén, mivel még versenyszabályzat sem állt rendelkezésére, amihez igazodhatott volna. A mérnökök több tanulmányt és szimulációt végeztek, hogy a legmegfelelőbb modern műszaki megoldást választhassák a kitűzött cél eléréséhez. Az általános koncepció kialakítása után az akkumulátorokat és a motorokat – azaz különösen nehéz és terjedelmes szerkezeteket – kellett elhelyezni a vázszerkezetben, ezenfelül ki kellett alakítani az elektromos és elektronikus alkatrészek struktúráját.
Több mint 5000 kilométernyi tesztelés, azonfelül az áramforrás és a hozzá kapcsolódó minden elektronikus rendszer integrálása után a CUPRA e-Racer – a PURE ETCR versenysorozatra kifejlesztve és a gyártók körében egyedülállóan – készen állt a versenyzésre.
A CUPRA Racing munkájának eredménye olyan futurisztikus megjelenésű versenyautó, aminek hátsó tengelyén négy elektromos motor produkál összesen 500 kW (680 LE) csúcsteljesítményt és 960 newtonméter maximális forgatónyomatékot – álló helyzetből mindössze 3,2 másodperc alatti gyorsulást téve lehetővé 100 kilométer/órás tempóra. A CUPRA e-Racer 65 kWh energiatároló képességű, folyadékhűtésű akkumulátorral, emellett a hátsó tengely modernizált kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzásával (Torque Vectoring) készült. Utóbbi technika kanyarban mindenkor a lehető legdinamikusabb menetteljesítményeknek megfelelően formálja a belső és a külső íven gördülő kerék közti nyomatékeloszlást.
Mindjárt három győzelem a PURE ETCR nyitóidényében
A PURE ETCR nyitószezonja igencsak sikeresnek bizonyult a CUPRA X Zengő Motorsport csapata részére, amely a márka és a magyar Zengő Motorsport gárdája közti partneri kooperáció eredményeként alakult meg. A CUPRA e-Racer már a Vallelunga Circuit (Olaszország) aszfaltcsíkján szervezett első futamon jelezte, nagy eséllyel küzdhet a bajnoki címért.
Mikel Azcona történelmet írt, mikor is az olasz pályán megnyerte a Föld első elektromos túraautó-bajnoki versenyét, ahol csapattársa, Mattias Ekström a harmadik helyet érte el. A CUPRA X Zengő Motorsport versenyzőinek viszont nem ez volt az egyetlen győzelme a szezon esetén, az Aragonban (Spanyolország) szervezett második fordulóban hiszen újból diadalmaskodott a CUPRA e-Racer, ám ezúttal Ekströmmel a volánnál.
Koppenhágában (Dánia) Ekström folytatta jó szériáját és harmadikként zárt. A szezon következő versenyhétvégéjét a Hungaroringen tartották, ahol Azcona újra az élen, Ekström mindazonáltal ismételten az első háromban végzett. Nem mindössze öt pilóta – három közülük a CUPRA-csapatból – távozhatott a magyar pályáról matematikai eséllyel az első PURE ETCR bajnoki cím elhódítására a széria utolsó fordulójában, amelyre Pau-Arnosban (Franciaország) került sor.
A CUPRA már a versenyhétvége kezdetétől verhetetlennek bizonyult. Ekström és Azcona szintén megnyerte csoportviadalát és „A hétvége uralkodója” („King of the Weekend”) címre esélyesen jutott a döntőbe. Mattias csoportja leggyorsabb körét teljesítve az időmérőn is az élen végzett, ezáltal igen kedvező pozícióba került, hogy elhódíthassa a bajnoki címet – melyet az egyik vetélytársával történt incidens ellenére, a nagydöntőben végül ötödikként végezve biztos, hogy meg tett. A Pau-Arnosban harmadiként befutó Azcona a bajnokságban is a harmadik helyen zárt, a CUPRA ugyanakkor megszerezte a konstruktőri bajnoki címet.
A PURE ETCR futamain elért sikerei mellett a CUPRA megfizethetetlen értékkel bíró tapasztalatot is gyűjtött, melyet máris felhasználhat új, legalább részben elektromos utcai autói fejlesztésében. A piacra az idén bevezetett CUPRA Born és a 2024-ben bemutatkozó Tavascan ugyancsak e közvetlenül a versenypályáról származó ismeretekből profitálhat.
A CUPRA az Extreme E tisztán elektromos versenysorozatában is rajthoz áll, amely a Föld távol eső részein zajlik, s célja, hogy a klímaváltozás következtében sérült vidékek javát szolgálja.